Sida 34 av 83

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 19 sep 2019 14:32
av helix
HelectriC skrev:
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.

Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 19 sep 2019 15:08
av HelectriC
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra :lol: :lol: :lol:

Hur är det med ratt?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 19 sep 2019 15:20
av Legato
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 sep 2019 14:53
av taliz
Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 sep 2019 15:17
av chpaulin
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 sep 2019 15:20
av taliz

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 22 sep 2019 08:53
av _TonyV
chpaulin skrev:
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!
Och vad är det som knäpper i bilen?
Var samma på deras acc-broms demo på hangarfartyget.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 22 sep 2019 11:37
av Pontus
HelectriC skrev:
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra :lol: :lol: :lol:

Hur är det med ratt?
Samma sak på bensinvarianten, de är extra tillval med ett stort påfyllningshål i tanken annars går det bara att fylla med 5 l/min ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 16:27
av dd88
Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 16:43
av Verdi
dd88 skrev:
Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.

Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?

Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 17:38
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.

Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?

Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Tycker det främst är två saker som är intressanta med artikeln, dels att någon från Porsche ens uttalar sig (PR-Chef för Taycan dessutom). Dels deras syn på Teslas "rekordförsök":
The P.R. manager said it’s not clear if the Model S that ran the Nürburgring contained standard production-intent components like suspension parts, brakes, cooling, and tires. Plus, he mentioned that he doesn’t know what sacrifices Tesla had to make to score that lap, with Wienkötter specifically mentioning battery longevity.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 19:55
av Verdi
Kommer ju bli produktion av den drivlinan inom ca ett år. Porsche kan väl gömma sig bakom det ett tag... Men alla fattar att det bara är en tidsfråga.

Varför skulle det döda batteriet? Samma drivlina som nya Roadstern.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 20:07
av RagWal
Rimligt att man inte kan köra 19000 mil i den farten på Ringen och tro att batterigarantin ska gälla.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 20:47
av Legato
Vilken skräll att det är Porsches åsikt i frågan.

Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden... :lol: :roll:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 21:20
av dd88
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 21:22
av Verdi
dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.

Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.

Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 21:25
av Svenssons
dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Ja, Porsche har inte klockat sin bil ännu. Vi vet inget om vilken varvtid produktionsbilen kommer att ha.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 22:11
av HelectriC
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.

Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.

Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Ja, det spelar ju jättestor roll när man köper en av dessa bilar om den ena är några sekunder snabbare runt en racerbana som nästan ingen kör på med sin egen bil och skulle man köra på det viset ute i det fria, så hamnar man nog snart i diket eller i finkan. Det är verkligen ENBART för att kunna skryta för grannen eller andra om att jag har minsann den snabbaste bilen haha, se på mig vad bra jag är! :lol: :lol: :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 22:13
av dd88
Eller så driver det utveckling.

Finns olika sätt att se på det.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 22:51
av Walker
Trams, sa Bull

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 sep 2019 23:21
av Svenssons
Walker skrev:
Trams, sa Bull
Smörja! sa Bill.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 sep 2019 03:21
av Pontus
Men visst gör väl en del tyska biltidningar egna varvtider runt ringen med bilar från produktion? Då borde det ju komma riktiga tider på Porschen om ett tag och sedan får den väl vara snabbast tills Teslan finns i produktion och kan testas på samma sätt?
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 sep 2019 06:53
av Svenssons
Pontus skrev:
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Teslas mål har alltid varit att produktionsbilen skall vara bättre än prototypen. Jag har visserligen kopplat det till utseende och funktion då jag inte bryr mig så mycket om performance men gissar att det även gäller performance.

Porsche byggde en bil med helt ny drivlina mot tidigare modeller, Tesla anpassar en 7-8 år gammal Modell och lägger till en elmotor till, något de gjort tidigare på modellen. Skillnaderna mellan Model S Plaid och Model S LR Performance är inte särskilt stora jämfört med skillnaderna för Taycan och valfri annan Porsche.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 sep 2019 07:12
av dd88
Nu har embargot lyfts så lär komma en massa reviews under dagen.







Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 sep 2019 07:19
av Walker
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.