Totaltvikt B-körkort
Postat: 09 feb 2022 16:36
Nån som vet när och om de nya regler för totalvikt för B-körkort höjs till 4250kg snart?
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
Ja, precis.dd88 skrev:
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.Fredrik j skrev:Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."
Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Om du läser transportstyrelsens rapport som dd88 bifogade så framgår det att man:essell skrev:Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.Fredrik j skrev:Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."
Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).Fredrik j skrev:Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Det är en mycket ytlig läkarkontroll kan jag berätta. Men visst, är man lite krasslig kan det ju bli knepigt att komma igenom.bylund skrev:Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).Fredrik j skrev:Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Fast bara om fordonet är klassat som personbil, och det var lastbilar som den länkade rapporten avhandlade.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.Fredrik j skrev:Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Husbilar
Visst. Men personbilar över 3500kg som inte är husbilar är väl äldre bilar? Inte nyregistrerade elbilar. Som inte är husbilar.bylund skrev:Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.Fredrik j skrev:Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Husbilar