Sida 1 av 2

Förmånsbil förslag

Postat: 26 maj 2023 19:57
av Honkan
Hej

Har börjat titta runt lite på förmånsbil då eventuellt nytt jobb erbjuder det.

Har forskat lite på skatteverkets hemsidas lista och slås av att tillexempel Audi Q8 e-tron har relativt lågt förmånsvärde med tanke på kostnad… men ni som har , hur har ni resonerat ?? Funderar på en Model 3, Q8 E-tron eller något annat som ger mycket för pengarna , kan man ungefär räkna att den faktiska kostnaden efter skatt blir hälften av förmånsvärdet ? Hur brukar det vara med vinterdäck ? , försäkring och service ?

Tacksam för tankar och tips.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 26 maj 2023 20:11
av taliz
Det finns mycket att tänka på och många misslyckas med en korrekt TCO(tex potentiell pensionspåverkan på ITP).
Rent krasst är skatteverkets tanke att det skall kosta lika mycket med förmånsbil som privatköp.
I praktiken blir det också oftast just så om man räknar ordentligt.
Sen har man ju alla nackdelar med förmånsbil, det är ju mer eller mindre en hyrbil. Privatköp ger mest frihet och har åtminstone senaste åren varit betydligt mer lönsamt.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 26 maj 2023 21:30
av Maw
taliz skrev: 26 maj 2023 20:11
Det finns mycket att tänka på och många misslyckas med en korrekt TCO(tex potentiell pensionspåverkan på ITP).
Rent krasst är skatteverkets tanke att det skall kosta lika mycket med förmånsbil som privatköp.
I praktiken blir det också oftast just så om man räknar ordentligt.
Sen har man ju alla nackdelar med förmånsbil, det är ju mer eller mindre en hyrbil. Privatköp ger mest frihet och har åtminstone senaste åren varit betydligt mer lönsamt.
Det stämmer att ICE-bilar värderas till verkliga kostnaden av Skatteverket, elbilar har ju en rejäl rabatt på förmånsvärdet.

När det gäller ITP kan arbetsgivaren välja att betala in full ITP även om man har löneavdrag för bilen. Har man inget löneavdrag påverkas ju inte ITPn oavsett.

Den statliga pensionen minskar om man har löneavdrag och hamnar under gränsen för statlig skatt.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:00
av macky
De senaste reglerna avseende förmånsvärde differentierar inte mellan bilar som kostar lika mycket. Du får en rabatt på upp till 350 tusen på förmånsgrundande pris jämfört med fossilbil. Att Q8 e-tron framstår som relativt förmånlig beror på att audi fortfarande listar centralt rabatterade modeller hos skatteverket.

Tidigare, fram till 1/7 -22 utgick man från motsvarande fossila bil och satte förmånsvärdet mot den. Det gav tillverkare med brett utbud möjlighet att tweaka en del. E-tron 55 blev tex en Q5 (fast e-tron är mycket större och har mer effekt) och en e-tron GT en A5 snarare än en S7. Så det fanns bättre möjligheter att hitta bra erbjudanden då, särskilt bland dyrare bilar.

Tanken är ju att förmånsvärdet ska neutralisera det förmånen att slippa finansiera bilen själv och betala den på bruttolön. Ju mer rabatt på förmånsvärdet desto bättre blir således upplägget. Personligen har jag aldrig varit med om att arbetsgivaren inte kompenserar tjänstepensionen men det måste man ju kolla upp. Annan fördel är att du kan ta dina utlägg för bilvård, spolarvätska samt tillbehör på bruttolön. Kan vara bra om man gillar att pyssla lite med bilen.

Pratar man bilar i miljonklassen och uppåt så är de mindre populära begagnade (1-3år) om de inte har moms kvar då de flesta bilar i den prisklassen ju leasas av företag. Så kan vara en nackdel med privatköp.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:07
av Honkan
En till nybörjarfråga i ämnet , men förmånspriset är det som gäller det året bilen levereras ? Så det kan inte höjas för att skatteverket kommer på något nytt om 2 år tillexempel?

Men Q8-Etron framstår för mig som prisvärd att ha som förmånsbil, även en MYP men det har vi ju redan en :D Men sen är det ju att man ska få en levererad också i närtid…

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:10
av macky
macky skrev: 27 maj 2023 07:00
De senaste reglerna avseende förmånsvärde differentierar inte mellan bilar som kostar lika mycket. Du får en rabatt på upp till 350 tusen på förmånsgrundande pris jämfört med fossilbil. Att Q8 e-tron framstår som relativt förmånlig beror på att audi fortfarande listar centralt rabatterade modeller hos skatteverket.

Tidigare, fram till 1/7 -22 utgick man från motsvarande fossila bil och satte förmånsvärdet mot den. Det gav tillverkare med brett utbud möjlighet att tweaka en del. E-tron 55 blev tex en Q5 (fast e-tron är mycket större och har mer effekt) och en e-tron GT en A5 snarare än en S7. Så det fanns bättre möjligheter att hitta bra erbjudanden då, särskilt bland dyrare bilar.

Tanken är ju att förmånsvärdet ska neutralisera det förmånen att slippa finansiera bilen själv och betala den på bruttolön. Ju mer rabatt på förmånsvärdet desto bättre blir således upplägget. Personligen har jag aldrig varit med om att arbetsgivaren inte kompenserar tjänstepensionen men det måste man ju kolla upp. Annan fördel är att du kan ta dina utlägg för bilvård, spolarvätska samt tillbehör på bruttolön. Kan vara bra om man gillar att pyssla lite med bilen.

Pratar man bilar i miljonklassen och uppåt så är de mindre populära begagnade (1-3år) om de inte har moms kvar då de flesta bilar i den prisklassen ju leasas av företag. Så kan vara en nackdel med privatköp.

Kostnaden för förmånsvärdet blir din marginalskatt gånger förmånsvärdet. Om det är en kostnadsneutral bil för företaget så ska du ju sen också betala för finansiering, amortering, försäkring och lite adminkostnader. Detta görs dock på din bruttolön och även beaktat lägre sociala avgifter för din arbetsgivare som går in i kalkylen. Utöver det är halva momsen avdragsgill så bilen är ”rabatterad” från början. Så vad din nettokostnad blir brukar man få framräknat av den som administrerar leasingen.

Sen skillnad på operationell och finansiell leasing. Den senare så tar du den ekonomiska risken och uppsidan gällande värdet på bilen jmf restskulden vid leasingens slut. Den andra mer som att hyra och lämna tillbaka.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:13
av macky
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:07
En till nybörjarfråga i ämnet , men förmånspriset är det som gäller det året bilen levereras ? Så det kan inte höjas för att skatteverket kommer på något nytt om 2 år tillexempel?

Men Q8-Etron framstår för mig som prisvärd att ha som förmånsbil, även en MYP men det har vi ju redan en :D Men sen är det ju att man ska få en levererad också i närtid…
Det verkar vara lite blandat. Har fått några mindre justeringar på min e-tron under åren. Men grundprincipen ligger kvar från året jag tog ut den. Kollar nu på lätt begagnade bilar och då verkar gamla regler gälla från när bilen registrerades. Men skatteregler tenderar ju att vara föränderliga.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:27
av Honkan
Hur brukar man lösa att man laddar hemma och företaget slipper betala en del av elen ?

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 07:43
av Collin87
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:27
Hur brukar man lösa att man laddar hemma och företaget slipper betala en del av elen ?
Absolut enklaste sättet är att du väljer att betala all el själv.
Har gps puck och får tillbaka 9,5:-/mil när du kör i tjänsten av din arbetsgivare.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:09
av Honkan
Hur funkar 3000 mil reduceringen ? Kan ju vara lote svårt att veta om man kommer upp i det.

Hittar inte Tesla längre under förmånsberäkningen hos skatteverket för år 2023 , beräknar de om kanske ?

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:14
av tobbe367
Vi får betala för all laddning själva sen skriver vi reseräkning och får tillbaka 17,50kr per tjänstemil. :D

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:26
av Honkan
Men sen är det väl 9:50 som är skattefritt av den summan ?

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:33
av max001
tobbe367 skrev: 27 maj 2023 08:14
Vi får betala för all laddning själva sen skriver vi reseräkning och får tillbaka 17,50kr per tjänstemil. :D
Låter bra, men då måste ju den reseräkningen innehålla andra delar än laddningen? Milersättningen för elbilar är ju 9,50 kr/mil och inte en krona mer. I alla fall om man inte ska förmånsbeskattas för överskjutande belopp.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:41
av BigEasy
Honkan skrev: 26 maj 2023 19:57
Hej

Har börjat titta runt lite på förmånsbil då eventuellt nytt jobb erbjuder det.

Har forskat lite på skatteverkets hemsidas lista och slås av att tillexempel Audi Q8 e-tron har relativt lågt förmånsvärde med tanke på kostnad… men ni som har , hur har ni resonerat ?? Funderar på en Model 3, Q8 E-tron eller något annat som ger mycket för pengarna , kan man ungefär räkna att den faktiska kostnaden efter skatt blir hälften av förmånsvärdet ? Hur brukar det vara med vinterdäck ? , försäkring och service ?

Tacksam för tankar och tips.
Nuförtiden baseras förmånsvärdet på kostnaden även för elbilar. Är ett avdrag på 50%, dock max 350 000:-. Dvs för allt över 700 000:- så är det fullt förmånsvärde.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:42
av Collin87
tobbe367 skrev: 27 maj 2023 08:14
Vi får betala för all laddning själva sen skriver vi reseräkning och får tillbaka 17,50kr per tjänstemil. :D
17,50:-? Vart kommer den siffran från?

Skatteverket har ju tydliga siffror gällande förmånsbil.
Elbil 9,50:-/mil
Övriga 12:-/mil

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:45
av BigEasy
Collin87 skrev: 27 maj 2023 08:42
tobbe367 skrev: 27 maj 2023 08:14
Vi får betala för all laddning själva sen skriver vi reseräkning och får tillbaka 17,50kr per tjänstemil. :D
17,50:-? Vart kommer den siffran från?

Skatteverket har ju tydliga siffror gällande förmånsbil.
Elbil 9,50:-/mil
Övriga 12:-/mil
Arbetsgivaren får betala vad de vill. Summan över den skattefria delen beskattas dock som inkomst.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 08:52
av Collin87
BigEasy skrev: 27 maj 2023 08:45
Collin87 skrev: 27 maj 2023 08:42
tobbe367 skrev: 27 maj 2023 08:14
Vi får betala för all laddning själva sen skriver vi reseräkning och får tillbaka 17,50kr per tjänstemil. :D
17,50:-? Vart kommer den siffran från?

Skatteverket har ju tydliga siffror gällande förmånsbil.
Elbil 9,50:-/mil
Övriga 12:-/mil
Arbetsgivaren får betala vad de vill. Summan över den skattefria delen beskattas dock som inkomst.
Okej, tack. Hade ingen aning om att det fungerar så.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 10:17
av Honkan
Men en bil runt 700 000 ger egentligen mest bil för pengarna om man får avdrag på 350 000 som max upp till 700 000 då…

Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 13:10
av Haneky
Kampanjbilar med specialmodeller är förmånligt ur förmånsvärdeperspektiv. Exempelvis den XC40 special editionbilen som Volvo har nu samt ID.4 Executive Edition.

Hade varit trevligt om Audi Q8 eller BMW IX var nettoprissatta istället för de stora rabatter man kan få.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 16:04
av Maw
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 16:28
av OfarligTesla
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 16:35
av mati
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 16:49
av max001
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 17:02
av Maw
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Ja, han jämför extremfallen och jag håller med om att det är tveksamt att den jämförelsen är relevant att göra. Men det är väl inte helt ovanligt att man blir erbjuden att använda sin tjänstebil privat utan löneavdrag, med enbart förmånsbeskattning som kostnad?

Men även med en mer relevant jämförelse mellan personalbil och privatleasing så är det bra mycket billigare med personalbil pga avdragbar moms och nedsatt förmånsvärde.

Re: Förmånsbil förslag

Postat: 27 maj 2023 17:39
av OfarligTesla
Maw skrev: 27 maj 2023 17:02
Ja, han jämför extremfallen och jag håller med om att det är tveksamt att den jämförelsen är relevant att göra. Men det är väl inte helt ovanligt att man blir erbjuden att använda sin tjänstebil privat utan löneavdrag, med enbart förmånsbeskattning som kostnad?

Men även med en mer relevant jämförelse mellan personalbil och privatleasing så är det bra mycket billigare med personalbil pga avdragbar moms och nedsatt förmånsvärde.
Ja har du tjänstebil är det nog inte ovanligt men skulle säga att tjänstebil inte hör till vanligheten idag, är väl mest de som reser extremt mycket i tjänsten som får det.