Sida 3 av 6

Re: Elbåt

Postat: 13 aug 2016 20:54
av kontakten2
Jag tror inte elbåt kommer slå så fort som elbilar. Fördelarna är inte stora som på elbilar och behovet långt mindre. Som nämns tidigare använder folk båtarna väldigt lite men intensivt på sommaren.
Dessutom finns det väldigt snälla regler om avgasrening för båtar...
Det största genombrottet på senaste tid är oxe-diesel med en dieselmotor som utombordare

Re: Elbåt

Postat: 13 aug 2016 21:16
av Bjelke
e5m1r skrev:
Powerwal kan möjligtvis anses vara portabel nog för syftet
Jag hade ju hoppas på standardiserade moduler på typ 10kWh som kunde flyttas mellan olika ställen på ett enkelt sätt, då skulle tex det fasta batteriet vara på tex 10kWh och resten pluggade man i efter behov sas. Då skulle man även kunna dela på några i ett gäng eller hyra/låna ut osv osv. Det fasta på 10kWh skulle räcka bra för att ta sig till ev bytes-platser osv.
När man då köper en bil eller annat så väljer man bara hur många moduler man vill ha/behöver :)
Osv osv osv

Re: Elbåt

Postat: 14 aug 2016 08:44
av Laban
Peter Holm skrev:
För oss som gillar naturhamnarna i skärgården är elbåten inte riktigt optimal om inte ett laddnätverk byggs ut eller om räckvidden kan göras så bra att man kan öhoppa i några dagar innan laddning.
Hur lång räckvidd behöver du ? Candela har 75 sjömil, fungerar låt säga 150 sjömil ?

Sen finns det förstås hybrider som Greenline 36 som har nämnts här tidigare, har man inte bråttom kan man köra bara på solcellerna i ~3 knop och då kan man öhoppa hela sommaren utan att "tanka" :-)

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbata ... a-sol.html
kontakten2 skrev:
Jag tror inte elbåt kommer slå så fort som elbilar. Fördelarna är inte stora som på elbilar och behovet långt mindre. Som nämns tidigare använder folk båtarna väldigt lite men intensivt på sommaren.
Dessutom finns det väldigt snälla regler om avgasrening för båtar...
Det största genombrottet på senaste tid är oxe-diesel med en dieselmotor som utombordare
Det håller jag inte med om , jag vill påstå att för dagtursbruk så är det större fördelar för båtar jämfört med bilar. Som jag redan nämnt så slipper man bära runt på tunga dunkar, grylla när man ska tanka. De flesta hamnar har landström , få har sjömack. Mindre båtar har inte så mycket isolering som en bil och det låter en del inne i hytten, vibrationer. resonansljud. Om man nu har en hytt förstås, det säljs väl mest styrpulpet, bowriders, daycruisers :-) Skillnaden mellan eldrift och förbränningsmotor kommer att bli betydligt större än på bilsidan sett till komfort. Bökigt med service om man inte har båten på en marina som erbjuder detta. Och de miljömässiga fördelarna är större eftersom kraven som du nämner är så låga för båtar.

Och vill man köra längre finns hybrider som ex Greenline.

Sen är frågan när elbåtarna kommer att slå. Det är betydligt mindre serier så de kan inte slå ett samtal till LG och få samma avtal som GM. Det slås man av, vi behöver batterier till solcellsinstallationen i stugan, blybatterier finns det överallt. Biltema... Men Li-Ion batterier, var köper man dom förutom på nätet ?

Re: Elbåt

Postat: 14 aug 2016 17:50
av Peter Holm
Laban skrev:
Hur lång räckvidd behöver du ? Candela har 75 sjömil, fungerar låt säga 150 sjömil ?
75 räcker nog för vår del. Skall du skärgårdshopps kan nog 150 duga gott. Skall jag få med mig familjen på ett byte så skall det nog till något i stil med Greenline 33/36 i storlek och helst skall den marschå 25 knop med 75 sjömils räckvidd.

Re: Elbåt

Postat: 14 aug 2016 21:07
av Laban
Peter Holm skrev:
75 räcker nog för vår del. Skall du skärgårdshopps kan nog 150 duga gott. Skall jag få med mig familjen på ett byte så skall det nog till något i stil med Greenline 33/36 i storlek och helst skall den marschå 25 knop med 75 sjömils räckvidd.
Vill man köra 25 knop med Greenline 36:an måste man ha 300hk dieselmotorn, och använda den också. Det blir inte så mycket elbåt i det fallet :-) Och det lär väl dröja innan vi får se kolfiber + bärplansbåtar i den klassen, gissar jag på. Jag har som tur är inte så stora krav på just bobåts delen eftersom vi har en stuga ute i skärgården så jag kan förhoppningsvis få det jag är ute efter inom hmm, 4-5 år ?

Re: Elbåt

Postat: 22 aug 2016 20:54
av +46
Det här måste man bara prova!

Re: Elbåt

Postat: 22 aug 2016 22:19
av Castro90
+46 skrev:
Det här måste man bara prova!
Jag har provat "foilbrädor" en hel del och måste tyvärr säga att det tar bort lite för mycket av känslan. Finns liknande produkter till försäljning fast utan bärplansfenan. Eldrivna med riktigt bra fart i.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Elbåt

Postat: 23 aug 2016 09:25
av kontakten2

Re: Elbåt

Postat: 25 aug 2016 11:03
av Laban
Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).

Re: Elbåt

Postat: 25 aug 2016 12:29
av Bjelke
Tejpa fast ett litet tält? :D

Re: Elbåt

Postat: 25 aug 2016 15:19
av Laban
Skulle vara det då :-)

Men jag behöver mer sittplats som kan täckas, åtminstone via kapell. Ex som denna:

Bild

Men som sagt, jag föredrar hytt. Och det finns väl inget som förhindrar det när det gäller eldrift. Blir lite svettigare om man ska ha en väldigt stor och bred båt (familjebåt) med tanke på vikten men många moderna hyttbåtar har rätt låga hyttar, och är också relativt smala. Som ex XO 240 Cabin som jag la in en bild på här för någon sida sedan. Den väger "bara" 1300 kg, endast 150 kg mer än den öppna varianten. 7.5m lång. 2.28 bred. Vilket kan jämföras med min Yamarin 650 BC som är 6.5m lång och 2.4m bred.

Bild

Re: Elbåt

Postat: 01 sep 2016 15:39
av +46
Laban skrev:
Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).
Såg idag att Candela har fått 4,9 MSEK från Energimyndigheten. Härligt!

"Projektet syftar till att främja forskning och utveckling samt innovation inom energiområdet. Stödet är i enlighet med Energimyndighetens uppdrag att medverka till en omställning av energisystemet samt bidrar till Energimyndighetens mål för ökad kommersialisering inom energiområdet. Projektet har påverkan på miljökvalitetsmålen ett rikt växt- och djurliv, levande sjöar och vattendrag, giftfri miljö, frisk luft och begränsad klimatpåverkan." ..."På företagets huvudmarknader förbränner fritidsbåtar 4-6 miljarder liter fossilbränsle årligen."

Re: Elbåt

Postat: 01 sep 2016 17:42
av HelectriC
+46 skrev:
Laban skrev:
Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).
Såg idag att Candela har fått 4,9 MSEK från Energimyndigheten. Härligt!

"Projektet syftar till att främja forskning och utveckling samt innovation inom energiområdet. Stödet är i enlighet med Energimyndighetens uppdrag att medverka till en omställning av energisystemet samt bidrar till Energimyndighetens mål för ökad kommersialisering inom energiområdet. Projektet har påverkan på miljökvalitetsmålen ett rikt växt- och djurliv, levande sjöar och vattendrag, giftfri miljö, frisk luft och begränsad klimatpåverkan." ..."På företagets huvudmarknader förbränner fritidsbåtar 4-6 miljarder liter fossilbränsle årligen."
Hjälm?

Re: Elbåt

Postat: 01 sep 2016 17:53
av +46
HelectriC skrev:

Hjälm?
Bara en ren säkerhetsutrustning inför kommande foiling tester.. ;)

Re: Elbåt

Postat: 01 sep 2016 17:58
av Laban
En till elbåt, denna i "slow boating" kategorin. Toppfart på 7.5 knop, marschfart på 3-4 knop. I den senare så kan man köra 10h dvs, 30-40 sjömils räckvidd.

Passar inte för mitt användningsområde men kul ändå.

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbata ... mfart.html

Bild

Re: Elbåt

Postat: 15 sep 2016 18:24
av +46
Kanske någon här på forumet som känner sig kallad för detta jobb:

http://candelaspeedboat.com/careers/con ... -engineer/

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 08:37
av +46
Vilken resa! Stort grattis!


Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 09:43
av AGCF

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 09:57
av AGCF

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 10:55
av +46
AGCF skrev:
Det verkar som Edorado fortfarande befinner sig på ett tidigt utvecklingsstadie;

"After a bit of radio silence, time to update you on what's going on at Edorado Marine ! Here's a small video (with lot's of exciting spray!) of our previous proto on her maiden flight ;-) We are happy to announce you we are working hard on the next phase of our product development roadmap. Building the second prototype as we speak in our great new facility in The Netherlands. Looking forward to tell you more in the next posts..."

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 11:19
av AGCF
+46 skrev:
AGCF skrev:
Det verkar som Edorado fortfarande befinner sig på ett tidigt utvecklingsstadie;

"After a bit of radio silence, time to update you on what's going on at Edorado Marine ! Here's a small video (with lot's of exciting spray!) of our previous proto on her maiden flight ;-) We are happy to announce you we are working hard on the next phase of our product development roadmap. Building the second prototype as we speak in our great new facility in The Netherlands. Looking forward to tell you more in the next posts..."
Ja, oj bara en skalmodell. Gillar den designen mer än Candelas. Jag skulle dock också vilja ha hytt så ingen är direkt aktuell.

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 11:43
av blincoln
+46 skrev:
Vilken resa! Stort grattis!

Wow! Starkt att publicera misslyckandena på vägen också. Helt rätt väg att gå, inte bara elbåt utan något radikalt bättre (och svårare).

Re: Elbåt

Postat: 23 apr 2017 13:11
av AGCF
När kommer hyttversionen? Någon som har insyn i firman :)

Re: Elbåt

Postat: 26 apr 2017 19:32
av +46
Ny test idag:



Känns som det är dags att ta en liten utflykt till Lidingö för att se Candela i live action

Re: Elbåt

Postat: 27 apr 2017 09:21
av Bod
Håller med dig, ett besök på Lidingö måste ske. Ser så grym i videon