Sida 1 av 83

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 sep 2015 21:36
av Werzion


"Four individual seats, four doors, two luggage compartments. Electric drive. E-Performance, Porsche style. Integrated in a harmonious overall concept. Concept Study Mission E sets the stage for tomorrow. With its design and its technology, it provides answers to the question of the sports car of the future."



Design-vibbar av både 911, Cayman och Panamera.
Noterar även att det står nånting med Laser på "4 dot light design". Nu är det ju visserligen bara ett koncept, men laserljus är väl fortfarande inte godkända/lagliga i USA!?
Och så går bältena från höger till vänster istället för tvärtom, brukar ju vara från dörr till mittkonsol.


Ja fasen, kan någon så är det nog Porsche (och Koenigsegg hehe), sen är ju alltid designen en smaksak. Ska bli intressant att följa!

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 21:41
av pitemacc



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 21:52
av Werzion
http://newsroom.porsche.com/en/products ... 11391.html
Porsches egna pressmeddelande om Mission E.






"an all-electric four-seater with a design that's well beyond anything Porsche's ever made. The company is focusing on "long-distance driving" with this concept, but that's not to say it won't be exciting to drive: Porsche is promising 600 horsepower, a 0-62mph time "under" 3.5 seconds, a top speed of over 250 km/h (about 155mph), and a total range of over 500 kilometers (311 miles) while driving in a "sporty" manner. Those are Tesla Model S numbers, and it stands to reason that Porsche could command at least the same amount of money, too — well over $100,000 in top configurations. And the company says the Mission E can store an 80 percent charge in just 15 minutes using an 800-volt "Porsche Turbo Charging" system, even faster than Tesla's Superchargers."

http://www.theverge.com/2015/9/14/93258 ... sports-car

Bild

Bild

Bild

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 21:55
av danni
Jag tycker den var sjukt snygg. Samma drag och linjer som en Model S, särskilt runt "skuldrorna", men med tydlig Porsche-stil. Känns dock inte som en lika praktisk bil som Model S överhuvudtaget.

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 22:02
av AGCF
Varför inte ha en jättestor kardantunnel när man inte behöver någon.

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 22:08
av Franz
AGCF skrev:
Varför inte ha en jättestor kardantunnel när man inte behöver någon.
Det hade väl sett jättefånigt ut med den där lilla växelspaken på golvet annars ;). Porsche kanske anser att deras kunder måste känna igen bilen och ändå inte behöver ha en så praktisk bil...

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 22:14
av danni
AGCF skrev:
Varför inte ha en jättestor kardantunnel när man inte behöver någon.
De kanske har batterier i den?

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 22:29
av Werzion
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 667&type=3

Tror och hoppas alla kan gå in och se dessa bilder, mindre smart av Porsche om de gjort albumet dolt eller privat :)



http://www.porsche.com/microsite/missio ... #/interior

Jäkligt snygg lösning på bakspeglar, hoppas de blir godkända att använda.
Har svårt att tänka mig att någon myndighet skulle kunna neka dem, men det skulle samtidigt inte förvåna mig...

Re: Porsche Mission E

Postat: 14 sep 2015 22:41
av bylund
Porsche skrev:
The system voltage: 800V. Uncommon. 400V would be common. But what’s common about a Porsche? With Porsche Turbo Charging, loading with 800V at DC charging stations is considerably faster than usual – 80% of the maximum charge level in less than 15 minutes. In other words: in approximately 4 minutes loading time the range increases by about 100 km.
http://www.porsche.com/microsite/missio ... #/charging
Jag vet, bara koncept än o s v, men det intressanta är ju om de tänker bygga ett nätverk av Porsche Turbo Charging-stationer. Inte så troligt kanske med tanke på hur många som kan tänkas köpa denna (jag förutsätter att den blir flera snäpp dyrare än Model S).

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 06:10
av Pontus
Well over 100.000 dollar. Låter mer som att den kommer kosta 200.000 i topp varianten om den ska klara 50 mil med e sportig körstil.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 07:43
av pegs
När det gäller laddnätverk kanske man ska hålla i minnet att Porsche är en del av en större koncern. (Som har ganska stora muskler.) snygg bil!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 07:54
av chpaulin
Riktigt snygg och given i mitt garage när (läs troligen aldrig) blir miljonär :D

Lite mindervärdeskomplex på den växelspaken dock :P

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 09:18
av Herr X
pegs skrev:
När det gäller laddnätverk kanske man ska hålla i minnet att Porsche är en del av en större koncern.
Det är en intressant tanke att VW bygger sitt eget snabbladdnätverk och de andra stora koncernerna sina egna. Det skulle ju definitivt göra det svårt för nya biltillverkare att komma in på marknaden.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 09:37
av HelectriC
Turbo Charging? jaha, ska dom bygga ett nætverk lika stort som Teslas før bilar som kostar mycket mer? Kommer dom få lika många bilar sålda som dom kan skriva av alla laddstationer på? Ska alla tillverkare ha sina egna laddare, så kommer det aldrig bli nåt med elbilar. Varfør kan dom inte bara køpa in sig i Teslas SuperChargers? Elon vill ju ha fler elbilar, så han ær ju øppen før samarbete.
Jag pratade med en man i somras som var från firman som har installerat flertalet SuperChargers i Sverige och han sa att den i Løddekøpinge var på 1MW och det var inte lætt att få till menade han. Undrar hur Porsche ska løsa det om dom ska han ændå mer. Det kommer antagligen flacka i husen runt Porsches laddare varje gång en sån stannar før att ladda :lol:

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 10:03
av Herr X
HelectriC skrev:
Turbo Charging? jaha, ska dom bygga ett nætverk lika stort som Teslas før bilar som kostar mycket mer?
Porsche är del av VW, om det ska byggas ett globalt laddnätverk så är det nog koncernen som gör det. Kanske att varje laddplats skulle ha en turbo-laddare märkt "Porsche, Bentley, Bughatti och Lamborghini" för de som väljer att köpa någon av koncernens premium-märken?

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 10:40
av Surfaren
Den var inte helt ful den där. Men... suicide doors? Är det smart? Känns som en grej som ser snyggt ut med stängda dörrar på en konceptbil bara. Växelspaken var bara fånig.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 10:45
av MagnusG
Annars var induktionsladdaren en bra idé. Bilen laddar automatiskt när den står i garaget eller var man nu lägger induktionsplattan, ingen sladd behöver kopplas till bilen. Det är en bättre lösning än Teslas robotarm.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 10:48
av TiborBlomhall
Jag har sagt det förr och jag upprepar det igen: andra biltillverkare kommer inte hoppa på Supercharger-nätverket så länge det står TESLA med stora bokstäver på laddarna. De skulle hellre såga av sig händerna med en rostig slö morakniv än att låta sina framtids-halo-elbilar bli fotograferade bredvid en laddare med värsta konkurrentens namn på.

Mitt förslag till Tesla Motors Supercharger-ansvarige:
Bryt ut Superchargers från företaget, lägg de i ett eget bolag Nikola (som i Nikola Tesla ;) ) och byt kåporna på laddarna.

FÖRE: ... ... ... EFTER:
TESLA_NIKOLA.jpg

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 10:59
av Surfaren
TiborBlomhall skrev:
Mitt förslag till Tesla Motors Supercharger-ansvarige:
Bryt ut Superchargers från företaget, lägg de i ett eget bolag Nikola (som i Nikola Tesla ;) ) och byt kåporna på laddarna.

FÖRE: ... ... ... EFTER:
Snyggt! Diskret användning av Teslas logga ändå... ;)

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 17:23
av Alx
Extremt snygg bil!

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 17:34
av HelectriC
Surfaren skrev:
Den var inte helt ful den där. Men... suicide doors? Är det smart? Känns som en grej som ser snyggt ut med stängda dörrar på en konceptbil bara. Växelspaken var bara fånig.
Både BMW och RR har ju det på produktionsbilar, så det funkar ju. Men så värst smart vet jag inte. i3:an vi lånade ett tag var ju inte direkt lätt att få barnen in och ut från i trånga luckor. Och dessa dörrar ser ju inte ut att vara kortare än i3:ans :lol:

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 18:36
av LarsL
MagnusG skrev:
Annars var induktionsladdaren en bra idé. Bilen laddar automatiskt när den står i garaget eller var man nu lägger induktionsplattan, ingen sladd behöver kopplas till bilen. Det är en bättre lösning än Teslas robotarm.
Nä, inte särskilt smart det är ganska bra förluster med induktionsladdning.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 19:17
av Martinen
Model X prototypen hade inte heller backspeglar utan kameror och en skärm.
Det visade sig att dom inte kunde ha det så enligt gällande regelverk.
Får se om Porsche lyckas bättre.

Spännande idé att köra med 800 v. Det kräver ju en hel del av övrig elektronik, men det är ett jävligt smart sätt att dra ner strömmen.

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 sep 2015 23:46
av Elputte
Snygg och lovande! Men jag kan inte undra om Audi och Porsche är seriösa på riktigt. Vill de bara uppvisa att de kan, och få lite uppmärksamhet? Eller vill de verkligen sälja elbilar? De kanske utvecklar för att kunna hänga med när det blir nödvändigt. Eller kommer de att satsa på riktigt för de förstår åt vilket håll det barkar. Trots allt ligger det några år fram i tiden innan de börjar producera riktiga elbilar. Går det ens att sälja elbilar till de stora massorna utan ett eget laddnätverk? Kommer de att ansluta sig till Teslas laddnätverk? Jag tror inte att kapaciteten räcker faktiskt. De blir nog tvungna att starta eget laddnätverk. Om de inte väntar så länge med att satsa på elbilar att det har slagit igenom och andra aktörer har byggt upp ett laddnätverk i Europa. Många frågor, blir nästan lika yr som BMW chefen. Undrar vad deras plan är?

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 sep 2015 21:18
av Werzion


800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)