Sida 1 av 3
Inför beställning M3
Postat: 24 feb 2021 23:01
av Mastrovious
Hej,
Läst massa trådar om ”att tänka på” inför beställning men många har några år på nacken och inte helt aktuella nu när M3 har uppdaterats.
Jag är på gång att bestämma en M3 Performance och snubblade på det här med rekommendations kod som ger lite gratis laddning.
Har aldrig vimlat i mörker tidigare som nu inför att beställa ny bil
Kort och gott: vad ska jag tänka på förutom att beställa med en rekommendations kod?
Hur säkerställer man att man får den senaste hårdvaran (och övriga uppdateringar som rattvärme etc)?
Säljaren i Göteborg snackade om att man kan få den uppgraderade autopiloten i efterhand om man plockar en lagerbil som saknar det (för snabbare leverans), stämmer det?
Annat man bör tänka på innan beställning av en M3?
Re: Inför beställning M3
Postat: 24 feb 2021 23:21
av eizzmar
Trevligt att du är på väg att beställa en Tesla!
Autopiloten är mjukvarubaserad och alla modeller oavsett konfiguration är utrustad med de sensorer och kameror som behövs för AP. Det du gör är att du köper till AP i Tesla-appen när du själv vill.
Att vara säker på att du får den senaste med alla nya uppgraderingar är inte helt säkert i Tesla-värden. Tesla uppdaterar ständigt sina bilar. Däremot får du alltid det som står på hemsidan vid beställningstillfället.
Så länge du beställer en ny bil idag så får du i alla fall uppdaterade varianten med chrome-delete, luftvärmepump, eldriven baklucka m.m.
Rattvärmen råder det lite delade meningar om. Tydligen så går gränsen när Model 3 började få rattvärme runt skiftet januari/februari. Vissa som fått leverans i USA under januari/februari har haft rattvärme som funktion, medan andra fått bekräftat att bilen har rattvärme bara att den är mjukvaru-avstängd. Vad jag läst på olika forum så verkar det som att störst chans till att få rattvärme är om ditt VIN-nummer (som du får på fakturan när du blivit matchad med en bil) överstiger 903xxx. Min kommande M3P med preliminär leverans 19 mars har ett VIN på 910xxx så mitt hopp är högt!
Re: Inför beställning M3
Postat: 24 feb 2021 23:45
av Mastrovious
eizzmar skrev:Trevligt att du är på väg att beställa en Tesla!
Autopiloten är mjukvarubaserad och alla modeller oavsett konfiguration är utrustad med de sensorer och kameror som behövs för AP. Det du gör är att du köper till AP i Tesla-appen när du själv vill.
Att vara säker på att du får den senaste med alla nya uppgraderingar är inte helt säkert i Tesla-värden. Tesla uppdaterar ständigt sina bilar. Däremot får du alltid det som står på hemsidan vid beställningstillfället.
Så länge du beställer en ny bil idag så får du i alla fall uppdaterade varianten med chrome-delete, luftvärmepump, eldriven baklucka m.m.
Rattvärmen råder det lite delade meningar om. Tydligen så går gränsen när Model 3 började få rattvärme runt skiftet januari/februari. Vissa som fått leverans i USA under januari/februari har haft rattvärme som funktion, medan andra fått bekräftat att bilen har rattvärme bara att den är mjukvaru-avstängd. Vad jag läst på olika forum så verkar det som att störst chans till att få rattvärme är om ditt VIN-nummer (som du får på fakturan när du blivit matchad med en bil) överstiger 903xxx. Min kommande M3P med preliminär leverans 19 mars har ett VIN på 910xxx så mitt hopp är högt!
Tack! Då gäller det att hålla koll på VIN nr på ev lagerbilar som de marknadsför helt enkelt, antar att säljarna kan se detta? Vad valde du för färg på din M3P? Har förstått att kvaliten varierar en del beroende på färgvalet...
Re: Inför beställning M3
Postat: 24 feb 2021 23:50
av eizzmar
Mastrovious skrev:eizzmar skrev:Trevligt att du är på väg att beställa en Tesla!
Autopiloten är mjukvarubaserad och alla modeller oavsett konfiguration är utrustad med de sensorer och kameror som behövs för AP. Det du gör är att du köper till AP i Tesla-appen när du själv vill.
Att vara säker på att du får den senaste med alla nya uppgraderingar är inte helt säkert i Tesla-värden. Tesla uppdaterar ständigt sina bilar. Däremot får du alltid det som står på hemsidan vid beställningstillfället.
Så länge du beställer en ny bil idag så får du i alla fall uppdaterade varianten med chrome-delete, luftvärmepump, eldriven baklucka m.m.
Rattvärmen råder det lite delade meningar om. Tydligen så går gränsen när Model 3 började få rattvärme runt skiftet januari/februari. Vissa som fått leverans i USA under januari/februari har haft rattvärme som funktion, medan andra fått bekräftat att bilen har rattvärme bara att den är mjukvaru-avstängd. Vad jag läst på olika forum så verkar det som att störst chans till att få rattvärme är om ditt VIN-nummer (som du får på fakturan när du blivit matchad med en bil) överstiger 903xxx. Min kommande M3P med preliminär leverans 19 mars har ett VIN på 910xxx så mitt hopp är högt!
Tack! Då gäller det att hålla koll på VIN nr på ev lagerbilar som de marknadsför helt enkelt, antar att säljarna kan se detta? Vad valde du för färg på din M3P? Har förstått att kvaliten varierar en del beroende på färgvalet...
Jag beställde Midnight Silver Metallic. Den ska enligt många hålla bra. Den färgen som verkar sämst är den svarta. Vit som ingår var innan de tog bort silver, en dyrare färg och är ju en Multi-coat samma som den röda. Detta borde ju göra att den är hyfsat slitstark. Generellt sett är Vit färg bäst mot repor och Grå bäst för att dölja smutsen

Re: Inför beställning M3
Postat: 24 feb 2021 23:54
av jonasl
Lagerbil innebär bara att bilen är byggd utan att vara matchad till en beställning, dvs det är inte en specifik bil du väljer utan din beställning matchas mot en befintlig bil. Lite lotteri så här mitt i ett skifte alltså, vill du vara 100% säker så måste du vänta tills det du vill ha är specat på bilen när du beställer.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 00:01
av Mastrovious
jonasl skrev:Lagerbil innebär bara att bilen är byggd utan att vara matchad till en beställning, dvs det är inte en specifik bil du väljer utan din beställning matchas mot en befintlig bil. Lite lotteri så här mitt i ett skifte alltså, vill du vara 100% säker så måste du vänta tills det du vill ha är specat på bilen när du beställer.
Yes jag är med dig där, men hur vet man vad som ingår? Exempelvis kan man ju få uppgraderad autopilot via mjukvaruuppdatering. Gäller det rattvärmen med, är den kostnadsfri? Jävligt rörigt detta... Men tänker att av de bilar som finns att matcha mot min spec, borde de väl kunna se om det t ex är de nya strålkastarna, rattvärme etc?
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 00:23
av jonasl
Ap-hårdvaran är samma. AP ingår men resten kan du köpa senare, det kostar fick mer men sker är mjukvara.
Rattvärme är inte officiellt. Kanske finns det på nya bilar, kanske inte. Kanske bara på de med premiuminteriör.
Måhända rörigt men ingenting jämfört med att köpa en begagnad model S..

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 00:26
av eizzmar
Mastrovious skrev:jonasl skrev:Lagerbil innebär bara att bilen är byggd utan att vara matchad till en beställning, dvs det är inte en specifik bil du väljer utan din beställning matchas mot en befintlig bil. Lite lotteri så här mitt i ett skifte alltså, vill du vara 100% säker så måste du vänta tills det du vill ha är specat på bilen när du beställer.
Yes jag är med dig där, men hur vet man vad som ingår? Exempelvis kan man ju få uppgraderad autopilot via mjukvaruuppdatering. Gäller det rattvärmen med, är den kostnadsfri? Jävligt rörigt detta... Men tänker att av de bilar som finns att matcha mot min spec, borde de väl kunna se om det t ex är de nya strålkastarna, rattvärme etc?
Det som du med all säkerhet får med bilen är det som står uppspecat på Teslas hemsida i konfiguration av din model 3. Vad som ingår beroende på modell står under "Reducerad premiuminteriör" kontra "Premiuminteriör".
TM3 SR+ har reducerad premiuminteriör och TSM3 LR/P har premiuminteriör.
Om du får en bil med den nya ratten dvs med värmeslingor i så kommer det antagligen låsas upp gratis med LR/P-modellerna om det inte finns tillgängligt från start. Ev kommer det kosta en slant för SR+ likt stolsvärmen i bak som inte ingår med SR+ utan köps till i appen för 3000kr. Eftersom rattvärme eller nya strålkastarna inte är uppspecade i konfiguration så kan inte Tesla garantera att du får det. Beställer du dock en ny idag är sannolikheten väldigt stor att du får dessa grejer. Här får du alltså hoppas på det bästa och då hålla tummarna för högt VIN-nummer. Det som är lite roligt med Tesla, du får ofta en surprise snarare än mindre än utlovat. Tesla kommer inte speca upp de nya funktionerna innan det är garanterat att det medföljer alla nya bilar/ordrar. Ett tips är att läsa lite olika forum ex TMC där amerikanska ägare ofta rapporterar vad de fått.

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 08:44
av Mastrovious
Tack för all input! Blir till att ta ett snack med Tesla på måndag och förhoppningsvis lägga en beställning. Lutar nog åt att jag beställer ny från fabrik och tar den i maj/juni för att va på den säkra sidan

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 08:47
av NiklasTesla
Mastrovious skrev:Hej,
Läst massa trådar om ”att tänka på” inför beställning men många har några år på nacken och inte helt aktuella nu när M3 har uppdaterats.
Jag är på gång att bestämma en M3 Performance och snubblade på det här med rekommendations kod som ger lite gratis laddning.
Har aldrig vimlat i mörker tidigare som nu inför att beställa ny bil
Kort och gott: vad ska jag tänka på förutom att beställa med en rekommendations kod?
Hur säkerställer man att man får den senaste hårdvaran (och övriga uppdateringar som rattvärme etc)?
Säljaren i Göteborg snackade om att man kan få den uppgraderade autopiloten i efterhand om man plockar en lagerbil som saknar det (för snabbare leverans), stämmer det?
Annat man bör tänka på innan beställning av en M3?
Kör! Tesla Model 3 är bästa bilen på svensk marknaden just nu (supernöjd efter +8000mil).
EAP kan du köpa senare via ditt Tesla-konto då all hårdvara redan finns ombord.
MVH
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 12:59
av martinot
Mastrovious skrev:Tack för all input! Blir till att ta ett snack med Tesla på måndag och förhoppningsvis lägga en beställning. Lutar nog åt att jag beställer ny från fabrik och tar den i maj/juni för att va på den säkra sidan

Kul, och stort grattis!

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 13:09
av simonk
Mastrovious skrev:Tack för all input! Blir till att ta ett snack med Tesla på måndag och förhoppningsvis lägga en beställning. Lutar nog åt att jag beställer ny från fabrik och tar den i maj/juni för att va på den säkra sidan

Kan passa på att "varna" för att det kan gå ganska snabbt när man väl beställer. Vi beställde i början av mars förra året, fick leveransbesked efter 24h och sen leverans lite drygt två veckor senare
Åtminstone kan det vara så inför kvartalsslut.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 13:58
av Jonte73
Hallå där...
Förmodligen en jävligt korkad fråga och troligen självklar.
Men jag har precis fått en offert från Tesla och då med ”Privat avbetalning”.
Detta på en lagerbil och med den låga räntan.
Det som min fråga gäller är detta...
Varför är det en summa att betala i 6 månader och en annan efter månad 7?
Tar ”Tesla/Dnb” hand om miljöbonusen? Eller förutsätts det att jag betalar in 60k?
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 14:04
av pinussen
Månadskostnaden efter 6 mån är om du använder bonusen som avbetalning. Du äger bilen så du får den.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 14:16
av Jonte73
pinussen skrev:Månadskostnaden efter 6 mån är om du använder bonusen som avbetalning. Du äger bilen så du får den.
Tack för svar.. då var det som jag misstänkte..
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 15:02
av pinussen
Jag slog just till på en ny också

Blir bra med lite refresh och uppgradering.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 15:06
av pejvic
Jag har haft både vit och grå. Gillar båda. Inte haft några färgfel osv på mina. Jag hade en av de första som kom och då långt innan vit blev gratis så var det väldigt få som beställde den.
jag såg vit live i USA innan jag beställde och bestämde mig direkt då.
Ang rattvärme så var det en i ett amerikanskt forum som sa sig veta att de nya bilarna ( som har stålrullhjul i ratten) dvs uppdaterade treorna som kom i december, har hårdvara för rattvärme. Han visade något papper på en ersättningsratt från Tesla där det stod. Sen om det stämmer vet man inte. Men det är typiskt Tesla att släppa rattvärmen senare.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 15:13
av martinot
pinussen skrev:Jag slog just till på en ny också

Blir bra med lite refresh och uppgradering.
Grattis till en grym elbil för dig också!

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 15:17
av martinot
pejvic skrev:Men det är typiskt Tesla att släppa rattvärmen senare.
Tror iofs. det är medvetet gjort (vill undvika Osborne-effekten, och undvika allt säljstök och förvirring om vilka bilar som säljs med det eller inte). Då kan de senare släppa på funktionen när alla lagerbilar och alla beställda bilar har fått den nya ratten.
Bara ren spekulation från min sida, men hade jag varit en biltillverkare som släppte kontinuerliga förbättringar så hade jag också gjort så.

Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 20:00
av Mastrovious
Skickat lite frågor till säljaren för att få lite klarhet i om jag ska försöka få tag på en med leverans i mars eller vänta, har inte bråttom och vill ju gärna ha den senaste hårdvaran i bilen.
Har klurat lite på det här med däck och fälg. Är det någon som vet vad dimensionen är på såväl fälgar (ET mått etc) samt däck (är det olika fram och bak?)?
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 20:15
av AAKEE
Mastrovious skrev:Skickat lite frågor till säljaren för att få lite klarhet i om jag ska försöka få tag på en med leverans i mars eller vänta, har inte bråttom och vill ju gärna ha den senaste hårdvaran i bilen.
Har klurat lite på det här med däck och fälg. Är det någon som vet vad dimensionen är på såväl fälgar (ET mått etc) samt däck (är det olika fram och bak?)?
På Performance?
Fälg 9x20” ET34 mm
[Edit]Tog data från Transportstyrelsen, copy paste. Det stämmer inte, det
är Däck 235/35R20.
Det är samma dim. runt om.
Håller jag med det som sagts.
Kan lägga till att det ofta verkar bli rykten och motsvarande om exakt utrustning osv. Man ska inte jaga upp sig för mycket avseende det.
För M3P har alla ’refresh’ / 2021 det nya stora 82.1 kwh-batteriet också utöver det som tidigare sagts.
Vad jag läst finns det egentligen inga kända varianter eller ändringar förutom eventuell rattvärme, vilket vi inte vet något om än.
Man kan hoppas att det redan sitter monterat från december men inget jag skulle räkna med. Finns det ingen beskrivning om rattvärme ingår när beställningen görs kan man inte kräva att det ska finnas när den väl kommer.
Jag satt och velade om färgval i början på november och dagen jag skulle beställa hade ”premiminär leverans” ändrats från december till februari. Inte mycket att göra åt tänkte jag, men man blir uppeingd av säljare efter att ordern är lagd(i vart fall blev jag det) och denne frågade när jag vimle ha leverans. ASAP, var ju svaret.
Jag matchades mot en bil (eller om det var bilen som matchades mot min beställning

) och fick leverans i December ändå. Det blev 6v från beställning till leverans.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 21:19
av Arn
Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 21:31
av JazzMatazz
Nyfiken!
Varför skulle svart färg vara "sämre" än de andra färgerna på de nya modellerna? Inte alls vad jag har läst eller uppfattat i andra trådar.
Jag är helsåld på svart M3P-modell, av flera anledningar.
/J.
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 21:32
av Tellus
Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Re: Inför beställning M3
Postat: 25 feb 2021 22:31
av martinot
Arn skrev:Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
Japp. Utan att känna någon på Tesla, eller ha direkt fakta i saken, så tror jag du tänker exakt rätt här.