Re: Kia EV9
Postat: 16 jan 2024 18:19
tack!eloon skrev: ↑13 jan 2024 21:02Tack!
Har haft
Model S 2017, 2018, 2023
BMW GT 535
Tystare än samtliga.
Har körd olika 3or och Y. Inte alls samma liga vad gäller komfort.
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:19Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.Matte skrev: ↑10 jan 2024 07:22Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne
Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.
Är det några andra tillfällen bilen piper?
Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning
Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks
Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.
Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)
Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.
Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
Man behöver dock inte stänga av Driver Awareness Warning ("dags för paus") så då är det "bara" 2 klick på skärmen. Det är inte den som tjuter. Lånade IONIQ 6 med samma "problem" i ett par dagar och fick aldrig upp varningen för paus. Sånt brukar dyka upp om den tycker att man kör vingligt. Har heller inte stängt av den i min IONIQ 5 och aldrig blivit varnad på över 2 år.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:04"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:19Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.Matte skrev: ↑10 jan 2024 07:22Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne
Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.
Är det några andra tillfällen bilen piper?
Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning
Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks
Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.
Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)
Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.
Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
Kass på allvar!
Jag undrar också om detta, alltså ett lastgaller för andra raden säten!eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:02
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Jag trodde att jag skulle ha större problem med detta. I början var det vansinnigt irriterande innan jag förstod varför vissa laddare fungerade men inte andra. Laddluckan är på fel sida och Kian är allmänt i vägen på teslas laddare. Och som ni säger så är 86kW inte längre acceptabelt.Brages skrev:Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?OvePaHornet skrev: ↑01 apr 2024 10:20Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Japp (HDA2 om vi ska vara noggranna). Fungerar mycket bra, även om jag kanske anser att min Skoda från 2021 har en aningen bättre assistent (även bättre än nyare MEB-bilar!).TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:22Ingår HDA i GT Line? Är den bra?OvePaHornet skrev: ↑01 apr 2024 10:20Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.OvePaHornet skrev:Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Ja, det enda pipet/plingande som inte går att stänga av är det som plingar när du startar bilen utan att vara fastspänd. Menyerna i KIA/Hyundai är väl, för att uttrycka mig milt, ganska o-lättarbetade Jag satt och fipplade ett tag första gången, sen rörde jag inte inställningarna merjpetters skrev: ↑01 apr 2024 10:39Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.OvePaHornet skrev:Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).