Tabster skrev:Haze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?
Håller med om att det är konstigt med så lågmilade bilar (både tesla och kanske framförallt på polestar). Man skulle ju tro att de som köper en el-bil, förutom att dom är smarta, brukar köra långt.
För oss blev det verkligen ett alternativ när vi kommer köra ca 4000-5000 mil per år.
Så har inte varit fallet innan, och då var steget lite längre till EL. Dock kan jag vara besviken att man inte tog steget redan för 3 år sedan

Sålde vår M3 som efter bara två år och som gått endast 2500 mil.
Varför?
1.
Det beror mest på Corona-effekten. Färre uppdrag under 2020, och nu under 2021 fullt med uppdrag, men 100% jobb hemifrån (har aldrig fysiskt träffat mina anställda och mina konsulter). Även kört mindre antal resor privar pga. Corona. Färre butiksbesök, färre restaurangbesök, färre besök till vänner, etc. Så vår M3 fick mest mil under 2019, och sedan väldigt mycket mindre än normalt/beräknat.
Tror inte att jag är ensam om detta att kört mindre under Corona-perioden som vi haft (även om jag inte har någon data på det).
2.
En annan orsak till låga mil innan den såldes, men framför allt tidigare försäljning efter redan två år (istället för som planerat tre), har att göra med skatteförändringen den 1/7. Ville passa på att plocka ut en ny bil med den lägre beskattning enligt de gamla förmånsvärdena. Detta i kombination med det enormt höga andrahandsvärdet (förhållandevis låg värdeminskning på elbilar, och speciellt Tesla), gjorde att det för mig blev TCO-mässigt blev en lägre kostnad att plocka ut en ny bil.
Tror inte heller att jag är ensam om att gjort ett inbyte innan den 1/7. Har nog också varit en del i att det finns många fräscha beg. fd. förmånsbilar till försäljning just nu.
Missnöjd?
Ja, absolut med enskilda saker (lackkvalitet, brist på vindrutetorkarspak, dålig automatik för vindrutetorkare, etc.). Men totalt sätt kunder jag inte hitta en bättre modell att ersätta den vi sålde. Är i dagsläget nöjd med att köra elbil, och inte aktuellt att byta tillbaka till fossilbil. I mitt fall kikade jag på, och seriöst övervägde samtliga elbilsalternativ på marknaden. Kunde för mitt behov inte hittade någon bättre elbil (trots Teslas bristande regnsensor och slapphänta QA). Fick bli samma modell igen, en M3 LR AWD, även så här två år senare (trodde mer skulle hänt på elbilsmarknaden). En annan orsak, förutom att inte hitta en bättre elbil (för mitt behov av en sportig andrabil i familjen, men ändå en praktisk vardagsbil men även kan resa med), var Teslas SuC. Här trodde jag för två år sedan att Ionity och andra skulle vara ikapp SuC runt 2021, men så har tyvärr inte blivit fallet.
Så är supernöjd med att sålt vår gamla M3 (utan fel), och bytt till en ny förbättrad M3 med flera uppgraderingar (värmepump, ny konsol med trådlös telefonladdning, 10 mil längre räckvidd, och tom. nya funktioner som rattvärme som jag inte ens saknat). Allt till en lägre totalkostnad för mig.
Nästa byte?
Nu när SuC öppnar upp, så kan det underlätta för mig att nästa gång hitta en annan elbil som inte är Tesla som passar bättre. Men det kan också slå åt andra hållet. SuC har som sagt varit en stor del till att jag kunnat välja en elbil (som jag i icke-Corona-tider måste kunna resa med i jobbet), men även att den skall fungera att kunna resa med privat. Blir det nu kaos för de öppnar upp för _alla_ elbilar (ryktas om applösning för detta). Blir det kaos på SuC, så kan det mycket väl bli så att jag inte bara skippar Tesla nästa gång, men att jag även går tillbaka till en bensinare eller diesel. Älskar att köra elbil, och framför allt elbilar som Tesla, men är inte värt om det blir köer, laddkoas, stress, förseninar, etc.
Så nästa byte om 2-4 år skall bli extremt intressant. Kan bli annan Tesla-modell (Performance, Model Y från Berlin), annan elbil (uppgraderad Taycan halvkombi), men kan även bli återgång till fossilbil. Allt kan hända och allt är öppet.