Sida 1 av 1
Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 15:04
av Tesla Y LR
Loggade in på TS med mitt regnr., och där står att min MY LR som skall hämtas på måndag har 378 kW, vilket blir 507 hk.
Trevligt, men det är nog fel, så får väl ringa TS och höra mig för, men innan så vill jag kolla om det är lika för er.
//Clas
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 15:10
av Tellus
Samma på vår, ännu ej uthämtad
Vad stod det tidigare?
Försäkringen verkar dock ha normalt pris
Tror inte det är en orimlig eller felaktig kW siffra, det står effekt max. Kanske inte stod så tidigare?
Räckvidden 542km är ungefär 10 gånger längre mot vad vår Leaf 2012 med 70% återstående kapacitet går i vårsolen

Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 15:59
av mikebike
Tesla Y LR skrev:Loggade in på TS med mitt regnr., och där står att min MY LR som skall hämtas på måndag har 378 kW, vilket blir 507 hk.
Trevligt, men det är nog fel, så får väl ringa TS och höra mig för, men innan så vill jag kolla om det är lika för er.
//Clas
Samma här (uthämtad 18/2).
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 16:04
av Sean
Jämförde min som hämtas på söndag med en från sep 2022. Båda säger 378kw på TS hemsida…
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 16:18
av Icerman
Då det står (max elmotor) kan det väl vara totala effekten om man lägger ihop effekten av elmotorerna.
Systemeffekten som ger upphov till prestandan (0-100 5s) är något annat.
Anges 345 hk i diverse specar vilket skulle motsvara en systemeffekt av 257 kW.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 16:21
av jonasl
Det är det vanliga missförståndet från TS. Båda motorernas maxeffekt kan inte lägga ihop eftersom de aldrig kan ge mer effekt än vad batteriet och invertern kan ge.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 16:24
av mikebike
jonasl skrev:Det är det vanliga missförståndet från TS. Båda motorernas maxeffekt kan inte lägga ihop eftersom de aldrig kan ge mer effekt än vad batteriet och invertern kan ge.
Det är samma med hybrider, max effekt läggs ihop fast motorerna inte ger max effekt vid samma hastighet/varvtal.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 16:34
av Tesla Y LR
Då har jag den slöa 345 hästars modellen trots allt...
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 17 mar 2022 17:00
av Icerman
Tesla Y LR skrev:Då har jag den slöa 345 hästars modellen trots allt...
Acceleration BOOOOOOST

Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 18 mar 2022 10:35
av AAKEE
Tesla Y LR skrev:Loggade in på TS med mitt regnr., och där står att min MY LR som skall hämtas på måndag har 378 kW, vilket blir 507 hk.
Trevligt, men det är nog fel, så får väl ringa TS och höra mig för, men innan så vill jag kolla om det är lika för er.
//Clas
378kW blir 514hk. En kW = 1.36 hk.
Det ser ut som Performance-effekten. Model 3 Performance har 377kW enligt TS regbevis.
Model 3 LR ser ut att ha legat cirka 100hk under performance. Dynotester verkar ha visat att omkring 310hk på drivhjulen så det är rimligt att effekten kanske ligger runt 350-380hk.
Model 3 P med 513hk enligt registreringsbeviset gör 0-100 på 3.3s och LR på 4.4s.
En enkel jämförelse pekar på att det borde vara i storleksordningen 3.3/4.4 x 513hk dvs runt 385 hk i Model 3 LR.
Ingen exakt vetenskap men det bör ligga åt det hållet.
Jag gissar att MY LR och M3 LR är relativt lika när det gäller motoreffekt.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 18 mar 2022 12:42
av mikebike
AAKEE skrev:Tesla Y LR skrev:Loggade in på TS med mitt regnr., och där står att min MY LR som skall hämtas på måndag har 378 kW, vilket blir 507 hk.
Trevligt, men det är nog fel, så får väl ringa TS och höra mig för, men innan så vill jag kolla om det är lika för er.
//Clas
378kW blir 514hk. En kW = 1.36 hk.
Det ser ut som Performance-effekten. Model 3 Performance har 377kW enligt TS regbevis.
Model 3 LR ser ut att ha legat cirka 100hk under performance. Dynotester verkar ha visat att omkring 310hk på drivhjulen så det är rimligt att effekten kanske ligger runt 350-380hk.
Model 3 P med 513hk enligt registreringsbeviset gör 0-100 på 3.3s och LR på 4.4s.
En enkel jämförelse pekar på att det borde vara i storleksordningen 3.3/4.4 x 513hk dvs runt 385 hk i Model 3 LR.
Ingen exakt vetenskap men det bör ligga åt det hållet.
Jag gissar att MY LR och M3 LR är relativt lika när det gäller motoreffekt.
På Blocket verkar många M3LR anges med 440 hkr.
Hos Transportstyrelsen har dessa 366 kW.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 18 mar 2022 21:20
av AAKEE
mikebike skrev:AAKEE skrev:Tesla Y LR skrev:Loggade in på TS med mitt regnr., och där står att min MY LR som skall hämtas på måndag har 378 kW, vilket blir 507 hk.
Trevligt, men det är nog fel, så får väl ringa TS och höra mig för, men innan så vill jag kolla om det är lika för er.
//Clas
378kW blir 514hk. En kW = 1.36 hk.
Det ser ut som Performance-effekten. Model 3 Performance har 377kW enligt TS regbevis.
Model 3 LR ser ut att ha legat cirka 100hk under performance. Dynotester verkar ha visat att omkring 310hk på drivhjulen så det är rimligt att effekten kanske ligger runt 350-380hk.
Model 3 P med 513hk enligt registreringsbeviset gör 0-100 på 3.3s och LR på 4.4s.
En enkel jämförelse pekar på att det borde vara i storleksordningen 3.3/4.4 x 513hk dvs runt 385 hk i Model 3 LR.
Ingen exakt vetenskap men det bör ligga åt det hållet.
Jag gissar att MY LR och M3 LR är relativt lika när det gäller motoreffekt.
På Blocket verkar många M3LR anges med 440 hkr.
Hos Transportstyrelsen har dessa 366 kW.
Det har beskrivits som att Tesla registrerar bilarna med den effekt som acc boost ger redan från början. Då slipper man registeringsnesiktning etc när man köper acc bost.
Därför anges effekten med acc boost redan från början.
1 kW är1.36hk, det är raka fakta. Inget tyckande. 366kW är 498hk.
Folk kanske gissar effekten eller tittar på carinfo som nog har fler fel än rätt då de använder ”gamla kända data” som sällan är rätt och i vissa fall aldrig ens funnits?
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 18 mar 2022 21:29
av AAKEE
jonasl skrev:Det är det vanliga missförståndet från TS. Båda motorernas maxeffekt kan inte lägga ihop eftersom de aldrig kan ge mer effekt än vad batteriet och invertern kan ge.
Tesla verkar förbereda för acc boost så bilarna är förreggade med effekten för acc boost. Man slipper registreeringsbesikta när man köper acc bost då det ät klart.
LR har alltså mindre effekt än regbeviset tills man köper acc boost.
De flesta batterier har kunnat leverera mer än motorerna kunnat producera.
Jag har oftast 456kW eller mer i max tillåten batterieffekt men en fullgasrepa med varmt batteri med 90% ger batteripower runt 425-430kW. Det är det a som min M3P kan leverera.
Alla gamla LR & P-batterier 2019-2020 levererar bra med effekt. För LG-batterierna begränsas batterieffekten något men normalt är det bilens effekt som avgör och inte batteriet så länge man har laddat ordentligt.
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 19 mar 2022 05:51
av Dinsdale
Vad står det för lastvikt hos transporstyrelsen för de M3 ni precis ska hämta ut/har hämtat ut? (Tekniska data > Mått och vikt > Max lastvikt)
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 19 mar 2022 09:08
av Maw
Dinsdale skrev:Vad står det för lastvikt hos transporstyrelsen för de M3 ni precis ska hämta ut/har hämtat ut? (Tekniska data > Mått och vikt > Max lastvikt)
Så här står det på den som jag ska hämta till mina gamla föräldrar i nästa vecka, en long range. Chockerande låg lastvikt, tur att de sällan åker mer än två i bilen utöver barnbarnen

Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 19 mar 2022 10:02
av Ilduce77
Konstigt, så här ser det ut på en som jag hittade på blocket...
Den har drygt 500 kg i lastvikt.
Det kom ju en uppdatering nyligen tydligen, där man höjde maxlasten, så det är ju konstigt att den du ska hämta inte har fått de nya vikterna..
Den jag har hittat är också bredare än din. Det kan ju i och för sig bero på om man mäter speglarna eller inte..
EDIT: man kanske ska ge ögonen en chans....

Såg nu att det var ett utdrag på en model 3, som du skickat..

Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 19 mar 2022 15:03
av Maw
Ilduce77 skrev:Konstigt, så här ser det ut på en som jag hittade på blocket...
Den har drygt 500 kg i lastvikt.
Det kom ju en uppdatering nyligen tydligen, där man höjde maxlasten, så det är ju konstigt att den du ska hämta inte har fått de nya vikterna..
Den jag har hittat är också bredare än din. Det kan ju i och för sig bero på om man mäter speglarna eller inte..
EDIT: man kanske ska ge ögonen en chans....

Såg nu att det var ett utdrag på en model 3, som du skickat..

Ja, det stämmer, det är en M3 LR.
Vår MY som vi hämtar på måndag har bättre lastvikt:
Re: Har nu 507 hk enl Transportstyrelsen..
Postat: 20 mar 2022 06:30
av Dinsdale
Maw skrev:Dinsdale skrev:Vad står det för lastvikt hos transporstyrelsen för de M3 ni precis ska hämta ut/har hämtat ut? (Tekniska data > Mått och vikt > Max lastvikt)
Så här står det på den som jag ska hämta till mina gamla föräldrar i nästa vecka, en long range. Chockerande låg lastvikt, tur att de sällan åker mer än två i bilen utöver barnbarnen

Tack, stämmer det med flera har Tesla bara uppdaterat lastvikten på Model Y för 2022. Inte Model 3. Trist att de fortfarande har kvar den löjligt låga lastvikten men samtidigt långt ifrån unikt bland elbilar.