Sida 1 av 1

Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 15:24
av Alfred
Lite sent ute med att posta om veckans avsnitt av Bilar med sladd här, men vore kul att diskutera. Vi har redan märkt att många har tankar om ämnet!

I veckans avsnitt av Bilar Med Sladd analyserar vi svenska satsningen på elvägar – kan det vara lösningen för att elektrifiera tunga transporter? Trevlig lyssning!
Bild
Elvägar: Framtid eller återvändsgränd

I detta avsnitt:
Vi tittar närmare på den nya billigare varianten av Polestar 2. Och så tar vi en titt på grannen i väster där försäljningen av bensin- och dieselbilar kollapsar. Men framförallt djupdyker vi i uppfinningen som ska elektrifiera våra lastbilstransporter: elvägar. Vore det inte smidigt att ladda medan man kör? Blir det lastbilarnas räddning eller bara en dyr återvändsgränd?

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 16:42
av LarsL
Tycker resonemanget haltar lite kring användandet tillsammans med lastbilar. Idag när en förare måste köra lastbilen så måste bilen stå still med jämna mellanrum och laddning är alltså inget problem. I framtiden när lastbilar kör sig själva så funderar ni på om det blir ännu lättare med laddning. Men det borde ju vara tvärtom? När det inte finns en förare som måste stanna så blir det ju viktigt att bilen rullar hela tiden och inte står still och laddar. Så med självkörande lastbilar så kan jag tänka mig att elvägar kan vara en möjlighet.

För personbilar och privatpersoner är ju elvägar meningslösa. Dels kommer ju kostnaden för energin bli hög, högre än Ionity och mycket högre än att ladda hemma. Ekonomiskt vill jag alltså inte ladda på dessa vägar om jag kan undvika. Jag vill absolut inte köpa en bil med ett litet batteri som då blir beroende av motorvägsladdning. Idag har jag störst problem med räckvidden när jag snurrar runt lokalt i stor Göteborg och här skulle inte elvägarna hjälpa mig. Jag skulle alltså ändå inte vilja ha en bil med mindre batteri än SR+ i praktiken.
Det andra är att jag som förare av bilen eller passagerar vill ta en bensträckare efter 2-3 timmar oavsett. Om jag ändå måste stanna så kan jag lika gärna ladda och kommer inte förlora någon tid. Även med en självkörandebilar så skulle jag behöva stanna och sträcka på mig efter några timmar.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 17:26
av lator
Man kan säkert räkna på kostnaden och fundera på huruvida det blir billigare att köpa en billigare bil med ett mindre batteri samt ladda en del dyr "vägel". Men har man som du mest körning inom ett storstadsområde så kanske det blir svårt samtidigt som du då kan ladda på vägen hem, R40, och antagligen en del i Göteborg, t.ex E6.
Största vinningen med elvägar tror jag man får när man slipper stå i kö vid speciella helger typ sportlov, påsk, midsommar och vissa semesterveckor och kombinerat med begränsad lastbilstrafik vid dessa tillfällen så kan man nog balansera tillgången.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 18:55
av lator
I inslaget om elvägar så nämns att maxvikten på en lastbil skulle vara 36 ton. Varifrån kommer den siffran och vad ska den menas gälla för? Enligt tabeller på Transportstyrelsens hemsida så är max vikt för en 3-axlad lastbil 28 ton, för en fyraxlad lastbil 32 ton och för en släpvagn 38 ton. Man räknar i inslaget på hur stor del av totalvikten som skulle komma att utgöras av batteriet som beräknas vara på 500 kWh men då skulle det ju faktiskt bara bli hälften så stor del av vikten om man kan åka omkring med 70 ton (det finns också ett initiativ för att få höja totalvikten till 74 ton).
Sen finns det väldigt mycket att både ifrågasätta och ta hänsyn till vad gäller framtida utformning av vägar och fordon men jag ser det som positivt att det utförs tester med laddvägssystem även om jag som Anders har svårt att se något annat än induktiva lösningar som värda att satsa på.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 19:16
av LarsL
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 22:37
av MWall
LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 22:40
av lator
MWall skrev:
LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.
Ca 2000 kg får man räkna med att 500 kWh väger och det ska enligt studier räcka för 45 mil. Tesla siktar väl också på 500 kWh...

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 22:45
av MWall
lator skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.
Ca 2000 kg får man räkna med att 500 kWh väger och det ska enligt studier räcka för 45 mil. Tesla siktar väl också på 500 kWh...

Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 22:50
av LarsL
Om ni lyssnat på avsnittet så sätter de bränslet till 400 liter alltså 400 kg. Totalt kan man alltså ta bort ungefär 2 ton på fossilen, vilket motsvarar 500 kWh. Jag gissar att många kommer vilja gå upp till 800 eller 1000 kWh men inte heller det är ju chockerande mycket i vikt.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 27 apr 2021 23:20
av lator
MWall skrev:


Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
En dieseldriven fullastad långtradare drar ca 4,5 liter per mil så i närheten av 5 gånger så mycket som en större personbil. Jämför man en Model X i samma hastighet så stämmer nog mellan 10 och 12 kWh per mil. Sen är det ju väldigt svårt att komma fram till exakta siffror utifrån tillgängligt material.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 28 apr 2021 12:25
av MWall
lator skrev:
MWall skrev:


Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
En dieseldriven fullastad långtradare drar ca 4,5 liter per mil så i närheten av 5 gånger så mycket som en större personbil. Jämför man en Model X i samma hastighet så stämmer nog mellan 10 och 12 kWh per mil. Sen är det ju väldigt svårt att komma fram till exakta siffror utifrån tillgängligt material.

Är dock svårt att göra en rak jämförelse mot en diesellastbil. En dieselmotor ökar ju inte förbrukningen vid högre last på samma sätt eftersom den då får bättre verkningsgrad. En dieselbil som drar husvagn ökar ju inte förbrukningen procentuellt lika mycket som en elbil som drar en husvagn. Sen tror jag mycket beror på luftmotståndet. Får du bara upp lasten i fart så rullar det ganska lätt sen. Så det är inte helt lätt att bedöma. Men vi får väl tro på den artikel jag hittade att förbrukningen ligger där nånstans. :)

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 28 apr 2021 12:28
av Alfred
lator skrev:
I inslaget om elvägar så nämns att maxvikten på en lastbil skulle vara 36 ton. Varifrån kommer den siffran och vad ska den menas gälla för? Enligt tabeller på Transportstyrelsens hemsida så är max vikt för en 3-axlad lastbil 28 ton, för en fyraxlad lastbil 32 ton och för en släpvagn 38 ton. Man räknar i inslaget på hur stor del av totalvikten som skulle komma att utgöras av batteriet som beräknas vara på 500 kWh men då skulle det ju faktiskt bara bli hälften så stor del av vikten om man kan åka omkring med 70 ton (det finns också ett initiativ för att få höja totalvikten till 74 ton).
Sen finns det väldigt mycket att både ifrågasätta och ta hänsyn till vad gäller framtida utformning av vägar och fordon men jag ser det som positivt att det utförs tester med laddvägssystem även om jag som Anders har svårt att se något annat än induktiva lösningar som värda att satsa på.
Det var hämtat från EU-direktiv 96/53/EG. Kontrollerade dock nu, och det visade sig att detta direktiv är ersatt, så informationen var inaktuell. Som du är inne på borde vi istället ha kollat på: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... or-fordon/

Vi har fått en hel del respons och hjälp att räkna på exempelvis vad motsvarande dieselmotor väger, vilket vi ju väljer att bortse från i programmet och hjälper ellastbilen i jämförelsen. Sammanfattningsvis kan man dock säga att vi saknar tillräcklig noggrannhet i förbrukningssiffrorna för att säga mer än vi redan gör. Nämligen att det verkar vara fullt görbart att bygga helelektriska lastbilar med batterierna som krävs även för tunga transporter över längre distanser utan stöd från elvägar.

Eftersom vi bara har uppskattad förbrukning från rapporten (https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... bladdning/) spelar det inte så stor roll om fordonen får väga 32 eller 36 ton. Vi har helt enkelt så låg noggrannhet i förbrukningssiffrorna att så små skillnader i vikt inte gör till eller från för räkneexemplet. Inte heller har vi en aning om vad förbrukningen blir för långtradare på 70-74 ton. Men det känns rimligt att anta att den knappast blir mer än dubbelt så stor och därmed räcker det bra om man skruvar i ytterligare ett batteri i trailern.

Sen om batterierna blir precis 500kWh är det svårt att sia om. Men jag törs påstå att vi är rätt ute med en noggrannhet om ca ± 10-20% - dvs kapaciteten som krävs borde vara 400-600 kWh.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 12 maj 2021 18:53
av LarsL
Om det är 5 mil mellan snabbladdarna som Vägverket nu sätter upp som mål och bilarna har 100 kWh batteri vad är då poängen med elvägar? Det låter som en idé från någon som inte åkt elbil. De som vill ha stora batterier och lyxa till det med kommer ju skaffas det ändå. Vi som inte köper onödigt stora batterier vill ju inte betala för dyr elvägar ändå.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 24 nov 2021 15:24
av filipstesla
Jag har alltid tyckt att det känns lite lustigt att lastbilar ska åka inkopplade på det sättet. Å andra sidan så funkar det ju med tåg och andra fordon så varför inte? Frågan är ju hur dyrt det blir. Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 24 nov 2021 15:47
av martinot
filipstesla skrev:
Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D
Om batterierna tillverkas på grön el, och gruvorna som innan bryter material för batterierna kör på elfordon, så är det inga stora miljöbovar. Finns många bra skötta gruvor och väl skötta fabriker. En orsak till att tex. NorthVolt skall ligga i norra Sverige är för tillgången på vattenkraft för sin produktion av batterier.

Sedan är det stora möjligheter även för att återvinna mycket av mineralerna i uttjänta batterier för att bygga nya.