Sida 1 av 1

Batteribyte Modellår 2019

Postat: 19 feb 2024 18:52
av Tellus
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 19:02
av Elix747
Min M3LR 2019 är ca 5år. Jag har inte bytt 12v batteri. Ingen varning hittills. Funderat också på att byta för säkerhets skull.

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 19:03
av Legato
Bytte på min 21a med 24k mil i förebyggande syfte. På de nyare kostar det bara dryga 1000-lappen så kändes värt att minska risken att bli stående.

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 19:04
av Oryd
M3P -20.
Ingen varning, akut bärgning. Helt stillastående. Bärgaren kunde inte få igång den. Märkligt att bilen inte förvarnade om 12v batteriet.

Råd: byt som 5 års-present🎂

I övrigt har det varit få incidenter och nästan inga servicekostnader.

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 19:14
av Trean
När bilen var 3.5 år gammal fick jag en varning att 12 V-batteriet behövde bytas. Gjorde ett ärende i appen och Mobile Service kom och bytte batteriet helt gratis. Tydligen är det 4-års garanti på detta.

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 21:00
av NiklasTesla
Tellus skrev: 19 feb 2024 18:52
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Model 3 LR AWD från -19. 18000mil på samma batteri. Kör dock dagligen samt en del långa sträckor så 12voltsbatteriet i vår bil laddas ofta. Vad kostar ett byte? Kan man köpa ett billigare och bättre12v batteri än det som Tesla erbjuder?

MVH

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 19 feb 2024 21:19
av JonasF1
Tellus skrev:
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Också en 2019 snart 5 år.
Byte själv för en månad sedan då jag fick lite problem med bilen.
Börja med att fönsterhissarna kändes långsamma.
Sedan börjat framhuven o bli svåröppnad.
Ingen varning på skärmen.

Efter bytet fungerade det normalt igen. :)

/Jonas


Skickat från min CPH2399 via Tapatalk


Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Postat: 22 feb 2024 20:53
av Tellus
Inklusive batteri, montering, ranger, moms.
Väntetid 4 vardagar från förfrågan till utfört arbete. Otroligt bra Tesla.
Totalkostnaden nu 2410kr på 5 år, det får man tio eller tjugodubbla på en fossil plus bensin/diesel och allt annat man får lida av.

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 22 feb 2024 21:21
av Arctic Drifter
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 22 feb 2024 21:22
av Tellus
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 22 feb 2024 21:27
av Arctic Drifter
Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 22 feb 2024 21:27
av Arctic Drifter
Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 22 feb 2024 22:37
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:27
Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.
14V ibland lite plus brukar vara standard.

Specen är 13.8V historiskt för system med blybatterier.

Det skulle gå köra 4 celler LFP/LiFePo4 som blir 14.4V fullladdat.
Det finns lithiumbatterier för 12v elsystem, ungefär som jag beskrev ovan.
Jag köpte ett till min pappas åkgräsklippare, det fungerar.

Tesla valde inte LFP, sannolikt bland annat pga tempersturkänsligheten.

Tesla kör 4 celler NMC i serie, så 4 x 4.2V är teoretiskt max men täTedla laddar bara det batteriet till runt 80%, så det blir cirka 16V.

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 24 feb 2024 16:51
av Rikardr
Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038

Re: Batteribyte Modellår 2019

Postat: 24 feb 2024 18:18
av Tellus
Rikardr skrev: 24 feb 2024 16:51
Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
Undra vem eller vad som förstörde värmepaketet