Sida 1 av 1

Funderingar kring ny M3LR

Postat: 08 aug 2021 10:45
av Olten
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter

Re: Funderingar kringny M3LR

Postat: 08 aug 2021 10:50
av BrooklynS
Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter
Stora hjul = dåligt på alla sätt. Dyrt, hög förbrukning, hög ljudnivå, låg livslängd.

Fördel med Teslas egen laddbox = billig, hög kvalitet, öppningsknapp på sladden, inget tjafs om något fel skulle uppstå med bilens ombordladdare.

Lastfördelning osv är bra och går förstås att ordna på annat sätt. Det finns en djungel av olika lösningar för hemmaladdning men oftast är Teslas egna lösningar enklast, billigast, mycket väl utprovade och faktiskt bäst i längden. Problemfritt och smidigt.

Re: Funderingar kringny M3LR

Postat: 08 aug 2021 10:56
av NiklasTesla
Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter
Skulle gå på 18" fälg då du får mer komfort, längre räckvidd samt sparar en slant.

Laddbox kan du fundera på (beronde på kör mönster) har klarat mig på Teslas enfasladdare som medföljer och max 2kw (går att få ca 4kw men inte så elsäkert) laddhastighet i över 2år.

MVH :)

Re: Funderingar kringny M3LR

Postat: 08 aug 2021 11:00
av Olten
[quote][/quote]

Tack, lastfördelning är ett måste. Vi har ändrat mitt hus från fastboende till fritidshus som har direktvärme och 16 A trefas huvudsäkringar. Kostar numera inte mycket att säkra upp men lastfördelning måste vi ändå ha. En elbilsladdare är något helt annat än en ny spis med högre effekt.

Re: Funderingar kringny M3LR

Postat: 08 aug 2021 11:03
av BrooklynS
Vi har 16A i stugan och en laddbox. Bara att ställa ned till, säg, 8A om man nu behöver ladda samtidigt som värmen går på max, ugn och tvättmaskin går för fullt. Lastbalanseringen gör man alltså i bilen redan innan.

Behöver jag ladda med max effekt av någon anledning så ställer jag upp, samtidigt som jag minimerar övrig elförbrukning.

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 08 aug 2021 11:49
av Olten
Alla dessa förkortningar ! WC är alltså en Wallconnector, medföljer en sån bilen och vem monterar den?
Vi har så pass hög belastning på vintern (huset används året runt) att några 8 A inte finns till övers för det mesta, fördelen med riktig lastfördelning är att man får maximal laddning hela tiden utan att dra säkringarna, toppbegränsningen i Teslan är inte ett alternativ, det ärju inte lastfördelning då den inte vet vad som förbrukas på faserna vilket riktig lastfördelning håller reda på. Alltså ingen fördel med Teslas utrustning så långt.

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 08 aug 2021 11:58
av Delta
Olten skrev:
Alla dessa förkortningar ! WC är alltså en Wallconnector, medföljer en sån bilen och vem monterar den?
Vi har så pass hög belastning på vintern (huset används året runt) att några 8 A inte finns till övers för det mesta, fördelen med riktig lastfördelning är att man får maximal laddning hela tiden utan att dra säkringarna, toppbegränsningen i Teslan är inte ett alternativ, det ärju inte lastfördelning då den inte vet vad som förbrukas på faserna vilket riktig lastfördelning håller reda på. Alltså ingen fördel med Teslas utrustning så långt.
Keep it simple och släng ut elpanelerna och satsa pengarna på en värmepump. Har haft Tesla MS sedan juni 2014. Inte saknat lastbalansering. :D

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 08 aug 2021 12:41
av para
Varför lägga pengar på 19tummarna? Du får dessutom bara en variant så turbinekrarna snurrar åt fel håll på ena sidan av bilen. Skapar bara turbulens.
Du har koll på att det sitter snygga fälgar under plastkåporna på 18-tummarna?

Re: Funderingar kringny M3LR

Postat: 08 aug 2021 12:51
av wheels
Olten skrev:
Tack, lastfördelning är ett måste. Vi har ändrat mitt hus från fastboende till fritidshus som har direktvärme och 16 A trefas huvudsäkringar. Kostar numera inte mycket att säkra upp men lastfördelning måste vi ändå ha. En elbilsladdare är något helt annat än en ny spis med högre effekt.
Håller helt med. En wallbox utan lastfördelning är förlegat, så kvittar det om det står Tesla på den. Sen om man har solceller eller tänkt skaffa senare så borde man ha en wallbox typ Zappi eller liknande

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 08 aug 2021 13:45
av ceel
Jag köpte med 18" och satte sedan vinterdäck på de fälgarna och köpte nya 19" med fälg från ABS wheels som monterades direkt efter leverans. Sålde sedan 18"-däcken på Blocket.

Då fick jag de däck jag ville ha också (Goodyear) som i 19" är tystare än 18" Michelin-original enligt min egen högst personliga uppfattning.

Det är ju en avvägning. Jag hade nog egentligen velat ha 20" men valde bort det pga ljud och förbrukning.

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 09 aug 2021 00:06
av martinot
Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Jag har provkört M3:or med större hjul, men föredrar personligen 18" då jag tycker de är en bra kompromiss mellan åkkomfort och prestanda. Tycker att större hjul blir för stötiga för vardagskörning. Brukar iofs. kör snabbt och hårt mellan varven, och gärna på kurviga vägar. Gillar att pressa bilen, men räcker fint med 18" för mig personligen.

Hade jag kört mycket på bana så hade jag nog dock tänkt och prioriterat annorlunda, men då hade jag också valt Performance istället för nuvarande LR.

Gillar inte designen på Aero-kåporna, så har tagit av de och köpt detta kit (som tyvärr, av märkliga orskaker inte säljs längre i Sverige):

https://shop.tesla.com/en_au/product/mo ... el-cap-kit

Tycker personligen att det blev riktigt snyggt! :)

Bild

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 09 aug 2021 00:19
av Homer
Det följer med en 1-fas laddare till bilen.
Vill du ha lastbalansering kolla på Easee + en Watty eller Pulse/Equalizer för lastbalansering (de senare är billigare men kräver en HAN-port på elmätaren). Som medlem på detta forum har du rabatt på Easee-boxen via Tibber, även om du har annan elleverantör.

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 10 aug 2021 17:41
av Tabster666
[/quote]


Gillar inte designen på Aero-kåporna, så har tagit av de och köpt detta kit (som tyvärr, av märkliga orskaker inte säljs längre i Sverige):

https://shop.tesla.com/en_au/product/mo ... el-cap-kit

Tycker personligen att det blev riktigt snyggt! :)

Bild[/quote]

Ja du, verkligen underligt. För det kit som finns donw under var mycket snyggare..

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 10 aug 2021 22:56
av SwedishAdvocate
Olten skrev:
.../ Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad. /...
Handlar det här om att det är olika batterikemier (med viss skillnad i kapacitet) i de M3LR som tillverkas i USA jämfört med Kina?

Re: Funderingar kring ny M3LR

Postat: 11 aug 2021 07:09
av Matthiaz
SwedishAdvocate skrev:
Olten skrev:
.../ Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad. /...
Handlar det här om att det är olika batterikemier (med viss skillnad i kapacitet) i de M3LR som tillverkas i USA jämfört med Kina?
Tesla använder både LG och Panasonic batterier till M3LR och det skiljer lite i kapacitet samt lite annat. Men tycker inte det är så stor skillnad så man ska stå över en bil för att hellre få en annan. Du kommer långt i båda och du får i tillräckligt med snabbladdning i båda under tiden man går på toa och köper en korv för att komma till nästa laddare.