Sida 1 av 2
Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 03 jan 2016 19:27
av malkolmen
Hej!
Tänkte skapa en tråd om vinterkörning med "D" Teslor. En bekant vill väldigt hjärna läsa vad "D" ägare tycker om sina bilar under vintertid - annars blir det en till BMW!
Hur är väghållningen under vintertid? Hur påverkas räckvidden? Blir det kallt i frunken? etc.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 03 jan 2016 19:30
av stakkabo
Frunken blir kall, helt klart.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 03 jan 2016 19:35
av 12man
tycker man om att sladda runt, köp inte en d modell
kallt i frunken, blir lättare att få plats då
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 03 jan 2016 19:43
av 100procent
Varför skulle man vilja ha en uppvärmd frunk?

Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 03 jan 2016 19:44
av 12man
i icke d var det plats för en micro
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 09:59
av Nicklas
Förbrukningen har ökat med ca 5% sedan det blev kallt (212 Wh/km på de senaste 100 milen mot 202 sedan i mars då vi fick bilen - 3300 mil totalt).
Hur skönt som helst att komma ut till en varm bil när man ska iväg!
Än så länge får jag nog säga att den är nära till tråkigt stabil på vägen; ingen tendens till sladdning eller glidande beteende... Och då kör vi en hel del på ren is med pudersnö vackert översprinklat
4-hjulsdriften verkar också göra sitt till med noll tendens till att inte komma fram/upp för EXTREMT hala backar (om man ställde sig i backen med skor gled man ner för backen, det gick / går inte att stå där... alls).
- med Teslan stannar jag mitt i backen, står still, och kör utan problem vidare
Med takluckan knakar det en del när man kör innan allt smält.
Jag hade problem med att laddluckan typ alltid frös / behövde bändas upp med ett kreditkort men sedan jag sprejade in gångjärnen med typ 5-56 / WD40 / Q20 etc har jag inte haft något problem någon gång med att öppna luckan
Autopiloten blir lite osäker på mindre vägar när det är snö/is runt linjerna, men jag har åkt en del på motorväg de senaste dagarna och där fungerar det fortfarande perfekt
Sjukt vad nöjd jag är med bilen

Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 10:33
av apkungen
Hur är det med effektuttag och snabbladdning på vintern?
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 12:06
av Nicklas
När väl batteriet är varmt ser jag ingen skillnad från sommartid; samma kräm både vid acceleration samt regen-bromsning och laddning.
- Fast det tar ju några minuter för batteriet att bli varmt de gånger man inte förvärmt / laddat precis innan man åker iväg. Då piper bilen om att regen-bromsning inte är aktiverad...
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 12:38
av OlleLind
Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).
Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 12:43
av provoman
Körde 7 mil idag på morgonen (-6 grader) först efter 6 mil kom regen igång. Varnade för inaktiv regen i ca. 30 minuter. Inga problem med väghållning. Knak i panotaket hela tiden trots HI läget på hela tiden sedan 30 minuter innan resan påbörjades. Nöjd med bilen ? Ja om man nöjer sig med mellanstandard så. Skulle i vart fall inte välja en Beamer 7 serie som alternativ till Teslan, bara för att det just är en Beamer. Audi alt. Merc isf.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 13:39
av Pontus
OlleLind skrev:Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).
Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 13:45
av SR-71-BlackBird
Tycker inte förvärmningen gör någon större nytta längre, känns som regenbegränsningen är större i senare programversioner.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 13:48
av OlleLind
Pontus skrev:
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Jag får fortfarande regen-begränsning, men inte helt avstängd som jag får om jag inte förvärmer.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 16:13
av leiflodde
ungefär samma förhållande idag och också helt utan regen (inaktiv) och tror aldrig det hänt tidigare.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 16:24
av miksch
Pontus skrev:OlleLind skrev:Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).
Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Slå av range modus. Da varmes også batteriene, ikke bare kupeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 16:41
av Toja
Min går perfekt på vintern, släpper inte.
Regin avstängd om man inte satt på värmen innan man åker.
Drar 300Wh/km på korta sträckor om man inte satt på värmen innan man åker (annars ca 200Wh/km
Laddluckan frös när den var nytvättad, men efter att ha pillat upp den med kreditkort en gång, så är den OK igen.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 17:04
av LeffeP
12man skrev:tycker man om att sladda runt, köp inte en d modell
kallt i frunken, blir lättare att få plats då
Man verkar inte kunna stänga av Traction Control helt, Slip mode vet jag inte exakt vad den gör men jag vill kunna döda TC helt, om man nu ska sladda runt:) Bilen beter sig väldigt bra annars, lagom överstyrd när man gasar vilket är skönt.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 17:15
av AndersBj
Lite erfarenheter med 70D från Tyresö-Björnrike via Gävle o Mora. Laddade på båda SC.
Mellan -5 och -18 grader. Lite snöfall
Takbox på och fullastad bil med 5 personer. +24 i kupén och värme i sätena bak hela resan. Gällande hastighet hela vägen varken mer eller mindre.
Snittförbrukning över 58 mil. 252kw
Kommer upp för alla isiga backar där V70:na står o spinner. Lika bra grepp o drift som vår gamla bil (RangeRoverSport)
En del kallras genom panon. Ingen värmeutblås på rutorna bak så ingen sikt ut där. Halvdana strålkastare. Halvdan spolarfunktion på vindrutan. Ojämn värme ibland.
Bär hemåt på torsdag
Re: Vinterkörning med
Postat: 04 jan 2016 17:40
av Pontus
miksch skrev:Pontus skrev:OlleLind skrev:Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).
Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Slå av range modus. Da varmes også batteriene, ikke bare kupeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har aldrig haft det påslaget, men batteriet värms ändå väldigt lite.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 04 jan 2016 23:10
av apkungen
Teslaägare AndersBj skrev:Lite erfarenheter med 70D från Tyresö-Björnrike via Gävle o Mora. Laddade på båda SC.
Mellan -5 och -18 grader. Lite snöfall
Takbox på och fullastad bil med 5 personer. +24 i kupén och värme i sätena bak hela resan. Gällande hastighet hela vägen varken mer eller mindre.
Snittförbrukning över 58 mil. 252kw
Kommer upp för alla isiga backar där V70:na står o spinner. Lika bra grepp o drift som vår gamla bil (RangeRoverSport)
En del kallras genom panon. Ingen värmeutblås på rutorna bak så ingen sikt ut där. Halvdana strålkastare. Halvdan spolarfunktion på vindrutan. Ojämn värme ibland.
Bär hemåt på torsdag
252Wh/km?
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 05 jan 2016 17:21
av AndersBj
Läste fel ska vara 262kw/km
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 05 jan 2016 21:43
av MSE
Min 70D har också ökat väldigt mycket sedan det blev kallt.
Runt 200 per km ofta under innan kylan kom. Nu snittar jag oftast upp mot 250 per resa.
10mil tor, förvärmd till jobbet ej förvärmd hem.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 05 jan 2016 23:22
av Nicke Nyfiken
Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?
Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?
Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.
När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 05 jan 2016 23:34
av danni
Nicke Nyfiken skrev:Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?
Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?
Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.
När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.
JB Straubel skrev:Also, the all wheel drive system in the dual-motor cars distributes available electrical horsepower to maximize torque (and power) in response to road grip conditions and weight transfer in the vehicle. For instance, during hard acceleration, weight transfers to the rear of the vehicle. The front motor must reduce torque and power in order to prevent the front wheels from spinning. That power is fed to the rear motor where it can be used immediately. The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power.
Källa:
https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... ifications
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
Postat: 05 jan 2016 23:43
av Nicke Nyfiken
Tack danni, åter igen ett tydligt svar!
Då är "kliva av gasen och få sladd" ett okänt fenomen för D-ägarna.
