Sida 1 av 1

Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 16:36
av SteSun
Nån som vet när och om de nya regler för totalvikt för B-körkort höjs till 4250kg snart?

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 16:59
av dd88

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 17:06
av Fredrik j
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 17:12
av SteSun
dd88 skrev:
Ja, precis.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 17:15
av SteSun
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 17:31
av Fredrik j
SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 18:14
av essell
Fredrik j skrev:
SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 18:56
av Fredrik j
essell skrev:
Fredrik j skrev:
SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
Om du läser transportstyrelsens rapport som dd88 bifogade så framgår det att man:
1. Anser att det redan nu går att köra tyngre, eldrivna transportfordon om man skaffar C1-behörighet.
2. Att det inte är enkelt att härleda om den ökade vikten helt beror på eldrift (vilket verkar vara regeringens utgångspunkt).

Har du B behörighet sedan innan juli 1996 får du köra personbil klass II.
Definition:
"Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord."

En eldriven transportbil på över 3,5 ton är inte en personbil klass II.

Man behöver ju dra gränsen för tung lastbil någonstans. Den går vid 3,5 ton.

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 19:28
av LarsL
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 19:32
av Maw
Att vikterna för ett vanligt B-körkort bör öka är inte så konstigt eftersom vanliga bilar blivit så mycket tyngre och bättre på att hantera vikt. 3,5 ton i en typisk personbil på 70-talet måste väl motsvara minst 5 ton i en typisk personbil nu 50 år senare.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 19:38
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 19:58
av bylund
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).

Re: Dragvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 20:21
av Fredrik j
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).
Det är en mycket ytlig läkarkontroll kan jag berätta. Men visst, är man lite krasslig kan det ju bli knepigt att komma igenom.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 20:29
av LarsL
Min sambo har C-kort så jag vet ungefär hur det fungerar.

Som sagt inte helt självklart för mig att lägga den tiden och de pengarna.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 20:39
av FStaake
Högre behörighet skaffar man när det behövs.
Sannolikt kommer C1 bli mer intressant framöver.
Egentligen är det redan intressant för en del med stora amerikanska pickups. Tidigare var det krav på C men nu kan man ta det ”mindre” C1. Och då slippa regga en stor bil med minimal lastvikt för att trycka in den under 3,5 ton.

Är även kortare yrkeskompetensutbildning, om det skulle vara intressant.

Ett BE-kort är idag nästan ett måste för elbilsförare för att få dra vettiga släp. B-96 räcker bara en bit på vägen.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 21:16
av Fredrik j
Jag tog BE-kort 2009. Inga problem om man har körvana.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 22:07
av martinot
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 22:14
av Fredrik j
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 22:18
av bylund
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Fast bara om fordonet är klassat som personbil, och det var lastbilar som den länkade rapporten avhandlade.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 22:19
av bylund
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.

Re: Totaltvikt B-körkort

Postat: 09 feb 2022 22:23
av Fredrik j
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.
Visst. Men personbilar över 3500kg som inte är husbilar är väl äldre bilar? Inte nyregistrerade elbilar. Som inte är husbilar.