Sida 1 av 1

Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 09 nov 2021 14:17
av Maw
Lyssnade precis på ert senaste avsnitt, intressant som alltid. :)

Blev lite konfunderad när ni sa att Volvo har med sitt Pilot Assist som kom tidigt 2016 har kooierat Tesla AP. Var Tesla verkligen först med självstyrning? Visserligen var de något före Volvo men fanns det inte andra märken som var före Tesla och som både Volvo och Tesla har kopierat?

Mercedes hade vision-baserad självstyrning redan på 80-talet. Allt var inte barbari och mörker innan Tesla kom :)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/History ... iving_cars

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 09 nov 2021 14:24
av HelectriC
som jag förstår det så fick lane keep assist sitt uppsving när diverse producenter kom på att man kunde använda det för att fuska (läs bl.a. dieselgate). Man använde lane keep för att detektera att ingen satt vid ratten och gick då in i laboratory mode och fick helt andra mätdata. Så innan man hade så stort fokus på utsläpp, så var det heller ingen som tyckte det var värt att utveckla tekniken. Så tror det var en stund innan Tesla kom med AP.

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 09 nov 2021 15:17
av Alfred
Nu har jag inte hunnit testa Volvos förarassistans än, men jag tror att Anders syftar på att upplevelsen är väldigt lik Teslas implementation snarare än att man kopierat en idé som Tesla på något sätt skulle ha varit först med. Kör man exempelvis motsvarande system från VW-koncernen så är känslan att man mycket mer måste vara med och styra själv med ratten. Systemet hjälper till att hålla en i filen, men bilen känns aldrig "låst" till mitten av filen som det känns i Tesla (och tydligen Volvo). Anders poäng här är alltså upplevelsen i Volvon påminner mycket mer om Tesla än VW och andra som vi hunnit provköra.

Vem som var först med idén eller att lansera ett assistanspaket kommersiellt med ungefär denna funktionalitet är inte poängen med jämförelsen och inget vi uttalar oss om. Någon som vet vem som var det förresten? Mercedes som Maw föreslår ovan?

Tesla använde ju som flera andra Mobileye för AP1, så fiskar alltså efter mer specifikt svar än Mobileye även om första systemet kanske använde deras underliggande teknik.

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 09 nov 2021 16:04
av Curik
Tesla var säkert först med att bygga bilar också om man frågar tillräckligt många här inne. :mrgreen:

Om man får tro följande länk så var Mercedes först med ett varningssystem och sedan var inte Toyota/Nissan så långt efter:
https://www.autoexpress.co.uk/tips-advi ... ing-assist

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 09 nov 2021 19:12
av Maw
Tack för svaret Alfred!

I familjen har vi en Polestar 2 från -21 med Pilot Assist och en Skoda Kodiaq från -18 med Travel Assist. Känslan i deras förarstöd är snarlika, båda centrerar bilen i filen och kan köra flera mil själva på motorväg utan att man styr så länge man ger lite tryck på ratten så bilen vet att man är vaken. Om ni har kört VW där ni måste styra så misstänker jag att ni inte haft det mest avancerade systemet utan bara filhållningsassistent som bara hjälper till när man kommer nära en linje.

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 10 nov 2021 20:31
av Alfred
Självklart ska ni ha svar! Tack för att ni lyssnar!

Jag har kört VW/Skoda/Audi både med och utan mest avancerade paketet, så förstår skillnaden du talar om vad gäller dem. Däremot har jag inte kört Volvo med senaste/bästa paketet, så kan inte jämföra dessa själv. Anders har kört både VW-bilar och Volvo, men törs inte svara för honom huruvida VW-bilarna verkligen hade det mest avancerade paketet.

För egen del instämmer jag att VW-bilarna kör i princip själv på motorvägen. Däremot är de betydligt känsligare för input med ratten än Tesla och kopplar då ur mer subtilt. Det ger en smidigare och behagligare upplevelse när man genomför filbyten som man ju får göra genom att vrida på ratten själv. I motsvarande manöver i Tesla får man mer motstånd i ratten innan automatiken deaktiveras. En nackdel hos VW är dock att man behöver vara mer försiktig med att råka vrida på ratten och också mer följsam i kurvor och liknande.

I Teslan är det svårare att av misstag deaktivera autopiloten via ratten och bilen tar ju istället med fördel själv hand om filbytena. Vill man göra ett manuellt filbyte så föredrar åtminstone jag att koppla ur autopiloten med spaken först.

Som jag tolkar Anders är hans upplevelse att Volvo valt en användarupplevelse som ligger närmare Telsas än VW:s i detta fallet.

Re: Har Volvo kopierat Teslas AP

Postat: 10 nov 2021 20:55
av Dexter
Jag tycker att det är viktigt att AP och P assist klarar att köra på en kurvig 80km landsväg.
Det fungerar både med Volvo och Tesla.
Men Volvo måste ha mittlinje åtminstone.
Tesla klara det utan några målade linjer.
Bägge fungerar bra men Volvo håller för lite närma mittlinjen mot mötande trafik.
Motorväg är ju nästan bara rakt fram så där är inga problem även om det svänger mycket.
Bägge är bra tycker jag men de är definitivt inte lika.