Polestar 3
Postat: 08 jun 2022 23:55
Polestar har ju sagt själva att P3 inte skall ha en tredje sätesrad och ha en sportigare taklinje för att särskilja den från XC90...Remuz skrev:Ja till ett bra pris och 7sits tack
infelicitas skrev:Jag tycker att det ser väldigt mycket ut som en kombi. Får man inte tillverka det längre? Allt ska vara SUV...
Och även om du nu kanske är lite mellan en kombi och SUV så vill de ju kallade SUV eftersom de är mer populära och utöver de, viktigast för biltillverkaren, de kan ta mer betalt.MWall skrev:infelicitas skrev:Jag tycker att det ser väldigt mycket ut som en kombi. Får man inte tillverka det längre? Allt ska vara SUV...
Det som framförallt ska ge SUV-känsla är stora hjul, svart plast runt hjulhusen och mycket luft mellan däck och hjulhus. Så nej, nån kombi är det inte tycker jag.
https://www.vibilagare.se/nyheter/chefe ... polestar-3
Polestar 3, märkets första suvmodell, kommer att kosta mellan 75 000 och 110 000 euro – alltså mellan 795 000 och 1,65 miljoner kronor. Det avslöjade märkets vd Thomas Ingenlath under en kongress i Prag på torsdagen.
€48 200 börjar Polestar 2 på i NL och då motsvarande i Sverige 519 000 SEK. Så skillnaden är ju inte stor förutom skillnaden på 21 % mot 25 % moms.Remuz skrev:Vad är europriset på ps2? Så man kan översätta liksom. Jag tänker att LR blir 1M och P blir 1.15M eller nåt
https://www.vibilagare.se/nyheter/fler- ... -pa-61-milLäckta uppgifter om nya Polestar 3 som kommer senare i höst avslöjar bland annat effekten, räckvidden och prislappen.
Säljstarten för Polestars nya suv-modell närmar sig. Polestar 3 är en viktig del i märkets mål att tiodubbla försäljningen mellan 2021 och 2025, och modellen beskrivs som en ”eldriven prestandasuv”.
Nu påstår sig sajten Autoweek ha kommit över läckta uppgifter om Polestar 3. Den ska mäta 4,90 meter på längden och blir därmed fem centimeter kortare än Volvo XC90.
Axelavståndet blir i princip identiskt med XC90 och bagageutrymmet sväljer 484 liter vilket i så fall är betydligt mindre än XC90, men Polestar 3 får å andra sidan en betydligt slankare ”crossoverprofil”.
Plattformen delas med ersättaren till Volvo XC90 som också ska visas upp i höst, men den får något mer ”praktisk” inriktning – bland annat med plats för upp till sju personer.
Plattformen delas med ersättaren till Volvo XC90 som får en mer ”praktisk” inriktning
Polestar 3 kommer i flera versioner och namnen verkar vara hämtade rakt av från Tesla.
Polestar 3 Long Range Dual Motor har ett 111 kWh-batteri med en räckvidd på 61 mil enligt WLTP-körcykeln, en effekt på 489 hk och vridmoment på 840 Nm.
0–100 km/tim ska gå på fem sekunder och till skillnad från hos Volvo blir toppfarten inte begränsad till 180 km/tim utan till 210 km/tim.
Polestar 3 Performance har samma batteripaket men 519 hk och 910 Nm. Accelerationen till 100 km/tim går marginellt snabbare – 4,7 sekunder – och toppfarten blir densamma. Räckvidden blir fem mil kortare.
Enligt obekräftade uppgifter ska Polestar 3 kosta från 88 600 euro, vilket i skrivande stund motsvarar 917 000 kronor.
Med svensk moms och andra avgifter kan priset hamna på över en miljon. Det stämmer i så fall överens med Polestarchefen Thomas Ingenlaths uttalande tidigare i sommar.
Produktionen av Polestar 3 startar tidigt 2023 i Kina och USA. Den officiella premiärvisningen ryktas bli i oktober.
Världspremiär för Polestar 3 .
Bli en del av världspremiären för Polestar 3, välkommen till Polestar Stockholm, Göteborg eller Malmö den 12 oktober.
Under kvällen visar vi livestream från lanseringen och bjuder på tilltugg, på plats finns Polestar-specialister och personal från Polestar för att svara på dina frågor.
Håller med. Lär vara positionerad som Taycan.Force-Walker skrev:Jahop, imorgon smäller det.
Tror på pris runt miljonen.
Vad tror ni andra?
Man kommer kunna beställa direkt
Nej, Taycan är väl en annan biltyp än Polestar 3?d3marcus skrev:Håller med. Lär vara positionerad som Taycan.Force-Walker skrev:Jahop, imorgon smäller det.
Tror på pris runt miljonen.
Vad tror ni andra?
Man kommer kunna beställa direkt
Cayenne finns väl inte som elbil ännu? Eller jämför du polestar3 med bensin-cayenne?Maw skrev:Nej, Taycan är väl en annan biltyp än Polestar 3?d3marcus skrev:Håller med. Lär vara positionerad som Taycan.Force-Walker skrev:Jahop, imorgon smäller det.
Tror på pris runt miljonen.
Vad tror ni andra?
Man kommer kunna beställa direkt
Det är väl Cayenne den ska motsvara men bör inte bli lika dyr?
Ja, Polestar själva säger att de siktar på att Polestar 3 ska motsvara en elektrisk Cayenne men än så länge får det väl bli ICE-Cayenne.Fredrik j skrev:Cayenne finns väl inte som elbil ännu? Eller jämför du polestar3 med bensin-cayenne?Maw skrev:Nej, Taycan är väl en annan biltyp än Polestar 3?d3marcus skrev:Håller med. Lär vara positionerad som Taycan.Force-Walker skrev:Jahop, imorgon smäller det.
Tror på pris runt miljonen.
Vad tror ni andra?
Man kommer kunna beställa direkt
Det är väl Cayenne den ska motsvara men bör inte bli lika dyr?
https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om ... olestar-3/Bilen blir rejält stor med en längt på 490 centimeter, om man ska tro AutoWeek som brukar vara välunderättade. Hjulbasen är 299 centimeter, en centimeter längre än dagens Volvo XC90. Med infällda backspeglar är SUV:en 197 centimeter bred. Bagageutrymmet blir på 484 liter med uppfällt baksäte, om sätena fälls kan Polestar 3 lasta hela 1411 liter.
Bilen kommer att säljas i två olika versioner, Long Range Dual Motor och Performance. Long Range Dual Motor. Båda bilarna har ett rejält tilltaget batteri på 111 kWh. Long Range-versionen får en räckvidd enligt WLTP på 61 mil. Accelerationen upp till 100 km/h går på fem sekunder och toppfarten är 210 km/h. Bilen har 489 hästkrafter och 840 Newtonmeter och fyrhjulsdrift.