Sida 1 av 1

Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:31
av Electron
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:38
av MangeT
Har missar helt laddnätverket och integrationen från Teslas bilar.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:40
av tor-ake
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:45
av Electron
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:48
av RagWal
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 16:52
av Electron
RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 17:10
av Bjelke
Electron skrev: 13 nov 2023 16:52
RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Aha :) då är det inte ombordladdaren som används utan vid snabbladdning så sitter laddaren
ute i något skåp, det hänger alltså på bilens batteri och kylning (eller förvärmning
Oftast) hur mycket effekt den kan ta emot.
Ombordladdaren används när man laddar hemma, dvs väldigt låg effekt…

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 17:12
av Banane
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Du vet ju själv inte vad en ombordladdare är och vad den används till.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 17:12
av Nicke Nyfiken
Electron skrev: 13 nov 2023 16:52
RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Det är nog du som inte fattat det här med ombordladdaren. ;)

EDIT: Och inte det här med kW och kWh heller.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 17:19
av martinot
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 18:48
av Electron
martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 19:03
av fth
Han har ju en del poänger i texten som man till viss del kan hålla med om, men avslutningen
[...]de stora traditionella biltillverkarna har lärt sig läxan.
stämmer ju inte alls.

Den uttjatade profetian om dom traditionella tillverkarnas överlägsenhet map produktion och att dom minsann kommer att köra över Tesla så snart dom bara behagar ta elbilar på allvar har ju gång på gång visat sig vara fullständigt felaktig. Ford säljer idag sina EV med -72% (!) marginal, övriga traditionella tillverkare särredovisar inte EV-segmentet men har sannolikt också negativa marginaler, VW backade nyligen från sin målsättning att uppnå "paritet" EV-ICE map marginaler till 2025, etc etc.

Nej, visst finns det fullvärdiga alternativ till Tesla för konsumenten idag, men att dom gamla drakarna skulle ha "lärt sig läxan" håller iaf inte jag med om alls, ingen av dessa ser väl egentligen ut att ha en hållbar väg till lönsamhet utan ICE?

/fth

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 21:28
av tesla newbie
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 21:53
av Legato
tesla newbie skrev: 13 nov 2023 21:28
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 22:16
av Electron
Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..

https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 23:12
av tesla newbie
Electron skrev: 13 nov 2023 22:16
Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..

https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
Svårt att säga. Framgår ju inte i artikeln vad som gått sönder på bilarna.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 23:14
av tesla newbie
Legato skrev: 13 nov 2023 21:53
tesla newbie skrev: 13 nov 2023 21:28
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.
Exakt, det är därför Tesla har ”camp mode”, “sentry mode” och låter bilägaren programmera egna bilnycklar. Tappar man ett av nyckelkorten till sin Tesla kan man enkelt ta bort det i bilen, köpa ett nytt i Tesla shopen och lägga till det nya i bilen på en minut. Tappar man bilnyckeln till många andra bilar, blir det oftast en kostsam affär som kräver verkstadsbesök.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 23:29
av current
Jepp, tappade en nyckel till min E-tron. Fick beställa ny då jag inte gillar ha nycklar på vift.

Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 13 nov 2023 23:31
av Frippanecci
Electron skrev: 13 nov 2023 18:48
martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.
Gör så - grym bil :lol: ;)

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 14 nov 2023 07:09
av Electron
Frippanecci skrev: 13 nov 2023 23:31
Electron skrev: 13 nov 2023 18:48
martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.
Gör så - grym bil :lol: ;)
Som sagt, han har kanske rätt… Min M3 är väl liten, har kollat in MY men månadskostnaden drar iväg. Markfrigång är inte så mycket bättre. Funkar sådär när man ska ut i skogen…
Ganska galet att RAM är godkända och registrerade som miljöfordon, då de går att köra på E85 och vanlig bensin eller en kombination av dem båda.
Ger en vägskatt på cirka 2 791 kr per år. Hepp.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 14 nov 2023 10:22
av tesla newbie
current skrev: 13 nov 2023 23:29
Jepp, tappade en nyckel till min E-tron. Fick beställa ny då jag inte gillar ha nycklar på vift.

Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-
Och till Tesla kostar två nyckelkort 360:- https://shop.tesla.com/sv_se/product/nyckelkort

Dock ska sägas att om man tappar bort båda nyckelkorten så behöver man besöka SC. Det går att programmera via Teslas toolbox, men den åtgärden får endast göras av Teslas personal.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 15 nov 2023 09:56
av wannabee
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 08 dec 2023 17:32
av Electron
wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 08 dec 2023 18:37
av wannabee
Electron skrev: 08 dec 2023 17:32
wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂
Har aldrig haft nån bil med regnsensor :mrgreen:

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Postat: 08 dec 2023 18:49
av Electron
wannabee skrev: 08 dec 2023 18:37
Electron skrev: 08 dec 2023 17:32
wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂
Har aldrig haft nån bil med regnsensor :mrgreen:
Näe precis - det har du inte idag heller.