Sida 1 av 2
Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:20
av Vesslans
https://www.tv4.se/artikel/01QZJuJsxjp5 ... -frankrike
Vi får hoppas att det inte är en bugg i mjukvaran som orsakade detta utan att det handlar om SBS

Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:30
av zelest
Har ju varit
andra fall där liknande grejer inträffat, men där det inte varit några fel på bilarna. Beror ju så klart på hur det hela är kodat, men svårt att se vad som skulle kunna bugga så den sticker iväg sådär? Den har väl någon funktion som kan accelerera för att undvika att bli påkörd bakifrån, men den i sin tur triggas väl inte om den har något som står framför? Dessutom lär den inte sticka iväg sådär som i Paris om du det nu skulle varit en "phantom acceleration". Men men, går ju bara spekulera. Frågan är väl dock hur transparenta dom är eller hur myndigheter eller liknande kan verifiera det Tesla påstår.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:39
av zelest
Värt att tillägga här, när ämnet ändå är aktuellt:
Om bromsarna inte fungerar eller om du av någon annan anledning måste nödbromsa, så kan du hålla inne parkeringsbromsen för att stanna bilen. (bör dock endast användas vid nödfall)
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:40
av tslaqqq
Hur håller du inne den på en Tesla?
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:41
av zelest
tslaqqq skrev:Hur håller du inne den på en Tesla?
Knappen längst ut på växelspaken (pinnen på högersidan om ratten)
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 10:55
av vigge50
Finns en del diskussioner om olyckan här redan
viewtopic.php?f=57&t=27827
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 11:07
av mikebike
Även om bilen ger max gas så går det att stanna. Bromsarna är alltid mycket "starkare" än motorerna.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 11:31
av Esterox
mikebike skrev:
Även om bilen ger max gas så går det att stanna. Bromsarna är alltid mycket "starkare" än motorerna.
Oj nej bromsarna är inte alltid mycket starkare än motorerna. Prova gärna kör i 50 tryck full acceleration och våga håll kvar foten på gasen samtidigt som du försöker bromsa. Det är ett svårt test för instinktivt kommer du vilja släppa gasen. Men bromsverkan kommer inte vara densamma som om du släpper gasen och bromsar fullt.
Bromsarna kommer även bli sjukt snabbt varma och tappa bromskraft snabbt. Har du däremot kolfiberbromsar som är effektivare ju varmare det blir kanske du har enklare att hejda farten.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 12:12
av mikebike
Esterox skrev:mikebike skrev:
Även om bilen ger max gas så går det att stanna. Bromsarna är alltid mycket "starkare" än motorerna.
Oj nej bromsarna är inte alltid mycket starkare än motorerna. Prova gärna kör i 50 tryck full acceleration och våga håll kvar foten på gasen samtidigt som du försöker bromsa. Det är ett svårt test för instinktivt kommer du vilja släppa gasen. Men bromsverkan kommer inte vara densamma som om du släpper gasen och bromsar fullt.
Bromsarna kommer även bli sjukt snabbt varma och tappa bromskraft snabbt. Har du däremot kolfiberbromsar som är effektivare ju varmare det blir kanske du har enklare att hejda farten.
Har provat. På bensinbil, för att mäta max turbotryck. Det var riktigt svårt att bromsa lagom, för mycket broms så stannar bilen. Bromsarna blir möjligen överhettade om man försöker "bromsa lagom", men inte annars eftersom bilen snart stannar.
Elbilar slår av på gasen om man bromsar.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 13:22
av Teslared
Om det är fel på elbilen då man bromsar och den inte slår av "gasen" då blir det problem!
Efter lite "mekanikräknande" på en hyfsat stark (Tesla) elbil så är det faktiskt hugget som stucket om bromskraften är högre eller lägre än motorkraftens påverkan på bilen.
Med andra ord väldigt svårt att bromsa!
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 13:36
av mikebike
Teslared skrev:Om det är fel på elbilen då man bromsar och den inte slår av "gasen" då blir det problem!
Efter lite "mekanikräknande" på en hyfsat stark (Tesla) elbil så är det faktiskt hugget som stucket om bromskraften är högre eller lägre än motorkraftens påverkan på bilen.
Med andra ord väldigt svårt att bromsa!
Hur har du räknat då?
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 13:52
av Dagfinn
Esterox skrev:mikebike skrev:
Även om bilen ger max gas så går det att stanna. Bromsarna är alltid mycket "starkare" än motorerna.
Oj nej bromsarna är inte alltid mycket starkare än motorerna. Prova gärna kör i 50 tryck full acceleration och våga håll kvar foten på gasen samtidigt som du försöker bromsa. Det är ett svårt test för instinktivt kommer du vilja släppa gasen. Men bromsverkan kommer inte vara densamma som om du släpper gasen och bromsar fullt.
Bromsarna kommer även bli sjukt snabbt varma och tappa bromskraft snabbt. Har du däremot kolfiberbromsar som är effektivare ju varmare det blir kanske du har enklare att hejda farten.
Väl, det torde väl vara ganska enkelt att räkna ut att bromsarna är och måste vara minst lika starka som motorn, annars hade bromssträckan från 100-0 varit mycket längre än startsträckan 0-100. Model S Plaid är i gränslandet där man faktiskt kommer ungefär lika, men det har med friktion mot underlaget att göra och inte att bromsarna är svagare än motorerna. Du ska köra bromsarna rätt hårt över tid för att bromsarna får så dålig effekt att dom knappt fungerar, och det lära han inte hunnit göra. Med andra ord, hade han bromsat hade inte bilen stuckit iväg på det sättet även om datorn ballat ur.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 14:07
av fth
Teslared skrev:Om det är fel på elbilen då man bromsar och den inte slår av "gasen" då blir det problem!
Efter lite "mekanikräknande" på en hyfsat stark (Tesla) elbil så är det faktiskt hugget som stucket om bromskraften är högre eller lägre än motorkraftens påverkan på bilen.
Med andra ord väldigt svårt att bromsa!
Skulle det vara så att bromskraften är ungefär i paritet med motorkraften så blir ju kraften som verkar på bilen i princip noll, ingen möjlighet att uppnå några höga hastigheter alltså, i filmen från Paris sveper ju bilen förbi restaurangen i extremt hög hastighet.
Jag är (som jag också har sagt i den andra tråden) fortsatt 100% övertygad om att detta (som vanligt) rör sig om "pedal error", möjligen avsiktligt, det finns inget annan rimlig förklaring till det som hände.
/fth
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 14:11
av amolin
Detta har ju hänt en hel del bilar men de är mycket sämre att rapportera om dessa!
I de fallen jag läst och sätt så har utredning visat att föraren hållit ner acceleration pedalen p.g.a. av sjukdom/spasmer eller ren panik.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 14:55
av wannabee
amolin skrev:Detta har ju hänt en hel del bilar men de är mycket sämre att rapportera om dessa!
I de fallen jag läst och sätt så har utredning visat att föraren hållit ner acceleration pedalen p.g.a. av sjukdom/spasmer eller ren panik.
Ja, minns att Toyota i USA blev anklagade för detta, folk körde rakt igenom väggen i sina garage och sådant, men video visade att bromsljusen ej lyst på bilen. Toyota blev tvungna att ändra golvmatyorna och byta någon pedal. Troligen var det bara placebo.
Var nån buss i Lund som löpte amok och körde upp på trottoaren och vad det var, video visade att bromsljusen ej lyste.
https://www.expressen.se/kvallsposten/- ... ren-falls/
Det finns ingenting som tyder på att chauffören försökt bromsa bussen, enligt hovrätten. Rätten har bland annat tagit del av videofilmer som styrker påståendet.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 15:50
av Teslared
fth skrev:
"Skulle det vara så att bromskraften är ungefär i paritet med motorkraften så blir ju kraften som verkar på bilen i princip noll, ingen möjlighet att uppnå några höga hastigheter alltså, i filmen från Paris sveper ju bilen förbi restaurangen i extremt hög hastighet."
Just det! Om bilen hade någorlunda hög hastighet så skulle han ju inte kunna bromsa, eller hur?
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 16:12
av fth
Teslared skrev:Just det! Om bilen hade någorlunda hög hastighet så skulle han ju inte kunna bromsa, eller hur?
Jo, om kraften som verkar på bilen är noll så stannar den av sig själv på en hyfsat kort sträcka, det krävs rätt mycket kraft att upprätthålla hastigheten i videon.
/fth
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 17:13
av Jonte73
Bromsarna är ju helt rätt starkare än motorn….
Har ni aldrig gjort en burnout.. Bakbromsarna glöder eftersom kraften är för stor för bakbromsarna Men frambromsarna håller bilen på plats.
Man lättar ju bara på bromstrycket på pedalen för en ”rolling burnout”(bilen rör sig sakta framåt)
Denna så kallade olycka är ju helt enkelt en dålig förare som fick hjärnsläpp och pressade ned fel pedal..
Inte bilens fel, finns inte på kartan
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 16 dec 2021 19:09
av Teslared
fth skrev:
Jo, om kraften som verkar på bilen är noll så stannar den av sig själv på en hyfsat kort sträcka, det krävs rätt mycket kraft att upprätthålla hastigheten i videon.
Det är ju detsamma som om man lagt i läge "N", dvs den stannar inte på en hyfsat kort sträcka! Absolut inte typ vanlig bromssträcka. Kanske 100 m eller mer beroende på utgångshastighet.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 14:00
av kenjon
är jag har testat på min Tesla får jag ett felmeddelande som säger att jag har tryckt på båda pedalerna samtidigt. Har dock inte testat att försöka hålla maxgas samtidigt. Men skulle bilen accelerera då anser jag det är ett programmeringsfel. Och så tror jag inte det är.
Men kan testa

Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 14:23
av Fredrik j
Tycker också det här verkar märkligt. Dom gånger som mina bilar har överraskat mig med plötslig acceleration har varit när adoptiva farthållaren varit inställd på en hög hastighet och man har fastnat i kö och det sen blir fri väg.
Det brukar ju dessutom lösa sig genom ett tryck på bromsen.
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 14:34
av fth
HÄndelsen utreds nu som "manslaughter", dvs vållande till annans död, det låter ju som att det finns indikationer på att det var avsiktligt.
/fth
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 15:31
av Erebus
Vet att bilen vägrar accelerera alls om man står still och trycker in båda pedalerna samtidigt.
Är inte manslaughter / vållande till annans död när det är oavsiktligt?
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 17:10
av SwedishAdvocate
Edit: Var för trött i huvudet... Och det var för sent att ta bort inlägget – så bara bortse från det här...
Re: Tesla 3 inblandad i dödsolycka
Postat: 17 dec 2021 17:25
av martinot
fth skrev:HÄndelsen utreds nu som "manslaughter", dvs vållande till annans död,
Tack! Tror inte någon (vettig) människa här är det minsta förvånad att det inte var Tesla som var vållande.