foolip skrev: ↑05 jun 2023 17:04
Tack AAKEE, då drar jag slutsatsen att 50% (sann 52.25%) vore sweet spot för NCA och 55% (sann 57%) sweet spot för NCM. Och visst har du valt 55%?
Sweet spot är ju en personlig grej.
Ju lägre SOC man har desto mindre calendar aging, dvs så länge det räcker med att ladda till 50% är det bäst för bägge batterityper.
Hade det funnits inställning för att ladda tex 10, 20, 30, 40% hade de varit bättre i fallande skala med 10% som bäst (utan hänsyn till räckvidd), och sedan det man behöver för dagen vart bäst i praktiken.
Jag valde 55% eftersom det är väldigt liten skillnad mellan 50 och 55% i calendar aging, det är i princip en platå mellan 30-55%.
Dessutom laddar jag sent så bilen står ofta med lägre SOC på nätterna.
När jag hade ett måndag till fredag-jobb stod den med 15-30% alla veckonätterna.
Nu jobbar jag veckovis längre bort och bilen laddas ändå till 55%, jag har inte ändrat det.
Jag bestämde mig tidigt för att jag skulle minska degraderingen men inte så det gick ut över bilägandet. Det går minimera degraderingen mer men eftersom jag har såpass låg degradering är det nog inte värt att bryta ryggen för att spara den sista halvprocenten på flera års tid.
foolip skrev: ↑05 jun 2023 17:04
Undrar också om det inte finns data från TeslaFi eller liknande som kan visa på en skillnad mellan olika laddnivåer? Om forskningen stämmer så borde det ju inte vara så svårt att observera det i sådan data.
Det börjar vara flera (ganska många) här som kör med låg SOC, och det börjar vara många på teslamotorsclub som gör det också.
Gemensamt är just låg degradering.
Det behövs egentligen inte kollas på så vis, då det finns tillrävkligt med forskning på området för att det ska vara säkerställt. Mycket forskning är kring EV och resultatet är just:
-låg SOC
-ladda sent
-ladda ofta (små cykler)
Detta i all forskning, det finns inte hellwr någon som kommit fram till att 50% eller 80 eller 90% är bäst. Alla som testat korrekt får fram det fetade ovan.
När det gäller Teslafi med flera, så är man generellt fokuserad på degradering i förhållande till mil, vilket inte egentligen är jätterelevant på så vis. Många av apptillverkarna har dessutom dålig koll.
Tessie tex, han som gör Tessie (har debatterat en del och även privata meddelanden). Han trodde tills nyligen att det tesdie visar är exclusive buffer trots att det är inklusive buffer han räknar fram. Han har även skrivit på sin hemsida hur man bäst bevarar batteriet = ”ladda till 90%, för det säger tesla”. Han har gått på myterna, tyvärr.
Bara för att man kan skriva en app innebär det inte att man ”kan” det man håller på med. (Jo, jag har också några appar ute på appstore.)
Min bil med låg-SOC-strategin ser ut såhär på teslafi: Det är inte slumpen som avgör att det ser bra ut.