Sida 1 av 1
Räckvidd i displayen
Postat: 03 jun 2021 22:12
av Limpan
Hej!
Hämtade ut min M3 häromdagen. Mkt fin och känns som bra kvalitet etc. Ljudnivån inte imponerande..men var inställd på det och inte helt åt skogen heller.
En sak förbryllar mig lite dock. Bilen skall ha 614 range. Men efter att jag laddat den fullt i natt (som test) så visade den bara 560 km (alltså rangen bredvid batterisymbolen). Är det normalt? Höjd för buffer? Annan skala än wltp? Vad står det på era?
Re: Räckvidd i displayen
Postat: 03 jun 2021 22:30
av Matthiaz
Finns massa trådar om det. Bilen visar EAP range. Växla till % istället och använd energigrafen för att se hur långt du kommer med din körstil.
Grattis till en trevlig bil annars.
Re: Räckvidd i displayen
Postat: 03 jun 2021 22:54
av AAKEE
Limpan skrev:
En sak förbryllar mig lite dock. Bilen skall ha 614 range. Men efter att jag laddat den fullt i natt (som test) så visade den bara 560 km (alltså rangen bredvid batterisymbolen). Är det normalt? Höjd för buffer? Annan skala än wltp? Vad står det på era?
Tesla använder EPA( USA’s motsvarighet till WLTP) som bas. EPA är ”mer krävande” och ger således kortare range i displayen.
Det skiljer 10-12% så 560km displayed range är rimligt.
Re: Räckvidd i displayen
Postat: 03 jun 2021 23:33
av pefreli
Limpan skrev:Hej!
Hämtade ut min M3 häromdagen. Mkt fin och känns som bra kvalitet etc. Ljudnivån inte imponerande..men var inställd på det och inte helt åt skogen heller.
En sak förbryllar mig lite dock. Bilen skall ha 614 range. Men efter att jag laddat den fullt i natt (som test) så visade den bara 560 km (alltså rangen bredvid batterisymbolen). Är det normalt? Höjd för buffer? Annan skala än wltp? Vad står det på era?
I början som ägare av elbil har man stenkoll på räckvidden som visas på displayen. Svajar det någon kilometer blir man orolig och tror det är fel på batteriet.
Efter 2 års ägande har jag slutat bry mig. Har lärt mig att emellanåt ”balansera” batteri/BMS genom att inte hela tiden ligga på samma SoC. Köra bilen lite mer innan jag laddar exempelvis.
Idag gissar jag att min degradering ligger på 5-10%. Hade 600 km wltp (LR RWD) när bilen var ny vilket i worst case scenario på vintern innebar ca 35 mil i verklig räckvidd. Idag är den siffran kanske ca 33 mil. Ingen större skillnad.
I verkligheten är det dock mer avstånd och placering på SuC som styr när man stannar och laddar (sällan möjligt att använda hela räckvidden eftersom det kanske är 10 mil mellan laddstationerna). Tror aldrig jag kört mer än ca 25 mil på vintern mellan laddningarna.
I min bok är ett bra och tätt laddnätverk mer värt än något ökad räckvidd.
Ber om ursäkt att det blev lite OT här men vad gör man inte för att bevara traditionerna.

Re: Räckvidd i displayen
Postat: 05 jun 2021 16:08
av martinot
pefreli skrev:Limpan skrev:Hej!
Hämtade ut min M3 häromdagen. Mkt fin och känns som bra kvalitet etc. Ljudnivån inte imponerande..men var inställd på det och inte helt åt skogen heller.
En sak förbryllar mig lite dock. Bilen skall ha 614 range. Men efter att jag laddat den fullt i natt (som test) så visade den bara 560 km (alltså rangen bredvid batterisymbolen). Är det normalt? Höjd för buffer? Annan skala än wltp? Vad står det på era?
I början som ägare av elbil har man stenkoll på räckvidden som visas på displayen. Svajar det någon kilometer blir man orolig och tror det är fel på batteriet.
Efter 2 års ägande har jag slutat bry mig. Har lärt mig att emellanåt ”balansera” batteri/BMS genom att inte hela tiden ligga på samma SoC. Köra bilen lite mer innan jag laddar exempelvis.
Idag gissar jag att min degradering ligger på 5-10%. Hade 600 km wltp (LR RWD) när bilen var ny vilket i worst case scenario på vintern innebar ca 35 mil i verklig räckvidd. Idag är den siffran kanske ca 33 mil. Ingen större skillnad.
I verkligheten är det dock mer avstånd och placering på SuC som styr när man stannar och laddar (sällan möjligt att använda hela räckvidden eftersom det kanske är 10 mil mellan laddstationerna). Tror aldrig jag kört mer än ca 25 mil på vintern mellan laddningarna.
I min bok är ett bra och tätt laddnätverk mer värt än något ökad räckvidd.
Ber om ursäkt att det blev lite OT här men vad gör man inte för att bevara traditionerna.

Kan bara säga att jag håller med helt. Laddnätet med dess olika placering av olika stationer är det som spelar absolut mest roll (även om bra/bättre range aldrig är fel).
Re: Räckvidd i displayen
Postat: 05 jun 2021 22:54
av Tellus
Bättre att kolla i energidisplayen så får man den riktiga räckvidden, EPA siffran är för pessimistisk

Re: Räckvidd i displayen
Postat: 05 jun 2021 22:56
av Trevlig
Tellus skrev:Bättre att kolla i energidisplayen så får man den riktiga räckvidden, EPA siffran är för pessimistisk

err? 100? min sambo kom precis hem med 160 och jag blev galet förvånad. jag kör mellan 180-210 oftast.
Re: Räckvidd i displayen
Postat: 05 jun 2021 23:13
av Tellus
Trevlig skrev:Tellus skrev:Bättre att kolla i energidisplayen så får man den riktiga räckvidden, EPA siffran är för pessimistisk

err? 100? min sambo kom precis hem med 160 och jag blev galet förvånad. jag kör mellan 180-210 oftast.
Drog lite mer om man kollar 50km grafen, blir 651km på 100%. Stämmer rätt bra med uppgivna räckvidden i stad, är väl 20 tummarna som rullar lätt
