Strålkastare
Postat: 21 sep 2021 09:24
Hej
Jag undrar om MY har dom ”nya” uppdaterade strålkastarna lika som senare M3 har ?
Jag undrar om MY har dom ”nya” uppdaterade strålkastarna lika som senare M3 har ?
Tesla har ju inte lyckats få automatisk avbländning att fungera ännu, så hur lång tid tar det innan de har en fungerande avskärmning?Maw skrev:Är det Matrix?
Vilken version av Matrix?
Det kan man ju lungt säga. 9 ggr av 10 när jag hade en Model Y på prov över natten slutade med att jag fick blönda av manuellt. Lite trist med tanke på att till och med min Opel från 2011 klarar det galant. Mercedesen från 2016 klarar även den att blända av utan problem.mikebike skrev:Tesla har ju inte lyckats få automatisk avbländning att fungera ännu, så hur lång tid tar det innan de har en fungerande avskärmning?Maw skrev:Är det Matrix?
Vilken version av Matrix?
På min MY funkar det >9 ggr av 10 (2021.32.10)Smygisen skrev:Det kan man ju lungt säga. 9 ggr av 10 när jag hade en Model Y på prov över natten slutade med att jag fick blönda av manuellt. Lite trist med tanke på att till och med min Opel från 2011 klarar det galant. Mercedesen från 2016 klarar även den att blända av utan problem.mikebike skrev:Tesla har ju inte lyckats få automatisk avbländning att fungera ännu, så hur lång tid tar det innan de har en fungerande avskärmning?Maw skrev:Är det Matrix?
Vilken version av Matrix?
Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Även om de mötande redan bländat av och om man kommer ikapp bilar?gellerstam skrev:På min MY funkar det >9 ggr av 10 (2021.32.10)Smygisen skrev:Det kan man ju lungt säga. 9 ggr av 10 när jag hade en Model Y på prov över natten slutade med att jag fick blönda av manuellt. Lite trist med tanke på att till och med min Opel från 2011 klarar det galant. Mercedesen från 2016 klarar även den att blända av utan problem.mikebike skrev:Tesla har ju inte lyckats få automatisk avbländning att fungera ännu, så hur lång tid tar det innan de har en fungerande avskärmning?Maw skrev:Är det Matrix?
Vilken version av Matrix?
Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.Smygisen skrev:Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.Nicke Nyfiken skrev:Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.Smygisen skrev:Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Som jag förstått det så har AP1-bilarna separat ljussensor och regnsensor som är designade för ändamålet.Maw skrev:Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.Nicke Nyfiken skrev:Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.Smygisen skrev:Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
AP1 var väl helt eller delvis gjort av någon annan än Tesla så om funktionen låg där förklarar det varför den blivit sämre, eller har jag fattat det fel?
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Jag syftar på den automatiska skiftet mellan hel och halvljus som ni käbblar om funkar på teslor eller inte. Diskussionen började om ”Matrix”-ljus.tslaqqq skrev:Nej det är det väl inte, matrix är med LED möjligt att stänga av vissa LED ljus var som helst i ljusbilden där det finns bländande/mötande trafik ?
Dvs ingen chans det fanns 2009
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.infelicitas skrev:Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
På opeln hade jag, förutom avbländning hel/halvljus, även förändringar i ljuskäglans utbredning beroende på hastighet samt en extra lampa som tändes åt sidan när man svängde. Funkade utmärkt och belyste t.ex. cykelbanor vid högersväng. Min nuvarande Volvo tänder bara dimljuset vid sväng vilket fungerar betydligt sämre. Har teslas nya strålkastare någon liknande funktion?infelicitas skrev:Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
BMW hade adaptive (Dvs BMWs motsvarighet till Matrix, ej att förväxlas med tidigare generationer som mer eller mindre var fancy kurvljus) på modeller som började byggas 2012, vill minnas att Audi hade det kort efter om inte samtidigt.cmd skrev:Tror det kom med Audis nya tekniker 2014-5 för a8 och sen a4 och andra modeller runt 2016 , Dvs så kallad B9 serien.
Köpte ny Audi då så kollade såklart på detta runt den tiden.
Alla premium märken hade en variant då så är också tveksam "matrix" fanns 2009![]()
Kanske 2013-14 på flaggskepp modellerna.
Bi-Xenon var funktionen som gjorde att ljuskäglan flyttades så att xenonlampan användes till både hel och halvljus som du nämner. Det som talaren före det syftar på är adaptivt helljus, vilket mycket riktigt använde plåtar eller liknande för att skärma av del av ljuskäglan. Adaptivt helljus var extrautrustning som krävde bi-xenon. Så ni säger inte emot varandra.mikebike skrev:Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.infelicitas skrev:Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Kallades Bi-Xenon.