Sida 1 av 2

Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 15:56
av taliz
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 16:33
av Teslaspolen
Ja alltså, det har jag ju på sätt och vis gjort. Men det skedde innan Superchargersblev öppnade. Får max 70 kW om det går riktigt bra, men med bara 28 kWh i batteriet så går det rasande fort att fylla.

Sedan är SuC V3 lite felformad så man måste ta i som sjutton och lirka för att få in den. Sitter en LED över laddintaget på klassiska Ioniq, och den slår i överkanten på V3s laddhandske med 0,5mm så man får mecka lite för att få in den.

Men tillbaka till frågan. SuC? Jättebra att ha som backup på orten ifall av laddkö eller trasig laddare, men det är sällan/aldrig mitt första alternativ pga priset. 50 kW duger gott för mig.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 16:41
av Banane
Vilka är det som fungerar bra?

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 16:42
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Så med:

"Ja, om den laddar med minst 100kw"

...menas alltså att den kan ladda 100kw på Teslas Supercharger? Eller är det 100kw på annan laddare men laddar inte alls på Teslas Supercharger?

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 19:53
av taliz
SwedishAdvocate skrev: 20 aug 2023 16:42
taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Så med:

"Ja, om den laddar med minst 100kw"

...menas alltså att den kan ladda 100kw på Teslas Supercharger? Eller är det 100kw på annan laddare men laddar inte alls på Teslas Supercharger?
100kw på SUC

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 19:57
av agehall
Nej, efter att ha testat att köra med annat så inser jag hur j-vla bra SuC är. Jag vill aldrig vara utan det. Visst vore det trevligt med 800V, men jag värderar fortfarande SuC-nätverket högre.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 22:24
av Off Grid Byggaren
Tidiga Porsche Taycan kunde ju bara ladda med 50 kW på 400 volts laddstationer. Nu är de väl uppe i 150 kW?

Nya Audi Q6 e-tron på PPE plattformen som är 800 volt ska ju kunna ladda i princip lika snabbt på 400 volt, då batteriet delas i två enheter.

Om det verkligen stämmer får vi se under hösten när den ska presenteras.

Det blir ju ett antal varianter på denna plattform, nya Porsche Macan till exempel.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 20 aug 2023 22:44
av Mats E
Jag hade nog varit mer besviken om det funkade halvdålig att ladda min Ioniq 5 på Eviny, OK eller InCharge som ligger bättre till på mina långresor. Övriga 400V laddstationer klarar ju annars av att ladda alla bilar, så nog borde även Tesla få till det så småningom om viljan finns? Tills dess så ser jag SUC som en nödlösning (som jag bara behövt ta till en enda gång än). Och i nödfall kan jag nog acceptera att bara få ut knappt 100kW hur som helst, även om man blivit bortskämd med 230kW.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 13:45
av R_Edvinsson
taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Se absolut ingen uppsida att ladda på SuC för tillfället, ja förutom då att priset för tillfället är bra.

Mängden ”övriga” stationer är mer än tillräcklig för att täcka allt jag kan tänka mig behöva.
Och med ett vettigt avtal kvar på WeCharge blir det ändå billigare på sista raden gentemot att ladda hos Tesla (4.05:-/kWh i snitt sista tre månaderna inkl abb )

Har dessutom märkt att bla Ionity har betydligt Glesare beläggning senaste tre veckorna än vad jag någonsin sett.

Har faktiskt laddat helt ensam på stationerna vid 6 av 8 tillfällen. 4x ionity samt på Mer, Allego utan att det är skulle vara mitt i natten utan mer när det brukar vara ganska fullt.


Så nej.
SuC lockar just nu inte alls.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 14:20
av Banane
Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 15:59
av Off Grid Byggaren
Banane skrev: 21 aug 2023 14:20
Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?
Audi e-tron ruttplanerare funkar dåligt.

Den föreslår endast laddare som har buisness med Audi.

Och optimerar inte för kortaste laddtiderna.

Så för min del använder jag den endast för att hålla koll på återstående räckvidd, och där funkar dem riktigt bra.

ABRP får användas för att planera resorna.
20230821_154322.jpg

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 16:17
av Brages
Är inte SuC v4 800V? Inte för att det förändrar frågeställningen men kul att veta om EV6 etc fungerar bättre där.

Edit. Googlade och v4 är 1000V. Fortfarande nyfiken på om de funkar bättre med andra märken.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 16:26
av MrRun
Brages skrev: 21 aug 2023 16:17
Är inte SuC v4 800V? Inte för att det förändrar frågeställningen men kul att veta om EV6 etc fungerar bättre där.

Edit. Googlade och v4 är 1000V. Fortfarande nyfiken på om de funkar bättre med andra märken.
Funkade lika dåligt som på V3 (max 42kW) för 4 månader sen iaf:
https://youtu.be/sEJ2KtzMeh8?t=196

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 18:51
av Bengt-re
Banane skrev: 21 aug 2023 14:20
Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?
XC40. Jo, den hittar stationerna.
Jo, har laddluckan på rätt ställe så no strul.
Jo, laddar (oftast) så snabbt som bilen kan.
Jo, den värmer battetiet automatiskt när man ställer in SuC som mål.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 19:00
av jonasl
Har inte riktigt förstått hypen med 800v-bilarna som ska ladda så snabbt. Om man nu bara kan ladda snabbt på en mindre del av alla laddare och det inte går alls eller väldigt långsamt på de vanligaste så känns det lite "meh".

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 20:40
av Mats E
jonasl skrev: 21 aug 2023 19:00
Har inte riktigt förstått hypen med 800v-bilarna som ska ladda så snabbt. Om man nu bara kan ladda snabbt på en mindre del av alla laddare och det inte går alls eller väldigt långsamt på de vanligaste så känns det lite "meh".
Fast det är ju bara SUC som strular. Övriga som bara har 400V funkar ju bra, även om man inte får samma toppeffekt som 800V. Sedan ökar ju antalet 800V laddare ständig.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 21:08
av jonasl
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.

Mycket av det som byggs nu är väl ändå fortfarande bara 400V dessutom så jag tror det kan ta tid innan det är 800V "överallt".

I min hemby finns t.ex. bara en 50kW och ett gäng AC-laddare :-)

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 21:47
av mikebike
jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 21:49
av LarsaR
mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
I Dorotea fick jag 260 vid minus 20…

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 22:14
av Mats E
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 22:35
av taliz
Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 21 aug 2023 23:16
av Bengt-re
taliz skrev: 21 aug 2023 22:35
Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...
Undrar vad MG behöver.... Verkar inte funka alls på viss bilar.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 22 aug 2023 00:03
av jonasl
mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
Har aldrig laddat på nån av de riktigt stora, jag verkar mest köra norrut. Men Hudiksvall laddade jag på i juli och då fick jag full fart till en början. Gjorde dock det förbjudna och laddade till nästan 100%. Vi hann äta klart och behövde inte stanna mer på vägen hem. Ur ett laddperspektiv tog det förstås längre tid men eftersom vi ändå gjorde annat så var det vettigt. Och det var max 1/4 av laddarna upptagna.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 22 aug 2023 07:15
av Mats E
taliz skrev: 21 aug 2023 22:35
Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...
Jag får nog tillägga att det VERKAR som att övriga stationer fungerar bra för andra bilar. Det är ju just problemen med SUC och 800V bilar och som det skrivs om.

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Postat: 22 aug 2023 07:26
av mikebike
LarsaR skrev: 21 aug 2023 21:49
mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
I Dorotea fick jag 260 vid minus 20…
Med en 2022 Model YLR?
Jag fick 252 kW med min 2021 Model 3LR, För knappt två år sedan. Betydligt mindre med min MY i fjol, men då hade jag inte förvärmt lika länge.