Sida 1 av 7

Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 10:25
av mussla
Hej!

vi är på jakt efter en andrabil att skjutsa barnen till skolan, lätt handling och andra korta ärenden. Kör normalt 5-10 mil per dag. Vi kan ladda hemma. Vi har behov av att åka två vuxna och två barn. Vill gärna ha en bil runt 3 år gammal. Jag har kikat på följande bilar:

Mazda MX-30: Hade passat perfekt för oss om det inte varit för baksätet. Knepigt att ta sig in / ut till baksätet och trångt även för barnen att sitta där. Synd för priset är ok, komforten fram känns bra och räckvidden hade dugit.

Leaf 40kwh Kan vara något. Det är en nackdel att det är CHAdeMO men för oss som laddar hemma så spelar det inte så stor roll. De är billiga vilket kanske beror på CHAdeMO. Frågan är om vi kommer kunna sälja den vidare över huvudtaget om ett par år p.g.a. chademo.

E-Golf 35.8kwh Har inte provat denna bil. Men gamla recensioner verkar vara väldigt positiva. Den är dyrare än leaf men möjligtvis är den bättre. Känns som en riktigt bil.

Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?

Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.


Billigast av dessa är nog Leaf. Men CHAdeMO avskräcker om man nu får för sig att åka på en längre tur.

Några fler bilar i denna prisklass som kan vara lämplig? Några kommentarer kring bilarna ovan?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 10:31
av taliz
0 stjärnor för Zoe beror på att den saknar vissa förarstöd, typ lanekeep eller autobroms eller ngt sånt.
Själva krockstrukturen är inte dålig AFAIK.
Hyrde 52kwh en månad, tyckte den var helt ok. Infotainment var kass dock. Skulle inte ge 250k för en.
Skulle inte ge det för någon av bilarna ovan.
Går att få tex Kia eNiro för en bit under 300k, och Model 3 för strax över 300k.
Enormt mkt bättre bilar.
Se https://www.kvd.se/stangda-auktioner

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 10:50
av NEO
i3 120Ah? 42kWh med värmepump. CCS snabbladdning 50kW. Tror WLTP är på strax över 300km.

Rapp, ordentligt byggd, effektiv och bekväm.

Nackdelar, självmordsdörrar, litet bagage, något vinglig över 120.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 11:09
av Joakimgabrielsson
Har en Zoe -18 40 kwh som jag kör 3000 mil om året med. Grym. Spindelleder får man byta vart annat år men det gör man på 20 minuter per sida

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 11:10
av taliz
NEO skrev: 01 apr 2023 10:50
i3 120Ah? 42kWh med värmepump. CCS snabbladdning 50kW. Tror WLTP är på strax över 300km.

Rapp, ordentligt byggd, effektiv och bekväm.

Nackdelar, självmordsdörrar, litet bagage, något vinglig över 120.
Gick en i3 60ah REX för 120-nått på kvd häromveckan. Mer rimligt om man kan tänka sig i3 IMO.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 11:10
av Joakimgabrielsson
Jag gav 160 med utköpt batteri 2000 mil förra året

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 11:57
av SwedishAdvocate
mussla skrev: 01 apr 2023 10:25
Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?
taliz skrev: 01 apr 2023 10:31
0 stjärnor för Zoe beror på att den saknar vissa förarstöd, typ lanekeep eller autobroms eller ngt sånt.
Själva krockstrukturen är inte dålig AFAIK.
Hyrde 52kwh en månad, tyckte den var helt ok. Infotainment var kass dock. Skulle inte ge 250k för en. [...
EuroNcap testade Zoe för första gången 2013. Då fick den 5 stjärnor. Så precis som Taliz skriver så är det nog knappast ngt fel på själva krockstrukturen. Men i det senaste testet tog de även bort en av krockkuddarna från den europeiska standardutrustningen. Tror det var krockskyddsgardinerna som skyddar de åkandes huvuden vid en krock. Men detta måste ju fortfarande ha funnits som extrautrustning – precis som det i alla fall tidigare varit så att på de flesta bilar så har sidokrockkuddarna som skyddar torson 'endast' varit extrautrustning för de som färdas i baksätet. Alltså den som är monterad i sätesryggarna. Krockskyddsgardinerna som skyddar de färdandes huvuden och som fälls ner från taklinjen har väl typ varit standard i alla bilar. Utom i nyare Zoe då tydligen...

Så jag gissar att ifall man dubbelkollar så kommer de flesta Zoe som finns på den svenska marknaden vara utrustade med de här sidokrockskyddsgardinerna. Men man får ju givetvis kontrollera så att det ex man kikar på verkligen har det...

Annars är det väl tyvärr så att storlek och vikt har en rätt stor betydelse för en bils säkerhet ifall det handlar om en verklig krock med ett annat fordon. Så vill du ha säkrast möjliga bil ska du väl välja en av de tyngre kandidaterna som även har rejäla deformationszoner. Den säkraste bilen av de som nämnts ovan är kanske Model 3...

Källa för att Zoe fick 5 stjärnor 2013:
https://www.carwow.co.uk/news/5752/euro ... stars#gref

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 12:39
av Trevlig
Smartast är väll att inte köpa någon alls just nu. Händer ju extremt mycket på budget sidan på elbilar?

viewtopic.php?p=710107#p710107

Ta över en vettig leasing tex min :roll: Har ju 3 bilar och två förare just nu...

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 12:54
av Tellus
Jag hade valt e-golf. Inga direkta svaga punkter.

Skippa Leafen, den har många svaga punkter och kortast räckvidd.

Bäst är att åka och provköra dom.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 13:01
av taliz
Tellus skrev: 01 apr 2023 12:54
Jag hade valt e-golf. Inga direkta svaga punkter.
Mycket pengar för kort räckvidd.
Jag hyrde en i en månad, fick sakta ner på motorvägen för att komma hem trots endast 5,5 mil x2 resväg.
Zoen med 52kwh klarade det utan att klaga.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 13:45
av mussla
Tack för svar!

Det verkar som att kvd är väsentligt mycket billigare än handlarna. Jag inser att jag skulle kunna spara pengar eller höja ambitionsnivån i val av bil. Den är ju bara tänkt att pendla med så behöver bara vara driftsäker men inte fancy.

Vågar man köpa en bil på kvd med tanke på batterierna? Kan man förlita sig till att tillverkarens garanti gäller? Här kan kanske finnas fallgropar beroende på hur bilen har använts/laddats?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 13:55
av Klintan
Tillverkarens garanti hänger ofta på att bilen servats enligt plan. Kia och Hyundai är extremt kinkiga på att service ska göras enligt plan och inte för sent, bara ett par veckors tolerans. Dessutom ingen påminnelse i bilen, iaf inte på i5. Värt att kolla vid köp att garantin fortfarande gäller.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 14:04
av mussla
Klintan skrev: 01 apr 2023 13:55
Tillverkarens garanti hänger ofta på att bilen servats enligt plan. Kia och Hyundai är extremt kinkiga på att service ska göras enligt plan och inte för sent, bara ett par veckors tolerans. Dessutom ingen påminnelse i bilen, iaf inte på i5. Värt att kolla vid köp att garantin fortfarande gäller.
Gäller detta även batteriet? Finns det servicepunkter på batteriet som måste göras i tid?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 14:20
av Klintan
Vet ej hur det gäller batterigarantin

Re: Andrabil för 250k

Postat: 01 apr 2023 17:21
av mussla
Trevlig skrev: 01 apr 2023 12:39
Smartast är väll att inte köpa någon alls just nu. Händer ju extremt mycket på budget sidan på elbilar?

viewtopic.php?p=710107#p710107

Ta över en vettig leasing tex min :roll: Har ju 3 bilar och två förare just nu...
Ja, det kanske man skulle fundera på. Jag har hållit mig borta från leasing men just nu kanske ett kort leasingavtal inte vore så dumt. Skall klura lite på det.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 02 apr 2023 10:18
av mati
E-Golf utan tvekan. Bästa elbilen för dina ändamål. Snål i förbrukningen, extremt krångelfri (inga fel på 5 år och över 10000 mil i vårt fall), relativt stor, bra utrustning. En fullvärdig bil.
Räckvidden ligger runt 18-20 mil på vintern och 20-23 på sommarn.
Nackdelar:
- Relativt långsam DC laddning, runt 40kW.
- ingen dragkrok
- bara tvåfasladdning 7,2kW istället för trefas 11kW. Inget problem egentligen, men lite udda.

Vi använder den till allt och älskar den.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 03 apr 2023 17:42
av Tellus

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 08:28
av Rydh
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 14:51
av Flagada

Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.
Skulle ta 38:an alla dar i veckan, med större skärm/nyare infotainment samt appstyrning är känns den bra mycket modernare och med det större batteriet ger 30mils initiell aktionsradie 28:an inga laddfördelar förrän efter en tripp på +50 mil - hur ofta kör du så långt med andrabilen?
Med 28:an får du stanna och ladda kanske 2x25min mot 38:ans 1x50min, två snabba kaffe eller ett lunchstopp?
Varken 70kW (28) eller 50kW (38) är väl att betrakta som särskilt snabbt i laddväg idag.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 17:38
av Tellus
Rydh skrev: 04 apr 2023 08:28
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter
Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och app
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 17:42
av taliz
Tellus skrev: 04 apr 2023 17:38
Rydh skrev: 04 apr 2023 08:28
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter
Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och app
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
Finns massa eNiro på kvd.
https://www.kvd.se/auktioner
De tenderar att gå för 250-300.
(Gick en för 168 igår, men den hade rullat 16k mil).

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 20:04
av Flagada

Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och app
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
Screenshot_57.jpg
Huh! Vilken styggelse! Jämfört den är ju både i3 och Leaf ena riktiga skönheter !!

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 21:09
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 04 apr 2023 17:42
Tellus skrev: 04 apr 2023 17:38
Rydh skrev: 04 apr 2023 08:28
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter
Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och app
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
Finns massa eNiro på kvd.
https://www.kvd.se/auktioner
De tenderar att gå för 250-300.
(Gick en för 168 igår, men den hade rullat 16k mil).
Nu kanske den här andrabilen inte ska rulla så mkt i 90-120 km/h, men om man kollar på Björn Nylands kalkylark så har både Kia eNiro och e-Soul rätt mycket högre energiförbrukning i högre hastigheter jämfört med en original-Ioniq. Vilket man ju även kan förvänta sig av två stycken högbyggda Crossovers som eNiro/e-Soul...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Re: Andrabil för 250k

Postat: 04 apr 2023 23:53
av Grimlos
Rydh skrev: 04 apr 2023 08:28
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter
Instämmer. Vi har den t o m som enda bil med 3 barnstolar och överlever.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 05 apr 2023 04:03
av Dafro
Grimlos skrev: 04 apr 2023 23:53
Rydh skrev: 04 apr 2023 08:28
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.

För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!

//Peter
Instämmer. Vi har den t o m som enda bil med 3 barnstolar och överlever.
Imponerande måste jag säga! Jag kanske måste söka för mitt ”behov” av lång räckvidd. :lol: