Sida 1 av 3

Långsamma suc

Postat: 26 nov 2022 12:42
av Theodad
Hur mycket varierar hastigheten på olika superchargers?

Jag tycker till exempel alltid att Kristinehamn är långsam - trots förvärmning i gott om tid….

Re: Långsamma suc

Postat: 26 nov 2022 13:14
av Choke
Har inte upplevt att den är långsam. Föredrar den än Karlstad, Grums och Arboga när jag reser till och från Värmland.
Oftast ensam där - både Karlstad och Arboga är mer välbesökta och dessutom har Kristinehamn 250kWh.
laddade där igår 38 kWh på 17 minuter.

Re: Långsamma suc

Postat: 27 nov 2022 08:33
av Bjelke
Det största spannet är väl typ 120-250kW mellan friska bilar och modeller (en S75D tex och en
model 3 LR), och 150-260kW mellan dom olika SuC-teknikerna (150kW på V2 och 260kW på V3).
Sedan verkar vissa stationer ha mer issues än andra, som Väsby eller Gävle tex, Även om man
inte delar effekt med andra konstigt nog…

Re: Långsamma suc

Postat: 27 nov 2022 08:39
av slugger75
Mora har väl en begränsning på max 120 kW, inte 150.

Re: Långsamma suc

Postat: 27 nov 2022 08:43
av Bjelke
Det stämmer nog, och det är väl nån mer som inte ger 150kW när jag tänker efter…
Fast dessa stationer ger åtminstone alltid den effekten som mest och varierar inte på
ett oförklarligt sätt (klen tröst om man inte känner till det i förväg kanske).

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 10:46
av Arctic Drifter
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.

Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 11:09
av Bjelke
Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.

Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.
Ja och Söderhamn verkar extremt stabil också, man får alltid den effekt man kan ta emot, jag har alltid
fått det iaf och även dom jag pratat med (inte lika vanligt numera att man surrar med andra, förut
blev det ju en jäkla massa prat vid SuC liksom :mrgreen:) :)

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 11:17
av Niklas Z
Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.
Under SECC i somras fick jag 125 kW som mest i Skellefteå. Då var jag ensam på stationen och det var mitt i natten, mitt i sommaren, så elnätet var knappast särskilt belastat.

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 11:40
av Niklas Z
Bjelke skrev:
Arctic Drifter skrev:
Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.
Ja och Söderhamn verkar extremt stabil också, man får alltid den effekt man kan ta emot, jag har alltid
fått det iaf och även dom jag pratat med (inte lika vanligt numera att man surrar med andra, förut
blev det ju en jäkla massa prat vid SuC liksom :mrgreen:) :)
Över huvud taget tycker jag V3 är stabilare än V2.

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 12:32
av Arctic Drifter
Niklas Z skrev:
Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.
Under SECC i somras fick jag 125 kW som mest i Skellefteå. Då var jag ensam på stationen och det var mitt i natten, mitt i sommaren, så elnätet var knappast särskilt belastat.
Jag har liknande upplevelse, stod där en sommarnatt (OKQ8 stängt), fick strax under 120 kW som bäst, då var vi som mest två bilar som laddade och stod såklart inte bredvid varandra.

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 16:14
av Cartman
På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 16:24
av Bjelke
Cartman skrev:
På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp
Låter som kallt batteri faktiskt, den här årstiden behöver man köra ganska långt och med förvärmning (dvs
navigera till SuC) för att få bra effekt. Det kan såklart också bero på att batteriet redan var bra laddat (hög SoC).
Så om du startade i Jönköping och laddade redan där så var batteriet troligen för kallt men senare i Toftaholm så
hade det blivit varmare men ändå inte tillräckligt för max effekt, eller en kombination med hög laddnivå i
batteriet även där.

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 16:27
av fth
Cartman skrev:
På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp
Vid den här tiden på året är det vanligtvis temperaturen i batteriet som begränsar laddeffekten, med helt djupfryst batteri som stått ute i flera minus hela natten så måste du köra många mil innan batteriet är så varmt att det kan ta max effekt.

Din effekt i Jönköping låter normal om du hade helt djupfryst batteri, till Toftaholm är det 90 km, din effekt där låter också rimlig efter den sträckan, jag gissar att du inte knappade in SuC som destination så att batteriet förvärmde?

/fth

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 18:41
av Cartman
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 19:38
av fth
Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Knepet på vintern är att så långt möjligt ladda när batteriet redan är varmt, t.ex. hade du sannolikt sparat tid genom att ladda vid ankomsten till Jönköping istf avfärden.

Finns det AC-laddare vid/i närheten av destinationen så är det idealiskt, ofta billigare än DC, och så kan du ha "full tank" vid avfärd utan att behöva stå och vänta vid en snabbladdare. Även här gäller dock att koppla in vid ankomst, låter man bilen frysa till först så kan det ta flera timmar innan laddningen kommer igång ordentligt.

Funkar inte det så är nästa tips att iaf ha tillräcklig SoC i batteriet för ta dig till nästa SuC med god marginal, och knappar du in laddaren som destination så förvärmer bilen också batteriet på vägen dit.

/fth

Re: Långsamma suc

Postat: 05 dec 2022 21:26
av Dexter86
Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Förvärm ALLTID batteriet innan du ska snabbladda, speciellt nu på vintern.
Klicka fram laddarna på skärmen, välj var du vill ladda, navigera dit sen är det bara tuta o köra.

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 07:54
av AAKEE
Dexter86 skrev:
Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Förvärm ALLTID batteriet innan du ska snabbladda, speciellt nu på vintern.
Klicka fram laddarna på skärmen, välj var du vill ladda, navigera dit sen är det bara tuta o köra.
Det finns säkert SuC som inte ger full effekt men jag har inte råkat ut för det.

Precis, och förvärm en timme innan om resan är en timme eller mer, om inte förvärm hela resan.

Batteriet ska upp i 48 grader innan förvärmningen är tillräcklig för full effekt, och står bilen ute vintertid kan batteriet vara noll grader eller kallare.
Förvärmningen är cirka 1C/ minut upp till 40C, sedan går det lite långsammare. —> Det tar en timme.

Bilar med värmepump (2021 och nyare) tar värme från batteriet under körning vintertid och batteriet blir aldrig varmt av sig själv på vintern. Batteriet hamnar mellan 12 och 17C på långa körningar på vintern.

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 09:08
av juristen
AAKEE skrev:

Precis, och förvärm en timme innan om resan är en timme eller mer, om inte förvärm hela resan.

Batteriet ska upp i 48 grader innan förvärmningen är tillräcklig för full effekt, och står bilen ute vintertid kan batteriet vara noll grader eller kallare.
Förvärmningen är cirka 1C/ minut upp till 40C, sedan går det lite långsammare. —> Det tar en timme.

Bilar med värmepump (2021 och nyare) tar värme från batteriet under körning vintertid och batteriet blir aldrig varmt av sig själv på vintern. Batteriet hamnar mellan 12 och 17C på långa körningar på vintern.
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 12:50
av fth
juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 13:00
av bonath
Bestämde mig sent för att ladda i Varberg. Ingen förvärmning.
Fick ca 40 kW som gick ner till 30 kW.

Laddade där på hemvägen också med förvärmning.
Fick 120 kW.

Har 2019 SR+ så maxad till 170 kW.

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 18:02
av Bengt-re
fth skrev:
juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth
Jag *tror* dessutom att om man kommer med kallt batteri och kopplar in på DC-laddare så börjar den värma under laddningen så isf blir det samma förlust av energi OCH långsamt. Loose loose typ....

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 18:05
av Bjelke
Bengt-re skrev:
fth skrev:
juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth
Jag *tror* dessutom att om man kommer med kallt batteri och kopplar in på DC-laddare så börjar den värma under laddningen så isf blir det samma förlust av energi OCH långsamt. Loose loose typ....
Ja så är det också normalt, även om batteriet blir lite värmt av själva laddningen också men det blir ju fjuttigt
om effekten är låg pga just kallt batteri…

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 19:37
av AAKEE
En del av ”besparingen” äts garanterat upp av förvärmning samt högre laddförluster i ett kallt batteri.
Antagligen blir det billigare där och då att inte förvärma.

Tesla reducerar ioffsg laddhastigheten med kallt batteri men batterier förvärmda till 40C eller mer slits mycket mindre av hög laddhastighet. Det går googla här på forumet om lithium plating, jag har skrivit lite. Ett förvärmt batteri är ett glatt batteri.

Jag förvärmer alltid före SuC om jag har möjlighet. Har åkt och laddat på en 25 kW DC-laddare när bilen stått ute medastt batteri som vart kring 0C, tills batt-tempen nått 40C, då åkte jag och snabbladdade.

Re: Långsamma suc

Postat: 06 dec 2022 20:33
av Tobiasb
Hur många procent skulle ni erfarna uppskatta går åt för en timmes förvärmning i nedanstående scenario?
Bil/batteri parkerad i 15 grader garage, 100% vid avfärd, ca 3,5 timmars körning i 5 minus fram till SUC'en (Ljusdal), så säg 2,5 h körning innan Navi till SUC

Re: Långsamma suc

Postat: 22 dec 2022 23:37
av Hertsh
Laddade i Markaryd idag (V2). Fick stabila 76kw från start till slut. Stod ensam vid mitt par hela tiden. Började på 7% och gav upp vid 58%. Tog sin tid. Blev en lång kaffepaus.

Batteriet varmt. +5C ute samt körning från Stockholm med moms och ett stopp i Linköping för laddning innan dess. Hade Markaryd SuC i navigator så batteriet varm förvärmt.