Sida 1 av 2
Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 09:11
av Arn
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 10:22
av mikebike
Tesla skambjuder....
T.o.m. biluppköparna betalar bättre.
Jag lär försöka sälja på Blocket när den dagen kommer.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 11:28
av tor-ake
Vad avser KVD så är man nästan garanterad att få högsta möjliga marknadspris på attraktiva bilar som Model 3. Så vitt jag förstår är det även många handlare som fyllier sina lager av begagnatbilar med KVD-objekt, samt ett antal utländska agenter som scoopar upp allt som går att sälja utomlands. Finns i princip inga möjligheter att fynda där som köpare, vilket ju är positivt för säljare så klart.
Jag sålde min Outlander där 2019, det var en budfest utan dess like, och blev en export till slut.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 11:36
av Arn
Kan bli hög efterfrågan och höga beg priser på KVD om regeringen klubbar igenom höjd förmånsskatt
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 12:19
av McFace
Arn skrev:Kan bli hög efterfrågan och höga beg priser på KVD om regeringen klubbar igenom höjd förmånsskatt
Glada dagar, teoretiskt, för de som köpt privat.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 12:31
av Tellus
Avslut ikväll på en 2020 för att få en prisbild, tror inte färgen är populär dock.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-104026
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 15:00
av Arn
Vad tror ni vit klädsel har för påverkan på andrahandsvärdet? Nypriset är ju 11700kr, kan man tänka med 6k högre pris? Om inget så blir ju bilen i alla fall attraktivare då den sticker ut mer
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 15:12
av mikebike
Arn skrev:Vad tror ni vit klädsel har för påverkan på andrahandsvärdet? Nypriset är ju 11700kr, kan man tänka med 6k högre pris? Om inget så blir ju bilen i alla fall attraktivare då den sticker ut mer
Jag skulle skulle inte välja en bil med vit klädsel ens om den var 20 000 billigare.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 15:30
av MWall
McFace skrev:Arn skrev:Kan bli hög efterfrågan och höga beg priser på KVD om regeringen klubbar igenom höjd förmånsskatt
Glada dagar, teoretiskt, för de som köpt privat.
Nej varför då? Privatköpta bilar är momssmittade och berörs inte av det alls.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 16:40
av dfa
Jag tror att du skall vara ganska nöjd med 520. Har bevakat KVD ett tag och det är inte många Model 3 (någon?) med 2000 mil som gått över det. Sedan att bilhandlarna lägger på minst 30000 är en annan historia, men du kommer inte upp i deras priser vara sig hos KVD eller genom att sälja privat oavsett.
Ex. från KVD senaste månaden/månaderna.
BCxnnn LR AWD 2020 2658 mil svart
503111 vinande bud.
UAxnnn LR AWD 2020 1459 mil svart
517500 vinnande bud
OMxnnn LR AWD 2020 1139 mil Grå
524500 vinnande bud.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 18:12
av MaxE
Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 19:15
av tor-ake
Upptäcker att KVD inte är behjälpliga med att exportera miljöbilar längre, det lär ju tyvärr dra ned priset en del.
Detta är ju i och för sig bra och behjärtansvärt, men inte så jättebra för den som vill sälja en Tesla där.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 20:00
av Raoulen
Jag fick precis ett inbytesvärde på min model 3 SR+ 2019 som gått 4000 mil.
395k var budet.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 20:12
av tor-ake
Vinnande budet blev 533500
Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 20:50
av McFace
MWall skrev:McFace skrev:Arn skrev:Kan bli hög efterfrågan och höga beg priser på KVD om regeringen klubbar igenom höjd förmånsskatt
Glada dagar, teoretiskt, för de som köpt privat.
Nej varför då? Privatköpta bilar är momssmittade och berörs inte av det alls.
Nej, jag tänkte lite fort där. Sekundärt påverkas det kanske av att priserna ökar på osmittade.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 20:57
av McFace
tor-ake skrev:
Vinnande budet blev 533500
Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 21:00
av Arn
MaxE skrev:Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 21:01
av Tellus
Raoulen skrev:Jag fick precis ett inbytesvärde på min model 3 SR+ 2019 som gått 4000 mil.
395k var budet.
Ska ni sälja så gissar jag på ca 50000kr mer på blocket eller kanske kvd
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 21:03
av mikebike
McFace skrev:tor-ake skrev:
Vinnande budet blev 533500
Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Det har ju skett en ganska stor uppdatering. Jag hoppas jag får bättre betalt för min 2021 i höst.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 21:03
av Arn
McFace skrev:tor-ake skrev:
Vinnande budet blev 533500
Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Prisfallet behöver dock inte vara linjärt över tid. Kan vara att den efter 36 mån går för 400 dvs betydligt lägre värdeminskning än i början, ingen vet
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 07 apr 2021 22:19
av MaxE
Arn skrev:MaxE skrev:Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Sålde båda privat.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 08 apr 2021 08:02
av dfa
McFace skrev:
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Tror absolut att det varit en justering nedåt sedan 2021 modellen kom ut. Tror kanske runt 40 tusen.
Möjligtvis så finns det ett större utbud nu (24 mån leasing börjar går ut?) och kan vara så att fler "uppgraderat" till MY21 och därmed säljer sina MY19 och MY20.
Kan vara så att det fylls på med begagnat under P3 varje kvartal då många får sina nya då. Skall bli intressant att se framöver.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 08 apr 2021 09:10
av MWall
Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 08 apr 2021 20:06
av Arn
MWall skrev:Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Tack!
Jag har hittills kollat priset inkl den vita klädseln, alltid varit förtjust i ljus interiör. Med det sagt är ju inte svart fel heller. Ser också bra ut. Ingen Wow-känsla men mindre ångest kring ev färgförändring.
Verkar tveksamt om andrahandsvärdet gynnas av vit interiör.
Ang rattvärme berättade en säljare idag att SR+ hade hårdvaran för stolsvärme han i hela 1,5 år innan den kunde aktiveras med mjukvara. Det ger hopp.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Postat: 08 apr 2021 21:09
av M3170
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.