Sida 1 av 2

En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:21
av Stefan
Efter att ha provkört 3 gånger under de senaste 2 åren, min första provkörning var i Göteborg en December dag, så bestämde jag mig för att hyra en.
Som jag har skrivit i en annan tråd så hyrde jag på Perpetum. Det som jag ville få reda på med denna helg var om Teslan var en bil som jag skulle bli nöjd med och att min fru skulle också tycka detta.

Under de 3 dagar jag hade bilen så avverkade jag 100mil, använt 4 Superchargers, laddat hemma, laddat på publika laddplatser, och tjuvat el engång :lol:
Får säga att jag inte behövde ladda så mycket så som jag gjorde men vad gör man förstagången och är osäker på laddningen.
Första dagen så åkte jag från Göteborg till Jung, Uddevalla och sedan tillbaka till Göteborg. Vilken känsla det är att köra om andra bilar :D Jag njuter :D
Framme i Göteborg så hade jag en snittförbrukning på 208 men de senaste 50km visade 169. På Supercharger så fungerade laddning hur bra som helst, men när jag provade på IKEA i Kållered för att toppa upp så fick jag inte detta att fungera... Åkte till Tesla och laddade där istället. Efter detta så provade jag lite småvägar :D , får säga att det var nog tur att jag hamnade bakom en Taxi som drog ner mitt tempo :mrgreen:
Framme vid Landvetter blev jag kaffesugen och tänkte ladda samtidigt, men den fungerade inte... Inte ens personalen på bensinstationen fick igång den. Struntade dock i detta och åkte vidare, hade ju ändå gott om laddning.

Efter en lång dag i världens bästa bil så fick jag ta världens bästa öl ;)

Följande dag så packade vi bilen för att åka söderut. Bilen var laddad till 90% men jag stannade korttid laddade i Falkenberg och sedan i Löddeköpinge. Hade med bred marginal kunnat hoppa över Falkenberg. Det var ganska intressant att åka över Hallandsåsen, se bilden hur effektkurva ser ut.

Vi hade bokat ett Hotell i Lund för vår övernattning, hade gott laddning men ville ändå ladda lite över natten. Detta kunde inte ordnas av hotellet och jag saknade en förlängningssladd för att dra ut 220 till bilen :evil: Fick istället tjuva :mrgreen: lite ström i Hässleholm på hemvägen. Stannade också i Falkenberg för att ladda och träffa Zoidberg. Vi susade sedan tillsammans norrut och hemåt.

Om jag skall summera intrycken:
1) Världens bästa bil att köra om med :D
2) Kan prata i bilen utan att störas av oväsen från motor, även när det går fort...
3) Appen är kanon att ha för att startaladdning eller sätta på värme/kyla i kupén
4) Man behöver inte ladda så ofta, man kommer långt
5) Energi appen är mycket bra när man kör för att veta om man kommer fram.
6) Alla ladd platser borde ha kablar, det är jobbigt att dra fram de långa och tunga kablarna. Supercharger är kanon.
7) Borde vara straffbart att icke fungerande ladd stationer :roll:
8) Alla hotell måste ha ladd möjligheter.
9) Bilen är för bred
10) Knapparna på ratten har minimal funktion. Borde kunna programmeras så att man kan styra de funktionerna oftast använder. Jag vill ha farthållaren som knappar på ratten!
11) Saknar dragkrok, även om jag inte behövde den under helgen (och jag vet att man kan byta med grannen)
12) Den är dyr

Slut ord: Vill ha

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:23
av AGCF
Vad hade du farthållaren på över hallandsåsen?

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:36
av AGCF
Håller med dig om knapparna. Det kanske blir ordning på det..
Bild
Model X prototypen har den här ratten.

Stör mig även på att det är två spakar på samma sida av ratten och de är omvänd ordning mot Mercedes. Växelväljaren borde kunna flyttas någon annan stans. Det är så sällan man backar jämfört med antalet gånger man blinkar eller använder farthållaren. Dessutom står man alltid still när man lägger i backen så det är inga problem att släppa händerna från ratten

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:49
av Stefan
AGCF skrev:
Vad hade du farthållaren på över hallandsåsen?
Den var på och det var samma innan och på väg upp och ner. Kommer inte ihåg vad den var inställ på men kanske 120, gjorde också en liten omkörning på toppen.

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:52
av Stefan
AGCF skrev:
Håller med dig om knapparna. Det kanske blir ordning på det..
Bild
Model X prototypen har den här ratten.

Stör mig även på att det är två spakar på samma sida av ratten och de är omvänd ordning mot Mercedes. Växelväljaren borde kunna flyttas någon annan stans. Det är så sällan man backar jämfört med antalet gånger man blinkar eller använder farthållaren. Dessutom står man alltid still när man lägger i backen så det är inga problem att släppa händerna från ratten
Den ratten vill jag ha! Håller med om växelväljaren.

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 22:52
av matsm
Kul att läsa dina intryck!
9) Vet att Model S är bred men är den för bred? Har du exempel eller är det bara magkänsla?
10) ja, hade varit smart...

Väntan på min 70 D i december räknas numera inte i dagar utan i timmar...

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 23:09
av Stefan
matsm skrev:
Kul att läsa dina intryck! Bild
9) Vet att Model S är bred men är den för bred? Har du exempel eller är det bara magkänsla?
10) ja, hade varit smart...

Väntan på min 70 D i december räknas numera inte i dagar utan i timmar...Bild
Tror att bredden är en vanesak. Men att köra med den i parkeringshus eller parkera så är den inte optimal, fick vara försiktig flera gånger och backa för att rädda situationen några gånger :oops: Tror att det hade varit bra med flera kameror så att man kunde få en helikoptersyn. Hade detta på en BMW X5 som jag hyrde när jag var i Frankrike. Där kan man prata om trånga utrymmen.
Det visar sig även när man kör på landsväg och har "sidlinje varningen" på. Fick varningar hela tiden trots att jag inte korsade linjerna, dock låg jag nära. Fick stänga av funktionen. Autopiloten hade varit bra att ha här.

Re: En helg med en 70D

Postat: 17 sep 2015 23:11
av Stefan
matsm skrev:
Väntan på min 70 D i december räknas numera inte i dagar utan i timmar...Bild
Hoppas att du står ut, jag får nog vänta tills 3an kommer.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 07:25
av LarsL
Farthållare ska vara på spak! :x
;)

Men håller med om att knapparna på ratten skulle vara programerbara så att man kan lägga in favorit funktioner där.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 07:56
av HelectriC
LarsL skrev:
Farthållare ska vara på spak! :x
;)

Men håller med om att knapparna på ratten skulle vara programerbara så att man kan lägga in favorit funktioner där.
jag tycker nog att rattknapparna ær ganska anvændbara nær man væl kommit in i hur allt funkar. Tog en stund att førstå det att man faktiskt kan vælja funktion (tex media input, soltak, flæktstyrka), men nær det blir vardag, slipper man slæppa rattan før många funktioner. Sjælvklart kan allt bli bættre, men så dålig som du framstæller det håller jag inte med om. Farthållaren på ratten hade jag också i førra bilen och tyckte i børjan att det var konstigt med en spak i Teslan. Men efter att ha kørt ett tag och kommit in i det, så funkar den ganska bra. En vanesak skulle jag sæga. Lite osæker på det dær med 4-i-1 som på prototypen, kan ju bli svårt att træffa rætt utan att titta ner på ratten? Men æven det blir nog en vanesak. Dæremot tycker jag knapparna ær før løsa och vingliga, ger inget bra kvalitetsintryck. Hade gærna velat lægga nån tunn gummiduk eller liknande under før att få lite fastare kænsla. La ut en førfrågan på elbilfoum om någon visste hur man lossade knapparna, men fick tyværr inget svar. Vågar inte bænda i dom utan att veta hur dom ær fæsta, kænns tråkigt att bryta av nåt som inte går att reparera enkelt.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 08:47
av Kilowatt
LarsL skrev:
Farthållare ska vara på spak! :x
Ja jag kan bara hålla med. BMW gick över till rattknappar för ett par år sedan och sedan dess är deras farthållare klart sämre tycker jag efter att ha kört mycket med båda.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 09:06
av Bjorn
Reglage och knappar är förstås vanesaker. En del går lite lättare att vänja sig vid och en del är svårare.
Jag lade tex. ur Drive ett par gånger när jag velat torka en extra på rutan i början. Det har jag nog lärt mig nu.

Farthållare på spak. Ja, jag tycker att det är det är lite sämre än knapparna jag hade tidigare. Fast jag vet inte om jag skulle vilja ha det på knappar i denna ratten. Jag hade nämligen en Citroen tidigare där rattnavet var fast. Knapparna var alltid på samma ställe. Att nu knapparna byter plats och allt blir upp och ner i en rondell känns fortfarande lika dumt för mig som om spakarna skulle rotera med ratten. Så spak är det minst dåliga för mig.

(Även Citroen verkar ha slutat med fast rattnav. Alltid jobbigt att vara ensam om att tycka nåt är bra.)

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 09:59
av HelectriC
Alltid jobbigt att vara ensam om att tycka nåt är bra.)[/quote]

så sant

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:02
av Martinen
Spelar igen roll alls om det är knapp eller spak för farthållare. Däremot så tyder jag inte om placeringen på Teslas. Har hänt flera gånger att jag pillar på den e jag ska blinka eller tvärt om.
Har inte hänt på nån annan bil. Jag haft både spak och knappar innan.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:18
av chpaulin
Bjorn skrev:
Reglage och knappar är förstås vanesaker. En del går lite lättare att vänja sig vid och en del är svårare.
Jag lade tex. ur Drive ett par gånger när jag velat torka en extra på rutan i början. Det har jag nog lärt mig nu.

Farthållare på spak. Ja, jag tycker att det är det är lite sämre än knapparna jag hade tidigare. Fast jag vet inte om jag skulle vilja ha det på knappar i denna ratten. Jag hade nämligen en Citroen tidigare där rattnavet var fast. Knapparna var alltid på samma ställe. Att nu knapparna byter plats och allt blir upp och ner i en rondell känns fortfarande lika dumt för mig som om spakarna skulle rotera med ratten. Så spak är det minst dåliga för mig.

(Även Citroen verkar ha slutat med fast rattnav. Alltid jobbigt att vara ensam om att tycka nåt är bra.)
Håller med om att det är helt ologiskt när knappar och spakar följer med rattens rotation. Hade växelpaddar på min förra bil och om man inte körde rallygrepp hela tiden så var växelpaddarna någon annanstans. Hade vart bättre om de var fasta och alltid på samma plats.

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:22
av HelectriC
jag klarade faktiskt av nåt vældigt konstigt hæromdagen. Jag stod parkerad i en 4 vægskorsning och skulle backa tillbaks in på sidovægen før att komma ut på andra sidan (vægen var før smal før att gøra en U-svæng). Nær jag sedan skulle svænga vænster och hade två saker att gøra; lægga i D (från R) och blinka væsnter så fick jag hjærnslæpp och mina hænder menade att væxelvæljaren var blinkers och blinkers var væxelvæljaren. Jag klarade alltså att blinka åt høger och inte lægga i D (utan vara kvar i R). Som tur ær tryckte jag bara førsiktigt på gasen. Det stod næmligen en bil bakom och væntade och hade jag tryckt på så hade det sagt "brak" in i hans front. Sjukt pinsamt och jag fattar inte hur det gick till. Har aldrig gjort nåt liknande førr. Jag får skylla på allmæn sømnbrist pga två småbarn :lol: så ibland ær jag benægen att tycka att væxelvæljaren skulle varit placerad nån annanstans.

svårt att førstå? se bilden. (och nej, jag ær inte grafisk designer :o )

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:25
av Pontus
HelectriC skrev:
(och nej, jag ær inte grafisk designer :o )
Du kanske borde bli? :-)

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:27
av chpaulin
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
(och nej, jag ær inte grafisk designer :o )
Du kanske borde bli? :-)
haha mega +1 :D

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:29
av HelectriC
chpaulin skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
(och nej, jag ær inte grafisk designer :o )
Du kanske borde bli? :-)
haha mega +1 :D

JA! ær det någon som ær intresserad av en websida a la 1990?

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:34
av chpaulin
men vänta lite nu... du använder ju inte blinkers ju ;)

Kanske skall öva lite i rondeller :D

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:38
av Bjorn
Då måste vi väga risken med att inte blinka i rondell mot att plötsligt börja backa i rondell. :)

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:42
av HelectriC
chpaulin skrev:
men vänta lite nu... du använder ju inte blinkers ju ;)

Kanske skall öva lite i rondeller :D
jag anvænder blinkers all the time, så mycket att jag inte orkar nær jag kommer till en rondell :!:

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:43
av HelectriC
Bjorn skrev:
Då måste vi väga risken med att inte blinka i rondell mot att plötsligt börja backa i rondell. :)

Elon, nær kommer fullstændig autopilot :?: jag kan inte køra længre varken fram eller bak och behøver din hjælp!

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 10:44
av HelectriC
Danni och X, var ær ni? jag væntar på era sågningar :roll:

Re: En helg med en 70D

Postat: 18 sep 2015 11:24
av danni
HelectriC skrev:
Danni och X, var ær ni? jag væntar på era sågningar :roll:
Du vet, jag började faktiskt skriva ett svar innan imorse, men så kände jag lite att den jävla hästen är riktigt jävla död vid det här laget, och det är nog inte meningsfullt att fortsätta slå på den :)