Sida 1 av 1
Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 24 aug 2022 19:18
av CrazyGang
Vi har bestämt oss för att byta 3:an mot en Y. Tror mig ha viss koll på uppdateringar som skett men skulle gärna få inspel.
Avser Long range jämfört med lanseringsmodellen.
- större batteri (78kWh) , sommaren 2022?
- hatthylla, sommaren 2022?
- dragkrok standard, sommaren 2022?
- uppgraderad fjädring?
- nya strålkastare?
- bättre ljudisolering?
Fyll gärna på och komplettera med bekräftade och levererade uppgraderingar.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 24 aug 2022 20:35
av mikebike
CrazyGang skrev:Vi har bestämt oss för att byta 3:an mot en Y. Tror mig ha viss koll på uppdateringar som skett men skulle gärna få inspel.
Avser Long range jämfört med lanseringsmodellen.
- större batteri (78kWh) , sommaren 2022?
- hatthylla, sommaren 2022?
- dragkrok standard, sommaren 2022?
- uppgraderad fjädring?
- nya strålkastare?
- bättre ljudisolering?
Fyll gärna på och komplettera med bekräftade och levererade uppgraderingar.
Större batteri kom Q1 2022, tillsammans med laminerade sidorutor bak och snabbare processor.
Hatthylla Q2 2022.
Dragkrok var tänkt att bli standard, men fortfarande eftermonteras dessa.
Ingen skillnad strålkastare och ljudisolering.
Vissa hävdar att tysktillverkade LR har bättre fjädring.
Min Q1 2022 Midnight Silver LR med dragkrok och acc.boost är till salu om ungefär 3 månader.

Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 24 aug 2022 20:57
av CrazyGang
Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 24 aug 2022 21:53
av mikebike
CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Möjligen hör baksätespassagerarna lite mindre från andra bilars dubbdäck, men det blir lite svårare att göra inbrott i alla fall.
Min bil var beställd med krok, men levererades utan. Då drog Tesla av 12000:-
Sedan fick jag köpa den separat för 14000:-
Min MYP har beräknad lev.tid 1 nov - 16 dec, återstår att se när det blir.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 02:57
av kenjon
Varför drog de av 12000 när den kostar 14000? Vad är skälet till att de behåller 2000 extra?
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 08:06
av CrazyGang
Känns ju spontant som att det bör skilja en ganska bra slant mellan en 2021 och en bil med senaste specen. Bara Ryzen, drag och batteriet är värt en hel del.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 08:12
av mikebike
kenjon skrev:Varför drog de av 12000 när den kostar 14000? Vad är skälet till att de behåller 2000 extra?
Den kostade 12000 när jag beställde bilen....
CrazyGang skrev:Känns ju spontant som att det bör skilja en ganska bra slant mellan en 2021 och en bil med senaste specen. Bara Ryzen, drag och batteriet är värt en hel del.
Tycker jag också.

Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 08:16
av mikebike
CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Var bor ni?
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 09:17
av CrazyGang
mikebike skrev:CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Var bor ni?
Vackra Östersund!
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 09:19
av MWall
mikebike skrev:CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Möjligen hör baksätespassagerarna lite mindre från andra bilars dubbdäck, men det blir lite svårare att göra inbrott i alla fall.
Min bil var beställd med krok, men levererades utan. Då drog Tesla av 12000:-
Sedan fick jag köpa den separat för 14000:-
Min MYP har beräknad lev.tid 1 nov - 16 dec, återstår att se när det blir.
Skulle inte du byta till bensinbil?
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 09:43
av mikebike
CrazyGang skrev:mikebike skrev:CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Var bor ni?
Vackra Östersund!
Ok. Jag kör Sundsvall - Dorotea v39.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 09:58
av mikebike
MWall skrev:mikebike skrev:CrazyGang skrev:Grymt, tack mikebike!
Ryzen hade jag glömt.
Gör inte laminerade rutor lite för ljudkomforten?
Har märkt att en hel del tidiga saknar krok. Kostar ju 15’ så bra om det är med för krok behöver vi.
Du får gärna höra av dig när det blir aktuellt att sälja.
Möjligen hör baksätespassagerarna lite mindre från andra bilars dubbdäck, men det blir lite svårare att göra inbrott i alla fall.
Min bil var beställd med krok, men levererades utan. Då drog Tesla av 12000:-
Sedan fick jag köpa den separat för 14000:-
Min MYP har beräknad lev.tid 1 nov - 16 dec, återstår att se när det blir.
Skulle inte du byta till bensinbil?
Utvärderingen av tillgången till SuC pågår fortfarande, men med tur och planering klarade vi både Midsommar och semestern utan att köa. Just nu är största problemet vardagsladdning kring bostaden.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 10:00
av Anonym
mikebike skrev:CrazyGang skrev:Vi har bestämt oss för att byta 3:an mot en Y. Tror mig ha viss koll på uppdateringar som skett men skulle gärna få inspel.
Avser Long range jämfört med lanseringsmodellen.
- större batteri (78kWh) , sommaren 2022?
- hatthylla, sommaren 2022?
- dragkrok standard, sommaren 2022?
- uppgraderad fjädring?
- nya strålkastare?
- bättre ljudisolering?
Fyll gärna på och komplettera med bekräftade och levererade uppgraderingar.
Större batteri kom Q1 2022, tillsammans med laminerade sidorutor bak och snabbare processor.
Hatthylla Q2 2022.
Dragkrok var tänkt att bli standard, men fortfarande eftermonteras dessa.
Ingen skillnad strålkastare och ljudisolering.
Vissa hävdar att tysktillverkade LR har bättre fjädring.
Min Q1 2022 Midnight Silver LR med dragkrok och acc.boost är till salu om ungefär 3 månader.

Om jag får vår bil i September (fjärde gången gillt) så har jag funderat på acc.boost, tycker du det var värt pengarna? blir det en stor skillnad?
Har kollat lite på YT men vet inte helt om jag litar på deras reviews

Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 10:06
av mikebike
Anonym skrev:mikebike skrev:CrazyGang skrev:Vi har bestämt oss för att byta 3:an mot en Y. Tror mig ha viss koll på uppdateringar som skett men skulle gärna få inspel.
Avser Long range jämfört med lanseringsmodellen.
- större batteri (78kWh) , sommaren 2022?
- hatthylla, sommaren 2022?
- dragkrok standard, sommaren 2022?
- uppgraderad fjädring?
- nya strålkastare?
- bättre ljudisolering?
Fyll gärna på och komplettera med bekräftade och levererade uppgraderingar.
Större batteri kom Q1 2022, tillsammans med laminerade sidorutor bak och snabbare processor.
Hatthylla Q2 2022.
Dragkrok var tänkt att bli standard, men fortfarande eftermonteras dessa.
Ingen skillnad strålkastare och ljudisolering.
Vissa hävdar att tysktillverkade LR har bättre fjädring.
Min Q1 2022 Midnight Silver LR med dragkrok och acc.boost är till salu om ungefär 3 månader.

Om jag får vår bil i September (fjärde gången gillt) så har jag funderat på acc.boost, tycker du det var värt pengarna? blir det en stor skillnad?
Har kollat lite på YT men vet inte helt om jag litar på deras reviews

Eftersom jag ofta har en fartbegränsare monterad i passagerarsätet fram så är det sällan jag kan använda den förbättrade accelerationen.
Men visst blev det skillnad, jag tror även pedalmappningen ändras så den blir känsligare.
Jag utförde ett improviserat test genom att ställa mig en bit före en 100-skylt på E14 och sedan läste jag av hastighetsmätaren när jag passerade skylten.
Före = 90, efter = 100 km/tim.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 10:43
av Anonym
Oki, kommer du köpa det igen på din nästa Tesla?

Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 12:07
av mikebike
Anonym skrev:Oki, kommer du köpa det igen på din nästa Tesla?

Nästa är en MYP så det är inte aktuellt.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 14:07
av Ilduce77
Någon på Youtube hade kollat ljudisolering på MYP från Berlin och jämfört med LR från Kina och det var mer ljudisolering i MYP. Troligtvis kommer LR från Berlin också ha mer ljudisolering än den från Kina.
I alla fall fram tills man gjort sig av med den gamla i Kina..
Det är även fler ytor i MYP från Berlin, som är filtklädda istället för naken hårdplast. Även detta lär ju vara fixat i LR från Berlin.
Tex i bagageutrymmet och insteget vid hjulhusen vid bakdörrarna.
Jag köpte en hållare för att hålla bältet på plats, så låset inte skulle slå mot denna hårdplast. Men det behövdes inte på MYP, eftersom det var klätt med filt nu.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 17:37
av lootam
One more thing, according to the media, Mega Shanghai started to equipe Far-side Airbag for drivers seat since mid-July.
Thus, both sides of drivers seat would have airbag. (That's an extra airbag between driver and passenger.)
Mega Germany has that since beginning.
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 25 aug 2022 19:40
av Tellus
Vår Kina Y 2022-02 går lika tyst som vår MYP, men MYP har ett jobbigare buller i låg fart
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 30 aug 2022 08:47
av Ilduce77
mikebike skrev:
Utvärderingen av tillgången till SuC pågår fortfarande, men med tur och planering klarade vi både Midsommar och semestern utan att köa. Just nu är största problemet vardagsladdning kring bostaden.
Försök hitta en Mer-laddare, där du kan stå ett tag.. De har ett väldigt bra erbjudande, där man betalar 450 kr/mån och då får man ladda 400 kW/h.. Det är nästan en tredjedel mot vad man betalar i snitt vid hemmaladdning..
Det gäller dock endast 22 kW-laddarna..
Re: Skillnader mellan olika årsmodeller
Postat: 30 aug 2022 09:51
av mikebike
Ilduce77 skrev:mikebike skrev:
Utvärderingen av tillgången till SuC pågår fortfarande, men med tur och planering klarade vi både Midsommar och semestern utan att köa. Just nu är största problemet vardagsladdning kring bostaden.
Försök hitta en Mer-laddare, där du kan stå ett tag.. De har ett väldigt bra erbjudande, där man betalar 450 kr/mån och då får man ladda 400 kW/h.. Det är nästan en tredjedel mot vad man betalar i snitt vid hemmaladdning..
Det gäller dock endast 22 kW-laddarna..
Dåligt med MER där jag bor, närmaste laddstolpe är 6,5 km bort.
Däremot laddar jag med MER när vi firar Midsommar på södra Öland, det är enda alternativet där.