Sida 1 av 3

VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 09:11
av SwedishAdvocate
Det verkar dock som de missat att lägga upp länken till rapporten... Jag kan i alla fall inte hitta den.

EDIT: Elmil har länkat till rapporten i inlägget nedanför detta. Det finns nu även en länk till rapporten i pressmedelandet som jag citerar och länkar till nedan.
2023-10-24

"Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar. Det visar en ny rapport från VTI och Folksam. [...]

På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket. [...

https://www.vti.se/arkiv/nyhetsarkiv/ny ... etruntdack

Bild

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 09:25
av Elmil

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 11:24
av StefL
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 11:33
av Jaegaern
Är det inte Volvo Cars som förövrigt levererat bilar med året-runt-däck i flera år nu? Alla XC40/60, C40/60 eller vad de heter, både hybrider och elbilar har haft sådana däck ett bra tag nu. Det är ju väldigt lätt att se dem på det speciella mönstret.

Hur motiverar man detta till en kanske ovetandes/ointresserad köpare. "Vi har gått ifrån rekommendationerna att ha säsongsspecifika däck, kör på dessa så slipper du byta"...

Från att ha säkerhet som slogan, till att fula med detta. Det är rätt lågt tycker jag.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 11:46
av mikebike
StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vårdäck"

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 12:12
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 24 okt 2023 11:46
StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vinterdäck"
Menade du inte "höst- och vårdäck"?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 12:48
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 12:12
mikebike skrev: 24 okt 2023 11:46
StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vinterdäck"
Menade du inte "höst- och vårdäck"?
Sorry, fort och fel. Korrigerar.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 13:42
av johanmgm
Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 13:57
av tor-ake
Finns minst fyra olika däcktyper som är godkända för vinterväglag:
- dubbade vinterdäck
- friktionsdäck med nordisk gummiblandning
- friktionsdäck med europeisk gummiblandning
- åretrunt/all season med mönster mittemellan sommardäck och friktionsdäck och gummiblandning ungefär som europeiska vinterdäck

Alla har m+s och snöflingan som märkning men bara de två första är dugliga på isigt svensk vinterväglag.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 16:13
av Oscar11
johanmgm skrev: 24 okt 2023 13:42
Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?
Volvo levereras med året runt däck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 17:55
av Erxon
No shit Sherlock, behöver man verkligen lägga tid, pengar och energi på att testa detta.
Redan när Volvo släppte dessa däck för ett par år sedan konstaterade man att dessa däck är en mindre bra kompromiss.

Sen finns det olika åsikter om funktionen på dessa, finns de som inte är negativa till dem och de som inte skulle ta i dem med tång.

Har man dessa däck bör man kanske agera som att de är som 3-4 år gamla dubbfria och köra därefter.
Är det glashalt hjälper inte 4-krafs…


Lite OT, träffade en i helgen som har dessa hjul på sin Volvo som bor i Umeå, han lägger på vinterhjul inom kort och kommer köra ner dessa tills de behövs bytas och sätter då på ”riktiga” sommardäck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 18:57
av taliz
Hade lätt valt åretruntdäck om jag haft en bil med stora dyra snygga fälgar.
För dyrt och bökigt med dubbla uppsättningar.
Tycker Volvo gjorde ett bra val.
Dagens däck är så bra och kombination med alla hjälpsystem i moderna bilar går det alldeles utmärkt att krypa fram på Sveriges gigantiska vägar med sömnigt låga hastighetsbegränsningar.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:04
av LarsaR
taliz skrev: 24 okt 2023 18:57
Hade lätt valt åretruntdäck om jag haft en bil med stora dyra snygga fälgar.
För dyrt och bökigt med dubbla uppsättningar.
Tycker Volvo gjorde ett bra val.
Dagens däck är så bra i och kombination med alla hjälpsystem går det alldeles utmärkt att krypa fram på Sveriges gigantiska vägar med sömnigt låga hastighetsbegränsningar.
?
Har tre uppsättningar, sommar, dubbfritt och dubbade men bara en uppsättning TNA, 2 Tempest (varav ena med original skitfula kåpor)
Varierar utifrån vart jag ska köra och tid på året, kan dessutom ställa bilen om det är riktigt skitföre. Säkerheten främst!

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:08
av AAKEE
De som kör med dåliga vinterdäck* är också människor men inte lika länge!






*) Inte dubb vs inte dubbfrågan!

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:41
av Fredrik j
”Åretruntdäck” ersätter inte vinterdäck. Är det vinterväglag behöver man ha vinterdäck. Tanken är att dom ska gå att använda tidigare på våren och senare på hösten. Om dessa två flyter ihop kan man ha dom hela året.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:43
av Banane
Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:45
av Fredrik j
Banane skrev: 24 okt 2023 19:43
Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?
Mellaneuropeiska friktionsdäck är ju sannolikt betydligt sämre på sommarväglag.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 24 okt 2023 19:47
av Banane
Fredrik j skrev: 24 okt 2023 19:45
Banane skrev: 24 okt 2023 19:43
Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?
Mellaneuropeiska friktionsdäck är ju sannolikt betydligt sämre på sommarväglag.

Än året runt däck? Borde väl vara typ samma däcktyp tänker jag?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 25 okt 2023 01:59
av mrdn
Jag tycker ändå test datan inte riktigt säger samma sak som artikeln. Just crossclimate 2 har ju i princip full sommardäck prestanda och i alla fall på snö inte långt efter de dubbfria vinterdäcken.

Bor i södra sverige och monterade Michelin Crossclimate 2 på min Model Y och var supernöjd med vintergreppet. körde från Linköping till luleå och tillbaka runt nyår i vintras, allt från +5 till -20 grader däcken fungerade helt exemplariskt!.

Kommer aldrig köpa något annat än dessa "året runt däck" till privata bilar.

Utan tvekan bättre grepp på snö och is än vad jag hade på min golf alltrack innan teslan, där satt det 8 år gamla friktionsdäck.

Nu har jag en BMW i4 som tjänstebil och måste ha separata sommar och vinterdäck. fick inte välja sulor så hakkapelitta R5 sitter på nu.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 25 okt 2023 11:11
av Trevlig
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... w01/126697

Hankook Winter i*cept iON är speciellt framtagna för moderna elbilar och är utvecklade för att prestera mer på vintern.

På idag, ska bli intressant, tror de passar mig toppen, 95% motorväg typ.
WhatsApp Bild 2023-10-25 kl. 11.09.20_f53a80ed.jpg

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 25 okt 2023 16:28
av Tellus
mrdn skrev: 25 okt 2023 01:59
Jag tycker ändå test datan inte riktigt säger samma sak som artikeln. Just crossclimate 2 har ju i princip full sommardäck prestanda och i alla fall på snö inte långt efter de dubbfria vinterdäcken.

Bor i södra sverige och monterade Michelin Crossclimate 2 på min Model Y och var supernöjd med vintergreppet. körde från Linköping till luleå och tillbaka runt nyår i vintras, allt från +5 till -20 grader däcken fungerade helt exemplariskt!.

Kommer aldrig köpa något annat än dessa "året runt däck" till privata bilar.

Utan tvekan bättre grepp på snö och is än vad jag hade på min golf alltrack innan teslan, där satt det 8 år gamla friktionsdäck.

Nu har jag en BMW i4 som tjänstebil och måste ha separata sommar och vinterdäck. fick inte välja sulor så hakkapelitta R5 sitter på nu.
Har också crossclimate 2 på egolfen, funkar kanon! Får se hur dom blir när dom slits.
Det är lite mycket FUD i många däcktester, ger väl klick.
På teslan vill jag dock ha europeiska vinterdäck och riktiga sommardäck pga prestandan (model 3P och plaid)
På YLR kör hon med Nokian R3, jag blir sjösjuk av dom :lol:

Men billiga åretrunt eller billiga europa vinterdäck är inte bra.

Rubriken skulle i stället vara " Bästa åretruntdäcken, en guds gåva till bilisterna "
Fast det hade varit lite omvänd FUD

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 25 okt 2023 16:40
av johanmgm
Oscar11 skrev: 24 okt 2023 16:13
johanmgm skrev: 24 okt 2023 13:42
Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?
Volvo levereras med året runt däck.
Ja, det framgår ju i tråden, men jag har aldrig sett dessa "åretruntdäck" säljas någonstans.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 25 okt 2023 16:42
av tor-ake
Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 26 okt 2023 08:55
av Jaegaern
tor-ake skrev: 25 okt 2023 16:42
Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?
Exakt så borde det ju vara eftersom det måste vara mjukare än ett sommardäck för att prestera på vintern och mjukheten är den största enskilda faktorn för slitage som inte har med körbeteende eller däcktryck att göra.

Visst, man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, eller om man vill, skifta på samma fälg som såklart också kostar lite. Men däck är ju inte direkt gratis.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 26 okt 2023 13:13
av taliz
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 08:55
tor-ake skrev: 25 okt 2023 16:42
Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?
Exakt så borde det ju vara eftersom det måste vara mjukare än ett sommardäck för att prestera på vintern och mjukheten är den största enskilda faktorn för slitage som inte har med körbeteende eller däcktryck att göra.

Visst, man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, eller om man vill, skifta på samma fälg som såklart också kostar lite. Men däck är ju inte direkt gratis.
Beror förstås också en hel del på hur mkt man kör.
Alla byter ju inte hjul själva, och att betala för det 2ggr om året kostar ju också en slant.
Så om man inte kör väldigt mkt sparar man potentiellt en slant, trots att däcken är dyrare.