Sida 1 av 1

Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 09:16
av Garfield
Hej alla,

Går i fundering att gå från model 3 LR med acc. boost till en model Y (troligen LR med acc. boost). Ni som har gjort det, vad saknar ni från 3:an, vad är välkommet i Y - och framförallt, hur är den "rappa" känslan man har i 3:an i jämförelse med Y?

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 09:27
av Trean
Jag har erfarenhet av både M3 LR och MY LR, dock utan acceleration boost. Det är bra fart i båda, men det är lite mer go-cart-känsla i Model 3. Model Y är mer familjebil och den lastar hur mycket som helst.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 09:55
av FStaake
Den riktigt rappa känslan du beskriver är inte där i Y. Känns lite sävligare.
Men fortfarande kvick om man jämför med 90% av det som rullar på vägarna i övrigt.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 21:09
av mikebike
Jag saknar inget från min Model 3.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 21:19
av CrazyGang
Y är mycket mer bil!

Saknar bara stolarna från 2020 M3. Allt annat är minst en och oftast 2 nivåer högre.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 21:36
av foolip
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 21:47
av jonasl
Håller med om skillnaderna som skrivs ovan. Som förare är det mest den riktiga gocartkänslan som inte finns i Y. Annars är allt bättre.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 23:20
av FStaake
foolip skrev: 12 feb 2023 21:36
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.
Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag tycker vår RWD har smalare säten, alltså att sidostödet är hårdare på något vis än i vår LR.
Men frun tycker att jag bara inbillar mig, så jag vet inte.
Kan inte klaga på nåt av sätena i någon av bilarna egentligen. Jag sitter bekvämare i Y är i 3 oavsett Kina eller Berlin.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 12 feb 2023 23:25
av foolip
FStaake skrev: 12 feb 2023 23:20
foolip skrev: 12 feb 2023 21:36
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.
Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag tycker vår RWD har smalare säten, alltså att sidostödet är hårdare på något vis än i vår LR.
Men frun tycker att jag bara inbillar mig, så jag vet inte.
Kan inte klaga på nåt av sätena i någon av bilarna egentligen. Jag sitter bekvämare i Y är i 3 oavsett Kina eller Berlin.
Det låter ju lovande, jag har inget problem med sätena i vår 2019 Model 3, från Fremont alltså. Jag är lång och bred, vill inte ha några hårda ”stöd” som sticker ut och hugger mig i sidan.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 06:23
av SwedishAdvocate
Garfield skrev: 12 feb 2023 09:16
...] Går i fundering att gå från model 3 LR med acc. boost till en model Y (troligen LR med acc. boost). [...
Fördelar

Två helt uppenbara fördelar med Y är ju halvkombiluckan och den högre dragvikten.

För folk som inte längre har kvar normal rörlighet för sin ålder så är väl andra fördelar det högre instegen till fram- och baksäten, samt den högre sittdynan i baksätet.

Ytterligare en fördel är avsaknaden av transport från Kina för de Y som byggs i Berlin. Och det går så klart att finna fler fördelar med Y byggda i Berlin.

Å andra sidan:
– Om ingen köper 3 så kommer den väl sannolikt aldrig att börja byggas i Berlin...
– Y väger mer än 3 vilket innebär att det går åt mer råvaror och energi för att producera en Y.
– Y har som SUV/Crossover större dimensioner och högre markfrigång. Detta ger sämre luftmotstånd vilket i kombination med den högre vikten ger högre energiförbrukning under hela bilens livslängd oavsett vilken hastighet bilen färdas i.
– Y har större däck. Försämrar också luftmotståndet. Och kräver mer naturresurser/energi vid produktion. Pga av bilens högre vikt kommer de även slitas snabbare. Pga större storlek samt mer däckslitage kommer de även ge upphov till större mängd mikroplaster i naturen/sjöar/vattendrag/världshav. Mer än hälften av Sveriges utsläpp av mikroplast bedöms komma från däckslitage.

https://www.iperspektiv.se/dokument/202 ... vagslitage

Konsekvenser av utsläpp av mikroplast. Se t.ex:
...] Plastics contain and leach hazardous chemicals, including EDCs, which disturb the body’s hormone systems and can cause cancer, diabetes, reproductive disorders, and neurological damage in fetuses and children. [...

https://sdg.iisd.org/news/household-pla ... 20children.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 07:54
av Lurkern
Finns en mental lättnad i att inte köpe en bil tillverkad i Kina. Ja, grejer kommer från Kina men en sak i taget.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 08:06
av Arctic Drifter
foolip skrev: 12 feb 2023 21:36
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.
Jag älskar sportiga säten, typ BMW. Jag tycker Teslan är sämre på den punkten, når inte upp till BMW's, så du blir säkert nöjd! :D

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 10:53
av Sebastian+
Har gjort byte från M3LR till MYP.

Skulle säga att allt är bättre på MY förutom körkänslan.
När jag är ute och kör svärföräldrarnas M3LR helt själv så kan jag ibland längta tillbaka. Men det är ju just vid de få tillfällena jag är ute själv på en landsväg utan passagerare.

Oftast sitter jag med hela familjen i bilen eller i bilköer in och ur stan.

Så älskar du att köra dynamiskt, kan göra det ofta och saknar barn i hushållet så hade jag lätt behållt 3an.

Finns barn, behov av stort lastutrymme eller kör mestadels motorväg så hade jag gått på Y.

Med Y-priserna som är nu så går det nog inte få en mer prisvärd bil.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 18:11
av Garfield
Det låter lite blandat, som att model Y snarare drar mer åt familjebil-hållet än att vara en "större" model 3.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 20:38
av Lerumsexpressen
Håller med 99% av kommentarerna.
Ångrar inte bytet men är medveten om att man missar vissa köregenskaper och att MY drar mer energi.
Min slutsats är att MY är en fantastisk trevlig familjebil och lätt att leva med, men en MY är inte en M3.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 13 feb 2023 22:20
av FStaake
foolip skrev: 12 feb 2023 23:25
FStaake skrev: 12 feb 2023 23:20
foolip skrev: 12 feb 2023 21:36
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.
Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag tycker vår RWD har smalare säten, alltså att sidostödet är hårdare på något vis än i vår LR.
Men frun tycker att jag bara inbillar mig, så jag vet inte.
Kan inte klaga på nåt av sätena i någon av bilarna egentligen. Jag sitter bekvämare i Y är i 3 oavsett Kina eller Berlin.
Det låter ju lovande, jag har inget problem med sätena i vår 2019 Model 3, från Fremont alltså. Jag är lång och bred, vill inte ha några hårda ”stöd” som sticker ut och hugger mig i sidan.
Bara för att förtydliga, det är sitsen som jag upplever liiite smalare. Sidostödet i ryggstödet är bra 👍🏻

Jag upplever att fjädringen är lite mer, sofistikerad i vår Berlin LR tillverkad augusti-22 jämfört med Kina- RWD tillverkad november-22.
Har själv inte åkt i en 2021 LR så kan inte jämföra med den.
Sedan hade jag fortfarande köpt en Y RWD om jag varit i situationen att köpa ny elbil idag. Mycket prisvärd bil.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 14 feb 2023 05:59
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 13 feb 2023 06:23
...] Ytterligare en fördel är avsaknaden av transport från Kina för de Y som byggs i Berlin. Och det går så klart att finna fler fördelar med Y byggda i Berlin. [...
Vet inte om jag kanske var lite otydlig här... Men för säkerhets skull:...

Som jag förstått det så är det inte alla Y LR för den svenska marknaden som byggs i Berlin. En del byggs fortf. i Kina. Hur det är med grundmodellen och Performance har jag tappat kollen på.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 14 feb 2023 09:23
av Airlift
Hur mycket ”sämre” räckvidd har ni märkt av mellan 3-Y?

(För övrigt anser jag att tesla skulle börja göra den ultimata crossover. Y med 100-batteri och luftfjädring)

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 14 feb 2023 11:02
av mikebike
Airlift skrev: 14 feb 2023 09:23
Hur mycket ”sämre” räckvidd har ni märkt av mellan 3-Y?

(För övrigt anser jag att tesla skulle börja göra den ultimata crossover. Y med 100-batteri och luftfjädring)
I princip ingenting, eftersom min Model Y 2022 har något större batteri än min Model 3 2021.
Min M3 låg 175 Wh/km i snitt över året och min MY ligger nu på 190.

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 14 feb 2023 12:04
av SwedishAdvocate
Airlift skrev: 14 feb 2023 09:23
Hur mycket ”sämre” räckvidd har ni märkt av mellan 3-Y? [...
Annars har ju Björn Nyland testat dem i 90 och 120 km/h... Tror det kan ge en rätt bra uppfattning...

Resultaten finns i det här kalkylarket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Eller om man undrar över specifika sträckor, så verkar ju ABRP också kunna ge bra indikationer...

Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter

Postat: 14 feb 2023 13:43
av erikstarck
Hade en 2019 M3 med acceleration boost. Bytte till en MYP förra året.

Accelerationen ska vara snäppet snabbare i MYPen, men det är inget jag märker. De känns väldigt lika.

M3an var en roligare bil att köra, helt klart, men MYPen är också kul.

MYPen vinner med hästlängder på praktiskt användande. Har kört både bäddsoffa och kylskåp i den. Även om iofs 3an rymde en hel del i bagageutrymmet är brevlådedesignen opraktisk för något större saker.

Även skillnad i tysthet i kupén, men det kan vara för att 3an var en 2019 modell och den är rätt högljudd.

Förbrukningen var snäppet bättre i 3an men jag tycker att jag kommer ungefär lika långt i dem, så ingen större skillnad där heller.


Erik