Sida 1 av 35

Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 15:57
av tstorm
Kontaktade Riddermark för någon vecka sedan för att få en värdering av min Model Y 2021 (LR, röd, dragkrok, FSD+boost, 1800 mil). Brydde mig inte om att följa upp pga att jag inte är säker på när jag får min nya bil och inte vill behöva stå helt utan under tiden. Blev idag uppringd av en säljare på Riddermark som ville köpa den på studs för ca 600.000 med motiveringen "Tesla-marknaden håller på att krascha, det kommer vara ännu värre om en månad". Jag tyckte det lät lite väl hetsigt så bad honom återkomma med ett bud senare i veckan.

På Riddermark ligger 8 Model Y ute just nu, samtliga för runt 750'. Tycker det låter ungefär som prisläget sett ut hela hösten.
Ligger det något i hans påstående att priserna på begagnade Teslor rasar eller var det bara en sällsynt jobbig säljare jag råkade ut för?

Re: Säljare på Riddermarks: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:01
av BrooklynS
Tror nog att lagren hos handlarna är fulla nu, samtidigt som räntorna gått upp och framtiden mer osäker för många. För 750' köper jag då hellre en ny direkt från Tesla.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:04
av Trevlig
Sålde min till firma typ 1,5 månader sedan för 627, de verkar sålt den igår för 602. M3 LR 2021 3500 mil.

Re: Säljare på Riddermarks: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:05
av dstr
Min spaning är att marknaden hittat tillbaka till ett normalläge.

En 2021'a i den prisklassen ska ha tappat 50-100k sen ny. Inte ligga 50k över nypris.

Re: Säljare på Riddermarks: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:08
av tstorm
dstr skrev:
Min spaning är att marknaden hittat tillbaka till ett normalläge.

En 2021'a i den prisklassen ska ha tappat 50-100k sen ny. Inte ligga 50k över nypris.
750' är mer än 100k under nypris för denna konfiguration, men det låter rimligt att "normalläge" är mer korrekt än "krasch" för den bilden ser jag inte riktigt. Tack!

Re: Säljare på Riddermarks: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:18
av Fredrik j
tstorm skrev:
dstr skrev:
Min spaning är att marknaden hittat tillbaka till ett normalläge.

En 2021'a i den prisklassen ska ha tappat 50-100k sen ny. Inte ligga 50k över nypris.
750' är mer än 100k under nypris för denna konfiguration, men det låter rimligt att "normalläge" är mer korrekt än "krasch" för den bilden ser jag inte riktigt. Tack!
På begagnade bilar brukar ju dyra tillbehör rasa fortare i värde än basbilen. FSD är väl att se som ett dyrt tillbehör som begagnatkunden kanske inte vill betala för om det finns flera bilar på marknaden.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:21
av ErikHallq
Det stämmer typ, fast kraschen är bara en justering tillbaka till vettiga nivåer :P

I augusti när jag planerade att sälja min Model 3 så värderades den till 610-620k av Riddermark. Helt galet. Men jag kunde inte sälja den där utan planen var egentligen i februari, men det blev istället november
(nu alltså ..) För min model Y kommer alldeles för tidigt.. I-lands problem. Så när jag hörde av mig till kanske 5 firmor gav Riddermark ca 470k och Carla 514k. De övriga ville inte ens ha den... :P Teslas bud var 524k, så jag tog det istället.

Lite surt att jag inte bara sålde bilen i augusti och sen hyrde istället.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:31
av Jeppe_E
Krasch är väl lite att ta i. Det beror ju på yttre faktorer. Räntehöjningar, Inflation, osäkerhet och att Tesla kanske står med nya osålda bilar för omedelbar leverans.

Eftersom vi kommer från ett läge där begagnatpriserna under 2022 rusat i höjden (25% ökning) pga det motsatta. Ingen såg inflationen fören det var försent (jo, en del gjorde väl det).

Jag är nöjd med att ha sålt min trea i början av september. Hade 22% värdeminskning på bilen (40 månader och 8700 mil). Just Riddermark var med och budade på bilen då och bjöd högt.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:36
av OfarligTesla
Ja jag sålde min LR till Riddermark i början av september för 625k, resonerade så att det bör vara billigare att hyra en tills jag fick en ny bil än att ha kvar den. Vilket verkar varit korrekt, Riddermark har för övrigt inte lyckats sälja bilen ännu.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:38
av taliz
Sålde min ID4 i augusti. Verkar ha tappat ca 100k i värde sedan dess.
Tänkte också att jag kan hyra bil, köra hoj eller t.o.m. åka taxi istället vid behov.
Definitivt inte ångrat mitt beslut hittills.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:40
av Off Grid Byggaren
Nu svalnar väl även Norge exporten när de nya moms och viktreglerna införs där vid årsskiftet.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:49
av tstorm
Jag hade absolut tjänat på att sälja Y:n i somras istället för att vänta tills nu (men i somras fanns det inte på kartan pga okänt leveransdatum på nya bilen och vi bor alldeles för avsides för att taxi/cykel/buss eller ens hyrbil en längre tid ska vara ett alternativ), men frågan jag ställer mig är hur mycket mer marknaden kan "krascha"/normaliseras nu. Ytterligare 100k i värdeminskning fram till nyår känns osannolikt tycker jag, men det låter som att budet jag fick från Riddermark i alla fall inte var helt uppåt väggarna. Språkbruket var kanske överdrivet dramatiskt dock...

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 16:50
av Franz
Se nu följande data som rådata som inte bör sväljas utan att man är lite insatt i det hela. Men här är en sammanställning över ägarbyten per månad för Tesla.

Kod: Markera allt

+---------+------+------+------+------+
| month   | B2B  | B2C  | C2B  | C2C  |
+---------+------+------+------+------+
| 2022-10 |  110 |    3 |   73 |    3 |
| 2022-9  |  185 |   10 |  112 |    5 |
| 2022-8  |  181 |   21 |  149 |    3 |
| 2022-7  |  202 |   21 |  135 |    3 |
| 2022-6  |  279 |   30 |  194 |    8 |
| 2022-5  |  239 |   25 |  115 |    5 |
| 2022-4  |  289 |   36 |  124 |    7 |
| 2022-3  |  373 |   75 |  187 |    9 |
| 2022-2  |  242 |   36 |  126 |    5 |
| 2022-1  |  190 |   31 |  108 |    4 |
| 2021-12 |  224 |   40 |  101 |    9 |
| 2021-11 |  213 |   48 |  108 |   12 |
| 2021-10 |  228 |   76 |   97 |    7 |
| 2021-9  |  268 |   59 |  124 |   10 |
| 2021-8  |  165 |   50 |   80 |   16 |
| 2021-7  |  173 |   59 |   73 |    5 |
| 2021-6  |  259 |   53 |   80 |   11 |
| 2021-5  |  150 |   48 |   60 |   11 |
| 2021-4  |  225 |   29 |   49 |    5 |
| 2021-3  |  189 |   56 |   61 |    6 |
| 2021-2  |  155 |   33 |   29 |    3 |
| 2021-1  |  122 |   33 |   46 |    8 |
| 2020-12 |  165 |   39 |   41 |    6 |
| 2020-11 |  150 |   49 |   47 |   16 |
| 2020-10 |  176 |   35 |   58 |    8 |
| 2020-9  |  149 |   27 |   37 |    6 |
| 2020-8  |   66 |   24 |   33 |    4 |
| 2020-7  |  111 |   24 |   27 |    8 |
| 2020-6  |  115 |   42 |   22 |    7 |
| 2020-5  |   89 |   25 |   28 |    7 |
| 2020-4  |   77 |   13 |   12 |    9 |
| 2020-3  |  126 |   24 |   23 |    4 |
| 2020-2  |  106 |   29 |   28 |    9 |
| 2020-1  |  124 |   25 |   25 |    7 |
+---------+------+------+------+------+
B = Business
C = Consumer
Så B2C betyder att ett företag säljer till en privatperson.

Många affärer innebär att samma bil dyker upp flera gånger i listan. Om jag, som privatperson, lägger ut en bil på KVD kommer det, vid affär, innebära att jag säljer bilen till KVD (C2B) och sedan säljer KVD bilen till t.ex. en privatperson (B2C). Många affärer involverar också ett företag för att möjliggöra billån. Kanske är dock B2C en ganska bra indikator här på handeln. För att få lite jämförelse har jag gjort samma sak med Volvo.

Kod: Markera allt

+---------+------+------+------+-------+
| month   | B2B  | B2C  | C2B  | C2C   |
+---------+------+------+------+-------+
| 2022-10 | 1529 |  186 | 2392 |   848 |
| 2022-9  | 2816 |  489 | 4392 |  2283 |
| 2022-8  | 3154 |  579 | 5023 |  2986 |
| 2022-7  | 2900 |  716 | 5102 |  3365 |
| 2022-6  | 3997 |  862 | 5628 |  3648 |
| 2022-5  | 4542 | 1017 | 6028 |  4252 |
| 2022-4  | 4684 | 1111 | 5974 |  4263 |
| 2022-3  | 5371 | 1286 | 6991 |  5058 |
| 2022-2  | 5038 | 1278 | 5852 |  4514 |
| 2022-1  | 4456 | 1346 | 5902 |  5353 |
| 2021-12 | 4358 | 1613 | 5423 |  5497 |
| 2021-11 | 4757 | 1742 | 6576 |  6638 |
| 2021-10 | 5031 | 1983 | 6958 |  7504 |
| 2021-9  | 5940 | 2158 | 7203 |  7637 |
| 2021-8  | 5676 | 2220 | 6522 |  7746 |
| 2021-7  | 5378 | 2497 | 6713 |  7515 |
| 2021-6  | 6625 | 2648 | 6580 |  7292 |
| 2021-5  | 7326 | 2708 | 6580 |  8310 |
| 2021-4  | 8729 | 2731 | 6762 |  7855 |
| 2021-3  | 8992 | 3060 | 7357 |  8254 |
| 2021-2  | 7495 | 2923 | 6043 |  7365 |
| 2021-1  | 6412 | 2687 | 5504 |  8248 |
| 2020-12 | 6254 | 2600 | 5494 |  7805 |
| 2020-11 | 6609 | 2856 | 6003 |  9600 |
| 2020-10 | 7444 | 3422 | 6743 | 11034 |
| 2020-9  | 7585 | 3409 | 6726 | 10952 |
| 2020-8  | 5786 | 3197 | 5943 | 10655 |
| 2020-7  | 5348 | 3999 | 6765 | 11006 |
| 2020-6  | 6133 | 3475 | 5774 |  9906 |
| 2020-5  | 5475 | 3452 | 5081 | 10526 |
| 2020-4  | 5908 | 3273 | 4656 |  9577 |
| 2020-3  | 6770 | 3334 | 5431 |  9423 |
| 2020-2  | 5928 | 3447 | 5679 |  9264 |
| 2020-1  | 5954 | 3536 | 5822 |  9706 |
+---------+------+------+------+-------+

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 17:05
av tstorm
Franz skrev:
Se nu följande data som rådata som inte bör sväljas utan att man är lite insatt i det hela. Men här är en sammanställning över ägarbyten per månad för Tesla.

Kod: Markera allt

+---------+------+------+------+------+
| month   | B2B  | B2C  | C2B  | C2C  |
+---------+------+------+------+------+
| 2022-10 |  110 |    3 |   73 |    3 |
| 2022-9  |  185 |   10 |  112 |    5 |
| 2022-8  |  181 |   21 |  149 |    3 |
| 2022-7  |  202 |   21 |  135 |    3 |
| 2022-6  |  279 |   30 |  194 |    8 |
| 2022-5  |  239 |   25 |  115 |    5 |
| 2022-4  |  289 |   36 |  124 |    7 |
| 2022-3  |  373 |   75 |  187 |    9 |
| 2022-2  |  242 |   36 |  126 |    5 |
| 2022-1  |  190 |   31 |  108 |    4 |
| 2021-12 |  224 |   40 |  101 |    9 |
| 2021-11 |  213 |   48 |  108 |   12 |
| 2021-10 |  228 |   76 |   97 |    7 |
| 2021-9  |  268 |   59 |  124 |   10 |
| 2021-8  |  165 |   50 |   80 |   16 |
| 2021-7  |  173 |   59 |   73 |    5 |
| 2021-6  |  259 |   53 |   80 |   11 |
| 2021-5  |  150 |   48 |   60 |   11 |
| 2021-4  |  225 |   29 |   49 |    5 |
| 2021-3  |  189 |   56 |   61 |    6 |
| 2021-2  |  155 |   33 |   29 |    3 |
| 2021-1  |  122 |   33 |   46 |    8 |
| 2020-12 |  165 |   39 |   41 |    6 |
| 2020-11 |  150 |   49 |   47 |   16 |
| 2020-10 |  176 |   35 |   58 |    8 |
| 2020-9  |  149 |   27 |   37 |    6 |
| 2020-8  |   66 |   24 |   33 |    4 |
| 2020-7  |  111 |   24 |   27 |    8 |
| 2020-6  |  115 |   42 |   22 |    7 |
| 2020-5  |   89 |   25 |   28 |    7 |
| 2020-4  |   77 |   13 |   12 |    9 |
| 2020-3  |  126 |   24 |   23 |    4 |
| 2020-2  |  106 |   29 |   28 |    9 |
| 2020-1  |  124 |   25 |   25 |    7 |
+---------+------+------+------+------+
B = Business
C = Consumer
Så B2C betyder att ett företag säljer till en privatperson.

Många affärer innebär att samma bil dyker upp flera gånger i listan. Om jag, som privatperson, lägger ut en bil på KVD kommer det, vid affär, innebära att jag säljer bilen till KVD (C2B) och sedan säljer KVD bilen till t.ex. en privatperson (B2C). Många affärer involverar också ett företag för att möjliggöra billån. Kanske är dock B2C en ganska bra indikator här på handeln. För att få lite jämförelse har jag gjort samma sak med Volvo.

Kod: Markera allt

+---------+------+------+------+-------+
| month   | B2B  | B2C  | C2B  | C2C   |
+---------+------+------+------+-------+
| 2022-10 | 1529 |  186 | 2392 |   848 |
| 2022-9  | 2816 |  489 | 4392 |  2283 |
| 2022-8  | 3154 |  579 | 5023 |  2986 |
| 2022-7  | 2900 |  716 | 5102 |  3365 |
| 2022-6  | 3997 |  862 | 5628 |  3648 |
| 2022-5  | 4542 | 1017 | 6028 |  4252 |
| 2022-4  | 4684 | 1111 | 5974 |  4263 |
| 2022-3  | 5371 | 1286 | 6991 |  5058 |
| 2022-2  | 5038 | 1278 | 5852 |  4514 |
| 2022-1  | 4456 | 1346 | 5902 |  5353 |
| 2021-12 | 4358 | 1613 | 5423 |  5497 |
| 2021-11 | 4757 | 1742 | 6576 |  6638 |
| 2021-10 | 5031 | 1983 | 6958 |  7504 |
| 2021-9  | 5940 | 2158 | 7203 |  7637 |
| 2021-8  | 5676 | 2220 | 6522 |  7746 |
| 2021-7  | 5378 | 2497 | 6713 |  7515 |
| 2021-6  | 6625 | 2648 | 6580 |  7292 |
| 2021-5  | 7326 | 2708 | 6580 |  8310 |
| 2021-4  | 8729 | 2731 | 6762 |  7855 |
| 2021-3  | 8992 | 3060 | 7357 |  8254 |
| 2021-2  | 7495 | 2923 | 6043 |  7365 |
| 2021-1  | 6412 | 2687 | 5504 |  8248 |
| 2020-12 | 6254 | 2600 | 5494 |  7805 |
| 2020-11 | 6609 | 2856 | 6003 |  9600 |
| 2020-10 | 7444 | 3422 | 6743 | 11034 |
| 2020-9  | 7585 | 3409 | 6726 | 10952 |
| 2020-8  | 5786 | 3197 | 5943 | 10655 |
| 2020-7  | 5348 | 3999 | 6765 | 11006 |
| 2020-6  | 6133 | 3475 | 5774 |  9906 |
| 2020-5  | 5475 | 3452 | 5081 | 10526 |
| 2020-4  | 5908 | 3273 | 4656 |  9577 |
| 2020-3  | 6770 | 3334 | 5431 |  9423 |
| 2020-2  | 5928 | 3447 | 5679 |  9264 |
| 2020-1  | 5954 | 3536 | 5822 |  9706 |
+---------+------+------+------+-------+
Tack! En rejäl nedkylning onekligen. Det återstår att se vad Tesla ger mig för värdering, jag kan återkomma med det om intresse finns. Lär inte kunna sälja bilen innan jag har bekräftat leveransdatum på min nya bil oavsett så det får bli som det blir...

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 17:30
av Franz
Lite förtydligande till siffrorna ovan men ägarbyten som involverar import, export och skrot är inte med. Likaså är alla nybilsförsäljningar bortplockade. Det finns säkerligen några finslipningar som behöver göras för att få exakta siffror men de duger nog ganska långt som en fingervisning,

Re: Säljare på Riddermarks: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 18:08
av martinot
Fredrik j skrev:
tstorm skrev:
dstr skrev:
Min spaning är att marknaden hittat tillbaka till ett normalläge.

En 2021'a i den prisklassen ska ha tappat 50-100k sen ny. Inte ligga 50k över nypris.
750' är mer än 100k under nypris för denna konfiguration, men det låter rimligt att "normalläge" är mer korrekt än "krasch" för den bilden ser jag inte riktigt. Tack!
På begagnade bilar brukar ju dyra tillbehör rasa fortare i värde än basbilen. FSD är väl att se som ett dyrt tillbehör som begagnatkunden kanske inte vill betala för om det finns flera bilar på marknaden.
Misstänker att även dragkrok inte får igen sitt värde man lagt ut (13 KSEK).

FSD är ju i princip noll värt om man säljer via Tesla (de plockar bort det).

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 19:32
av frippe
Kanske är en naturlig dipp med tanke på tillgång på fordon samt ekonomin. Ser vi på Carla som specialiserat sig på laddbara bilar har de över 60 Teslabilar i lager men enbart 31 utlagda till försäljning på sin sida. Flera av de utlagda även markerade med rabatt.

Så kanske en avsvalkad marknad.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 19:37
av danni
Jag som började försöka sälja min Model X i fredags har sannerligen märkt av det här.
frippe skrev:
Kanske är en naturlig dipp med tanke på tillgång på fordon samt ekonomin. Ser vi på Carla som specialiserat sig på laddbara bilar har de över 60 Teslabilar i lager men enbart 31 utlagda till försäljning på sin sida. Flera av de utlagda även markerade med rabatt.

Så kanske en avsvalkad marknad.
Carla sa till mig att de har köpstopp på bilar för över 400k om de inte kan nå 30% marginal…

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 20:01
av taliz
danni skrev:
Carla sa till mig att de har köpstopp på bilar för över 400k om de inte kan nå 30% marginal…
Intressant. Kikar själv på bilar för max 400k nu.
Tänker mig en importerad M3 2021 SR/RWD kan gå att klämma in på den budgeten.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 20:07
av Legato
Sålde min X för tre månader sedan. Står fortfarande kvar hos handlaren och efter två prissänkningar är deras utpris bara marginellt högre än de köpte den för.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 20:36
av LarsOJ
Legato skrev:
Sålde min X för tre månader sedan. Står fortfarande kvar hos handlaren och efter två prissänkningar är deras utpris bara marginellt högre än de köpte den för.
De brukar få en hygglig kickback på både finansiering och försäkring men börjar närma sig förlust om dom inte får den såld snart. Många handlare har ju belånat bilarna också. Kan gå fort åt helvete.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 20:46
av Legato
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Sålde min X för tre månader sedan. Står fortfarande kvar hos handlaren och efter två prissänkningar är deras utpris bara marginellt högre än de köpte den för.
De brukar få en hygglig kickback på både finansiering och försäkring men börjar närma sig förlust om dom inte får den såld snart. Många handlare har ju belånat bilarna också. Kan gå fort åt helvete.
Jupp, har bra koll. :D Min svåger är chef på en av nordens största kedjor.

De som köpte min X är dock små och har därmed sämre avtal på både finansiering och försäkring. Pratade faktiskt med dem om det och de konstaterade att de måste tjäna merparten av sina pengar från marginalen på varje bil, medan tex Riddermark tjänar mer på kringtjänsterna än på själva bilarna.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 21:06
av Fredrik j
Känns som att Riddermarks har byggt på sitt varumärke. Man vill vara förstahandsvalet när en bil ska säljas.
Skickade en förfrågan på min bil och det blev hysteriskt. Dom ville hämta samma eftermiddag.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 21:11
av LarsOJ
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Sålde min X för tre månader sedan. Står fortfarande kvar hos handlaren och efter två prissänkningar är deras utpris bara marginellt högre än de köpte den för.
De brukar få en hygglig kickback på både finansiering och försäkring men börjar närma sig förlust om dom inte får den såld snart. Många handlare har ju belånat bilarna också. Kan gå fort åt helvete.
Jupp, har bra koll. :D Min svåger är chef på en av nordens största kedjor.

De som köpte min X är dock små och har därmed sämre avtal på både finansiering och försäkring. Pratade faktiskt med dem om det och de konstaterade att de måste tjäna merparten av sina pengar från marginalen på varje bil, medan tex Riddermark tjänar mer på kringtjänsterna än på själva bilarna.
Bra svåger! Vad tror han om (bil) marknaden framöver?

Hoppas det går bra med försäljningen för den lilla firman iaf. Jag gillar och supportar gärna små spelare. Det brukar bli en mer personlig och trevlig bilaffär.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 02 nov 2022 21:12
av tstorm
Fredrik j skrev:
Känns som att Riddermarks har byggt på sitt varumärke. Man vill vara förstahandsvalet när en bil ska säljas.
Skickade en förfrågan på min bil och det blev hysteriskt. Dom ville hämta samma eftermiddag.
Samma här, han ville ha svar idag och få hämta den imorgon.