Sida 3 av 83

Re: Porsche Mission E

Postat: 21 feb 2018 13:44
av vigge50
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/

Re: Porsche Mission E

Postat: 21 feb 2018 14:15
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/

Japp, mycket intressant utveckling!

Re: Porsche Mission E

Postat: 21 feb 2018 14:18
av TeslaTissel
TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/

Lite ur tråden kanske - men Sveriges radio Klotet har ett mycket intressant inslag just nu...

(På torsdag ska en tysk domstol besluta om 19 städer måste göra mer för att luften ska bli renare. Domen kan leda till att dieselbilar förbjuds i dessa städer, eller på vissa gator).
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/10 ... ramid=3345

Re: Porsche Mission E

Postat: 21 feb 2018 15:35
av danni
Ric skrev:
BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
På den handskrivna skylten där de stavat fel till "Porche" finns även en referens till "Fixar'n i Arjeplog AB", så ja, väldigt mycket Sverige.

Re: Porsche Mission E

Postat: 23 mar 2018 18:07
av TiborBlomhall
Porsche har släppt några bilder på Mission-E, bland annat denna:
Porsche-Mission-E-Pre-Production-5.jpg
Först hajade jag till, ingen CCS? Men sen kom jag ju på att bilen skulle ändå inte kunnat ladda på CCS stationer som bara ger 400V.

Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda? :?

Re: Porsche Mission E

Postat: 23 mar 2018 18:44
av Julleruff
danni skrev:
Ric skrev:
BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
På den handskrivna skylten där de stavat fel till "Porche" finns även en referens till "Fixar'n i Arjeplog AB", så ja, väldigt mycket Sverige.
Just nu är det intensiva veckor med vinterprovning/verifiering för de flesta europeiska märkena uppe i Arjeplog. Anläggning stänger snart för säsongen.

Re: Porsche Mission E

Postat: 23 mar 2018 18:49
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Porsche har släppt några bilder på Mission-E, bland annat denna:
Porsche-Mission-E-Pre-Production-5.jpg
Först hajade jag till, ingen CCS? Men sen kom jag ju på att bilen skulle ändå inte kunnat ladda på CCS stationer som bara ger 400V.

Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda? :?
Egentligen går det att ladda på 400V också om dom har byggt batterierna på rätt sätt men
då pratar vi om i princip två batterier som parallell-kopplas vid 400V-laddning och seriekopplas vid drift, tror
faktiskt inte att det är så komplicerat egentligen :)
Vore rätt så korkat att inte göra så...

Re: Porsche Mission E

Postat: 23 mar 2018 19:39
av TiborBlomhall
Det ytterst märkliga är att konceptbilen hade CCS kontakt.
P15_0782_a4_rgb-876x536.jpg

Re: Porsche Mission E

Postat: 23 mar 2018 23:30
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:
Det ytterst märkliga är att konceptbilen hade CCS kontakt.
P15_0782_a4_rgb-876x536.jpg
Kan nog vara så att det är prototyp-bilarna?
Bra observation! Men det är andra detaljer jag lade märke til i prototyperna som inte stämmer med slutversionen.
Bland annat ser utrymmet för bagage framtill väldigt provisoriska ut. De är till och med mindre än på 911 av senare modeller.

Hepp!

Re: Porsche Mission E

Postat: 28 mar 2018 00:01
av Geni87
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Porsche har släppt några bilder på Mission-E, bland annat denna:
Porsche-Mission-E-Pre-Production-5.jpg
Först hajade jag till, ingen CCS? Men sen kom jag ju på att bilen skulle ändå inte kunnat ladda på CCS stationer som bara ger 400V.

Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda? :?
Egentligen går det att ladda på 400V också om dom har byggt batterierna på rätt sätt men
då pratar vi om i princip två batterier som parallell-kopplas vid 400V-laddning och seriekopplas vid drift, tror
faktiskt inte att det är så komplicerat egentligen :)
Vore rätt så korkat att inte göra så...
Alternativt en DC/DC 400->800V, men jag Googlade lite och det verkar som att de satsar på en lösning liknande den du beskrev. Hur som helst har ju Porsche iaf sagt att det även ska gå att ladda med 400V DC.

Mission E kommer få CCS, även om det är märkligt med bilden där den tycks sakna det. Men Porsches laddstationer kör ju CCS och Porsche är drivande i CharIn så allt annat än CCS hade varit extremt märkligt och osannolikt. https://cleantechnica.com/2017/07/14/po ... in-office/
Bild

Re: Porsche Mission E

Postat: 17 apr 2018 22:56
av Zalman3
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.

“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 20:55
av Pontus
Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.

Stämmer detta?

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 21:35
av bullen
Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150
Pontus skrev:
Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.

Stämmer detta?

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:01
av Pontus
bullen skrev:
Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150
Pontus skrev:
Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.

Stämmer detta?
Men det är en stor bil med fokus på prestanda och säkert stora hjul mm. Så jag tror nog att i verkligheten drar den mer än 200 Wh/km. Kanske (mest troligt) är det som du säger att siffrorna är säljsiffror som inte relaterar så bra till verkligheten.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:18
av Geni87
Pontus skrev:
bullen skrev:
Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150
Pontus skrev:
Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.

Stämmer detta?
Men det är en stor bil med fokus på prestanda och säkert stora hjul mm. Så jag tror nog att i verkligheten drar den mer än 200 Wh/km. Kanske (mest troligt) är det som du säger att siffrorna är säljsiffror som inte relaterar så bra till verkligheten.
Batteripacket i Mission E är väl på 95 kWh, sen om det är den användbara kapaciteten vet jag inte. Men de redovisar väl räckvidd och förbrukning enligt EPA och WLTP som alla andra.

Här är för övrigt ett klipp på när Mark Webber kör Mission E. :) Saknar livet down under när man hör dialekten, även om vädret i Sverige har varit helt ok det senaste. :D


Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:34
av Hok
Tack för länken till videon.

Det blir spännande att se hur den ser ut utan kamouflage.

Blir säkert en bra men dyr bil.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:46
av Geni87
Hok skrev:
Tack för länken till videon.

Det blir spännande att se hur den ser ut utan kamouflage.

Blir säkert en bra men dyr bil.
Säkerligen, $85 000 har Porsche sagt, förmodligen "frånpris". Så mellan Model S 75D och 100D ungefär.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:54
av Hok
Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 22:56
av Legato
Hok skrev:
Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Japp. Brukar inte vara några problem att dubbla startpriset om man vill... På en Tesla blir det väl typ 25% extra om man "bockar allt". Sen är det såklart långt mycket mer och exklusivare utrustning till Porscharna.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 23:01
av Geni87
Hok skrev:
Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Nej det blir nog inga problem att hoppa upp snabbt i pris i takt med att man kryssar i tillvalslistan. Något som i och för sig gäller de flesta "premiumtillverkare". Tesla tar 35kkr för "premium innertak" eller 43kkr för två bakåtvända "barnsäten" i bagaget på Model S, så de är i gott sällskap. :P

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 maj 2018 23:02
av Geni87
Legato skrev:
Hok skrev:
Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Japp. Brukar inte vara några problem att dubbla startpriset om man vill... På en Tesla blir det väl typ 25% extra om man "bockar allt". Sen är det såklart långt mycket mer och exklusivare utrustning till Porscharna.
Jo precis, Porschen lär erbjuda en del extrautrustning som inte finns som tillval i Teslorna (än). Typ HUD med mera.

Re: Porsche Mission E

Postat: 08 jun 2018 23:25
av Legato
Taycan blev namnet på bilen!

Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?

Re: Porsche Mission E

Postat: 09 jun 2018 20:15
av Pontus
Legato skrev:
Taycan blev namnet på bilen!

Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Låter mer som en VW. :)

Re: Porsche Mission E

Postat: 09 jun 2018 20:20
av TiborBlomhall
"Taycan't be serious with that name!" 8-) :P

Re: Porsche Mission E

Postat: 09 jun 2018 21:14
av Verdi
Är väl i linje med deras andra icke-sportbilsmodeller. Cayenne, Macan, Panamera osv.