Sida 15 av 16

Re: Kia EV9

Postat: 16 jan 2024 18:19
av eloon
dstr skrev: 15 jan 2024 15:11
Saknar Ev9 soft close?

Eller finns det i något utrustningspaket?
Ingen soft close. Du får köpa en EQS SUV för dubbla priset dock :)

Re: Kia EV9

Postat: 20 jan 2024 12:02
av Sportbilsentusiasten
eloon skrev: 13 jan 2024 21:02
Sportbilsentusiasten skrev: 13 jan 2024 18:18
eloon skrev: 12 jan 2024 08:55
Tystare än Model S 2023
WOW !
Vilka andra bilar har du kört som du upplevt bulligare och tystare?
Just buller är viktigt för mig, så tacksam för feedback.

Grattis, snygg som tusan! Och jag som inte gillar SUV ens.
Tack!

Har haft
Model S 2017, 2018, 2023
BMW GT 535

Tystare än samtliga.

Har körd olika 3or och Y. Inte alls samma liga vad gäller komfort.
tack!

På tal om buller...
Provkörde en Tesla Y performance 2013 igår.
Fortfarande rätt bullrig, men trevlig fast chassi.
KASS backkamera (skitar ned sig = ser knappt inget)
Bra sido-kamera!
Bra drag.
Trevlig men plastig inredning om man kommer från en fullmatad E-klass.

Re: Kia EV9

Postat: 20 jan 2024 12:04
av Sportbilsentusiasten
eloon skrev: 13 jan 2024 22:19
Matte skrev: 10 jan 2024 07:22
Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne

Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.

Är det några andra tillfällen bilen piper?

Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.

Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning

Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks

Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.

Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)

Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.

Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.
Kass på allvar!

Re: Kia EV9

Postat: 20 jan 2024 17:05
av DanneLKPG
Sportbilsentusiasten skrev: 20 jan 2024 12:04
eloon skrev: 13 jan 2024 22:19
Matte skrev: 10 jan 2024 07:22
Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne

Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.

Är det några andra tillfällen bilen piper?

Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.

Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning

Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks

Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.

Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)

Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.

Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.
Kass på allvar!
Man behöver dock inte stänga av Driver Awareness Warning ("dags för paus") så då är det "bara" 2 klick på skärmen. Det är inte den som tjuter. Lånade IONIQ 6 med samma "problem" i ett par dagar och fick aldrig upp varningen för paus. Sånt brukar dyka upp om den tycker att man kör vingligt. Har heller inte stängt av den i min IONIQ 5 och aldrig blivit varnad på över 2 år.

Re: Kia EV9

Postat: 28 mar 2024 12:07
av virtuality222
eloon skrev: 15 jan 2024 12:02
point1 skrev: 15 jan 2024 09:48
Finns det något lastgaller man kan ha om man bara skulle vilja ha den som 5-sits (dvs bakersta raden konstant nere)?
https://www.forenadebil.com/produkt/mim ... rier-hr-m/

Länkas från EV9 tillbehör sidan.
Kanske?
Jag undrar också om detta, alltså ett lastgaller för andra raden säten!
Jag hittade en bild på det tipsade gallret monterat så jag tror tyvärr inte detta funkar. Skulle vara bra för tredje raden, men för andra raden. behöver ett galler som går från golv till tak eftersom utrymme mellan sätena i 6-sitsversionen. Så behöver något som kan göras mycket högre än detta.
Uppskattar verkligen alla tips !

Re: Kia EV9

Postat: 28 mar 2024 12:25
av Legato
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 04:36
av taliz
Legato skrev: 28 mar 2024 12:25
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D
Hur mkt rabatt fick du?

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 07:40
av Legato
taliz skrev: 29 mar 2024 04:36
Legato skrev: 28 mar 2024 12:25
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D
Hur mkt rabatt fick du?
10%.

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 08:07
av Matte
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 08:41
av MrRun
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 10:23
av Brages
MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.

Re: Kia EV9

Postat: 29 mar 2024 10:58
av Castro90
Brages skrev:
MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Jag trodde att jag skulle ha större problem med detta. I början var det vansinnigt irriterande innan jag förstod varför vissa laddare fungerade men inte andra. Laddluckan är på fel sida och Kian är allmänt i vägen på teslas laddare. Och som ni säger så är 86kW inte längre acceptabelt.

Jag har nu kört 2000 mil och bland annat kört till Italien och det fungerar faktiskt riktigt bra utan Teslas laddare. Det börjar dyka upp mängder av 300kW laddare av samma typ som Cirkle K har och dessa är aldrig ett problem att få igång antingen med Kias tagg/kort eller via app.

Däremot så är det ju inte riktigt lika enkelt som teslan där mjukvaran, laddarna och bilarna hänger ihop och allt fungerar alltid problemfritt.

Re: Kia EV9

Postat: 31 mar 2024 10:36
av Matte
Fint att det verkar fungera bra :D

Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?

Re: Kia EV9

Postat: 31 mar 2024 13:32
av expat
Matte skrev: 31 mar 2024 10:36
Fint att det verkar fungera bra :D

Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?
Kia/Hyundai uppdaterar eller byter ut ICCU nu på berörda bilar verkar det som

Re: Kia EV9

Postat: 31 mar 2024 19:43
av Honkan
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service

Re: Kia EV9

Postat: 31 mar 2024 19:48
av Matte
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service

295kr per månad fick jag offert på. Krav på service (men mins inte om det var krav på avtal) för att garantin ska gälla

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 04:24
av expat
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 08:55
av Legato
expat skrev: 01 apr 2024 04:24
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Det var verkligen löjligt ofta ;)

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 09:43
av OvePaHornet
expat skrev: 01 apr 2024 04:24
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Bromsvätskebyte är det också ;)

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:07
av TeslaG
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombo med att den inte funkar på SC ordentligt.

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:20
av OvePaHornet
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:22
av TeslaG
OvePaHornet skrev: 01 apr 2024 10:20
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:31
av OvePaHornet
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:22
OvePaHornet skrev: 01 apr 2024 10:20
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?
Japp (HDA2 om vi ska vara noggranna). Fungerar mycket bra, även om jag kanske anser att min Skoda från 2021 har en aningen bättre assistent (även bättre än nyare MEB-bilar!).
Det, enligt mig, dåliga med KIA/Hyundai’s assistenter är att den kräver motstånd i ratten. Personligen föredrar jag VAG’s alternativ med sensor som känner av om du håller i ratten men smaken är som baken :)

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:39
av jpetters
OvePaHornet skrev:
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.

Re: Kia EV9

Postat: 01 apr 2024 10:54
av OvePaHornet
jpetters skrev: 01 apr 2024 10:39
OvePaHornet skrev:
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.
Ja, det enda pipet/plingande som inte går att stänga av är det som plingar när du startar bilen utan att vara fastspänd. Menyerna i KIA/Hyundai är väl, för att uttrycka mig milt, ganska o-lättarbetade :lol: Jag satt och fipplade ett tag första gången, sen rörde jag inte inställningarna mer :D :roll: