Sida 1 av 1
V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 10:23
av Delta
Min P85 med VIN 36XXX som saknar förutsättningar för autopilot mm. upplevs mycket piggare särskild i motorvägsfarter. Har tidigare även hört lite "fågelkvitter" från motorn vid retardation på låga varv. Detta är helt bota nu samtidigt som accelerationen upplevs rappare.

Någon som vet om effekten höjts i Ver 7.0?
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 11:18
av Niclas
Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 11:21
av dstr
Jag hittade en ny feature som ni också borde ha - när jag la i backen så vinklade den ner båda backspeglarna - innan har det bara varit höger.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 11:42
av danni
dstr skrev:Jag hittade en ny feature som ni också borde ha - när jag la i backen så vinklade den ner båda backspeglarna - innan har det bara varit höger.
Det här gjorde min med 6.2 - efter att jag manuellt justerat ner dem med backen i och sen sparat profilen.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 15:41
av TiborBlomhall
Niclas skrev:Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Fascinerande hur mycket de kan ändra bilens beteende genom mjukvaran!
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 16:10
av Delta
TiborBlomhall skrev:Niclas skrev:Har hittills under en mycket kort färd noterat följande för P85+
Trottelresponsen är märkbart ändrad till det bättre.
Styrningen ändrad? Känns stabilare.
Mjukare körning i låg hastighet men känns rappare/bättre respons vid acc.
Instrumenteringslayouten gillar jag i lilla displayen. 17" skärmens nya design gillar jag inte.
Fascinerande hur mycket de kan ändra bilens beteende genom mjukvaran!
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Citerar från teslerati:
Torque Sleep – A feature that’s present on the dual motor Teslas has made its way to the RWD Model S, and it’s designed to improve energy efficiency. No mention is made of the expected affect on range. I haven’t been able to detect any noticeable difference in the performance or behavior of the car, but it’s still good to know that they continue to improve even older generations of the Model S.
Read more at
http://www.teslarati.com/review-version ... tfBMm1r.99
Troligen har inte AWD ägare märkt någon skillnad. Det känns faktiskt som att motorn på P85 fått högre effekt

Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 16:13
av pegs
TiborBlomhall skrev:Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Har en S85 med AP. Har inte tänkt på styrningen. Men rejäl skillnad i trottelresponsen. (Nog till det bättre, men har inte kört så mycket att jag helt smält ändringen.)
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 16:18
av Niclas
Kört ytterligare 10 mil.
Lilla skärmens bakgrund är väldigt grynig. Har tidsvisning kvar, hade inte det försvunnit?
Trottelresponsen är klart förbättrad. Samma karaktär som P85D har, kommer ihåg det från första gången jag provkörde P85D. Bättre respons.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 16:37
av TiborBlomhall
TiborBlomhall skrev:
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Insåg just: i nyare bilar
används inte gas och styrning längre!
Where we go we don't NEED to steer any more!
(Ja, jag vet, nu överdriver jag.)
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 17:22
av danni
Min 85D känns inte minsta annorlunda att köra med 7.0 från vad jag kunnat avgöra på en kort tur på några kilometer.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 18:33
av Bate
Upplever stor skillnad på gaspådraget i min S 85 (VIN 37 XXX). Är mycket rappare i hastighet över 70 km/h och uppåt och mjukare vid lägre hastigheter. Är även ett annan karaktär på ljudet från motorn vid fullt gaspådrag. Bilen känns ny liksom, sjukt häftigt att så mycket fortfarande uppdateras även på en äldre modell.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 19:02
av Herr X
Har inte märkt någon skillnad, men har heller inte testat. Har bara lekt med autopiloten när jag varit ute och kört - är helt fascinerad och dundersåld på tekniken. Det är superhäftigt och lite läskigt på samma gång.
Jag tycker att Tesla är värd en jätte-eloge för att de vågar lita på sina användare så mycket att man kan använda funktionen på alla vägar. Detta kommer garanterat accelerera utvecklandet hos de andra tillverkarna.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 19:15
av HelectriC
Jag funderar på om anti-spinn har blivit förfinad. Jag bytte ju till vinterdäck förra veckan och det har släppt märkbart på bakhjulen under hela veckan. Idag efter 7.0 så känns det inte som bakhjulen släpper lika lätt. Skulle kunna vara en finjustering.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 25 okt 2015 19:18
av Niclas
Känns som en ny bil!!!
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 07:55
av bladh
TiborBlomhall skrev:TiborBlomhall skrev:
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Insåg just: i nyare bilar
används inte gas och styrning längre!
Where we go we don't NEED to steer any more!
(Ja, jag vet, nu överdriver jag.)

Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 09:48
av Sjobelar
Samma med min S85, bättre styrning, bättre respons. Och kul och läskigt med autopiloten!

Jag gillar nya layouten på båda skärmarna, ffa den lilla. Från och med nu vinkar vi med båda händerna, eller hur

Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 13:08
av Martinen
TiborBlomhall skrev:TiborBlomhall skrev:
Ni som har nyare bilar: känner ni samma förbättringar i gas och styrning?
Insåg just: i nyare bilar
används inte gas och styrning längre!
Where we go we don't NEED to steer any more!
(Ja, jag vet, nu överdriver jag.)
I framtiden så behöver man kanske betala extra om man vill ha ratt.
Ratten ligger under tillbehören.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 13:37
av Sofie
Jag tycker energiförbrukningen har minskat med uppdateringen.
Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 14:11
av Elektrokungen
Sofie skrev:Jag tycker energiförbrukningen har minskat med uppdateringen.
Framför allt är det så att energiförbrukningen minskar avsevärt vid körning med AP kontra manuell körning. Det verkar som att AP har en mer analog accelerationsstyrning än det manuella läget som endast verkar ha två lägen, 0 eller 1.
Den ovetenskapliga slutsatsen av detta är att en 85:a med AP kan få en liknande räckvidd som en 90:a utan AP.

Re: V7.0 för tidiga bilar
Postat: 26 okt 2015 15:48
av HelectriC
Elektrokungen skrev:Sofie skrev:Jag tycker energiförbrukningen har minskat med uppdateringen.
Framför allt är det så att energiförbrukningen minskar avsevärt vid körning med AP kontra manuell körning. Det verkar som att AP har en mer analog accelerationsstyrning än det manuella läget som endast verkar ha två lägen, 0 eller 1.
Den ovetenskapliga slutsatsen av detta är att en 85:a med AP kan få en liknande räckvidd som en 90:a utan AP.

ja, jag tyckte det såg ut att vara lägre genomsnittsförbrukning. Kanske VW skulle fundera på detta med att sänka förbrukningen via software

eller vänta nu
