Antal mil körda för svenska bilar per bränsle
Postat: 02 jun 2023 23:07
Gjorde som sagt en tråd om Svenska försäljningen av bränslen igår och här kommer en tråd om hur långt bilar med olika bränslen kört per år de senaste åren med data från Trafikanalys. Som vi kan se så växer antal mil för laddhybrider och elbilar snabbt men från låga nivåer så långt upp till rena bensin och dieselbilar. Både diesel och bensin går ganska tydligt neråt men detta kompenseras tyvärr till viss del av att elhybrider och laddhybrider ökar samtidigt.
Jag ska dock påpeka en sak, vad jag har förstått så tar de info från när bilar besiktigas. Eftersom bilar inte behöver besiktigas förrän efter tre år så verkar det här som att de tar genomsnittet för de bilar de kollat och multiplicerar det med antalet som fanns i slutet av året. Då elbilar ökade extremt mycket de sista månaderna förra året så blir denna siffran i så fall lite väl optimistisk då det ändå var en hel del rena elbilar som registrerades de sista månaderna.
Kollar vi på genomsnittliga sträckan olika bilar kört så ser man tydligt en dipp för 2020 och här framförallt bland plug-in hybrider, vanliga tjänstebilar?
Vi ser även att elbilarna körde i snitt som längst 2017, var det då väldigt många elbilar som var taxibilar kanske och att den genomsnittliga körsträckan gått ner när fler privatpersoner köpt elbil? Att den genomsnittliga bensinbilen inte kör så långt är inte så förvånande då majoriteten av de äldre bilarna i Sverige är just bensinbilar och detta körs nog ofta kortare sträckor.
Gasbilar är fortfarande den typen av bilar som körs längs, vanligt bland taxi kanske?
Kollar vi på dieselbilar så har dessa inte haft någon återhämtning efter pandemin som andra bilar, är det för att de blir markant äldre nu när försäljningen gått ner ordentligt efter dieselgat?
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... e,,0,0,0,1
Jag ska dock påpeka en sak, vad jag har förstått så tar de info från när bilar besiktigas. Eftersom bilar inte behöver besiktigas förrän efter tre år så verkar det här som att de tar genomsnittet för de bilar de kollat och multiplicerar det med antalet som fanns i slutet av året. Då elbilar ökade extremt mycket de sista månaderna förra året så blir denna siffran i så fall lite väl optimistisk då det ändå var en hel del rena elbilar som registrerades de sista månaderna.
Kollar vi på genomsnittliga sträckan olika bilar kört så ser man tydligt en dipp för 2020 och här framförallt bland plug-in hybrider, vanliga tjänstebilar?
Vi ser även att elbilarna körde i snitt som längst 2017, var det då väldigt många elbilar som var taxibilar kanske och att den genomsnittliga körsträckan gått ner när fler privatpersoner köpt elbil? Att den genomsnittliga bensinbilen inte kör så långt är inte så förvånande då majoriteten av de äldre bilarna i Sverige är just bensinbilar och detta körs nog ofta kortare sträckor.
Gasbilar är fortfarande den typen av bilar som körs längs, vanligt bland taxi kanske?
Kollar vi på dieselbilar så har dessa inte haft någon återhämtning efter pandemin som andra bilar, är det för att de blir markant äldre nu när försäljningen gått ner ordentligt efter dieselgat?
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... e,,0,0,0,1