Sida 1 av 1
Dragkroksadapter
Postat: 10 aug 2022 20:01
av Jagu
Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Re: Dragkroksadapter
Postat: 10 aug 2022 20:13
av mikebike
Jagu skrev:Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Jag kapade bort allt på utsidan av min adapter.
Re: Dragkroksadapter
Postat: 10 aug 2022 21:19
av PapaM
Samma problem för mig. Jag kapade också bort den där ”läppen” på min adapter och då funkar det. Dock blir det knepigare när man ska koppla på nåt utan adapter. Gick bet på att ansluta en nyare båttrailer i somras så jag har ett servicebesök inbokat nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom justera anslutningen.
Re: Dragkroksadapter
Postat: 10 aug 2022 21:21
av Syncronauten
Jagu skrev:Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Är det lös kabel på släpet så kan man köpa en med 7pol på släpsidan och 13 pol på bilsidan.
Finns tex. på Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035431.
Men den rekommenderas inte till model 3 då kontakten är så lång och kan ta i backen.
Re: Dragkroksadapter
Postat: 10 aug 2022 21:54
av MickeY
Hej, jag har tyvärr samma erfarenhet på min MY, Tesla behöver se över installation av draget då det inte alltid fungerar att vi har anpassade adaptrar. Hyr man släp så är det många gånger 13-poligt direkt och då blir det svårt.
Jag sågade bort lite plast i underkant av öppningen så det nu går att med mindre våld vrida rätt kontakten, inte optimalt men funkar. Sedan är ju luckan lite meckig att hantera när man skall ha drag osv.
Allt gott,
Re: Dragkroksadapter
Postat: 12 aug 2022 21:58
av Ilduce77
Syncronauten skrev:Jagu skrev:Har fått drag monterat på min MYP och upptäckte att min nuvarande 13-7 pols adapter (från WV) för elkontakten inte går att använda eftersom den tar i plasten runt kroken när man ska vrida runt den. Någon som vet en adapter som passar? Helst från Jula, Clas eller liknande så man slipper beställa.
Är det lös kabel på släpet så kan man köpa en med 7pol på släpsidan och 13 pol på bilsidan.
Finns tex. på Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035431.
Men den rekommenderas inte till model 3 då kontakten är så lång och kan ta i backen.
Bind ihop en del av kabeln med ett buntband.. Så håller den sig uppe..

Re: Dragkroksadapter
Postat: 14 apr 2024 12:15
av Letalis
Ursäkta att jag väcker denna tråden till liv igen.
Men är det någon som fått till en bra lösningen på detta problem? Vägrar såga sönder kontakten.
har iofs kört 30 min utan att kontakten lossnat men den sitter ju inte bra eftersom man inte kan vrida runt helt.
Re: Dragkroksadapter
Postat: 14 apr 2024 20:50
av Jerker
Man trodde ju att problemen med dragkrokens placering på model 3 skulle försvinna när man valde en annan krok på Y, men Tesla misslyckas igen. Vi upplever ju samma problem på vår Y. Man tar sig för pannan!
Över huvud taget tycker jag att en konstruktion som ger upphov till det här tjafset med luckor som ska tas bort är otrolig. Varför denna designhysteri? Varför inte bara acceptera att på en bil som har dragkrok så får det också synas? Designen går ut över användarvänligheten.
(F.ö. anser jag att en löstagbar krok per definition är användarovänlig. Fast krok är bäst.)
Re: Dragkroksadapter
Postat: 14 apr 2024 21:19
av frippe
Jerker skrev: ↑14 apr 2024 20:50
Man trodde ju att problemen med dragkrokens placering på model 3 skulle försvinna när man valde en annan krok på Y, men Tesla misslyckas igen. Vi upplever ju samma problem på vår Y. Man tar sig för pannan!
Över huvud taget tycker jag att en konstruktion som ger upphov till det här tjafset med luckor som ska tas bort är otrolig. Varför denna designhysteri? Varför inte bara acceptera att på en bil som har dragkrok så får det också synas? Designen går ut över användarvänligheten.
(F.ö. anser jag att en löstagbar krok per definition är användarovänlig. Fast krok är bäst.)
Ja, eller kopiera en lösning liknande volkswagen där den fälls ned, klart smidigt.
Dragkroken är ytterligare en av flera misstag som tesla gjort med sina bilar.