Åkte till Tesla i Malmö i lördags och provkörde MYP och blev positivt överraskad. Jämfört med vår MY LR så kändes MYP mycket mer harmonisk på vägen, fast fjädring men inte alls stötig över små ojämnheter som vanliga MY är.
MYP hade däremot ett ganska kraftigt tjut från motorerna redan vi lättare gaspådrag, mycket mer markant än det vi har på vår MY och den MY jag provkörde i början av året. Relativt störande, förhoppningsvis så är inte alla MYP så högljudda i motorerna. Vid jämn fart och vid generering hördes däremot inget tjut.
Hatthyllan var av en lite märklig konstruktion som inte följer med bakluckan upp och som inte kan fällas upp eftersom den är bredare än bagageluckan, den går däremot att delvis fälla ihop för att få lite bättre tillgång till bagaet. Känns ändå lite som en nödlösning men om man inte vill ha den så går den ju att demontera. Hatthyllan lämnar ett rejält mellanrum mot bakre ryggstödet om ryggstödet står i normalläget.
MYP är förstås snabbare än än MY men kändes subjektivt inte snabbare än en M3 LR även om den antagligen är det. Inget Track Mpde vad jag kunde se.
MYP kändes gedigen och väl ihopskruvad. Hade vi beställt en MY idag hade det definitivt blivit en MYP framför en LR
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 12:16
av mikebike
Det är ju rätt märkligt om P är mindre stötig än LR.
Då har de verkligen misslyckats med fjädringen till LR.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 12:18
av Maw
mikebike skrev:
Det är ju rätt märkligt om P är mindre stötig än LR.
Då har de verkligen misslyckats med fjädringen till LR.
Ja, det skulle jag säga att de har..
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 12:21
av terway
Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?
Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 12:29
av Maw
terway skrev:
Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?
Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Det är dubbla glas även i vår MY så det borde inte vara någon skillnad men MYP kändes tyst.
När det gäller stötigheten så kanske jag ska förtydliga att MYP var minst lika fast eller lite fastare i fjädringen än MY LR men den var mycket behagligare över små ojämnheter. Kanske har den lite bättre stötdämpare eller mer påkostade bussningar.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 12:29
av Ilduce77
Akustikglas, eller i alla fall dubbla rutor, har både P och LR.
Någon som plockat ner paneler från båda bilarna, såg att det var med isolering i P.
Angående det tjutande ljudet, hördes det även vid testet i denna video..
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 13:36
av Hoffster
Maw skrev:
terway skrev:
Jag har provkört en LR men bara suttit i en MYP och tyckte stolarna var mycket skönare i MYP. Men det kanske bara är en illusion? Skiljer stolarna åt?
Sen sa säljaren att MYP ska ha bättre ljudisolering (akustikglas bland annat), något du märkte av?
Det är dubbla glas även i vår MY så det borde inte vara någon skillnad men MYP kändes tyst.
När det gäller stötigheten så kanske jag ska förtydliga att MYP var minst lika fast eller lite fastare i fjädringen än MY LR men den var mycket behagligare över små ojämnheter. Kanske har den lite bättre stötdämpare eller mer påkostade bussningar.
Den här artikeln postades i någon annan tråd och är inne på samma sak. Författaren har 9 månaders erfarenhet från LR och är väldigt tydlig med hur mycket bättre P verkar vara ur fjädringssynpunkt:
Jag har en MYLR och provkörde MYP, upplevde också fjädringen aning behagligare i MYP, trots 21" fälgar mot de 19" jag har på min.
Väldigt lustigt tycker jag, trodde det skulle upplevas tvärt om!
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 14:00
av AAKEE
Fladric skrev:
Jag har en MYLR och provkörde MYP, upplevde också fjädringen aning behagligare i MYP, trots 21" fälgar mot de 19" jag har på min.
Väldigt lustigt tycker jag, trodde det skulle upplevas tvärt om!
Jag upplever MY LR som aningen ’strutsig’ i bakvagnen. Ungefär som att stötdämparna inte riktigt dämpar små-små fjädringsrörelser så att man får en returrörelse som är odämpad. Vet inte vad det beror på exakt men man skulle kunna tänka sig för mjuk stötdämparupphängning så att hjulet kan röra sig litegrann utan att stötdämparen rör sig och därmed inte kan dämpa.
Fram känns LR harmonisk men bak är det något som inte riktigt samspelar.
Jag har ingen Y, bara åkt en några km och provat en köra en annan ungefär lika lite.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 14:48
av taliz
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 15:00
av jonasl
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 16:19
av mikebike
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 16:35
av Maw
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Varför inte beställa en ny MY om bonusen blir kvar? Det ser ju ut som att man får tillbaka pengarna man stoppade in när man köpte den om man tar hänsyn till bonusen
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 16:50
av not_sure
jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.
Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om
Re: MY LR vs MYP
Postat: 16 maj 2022 21:19
av mikebike
Maw skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Då blir man ju lite nyfiken på om man kan uppgradera "gamla" bilar.
Varför inte beställa en ny MY om bonusen blir kvar? Det ser ju ut som att man får tillbaka pengarna man stoppade in när man köpte den om man tar hänsyn till bonusen
Än så länge vet vi varken om LR får dessa uppgraderingar eller om man får bonus om ett halvår.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 08:24
av Jaegaern
not_sure skrev:
jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.
Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om
Stämmer tyvärr inte. De kör samma castings som Shanghai för tillfället.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 09:12
av not_sure
Jaegaern skrev:
not_sure skrev:
jonasl skrev:
taliz skrev:
Att P har nya dämpare betyder bara att de startade med dem direkt i Berlin.
De kommer införas på LR byggda i Kina också tids nog.
Det gäller sannolikt också andra förändringar som vi ser på P-bilarna. En del av dem är antagligen med redan i batchen som är på väg nu.
Tror Berlin kör med mega castings för både fram och bakvagn, medans Shanghai bara har bak än så länge. Det kommer ju såklart komma på China-bilarna även det, men har svårt att tro att de har hunnit installera en ny giga press under lockdowns.
Om det har nån betydelse för dämparna har jag dock ingen aning om
Stämmer tyvärr inte. De kör samma castings som Shanghai för tillfället.
Ah, det kanske är först vid övergången till 4680 som de kan börja använda mega casting fram? Om det är avhängt på strukturellt batteripack.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 09:23
av Bengt
All information jag har sett tyder på megacasting fram på de som tillverkas i Berlin redan från start. Finns det någon verifierad källa som säger annat?
Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 11:57
av AAKEE
Bengt skrev:
Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
Är det inte troligt att Y LR har samma spec på stördämpare oavsett var de byggs?
P borde ha en lite hårdare dämpare för att matcha fjärdingen på P?
Min lekmannabedömning av fjädringen på de två LR Y jag åkt/kört är att bakfjäringen strutsar lite, ungefär som att stötdämparen kan röra sig lite för mycket i fästet och att själva dämpfunktionen i dämparen inte rör sig utan att det rör sig i gummiupphängningen istället och att dämpfunktionen uteblir pga det.
Har ioffs bara åkt i låg fart och små ojämnheter så jag har inte riktigt känt av högre fart med större gupp.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 12:44
av mikebike
AAKEE skrev:
Bengt skrev:
Att Kinabilarna skulle få samma stötdämpare som de från Berlin är tveksamt. Jag tror inte LR och P från Freemont har samma.
Är det inte troligt att Y LR har samma spec på stördämpare oavsett var de byggs?
P borde ha en lite hårdare dämpare för att matcha fjärdingen på P?
Min lekmannabedömning av fjädringen på de två LR Y jag åkt/kört är att bakfjäringen strutsar lite, ungefär som att stötdämparen kan röra sig lite för mycket i fästet och att själva dämpfunktionen i dämparen inte rör sig utan att det rör sig i gummiupphängningen istället och att dämpfunktionen uteblir pga det.
Har ioffs bara åkt i låg fart och små ojämnheter så jag har inte riktigt känt av högre fart med större gupp.
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 16:40
av AAKEE
mikebike skrev:
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Exakt, det är exakt min upplevelse trots att jag åkt/kört väldigt lite.
Det pekar lite åt hållet att det inte är fel på dämparen i sig men kanske istället på infästningen till dämparen.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 17:35
av mikebike
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Det är just låg fart över "korta" ojämnheter som är problemet, typ mindre farthinder (limpor), potthål och asfaltkanter.. I högre fart är MY minst lika bekväm som M3.
Exakt, det är exakt min upplevelse trots att jag åkt/kört väldigt lite.
Det pekar lite åt hållet att det inte är fel på dämparen i sig men kanske istället på infästningen till dämparen.
Det låter som att det borde finnas ett relativt billigt fix?
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 19:14
av jonasl
Under min korta provkörning av LR så upplevde jag samma sak. Broskarvar var inte heller en angenäm upplevelse. Men vid normala förhållanden var det absolut inga konstigheter.
Kan för lite om såna här saker för att kunna spekulera i varför, men den är ju klart bekvämare än den sänkta mx5:a jag hade en gång i tiden, den hade dock inte mycket fjädringsväg kvar i aktern. Audi A6 med original sportchassi har jag också haft och den var hårt satt men jag tyckte ändå att den var väldigt bekväm. Broskarvar märktes knappt i den. Inte luftfjädring.
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 20:08
av Jjonas
Är det MY LR 2021 eller 2022 som ni har jämfört med?
Re: MY LR vs MYP
Postat: 17 maj 2022 20:47
av Maw
Jjonas skrev:
Är det MY LR 2021 eller 2022 som ni har jämfört med?
2022 i mitt fall, vår är tillverkad i början av februari.