Sida 1 av 1
Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 13:53
av Don Vessla
Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 14:08
av NEO
Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 15:16
av Don Vessla
Tack.
Enligt Transportstyrelsen är den godkänd för dragkrok eftersom gränsen för dragvikt finns angiven på reg.beviset. Då är det alltså så att Tesla kan erbjuda eftermontering men att de inte vill. Hm.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 15:25
av lator
Don Vessla skrev:Tack.
Enligt Transportstyrelsen är den godkänd för dragkrok eftersom gränsen för dragvikt finns angiven på reg.beviset. Då är det alltså så att Tesla kan erbjuda eftermontering men att de inte vill. Hm.
Nej. Den siffra du refererar till är en teoretisk uppgift. Inget som har med tillåten släpvikt att göra.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 15:42
av SwedishAdvocate
Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 15:59
av Walker
Ännu kortare svar: Nej! Sitter det ingen krok på vid köp går det inte att eftermontera.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 16:08
av Don Vessla
SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 16:09
av SwedishAdvocate
Don Vessla skrev:SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.
Det är inget jag vet. Det var bara en gissning. Jag tycker såklart också att det är synd att det inte finns någon möjlighet eftermontera krok på Model 3.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 16:31
av Don Vessla
NEO skrev:Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.
Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 16:37
av SwedishAdvocate
Don Vessla skrev:NEO skrev:Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.
Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.
Och det är ju om möjligt ännu tråkigare att Model S –
ännu inte – går att få med dragkrok över huvud taget...
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 16:57
av Don Vessla
SwedishAdvocate skrev:Don Vessla skrev:NEO skrev:Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.
Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.
Och det är ju om möjligt ännu tråkigare att Model S –
ännu inte – går att få med dragkrok över huvud taget...
Om det är så p.g.a. en administrativ miss så borde de skämmas. Samtidigt så länge folk köper får de ingen anledning att förändra.
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 10 okt 2021 23:21
av lator
Don Vessla skrev:SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.
Om du lyckas skruva på en mutter på en bult så kan du nog montera ett drag också...

(bifogas: bild på en bult).
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 12 okt 2021 10:09
av Don Vessla
lator skrev:Don Vessla skrev:SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.
Om du lyckas skruva på en mutter på en bult så kan du nog montera ett drag också...

(bifogas: bild på en bult).
lossy-page1-1200px-Bult_med_platt_huvud.tif.jpg
Haha

Kan ju vara en vagnsbult med gängor också...
Re: Eftermontera dragkrok
Postat: 12 okt 2021 10:29
av fth
Don Vessla skrev:SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.
Håller helt med, jag har själv eftermonterat dragkrok på min Model X, det var verkligen inte "rocket science", infästningar etc finns redan förberedda, och samma gäller för Model 3.
Den enda "komplexiteten" är att muttrar skall dras med ett visst moment och att man behöver isolera delarna galvaniskt för att undvika korrosion, helt hanterbart.
Jag tror (i likhet med många andra här på TCS) att detta kan vara en effekt av att Tesla faktiskt fortfarande är en tämligen oerfaren tillverkare, och fortfarande inte helt införstådd med alla aspekter av europeisk byråkrati, på EU-nivå och nationellt, vilket skulle kunna förklara alla märkliga varianter på uppgifter i fordonsregistret som kan förekomma, ibland helt olika på samma modell.
Skulle Tesla ha registrerat alla sina modeller "korrekt" som att dom tillåter drag med en lämplig maxvikt så är jag övertygad om att det hade funnits en stor tredjepartsmarknad för montering av dragkrok i Europa. Det är ju inte heller så att denna marknad skulle konkurrera med Tesla, dom är ju idag helt ointresserade av att göra något, trots att vi står där med pengarna i handen.
/fth