Sida 1 av 5

Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 18:11
av Franz
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... tionsplikt
Nu verkar det lite mer definitivt på gång med en sänkning av reduktionsplikten från nyår. Börjar det bli dags att sälja Teslan och köpa sig en fossilbil istället? Kommer Tesla kanske hamna i en situation där de tillverkar en massa elektriska lastbilar utan efterfrågan? Eller är det kanske så att effekterna är att jämställa med sänkt skatt på häst och vagn, skrivmaskiner eller telefoner med snurrskiva?

Hur tror du det här beslutet påverkar fordonsflottan i Sverige?

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 18:24
av mastodontfilmsmats
ROI på elbil blir i ännu större grad beroende på inköpspris än tidigare jämfört med fossilbil. Antingen bromsar takten in märkbart eller så tvingas ny- och begbilspriserna ner.
Eftersom Sverige är en mycket liten marknad i en stor värld så lär inte priserna sänkas så pass att det spelar någon roll.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 18:26
av BigEasy
Räntan är nog viktigare.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 19:13
av LarsOJ
Höga bränslepriser är den mest inflationsdrivande faktorn. Lägre inflation = lägre räntor på sikt och starkare ekonomi i landet. Alla vill köra elbil så det är positivt för alla. Transportsektorn och jordbruket kommer köra elektriskt så snart alternativ finns. Ökade kostnader för reduktionsplikten bollas bara vidare till slutkonsument.

Jag röstade på sista alternativet.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 19:33
av jonasl
Bonus malus är kvar, eller snarare malus är kvar men inte bonus. Konstigt att det inte blivit uppror om det. För nybilsköparen är det en större kostnad än vad den här sänkningen kompenserar.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 20:12
av TiborBlomhall
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 20:14
av Fredrik j
Franz skrev: 07 maj 2023 18:11
Kommer Tesla kanske hamna i en situation där de tillverkar en massa elektriska lastbilar utan efterfrågan? Eller är det kanske så att effekterna är att jämställa med sänkt skatt på häst och vagn, skrivmaskiner eller telefoner med snurrskiva?

Hur tror du det här beslutet påverkar fordonsflottan i Sverige?
Tesla planerar väl ingen lastbil för svenska marknaden? Den följer ju amerikansk standard. Värre är det väl i så fall för Volvo och Scania. Men jag tror det här har liten inverkan på lastbilsflottan. Många åkerier kör ju redan på hvo100 även om lågkonjunkturen säkert kommer påverka.
Som någon annan skrev så behöver inflationen ner så människor åter igen kan finansiera bilbyte.
Dieselpriset driver inflation i så många led.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 20:15
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 20:19
av TiborBlomhall
Ok i så fall runt 15 kronor. Bensinpriset blir iaf kvar på liknande nivå som idag. Fortfarande långt över elpriset.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 20:42
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:19
Ok i så fall runt 15 kronor. Bensinpriset blir iaf kvar på liknande nivå som idag. Fortfarande långt över elpriset.
Definitivt. Men syftet är ju inte att konkurrera ut elbilar utan att dämpa inflationen och dess biverkningar. Till nästa lågkonjunktur är säkert elektrifieringen genomförd.
Med hög inflation med högre räntor kommer elektrifieringen ta längre tid tror jag.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 21:18
av TiborBlomhall
Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 21:24
av Bengt-re
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 21:18
Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.
Handlar väl mest om att man skall fullfölja sitt avtal med Putin och Orban.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 21:39
av Fredrik j
Bengt-re skrev: 07 maj 2023 21:24
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 21:18
Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.
Handlar väl mest om att man skall fullfölja sitt avtal med Putin och Orban.
Så du tror Kristersson har ett avtal med Putin om det svenska dieselpriset?

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 21:40
av niklas12
Just dieseln har mest avgörande betydelse för industrin och jordbruket att avvika alldeles för mycket från övriga EU sänker Sveriges konkurrenskraft och gynnar importen.

Svensk diesel är idag dyrast i världen följt av Monaco och Hongkong. Nya siffror från GlobalPetrolProces visar att svensk diesel är 30 procent högre än EU:s genomsnittpris.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 22:43
av mickeisol
Elbilarna är på full rull att ta över, oavsett reduktionsplikt i lilla sverige.
Sen är frågan om blasket som blandas i är så bra:
https://www.tn.se/naringsliv/28056/milj ... -klimatet/

Samma med etanolen, det är väl inte så att etanolen kommer från exvis en avskogning i brasilien?
Nu är det ju hur många som helst youtubers som pladdrar tesla, men om sånt här skulle vara sant

https://www.youtube.com/watch?v=qykzCxSNAFM

så kan man undra hur dom gamla fossilbilstillverkarna ska klara sig, teslas marknadsandelar gnager ju på dom lönsamma fossilbilarna,
och är dom traditionella biltillverkarnas elbilar lönsamma i konkurrens med tesla?
catls 500wh/kg batterier etc kommer ju att möjliggöra mycket, och vad har tesla i pipeline? northvolt pratar ju 400wh/kg

Med andra ord reduktionsplikt i sverige är ju bara trams

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 23:03
av Fredrik j
mickeisol skrev: 07 maj 2023 22:43
Elbilarna är på full rull att ta över, oavsett reduktionsplikt i lilla sverige.
Sen är frågan om blasket som blandas i är så bra:
https://www.tn.se/naringsliv/28056/milj ... -klimatet/

Samma med etanolen, det är väl inte så att etanolen kommer från exvis en avskogning i brasilien?
Nu är det ju hur många som helst youtubers som pladdrar tesla, men om sånt här skulle vara sant

https://www.youtube.com/watch?v=qykzCxSNAFM

så kan man undra hur dom gamla fossilbilstillverkarna ska klara sig, teslas marknadsandelar gnager ju på dom lönsamma fossilbilarna,
och är dom traditionella biltillverkarnas elbilar lönsamma i konkurrens med tesla?
catls 500wh/kg batterier etc kommer ju att möjliggöra mycket, och vad har tesla i pipeline? northvolt pratar ju 400wh/kg

Med andra ord reduktionsplikt i sverige är ju bara trams
Det handlar inte om biltillverkarna utan om att få ner inflationen.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 07 maj 2023 23:35
av Marsa
niklas12 skrev: 07 maj 2023 21:40
Svensk diesel är idag dyrast i världen följt av Monaco och Hongkong. Nya siffror från GlobalPetrolProces visar att svensk diesel är 30 procent högre än EU:s genomsnittpris.
Nja. Både Monaco och Hongkong har faktiskt högre pris än Sverige, samt även Finland, Schweiz, Island och Centralafrikanska republiken.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 11:33
av tesla newbie
Det såldes över 70000 Model Y i europa i Q1 i år: https://www.autocarpro.in/news-internat ... ion-114781

Endast 3600 av dessa såldes i Sverige så jag tror inte att sänking av reduktionsplikten kommer påverka speciellt mycket. Dessutom har det ju varit i stort sett lika dyrt att snabbladda elbil i vinter som att köra fossibil, men ändå har Tesla sålts i mängder i Sverige. Jag tror att tiden är inne då elbilar börjar sälja för att de faktiskt, bortsett från räckvidd, är bättre än fossibilar, inte för att de har lägre TCO. Precis som att en smartphone är bättre än en dumbphone utom när det gäller standby-tid.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 11:48
av taliz
Så jävla korkat av regeringen.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 11:55
av R_Edvinsson
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 12:00
av taliz
R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 12:08
av BigEasy
taliz skrev: 08 maj 2023 12:00
R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel
Det är klart priserna kommer gå ner. Inte bara på diesel utan även på mat, transporter osv osv. Är otroligt bra för alla.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 12:15
av Elmil
Plikten gäller väl miniminivå för inblandning - det finns väl ingen lag som tvingar branschen att sänka?

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 12:15
av Delta
Påverkar inte

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 12:16
av taliz
BigEasy skrev: 08 maj 2023 12:08
taliz skrev: 08 maj 2023 12:00
R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel
Det är klart priserna kommer gå ner. Inte bara på diesel utan även på mat, transporter osv osv. Är otroligt bra för alla.
Finns som sagt inte mycket som talar för det. Det är oljebolagen som styr priset, inte regeringen. Kostnaderna för gjorda och planerade investeringar kommer inte försvinna över en natt.
De måste betalas på ett eller annat sätt, och det görs av slutkund vid pumpen.

Dvs priserna kommer inte gå ner noterbart. Dessutom kommer Sverige tvingas köpa enormt dyra utsläppsrätter, något som vi alla skattebetalare får stå för.
I slutänden kommer vi alltså öka utsläpp OCH kostnad. Idiotiskt som sagt.