Sida 1 av 1
Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 11:22
av Dadid
Hej
Jag är en av alla som slarvat med att ta loss dragkroken.
Litade på skyddslocket över nyckelhålet. Locket hånar fungerat prima, men jag förstår att smuts letat sig upp bakvägen.
Tar nu gärna del av era bästa tips för att få loss krokjä-ln.
Jag utgår från att andra kämpat och lyckats. Era tips är väldigt värdefulla.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 12:27
av BrooklynS
Värme Vilja Våld Vaselin (WD40 etc) = de hederliga gamla lösningarna. Inga genvägar.
Sedan blir man bättre på att alltid ta loss kroken när man inte behöver den.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 12:33
av Dadid
Men vad är det som fastnar och var?
Om det är en kula eller sprint som låser sig i något läge vill jag gärna anbringa våldet på rätt sätt.
Kan det vara en idé att spola sötvatten underifrån för att svärta ur fin sand?
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 12:44
av BrooklynS
Det är låscylindern som korroderar igen. Det medför förstås att själva låsregeln (den man vrider på) också korroderar fast. Och slutligen sitter då balken fastrostad i urtaget... Oftast så är det ändå bäst att borra bort den och köpa en ny dragkrokssats för 3-4.000 som man sedan fettar in och demonterar direkt efter användning.
Avtagbar dragkrok är kort sagt ett mörker.
Vad gäller elektriskt utfällbara dragkrokar så har de också motsvarande problem där motorn korroderar ihop, bara det att det kostar 12.000-16.000 beroende på märke att få den bytt var tredje år. Dragkroken är en enhet och måste bytas som en hel enhet. Ingenting alls att stå efter.
Tesla X är föredömlig med fast dragkrok. 3/Y borde ha det också.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 13:17
av mikebike
BrooklynS skrev:Det är låscylindern som korroderar igen. Det medför förstås att själva låsregeln (den man vrider på) också korroderar fast. Och slutligen sitter då balken fastrostad i urtaget... Oftast så är det ändå bäst att borra bort den och köpa en ny dragkrokssats för 3-4.000 som man sedan fettar in och demonterar direkt efter användning.
Avtagbar dragkrok är kort sagt ett mörker.
Vad gäller elektriskt utfällbara dragkrokar så har de också motsvarande problem där motorn korroderar ihop, bara det att det kostar 12.000-16.000 beroende på märke att få den bytt var tredje år. Dragkroken är en enhet och måste bytas som en hel enhet. Ingenting alls att stå efter.
Tesla X är föredömlig med fast dragkrok. 3/Y borde ha det också.
TS har en fast dragkrok nu.

Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 13:48
av tigermann
Är det lagligt att montera ett fast drag om man borrat sönder det avtagbara?
Jag kan inte se att det står avtagbar krok i registreringsuppgifterna hos Transportstyrelsen.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 14:30
av Jerker
tigermann skrev:Är det lagligt att montera ett fast drag om man borrat sönder det avtagbara?
Jag kan inte se att det står avtagbar krok i registreringsuppgifterna hos Transportstyrelsen.
Intressant fråga! Men det förutsätter att du får tag på ett fast drag att ersätta med som passar.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 14:38
av agehall
Jag har för mig att bilprovningen brukar kunna säga att det är OK om man svetsar fast det avtagbara draget så att man konverterar till en fast krok men jag har aldrig gjort detta själv - har bara haft fast krok tills nu och den avtagbara kroken kommer nog bara sitta i när bilen ska besiktigas.
En annan fråga - bör man fetta in infästningen i bilen när kulan inte är monterad och isåfall med vad?
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 14:41
av Dadid
Återkoppling….
När jag bytte till sommardäck för ett par månader sedan impregnerade jag den fastnade kroken med WD40.
Testade just att sätta i nyckeln och vrida om……. Gick som en dans.

Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 04 aug 2022 14:50
av Magnus71
Samma sak hände mig. Det är superlätt att byta låscylinder. Dra i en träskruv i nyckelhålet och drag cylindern rakt ut med en kofot eller hammare. Sedan kan du lossa kroken.
Ny cylinder finns på blocket.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 07 aug 2022 11:59
av Jerker
agehall skrev:Jag har för mig att bilprovningen brukar kunna säga att det är OK om man svetsar fast det avtagbara draget så att man konverterar till en fast krok men jag har aldrig gjort detta själv - har bara haft fast krok tills nu och den avtagbara kroken kommer nog bara sitta i när bilen ska besiktigas.
Vi Bilägare skrev:Fråga:
Jag är trött på att montera och demontera den löstagbara dragkrok jag har till min bil. Det är tämligen bökigt att i samband med både montering och demontering krypa ner på marken. Jag gör det tillräckligt ofta för att tycka det är besvärligt, men sällan nog för att inte få rutin på momenten. Kan jag därför låta svetsa fast mitt monterbara drag så att den blir permanent och sedan få arrangemanget godkänt?
Ulf Sjögren
Svar:
Transportstyrelsen svarar att de inte har kännedom om specifika fordonsdetaljer. Drag är typgodkända och det innebär att de är godkända i ett visst utförande. Därför måste man kontakta tillverkaren för att ta reda på om det är tillåtet eller inte att svetsa fast den löstagbara delen på just ditt drag. Efter 1 september 2013 behöver för övrigt inte bilen i samband med eftermontering igenomgå en registreringsbesiktning för dragkrok om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kroken ska vara typgodkänd, avsedd för aktuell bil, vara monterad på ett fackmässigt sätt, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns i registreringsbeviset. Sådant drag kan också demonteras utan registreringsbesiktning om det inte finns uppgivet i vägregistret.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Jag har svårt att föreställa mig att du skulle få ett klartecken från Tesla, tyvärr.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 07 aug 2022 12:44
av agehall
Ah, nej, det lär inte bli något av med det.

Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 10 jan 2024 23:38
av Lars L
Råkade ha lite lättflytande rengöringsmedel för cykel hemma. Värmde med hårtork då det var några minusgrader. På med rengöringsmedlet. Kunde strax vrida nyckeln, dra ut vredet och småningom vrida det också, knackade lite med en hammare, så rasade kroken ner. Symaskinsolja och fett så fick jag tillbaka funktionen, utom att nyckeln satt fast - jag hade kört med nyckeln i, som lock.
Det gick inte att få ut den, när jag tog i ordentligt följde cylindern med ut. Nyckeln bröts av. Köpt en ny cylinder av killen i Kramfors som annonserar på blocket. Ägnat några timmar åt detta plus en del väntetid för att låta smutsigt fett lösas upp. Men varken borrat eller använt grovt våld. Grus i nyckelhålet och lätt fastrostade kulor behöve åtgärdas.
Det är 5 kulor som trycks ut och låser: en trycks ut av pinnen i låscylindern och hindrar då att vredet dras ut, tre i toppen låser fast kroken i bilen när de trycks ut av en vertikal stång mitt i kroken. Den femte sitter lite under toppen och håller den låsande stången nere när vredet är i öppet läge. När man kör upp dragkroken i stt fäste trycks den kulan in och släpper upp den vertikala stången som spänts fast med en fjäder när man vridit på vredet. När den vertikala stången trycks upp så trycks de tre övre kulorna ut och låser dragkoken på sin plats samtidigt som vredet snurrar tillbaka och dras in. Smeta in alla 5 kulorna med något hartsfritt fett (vaselin?) när dragkroken är lös. Det är inte en avtagbar dragkrok, den är påsättbar, men ska tas av så snart man kört släpet till tippen och tillbaka, t ex. Inget för husvagnssemester.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 11 jan 2024 09:29
av gellerstam
Hade min krok monterad förra vintern, skyddslocket var öppet framåt våren. Så ägnade sommaren 23 åt att marinera låset med WD40 och andra goda saker. Körde med högtryckstvätten i låset, körde låsrengöring och bromsrengöring å WD-40 igen, piprensare, ....
Framåt hösten så vart det en skruv och kofot så låscylindern åkte bort.
Nu kör jag med kroken utan låscylinder......
Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 11 jan 2024 11:08
av AAKEE
gellerstam skrev: ↑11 jan 2024 09:29
Hade min krok monterad förra vintern, skyddslocket var öppet framåt våren. Så ägnade sommaren 23 åt att marinera låset med WD40 och andra goda saker. Körde med högtryckstvätten i låset, körde låsrengöring och bromsrengöring å WD-40 igen, piprensare, ....
Framåt hösten så vart det en skruv och kofot så låscylindern åkte bort.
Nu kör jag med kroken utan låscylinder......
Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil.
Det finns lösa låscylindrar att köpa.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 11 jan 2024 11:14
av gellerstam
AAKEE skrev: ↑11 jan 2024 11:08
gellerstam skrev: ↑11 jan 2024 09:29
Hade min krok monterad förra vintern, skyddslocket var öppet framåt våren. Så ägnade sommaren 23 åt att marinera låset med WD40 och andra goda saker. Körde med högtryckstvätten i låset, körde låsrengöring och bromsrengöring å WD-40 igen, piprensare, ....
Framåt hösten så vart det en skruv och kofot så låscylindern åkte bort.
Nu kör jag med kroken utan låscylinder......
Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil.
Det finns lösa låscylindrar att köpa.
Hmmm, så jag ska köpa en cylinder och sen sälja ena kroken? Ja det är ju en ide så god som någon.
Men de jag hittade på nätet hade inte låscylinder till Otis kroken jag har på min bil, jag har en model Y. Där av min lösning i höstas.
Tar gärna emot tipps om site med cylinder till Model Y kroken.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 11 jan 2024 12:45
av Oscar11
gellerstam skrev: ↑11 jan 2024 09:29
Hade min krok monterad förra vintern, skyddslocket var öppet framåt våren. Så ägnade sommaren 23 åt att marinera låset med WD40 och andra goda saker. Körde med högtryckstvätten i låset, körde låsrengöring och bromsrengöring å WD-40 igen, piprensare, ....
Framåt hösten så vart det en skruv och kofot så låscylindern åkte bort.
Nu kör jag med kroken utan låscylinder......
Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil.
Går ju inte sälja en bil utan fungerande drag. Blir 2a på besiktningen.
Re: Dragkroken sitter fast
Postat: 11 jan 2024 16:45
av gellerstam
Oscar11 skrev: ↑11 jan 2024 12:45
gellerstam skrev: ↑11 jan 2024 09:29
Hade min krok monterad förra vintern, skyddslocket var öppet framåt våren. Så ägnade sommaren 23 åt att marinera låset med WD40 och andra goda saker. Körde med högtryckstvätten i låset, körde låsrengöring och bromsrengöring å WD-40 igen, piprensare, ....
Framåt hösten så vart det en skruv och kofot så låscylindern åkte bort.
Nu kör jag med kroken utan låscylinder......
Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil.
Går ju inte sälja en bil utan fungerande drag. Blir 2a på besiktningen.
Citerar mig själv från ovan!
-"Köpte en ny krok som ligger kvar i sin påse och får åka med ny när jag byter bil."
Så hur ska det då bli en tvåa? Förstår inte hur du menar v.v. utveckla.