Sida 1 av 1

långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 11 mar 2022 18:22
av Gubbe60
Hej,

jag har en Model S 85D, 2015 års modell som omfattas av gratis SuC-laddning. Den har nu gått ca 9500 mil. Jag har hört någonstans att vi som fortfarande åtnjuter gratis SuC-laddning får en lägre effekt och sålunda längre ladd-tider. Jag undrar ödmjukt om någon i forumet vet om detta stämmer?
Eller kan det vara så att ett rejält kallt batteri inte tar speciellt hög effekt vid SuC-laddning?
Anledningen till min fråga är att imorse startade jag från ett kallt och dragigt P-garage i Västerås och laddade efter ca 30 km körning i Enköping. SOC innan laddning var 24% och effekten vid inkoppling började på 34kW för att långsamt krypa upp till max 48kW någonstans kring 50%SOC, därefter återigen avtagande. Vilken kan vara den mest troliga anledningen, kallt batteri eller att Tesla vill få "gamla gratis-laddande kunder" att tröttna på långsam laddning?

Gubbe60

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 11 mar 2022 18:41
av Bjelke
Det finns bilar som helt klart fått laddningen strypt, det sägs bero på åldrandet av batteriet (dvs Tesla
säger något i den stilen), det märktes tydligt att max laddeffekt gick ner från ca 120kW till under 100kW
(Det har varierat hur mycket strypningen blivit)…
Men kallt batteri lär ha påverkat mest i ditt fall här… hur högt har du kommit som mest senaste året?
Jag tror inte Tesla gjort det för att skrämma bort ägare från fri SuC, utan för att slippa garanti-kostnader
pga laddning med hög effekt som då skulle ha slitit för mycket på batteriet.
Det har diskuterats massvis om det är rätt eller fel agerat (tex att dom lagt in denna begränsning
i efterskott och inget som fanns när bilen såldes).

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 11 mar 2022 18:42
av Gustafsson
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 11 mar 2022 19:15
av chox
Hårdast drabbade av strypt laddeffekt är 85-batterierna, gratis eller inte.
När jag laddar min bil med varmt batteri brukar soc plus laddeffekt summera till ca 100. Effekten du fick i början ströps ordentligt pga kallt batteri medan effekten runt 50% soc, då batteriet hunnit värmas upp, låter normal.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 11 mar 2022 23:10
av Smutt
Min S60 med gratis laddning är snabbare än någonsin

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 14 mar 2022 21:44
av Ether
Kolla även att du anger SUCen som destination i navigationssystemet så att bilen kan förkonditionera batteriet för snabbare och mer effektiv laddning vid ankomst. Ställer du in SUCen som destination sker det automatiskt. Om du INTE ställer in SUCen som destination kommer laddningen bli mindre effektiv. Beroende på utomhustemp kan det behövas typ (gissar) 40-50 kilometer förkonditionering för optimal laddning.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 15 mar 2022 10:03
av kenjon
Körning brukar typiskt ge en batteritemp runt 30 gr. Förvärmning närmare 45-50 grader. Så även på sommaren kan det behövas lite förvärmning.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 15 mar 2022 12:29
av Lessmog
Ether skrev:
Kolla även att du anger SUCen som destination i navigationssystemet så att bilen kan förkonditionera batteriet för snabbare och mer effektiv laddning vid ankomst. Ställer du in SUCen som destination sker det automatiskt. Om du INTE ställer in SUCen som destination kommer laddningen bli mindre effektiv. Beroende på utomhustemp kan det behövas typ (gissar) 40-50 kilometer förkonditionering för optimal laddning.
I vintras var det prat här om att förkonditioneringen gick på helt i onödan, redan från start eller när man la in SUC i nav-en, vilket gav orimlig förbrukning. Det KAN ha rättats till i en uppdatering OTA, men detta har jag själv ingen koll på.

Visst fyller det en funktion att anlöpa laddaren med varmt batteri, det ökar laddfarten. Men lagom är bäst.
Att värma en eller annan kvart innan man vill ladda kanske kan vara lagom, tänker jag?

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 15 mar 2022 12:52
av MWall
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 15 mar 2022 17:46
av Gustafsson
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 16 mar 2022 08:47
av Bjelke
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?
Jo det stämmer :)

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 16 mar 2022 08:51
av mikebike
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?
Tydligen finns det fortfarande några SuC 120 kW.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 16 mar 2022 17:56
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?
Tydligen finns det fortfarande några SuC 120 kW.
Mora, Skellefteå, Arvidsjaur, Umeå bl a.

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 16 mar 2022 20:05
av LasseTM
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?
SuC har legat på 150kW i alla fall 2 år om vi pratar V2, V3 ligger ju på 250kW

Re: långsam laddning för gratisladdare?

Postat: 16 mar 2022 20:44
av Nicke Nyfiken
LasseTM skrev:
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte med gratis att göra. De bilar som passerat Tesla och sålts som beg blir inte snabbare att ladda trots att ”gratis” då försvinner.
Min 2018 har fri laddning och laddar fortfarande ungefär som när den var ny.
Min 2018 laddar snabbare än när den var ny. Då låg max kring 120 kW. Nu kommer den upp i 145 kW. Om än ganska kortvarigt.
Så är det nog när jag tänker efter, men var det inte så att SuC uppgraderades från 120->150 kW?
SuC har legat på 150kW i alla fall 2 år om vi pratar V2, V3 ligger ju på 250kW
Det finns fortfarande V2 med 120kW.