Sida 1 av 2

Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 23 mar 2024 15:33
av SosaTesla
Vi ska bila ner i Europa till sommaren. Vilka bärbara 12/220V kompressorkyl rekommenderar ni?

Ps behövs solskydd för glastaket?

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 23 mar 2024 21:34
av Trean
Tänk på att Model Y inte har 12 V utan 16 V så du bör välja en kyl som fungerar med 16 V.

Här är ett exempel på en sådan: https://www.temai.tech/products/model-y-trunk-fridge

Solskydd för glastaket tycker inte jag behövs.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 23 mar 2024 21:40
av martinot
Jag har inte testat denna på nya Tesla-Li-Ion-systemen, men dessa kompressorkylar skall klara 16V var jag förstått enligt spec.

https://www.dometic.com/sv-se/outdoor/k ... -35-223542

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 01:57
av SosaTesla
Trean skrev: 23 mar 2024 21:34
Tänk på att Model Y inte har 12 V utan 16 V så du bör välja en kyl som fungerar med 16 V.

Här är ett exempel på en sådan: https://www.temai.tech/products/model-y-trunk-fridge

Solskydd för glastaket tycker inte jag behövs.
Tack så mycket! Höll på att göra ett jävla misstag!

Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 07:29
av themax
Vi kör med en vanlig Biltemabox i vår Model Y (med 16 volt). Funkar utmärkt och räcker för våra behov.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000051694

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 08:02
av kallekula
martinot skrev: 23 mar 2024 21:40
Jag har inte testat denna på nya Tesla-Li-Ion-systemen, men dessa kompressorkylar skall klara 16V var jag förstått enligt spec.

https://www.dometic.com/sv-se/outdoor/k ... -35-223542
Denna kör jag med. Funkar utmärkt. Inga problem ha glass i boxen fast bilen står i solen.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 09:07
av Leo
Menar du bärbar som kylväska med axelrem ner till stranden eller släpbar in på ett hotellrum?

Har själv en Dometic CFX28 suverän kyl/frys MEN rejält tung/klumpig även tom. (13kg tom) Men lite mat/vatten mm så blir det fort +20kg och då är man gärna två som bär.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 10:05
av xms67
Måste få fråga, jag har en bra kylbox(med värme om man så vill också) från Dometic. Det är en 12 V. Visst kan man använda den i Teslan 16 V? Eller vad händer då?

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 12:42
av SosaTesla
Jag undrar också. De flesta är 12v och jag hittar knappt 16v. Det måste alltså vara 16v?

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 13:36
av Herrelbilist
IMG_8572.png
IMG_8571.png
Från teslas sida

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 14:09
av SosaTesla
Tack så mycket!

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 14:35
av xms67
Herrelbilist skrev: 24 mar 2024 13:36
IMG_8572.pngIMG_8571.png

Från teslas sida
Vad betyder det här: ”För fordon tillverkade efter ungefär november 2021 maste strömriktare som är
anslutna till lagspänningsuttaget stödja
16V DC-ingảng för att fungera.”

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 15:53
av martinot
Leo skrev: 24 mar 2024 09:07
Menar du bärbar som kylväska med axelrem ner till stranden eller släpbar in på ett hotellrum?

Har själv en Dometic CFX28 suverän kyl/frys MEN rejält tung/klumpig även tom. (13kg tom) Men lite mat/vatten mm så blir det fort +20kg och då är man gärna två som bär.
Jo, det är väldigt olika produkter om man skall välja en lätt och billig kylbox med begränsad kylkapacitet (peltierelement), eller en tyngre och dyrare, men också betydligt kraftigare kylning och strömsnålare/effektivare (kompressor).

För en kylväska till stranden så är en med kylbox med peltierelement, eller kanske ännu hellre (då du oftast inte har tillgång på ström vid stranden) en passiv kylväska med klassiska kylklampar det jag själv hade valt i det scenariot. Här blir ju en tung kylbox med kompressor väldigt klumpigt och lätt helt fel val. Dessutom kanske du måste ytterligare släpa på en minst lika tung batteribank med till stranden för att driva den (iaf. om du är där större delen av dagen).

Skall man däremot ha en kylbox som främst står i elbilen eller segelbåten, så är nog en strömsnålare (bra för räckvidd i en elbil, och i en segelbåt med husbatterier med begränsad energikapacitet) och effektivare kylbox med hög kyleffekt (bra om bilen parkeras i gassande sol) som en med kompressor att föredra.

Så om en klassisk frigolitbox med kylklampar, en på el med peltierelement eller en på el med kompressor, är bäst beror helt på användningsområdet.

För TS som jag tolkar främst kommer ha kylboxen i bilen, så hade jag nog satsat på en kompressormatad box.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 16:24
av mikebike
xms67 skrev: 24 mar 2024 14:35
Herrelbilist skrev: 24 mar 2024 13:36
IMG_8572.pngIMG_8571.png

Från teslas sida
Vad betyder det här: ”För fordon tillverkade efter ungefär november 2021 maste strömriktare som är
anslutna till lagspänningsuttaget stödja
16V DC-ingảng för att fungera.”
Tesla bytte från 12V blysyrabatteri till 16V litiumbatteri och en del utrustning klarar inte av den högre spänningen.

När det gäller billiga kylskåp med peltierelement och dyrare med kompressor finns det en väsentlig skillnad.
Peltierelementet flyttar värme från den kalla sidan till den varma sidan. Om man kopplar bort matningen så börjar värmen vandra tillbaks till den kalla sidan och boxen blir varm igen.
En klar nackdel om man tänker ta ur boxen ur bilen.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 17:00
av xms67
mikebike skrev: 24 mar 2024 16:24
xms67 skrev: 24 mar 2024 14:35
Herrelbilist skrev: 24 mar 2024 13:36
IMG_8572.pngIMG_8571.png

Från teslas sida
Vad betyder det här: ”För fordon tillverkade efter ungefär november 2021 maste strömriktare som är
anslutna till lagspänningsuttaget stödja
16V DC-ingảng för att fungera.”
Tesla bytte från 12V blysyrabatteri till 16V litiumbatteri och en del utrustning klarar inte av den högre spänningen.

När det gäller billiga kylskåp med peltierelement och dyrare med kompressor finns det en väsentlig skillnad.
Peltierelementet flyttar värme från den kalla sidan till den varma sidan. Om man kopplar bort matningen så börjar värmen vandra tillbaks till den kalla sidan och boxen blir varm igen.
En klar nackdel om man tänker ta ur boxen ur bilen.
Tack! Fråga, betyder det att min halvgamla men välfungerande Dometic 12 V fungerar i en Tesla med 16 V? 😁

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 17:13
av mans71
Är 16V ett annat typ av uttag? Traditionella uttag är specade för 12-15V enligt wikipedia men det kanske är fel?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... wer_outlet

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 17:24
av mikebike
mans71 skrev: 24 mar 2024 17:13
Är 16V ett annat typ av uttag? Traditionella uttag är specade för 12-15V enligt wikipedia men det kanske är fel?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... wer_outlet
Nä, det är samma uttag.
Tesla har för vana att tänja på standarder. SuC ger 25% mer ström än CCS2-standarden t.ex.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 19:45
av fth
Det är ju värt att notera att även dom gamla ”12V”-uttagen med blybatterier kan fluktuera mellan typ 10 och 15V.

Jag killgissar att dom flesta boxar inte har några problem öht med en volt till.

/fth

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 20:34
av Leo
En del som min Dometic är ju märkt 12/24V så frågan är om det då funkar bra med 16V? Känns som det borde funka men man vet ju aldrig. Kan ju vara antingen 12-24V eller 12 alt 24V specifikt.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 24 mar 2024 22:41
av rhansson
Leo skrev: 24 mar 2024 20:34
En del som min Dometic är ju märkt 12/24V så frågan är om det då funkar bra med 16V? Känns som det borde funka men man vet ju aldrig. Kan ju vara antingen 12-24V eller 12 alt 24V specifikt.
Det brukar betyda 12V eller 24V för att funka med fordon som har två 12V batterier seriekopplade. Exempelvis arbetsfordon som lastare osv.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 25 mar 2024 19:08
av jonasl
https://www.xn--tssla-gra.se/camping/56 ... ysfunktion

25-liters-varianten ska passa i frunken (!) på Model Y. Finns även på andra ställen bland annat under varumärket Vevor till lägre pris. Och det är en box med kompressor. De ska fungera med 16V också.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 25 mar 2024 20:08
av fth
jonasl skrev: 25 mar 2024 19:08
https://www.xn--tssla-gra.se/camping/56 ... ysfunktion

25-liters-varianten ska passa i frunken (!) på Model Y. Finns även på andra ställen bland annat under varumärket Vevor till lägre pris. Och det är en box med kompressor. De ska fungera med 16V också.
På Europaresa under sommaren så är nog inte frunken någon bra plats för kylen, parkerar man i solen så finns det inte en chans för boxen att hålla temperaturen.

Jag har alltid min box i bilen, och har jag kylvaror i den så låter jag AC vara på.

/fth

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 25 mar 2024 22:47
av jonasl
Nä, frunken är förhoppningsvis ganska tät och då lär det bli väääldigt varmt i den begränsade luftmängden runt kylboxen.

Men här hemma tror jag det skulle fungera fint!

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 26 mar 2024 10:28
av SosaTesla
jonasl skrev: 25 mar 2024 19:08
https://www.xn--tssla-gra.se/camping/56 ... ysfunktion

25-liters-varianten ska passa i frunken (!) på Model Y. Finns även på andra ställen bland annat under varumärket Vevor till lägre pris. Och det är en box med kompressor. De ska fungera med 16V också.
25 liters varianten är intressant att ha i trunken men var står det att det passar 16v? Står ingenstans tyvärr.

Re: Bärbar 12/220V kompressorkyl

Postat: 26 mar 2024 10:55
av fth
Jag köpte nyligen en 15l Vevor kompressor som jag hittade på Ali för €145:

https://a.aliexpress.com/_Euo4Ks9

Jag har inte testat den med 16V, men jag har svårt att tro att den skulle ha problem med det.

Jag har innan denna kört med en billig peltier-box (typ 300:-) under många år, det gick väldigt bra det med.

/fth

Edit: jag betalade faktiskt bara €116 med någon rabattkod insåg jag sen, det kan vara värt att kolla aktuella erbjudanden på Ali.