Sida 1 av 1
Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 13:00
av Off Grid Byggaren
Hur tror ni det utvecklar sig på tjänstebilsfronten under hösten 2021?
Jag har pratat med några fordonsansvariga på olika företag.
1. Småföretag med tjänstebilar till delägare - Vi slutar helt med tjänstebilar och höjer lönen lite istället.
2. Medelstort företag - Personalen efterfågar inte tjänstebilar i samma utsträckning som tidigare. Endast laddhybrid eller elbil tillåts.
3. Stort företag med Amerikanska ägare - Endast elbilar tillåts, och ingen hemmaladdning får användas. Allt ska laddas på publika stationer med företagets laddavtal, privatkörning ska redovisas. (Drivmedelsförmån)
4. Fåmansbolag - Behåller befintlig leasingbil och byter ej
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 13:06
av MWall
Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 13:18
av Off Grid Byggaren
MWall skrev:Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Vet inte, rätt många på detta företag har långa tjänsteresor och rätt stora elbilar, kanske har det med skattereglerna att göra?
Med en stor del snabbladdning räcker ju inte 9:- milen som kostnadstäckning.
Vid drivmedelsförmån har den anställda har inte rätt till avdrag för kostnaden med hemmaladdning för den del av elen som har använts för tjänsteresor, dvs. har ingen avdragsrätt i deklarationen för tjänsteresorna.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21433.html
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 13:20
av joel80
MWall skrev:Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Skulle tro skattereglerna.
Tror inte de flesta förbjuder själva laddningen utan att man från företaget inte står för den delen man laddar hemma.
Men nog finns det väl stora företag som kan erbjuda bränsleersättning för de mil man kör i tjänsten och att man då fixar sina egna laddkort och laddare?
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 17:41
av hanty
Tillhör kat 4: Ja det ingen ny model S när ordinarie treårsleasing löper ut nästa år 10t/mån enl nuvarande förslag mot aktuella 5,5t. Blir nog till att köra på, har inte haft så mycket nytta av fri Supercharging i coronatider. Y hägrar med dragkrok men lastförmåga är ett skämt.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 17:48
av Bjelke
Kat. 4 för mig med även om vi kikar på Ionicen mfl men isf byter vi ju ”bara” ut en av två Teslor… (och
den blir privat isf).
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 19:13
av Pasjostrom
Där jag jobbar (stort telecombolag) har vi gått över till en tjänstebilspolicy som endast tillåter elbilar sedan 1,5år tillbaka. Man håller även på att tar bort alla rena förmånsbilar och höjer lönen istället.
Totalt sett kommer antalet firmabilar minska hos oss de närmaste 3 åren (i takt med att pågående leasingavtal går ut).
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 19:21
av ChristerSjo
Pasjostrom skrev:Där jag jobbar (stort telecombolag) har vi gått över till en tjänstebilspolicy som endast tillåter elbilar sedan 1,5år tillbaka. Man håller även på att tar bort alla rena förmånsbilar och höjer lönen istället.
Totalt sett kommer antalet firmabilar minska hos oss de närmaste 3 åren (i takt med att pågående leasingavtal går ut).
Så blir det nog och mindre 3:åriga bilar på begagnade marknaden.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 19:57
av mati
Kat 4. Byter bort den dyra elbilen (e-tron) mot en billigare bil och behåller den billiga elbilen (e-Golf) tills vidare. Leasingen fortsätter ytterligare 1,5 år tills den är 5 år, sen kommer vi nog köpa ut den.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 20:18
av MWall
Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 21:25
av mati
MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Ja. Jag har faktiskt funderat på om jag ska avbeställa Ioniq 5 och ta ut en likadan efter 1 juni istället. Förmånsvärdet sjunker ganska kraftigt då.. Men det betyder att jag måste behålla e-tron mer än ett halvår till, och den kostar så vansinnigt mycket mer i förmån och försäkring att det blir en obetydande eller ingen vinst med att vänta ett halvår till. Även om jag leasar den i flera år.
Dessutom är det ju inte säkert att man får den vid rätt tidpunkt. Det kan ju ta mycket längre tid än så. En billig fossilbil "så länge" kan eventuellt vara en bra lösning.
Det kan vara så att billigare förmånsbilar blir attraktivare igen. Men det återgår nog inte till samma nivå som förr.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 21:27
av MWall
mati skrev:MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Ja. Jag har faktiskt funderat på om jag ska avbeställa Ioniq 5 och ta ut en likadan efter 1 juni istället. Förmånsvärdet sjunker ganska kraftigt då.. Men det betyder att jag måste behålla e-tron mer än ett halvår till, och den kostar så vansinnigt mycket mer i förmån och försäkring att det blir en obetydande eller ingen vinst med att vänta ett halvår till. Även om jag leasar den i flera år.
Dessutom är det ju inte säkert att man får den vid rätt tidpunkt. Det kan ju ta mycket längre tid än så.
Det kan vara så att billigare förmånsbilar blir attraktivare igen. Men det återgår nog inte till samma nivå som förr.
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 21:29
av Gargamel
MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
De kommer nog inte försvinna... de kommar bara bli skitdyra istället.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 21:29
av mati
MWall skrev:
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 21:32
av Bjelke
mati skrev:MWall skrev:
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.
Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planerat
till sommaren

gör som Helectric typ

Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 30 sep 2021 22:10
av MWall
Gargamel skrev:MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
De kommer nog inte försvinna... de kommar bara bli skitdyra istället.
Ökar priset så minskar efterfrågan. Så många är det inte som tar en förmånsbil no matter what.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 07:00
av mati
Bjelke skrev:mati skrev:MWall skrev:
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.
Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planerat
till sommaren

gör som Helectric typ

Ja, ett halvår kanske inte funkar, men jag funderar på om det inte går att leasa den bara 1 år istället för 3. Det borde ju gå. Frågan är vad som händer med restvärdet efter så kort tid. Det lönar sig nog inte att byta bil efter så kort tid bara för att förmånsvärdet blir 800kr lägre.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 09:30
av Bjelke
mati skrev:Bjelke skrev:mati skrev:MWall skrev:
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.
Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planerat
till sommaren

gör som Helectric typ

Ja, ett halvår kanske inte funkar, men jag funderar på om det inte går att leasa den bara 1 år istället för 3. Det borde ju gå. Frågan är vad som händer med restvärdet efter så kort tid. Det lönar sig nog inte att byta bil efter så kort tid bara för att förmånsvärdet blir 800kr lägre.
Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redan
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu

Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också

En sk win-win-win-situation
Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 11:02
av mati
Bjelke skrev:
Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redan
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där
tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu

Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också

En sk win-win-win-situation
Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…

Jag läste först
tomater, men det passar ju också.
Jo, det skulle kanske funka. Jag får som sagt fundera på det. Grejen är ju bara att jag inte ens vet om jag ska ha en Ioniq överhuvudtaget. Då känns det lite sådär att beställa en till innan man ens fått den första. Och frågan om Audin är ju såklart ett jättebekymmer. Allting hänger ju på hur mycket jag får lägga emellan för att bli av med den. De säljs just nu på blocket för ~650-750k, men det säger väldigt lite om vad jag kan få för den. Med min tur när det kommer till bilar så...
Det är ganska många okända variabler i kalkylen, inklusive tomtarnas beslutsfattande. Då är det ju lite vanskligt att dessutom spekulera i att Ioniq 5 (nog) kommer ha bra andrahandsvärde om ett halvår eller så.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 11:29
av MWall
mati skrev:Bjelke skrev:
Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redan
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där
tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu

Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också

En sk win-win-win-situation
Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…

Jag läste först
tomater, men det passar ju också.
Jo, det skulle kanske funka. Jag får som sagt fundera på det. Grejen är ju bara att jag inte ens vet om jag ska ha en Ioniq överhuvudtaget. Då känns det lite sådär att beställa en till innan man ens fått den första. Och frågan om Audin är ju såklart ett jättebekymmer. Allting hänger ju på hur mycket jag får lägga emellan för att bli av med den. De säljs just nu på blocket för ~650-750k, men det säger väldigt lite om vad jag kan få för den. Med min tur när det kommer till bilar så...
Det är ganska många okända variabler i kalkylen, inklusive tomtarnas beslutsfattande. Då är det ju lite vanskligt att dessutom spekulera i att Ioniq 5 (nog) kommer ha bra andrahandsvärde om ett halvår eller så.
Här är han. Tomaten som bestämmer!

Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 12:28
av JoeMad
Off Grid Byggaren skrev:Hur tror ni det utvecklar sig på tjänstebilsfronten under hösten 2021?
Jag har pratat med några fordonsansvariga på olika företag.
1. Småföretag med tjänstebilar till delägare - Vi slutar helt med tjänstebilar och höjer lönen lite istället.
2. Medelstort företag - Personalen efterfågar inte tjänstebilar i samma utsträckning som tidigare. Endast laddhybrid eller elbil tillåts.
3. Stort företag med Amerikanska ägare - Endast elbilar tillåts, och ingen hemmaladdning får användas. Allt ska laddas på publika stationer med företagets laddavtal, privatkörning ska redovisas. (Drivmedelsförmån)
4. Fåmansbolag - Behåller befintlig leasingbil och byter ej
Jag tillhör kategori 1, men har svårt att se fördelen med att höja lönen.
Om jag redan maxar mitt PGI (pension) och har rabatt eftersom jag kör över 3000mil/år får jag inte ihop ekonomin i det
Sedan det faktum att alla extra saker som kostar bekostas av företaget gör det ju så mycket enklare.
Någon som kan hjälpa mig här?
En snygg uträkning i Excel kanske?

Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 13:29
av mati
MWall skrev:
Här är han. Tomaten som bestämmer!
Hihi. Men när det gäller bilar verkar det vara omogna (dvs gröna) tomater som bestämmer, inte röda.
Har jag myntat ett nytt begrepp nu? Tack vare att jag är halvblind och inte kan se ordentligt vad som står på skärmen?

Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Postat: 01 okt 2021 16:50
av macky
Det är ju svårt nu med tjänste/förmånsbil. Min leasing löper ett år till. Gillar bilen väldigt mycket men gillar också att byta bil. Men just nu inte ngt som jag är supersugen på och mycket spännande saker på ingång 2022. Dessutom, vissa bilar behöver man väl beställa nu för att få om ett år. Nästan iaf. Helt orimligt att beställa så lång innan när utvecklingen går så fort. Ovanpå det nya regler hela tiden. Jag ligger lågt. Lär väl köra vidare i min e-tron ett bra tag till.