En helg med en 70D
Postat: 17 sep 2015 22:21
Efter att ha provkört 3 gånger under de senaste 2 åren, min första provkörning var i Göteborg en December dag, så bestämde jag mig för att hyra en.
Som jag har skrivit i en annan tråd så hyrde jag på Perpetum. Det som jag ville få reda på med denna helg var om Teslan var en bil som jag skulle bli nöjd med och att min fru skulle också tycka detta.
Under de 3 dagar jag hade bilen så avverkade jag 100mil, använt 4 Superchargers, laddat hemma, laddat på publika laddplatser, och tjuvat el engång
Får säga att jag inte behövde ladda så mycket så som jag gjorde men vad gör man förstagången och är osäker på laddningen.
Första dagen så åkte jag från Göteborg till Jung, Uddevalla och sedan tillbaka till Göteborg. Vilken känsla det är att köra om andra bilar
Jag njuter
Framme i Göteborg så hade jag en snittförbrukning på 208 men de senaste 50km visade 169. På Supercharger så fungerade laddning hur bra som helst, men när jag provade på IKEA i Kållered för att toppa upp så fick jag inte detta att fungera... Åkte till Tesla och laddade där istället. Efter detta så provade jag lite småvägar
, får säga att det var nog tur att jag hamnade bakom en Taxi som drog ner mitt tempo
Framme vid Landvetter blev jag kaffesugen och tänkte ladda samtidigt, men den fungerade inte... Inte ens personalen på bensinstationen fick igång den. Struntade dock i detta och åkte vidare, hade ju ändå gott om laddning.
Efter en lång dag i världens bästa bil så fick jag ta världens bästa öl
Följande dag så packade vi bilen för att åka söderut. Bilen var laddad till 90% men jag stannade korttid laddade i Falkenberg och sedan i Löddeköpinge. Hade med bred marginal kunnat hoppa över Falkenberg. Det var ganska intressant att åka över Hallandsåsen, se bilden hur effektkurva ser ut.
Vi hade bokat ett Hotell i Lund för vår övernattning, hade gott laddning men ville ändå ladda lite över natten. Detta kunde inte ordnas av hotellet och jag saknade en förlängningssladd för att dra ut 220 till bilen
Fick istället tjuva
lite ström i Hässleholm på hemvägen. Stannade också i Falkenberg för att ladda och träffa Zoidberg. Vi susade sedan tillsammans norrut och hemåt.
Om jag skall summera intrycken:
1) Världens bästa bil att köra om med
2) Kan prata i bilen utan att störas av oväsen från motor, även när det går fort...
3) Appen är kanon att ha för att startaladdning eller sätta på värme/kyla i kupén
4) Man behöver inte ladda så ofta, man kommer långt
5) Energi appen är mycket bra när man kör för att veta om man kommer fram.
6) Alla ladd platser borde ha kablar, det är jobbigt att dra fram de långa och tunga kablarna. Supercharger är kanon.
7) Borde vara straffbart att icke fungerande ladd stationer
8) Alla hotell måste ha ladd möjligheter.
9) Bilen är för bred
10) Knapparna på ratten har minimal funktion. Borde kunna programmeras så att man kan styra de funktionerna oftast använder. Jag vill ha farthållaren som knappar på ratten!
11) Saknar dragkrok, även om jag inte behövde den under helgen (och jag vet att man kan byta med grannen)
12) Den är dyr
Slut ord: Vill ha
Som jag har skrivit i en annan tråd så hyrde jag på Perpetum. Det som jag ville få reda på med denna helg var om Teslan var en bil som jag skulle bli nöjd med och att min fru skulle också tycka detta.
Under de 3 dagar jag hade bilen så avverkade jag 100mil, använt 4 Superchargers, laddat hemma, laddat på publika laddplatser, och tjuvat el engång

Får säga att jag inte behövde ladda så mycket så som jag gjorde men vad gör man förstagången och är osäker på laddningen.
Första dagen så åkte jag från Göteborg till Jung, Uddevalla och sedan tillbaka till Göteborg. Vilken känsla det är att köra om andra bilar


Framme i Göteborg så hade jag en snittförbrukning på 208 men de senaste 50km visade 169. På Supercharger så fungerade laddning hur bra som helst, men när jag provade på IKEA i Kållered för att toppa upp så fick jag inte detta att fungera... Åkte till Tesla och laddade där istället. Efter detta så provade jag lite småvägar


Framme vid Landvetter blev jag kaffesugen och tänkte ladda samtidigt, men den fungerade inte... Inte ens personalen på bensinstationen fick igång den. Struntade dock i detta och åkte vidare, hade ju ändå gott om laddning.
Efter en lång dag i världens bästa bil så fick jag ta världens bästa öl

Följande dag så packade vi bilen för att åka söderut. Bilen var laddad till 90% men jag stannade korttid laddade i Falkenberg och sedan i Löddeköpinge. Hade med bred marginal kunnat hoppa över Falkenberg. Det var ganska intressant att åka över Hallandsåsen, se bilden hur effektkurva ser ut.
Vi hade bokat ett Hotell i Lund för vår övernattning, hade gott laddning men ville ändå ladda lite över natten. Detta kunde inte ordnas av hotellet och jag saknade en förlängningssladd för att dra ut 220 till bilen


Om jag skall summera intrycken:
1) Världens bästa bil att köra om med

2) Kan prata i bilen utan att störas av oväsen från motor, även när det går fort...
3) Appen är kanon att ha för att startaladdning eller sätta på värme/kyla i kupén
4) Man behöver inte ladda så ofta, man kommer långt
5) Energi appen är mycket bra när man kör för att veta om man kommer fram.
6) Alla ladd platser borde ha kablar, det är jobbigt att dra fram de långa och tunga kablarna. Supercharger är kanon.
7) Borde vara straffbart att icke fungerande ladd stationer

8) Alla hotell måste ha ladd möjligheter.
9) Bilen är för bred
10) Knapparna på ratten har minimal funktion. Borde kunna programmeras så att man kan styra de funktionerna oftast använder. Jag vill ha farthållaren som knappar på ratten!
11) Saknar dragkrok, även om jag inte behövde den under helgen (och jag vet att man kan byta med grannen)
12) Den är dyr
Slut ord: Vill ha