Sida 1 av 5

Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 06:34
av taliz
Idag var första dagen då Volvo Cars aktier handlades utan rätt till att få utdelning av Volvos Polestar-aktier. Samma dag meddelar Polestar katastrofala säljsiffror för första kvartalet. Polestar lyckades bara få ut 7200 bilar, ett ras på 40 procent jämfört med de 12 100 bilar som levererades ut första kvartalet 2023.

Av de levererade bilarna var 1200 nya Polestar 4, vilket innebär att Polestar 2 har nästintill en halverad försäljning. Vd Thomas Ingenlath ställer sitt hopp till att Polestar 3 och Polestar 4 ska rädda företaget. Polestar har skjutit upp sin årsrapport till den 30 april, och investerarna vet inte hur det har gått för bolaget sedan tredje kvartalet 2023.
https://carup.se/katastrof-for-polestar ... -rasar-40/

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 09:25
av Piggelin
Kinabilar som kostar mer än tyska bilar.
Inte konstigt att de floppar.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 09:53
av Verdi_
Priserna är satta efter marknaden 2011-2022. Det funkar inte längre.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 10:00
av wheels
Piggelin skrev: 13 apr 2024 09:25
Kinabilar som kostar mer än tyska bilar.
Inte konstigt att de floppar.
Dom har ju kört på den tesen att det är svenska bilar. Samma som Volvo, men där lyckas dom huka sig fortfarande

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 14:20
av lawe
Leveransklara 2:or är rabatterade med ca 100'. Inte undra på att försäljningen dykt då 3:an är så försenad.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 14:35
av Fredrik j
lawe skrev: 13 apr 2024 14:20
Leveransklara 2:or är rabatterade med ca 100'. Inte undra på att försäljningen dykt då 3:an är så försenad.
Det kan säkert finnas en och annan kund som väljer mellan 2 och 3, men jag tror dom flesta polestarspekulanter väntar på 4an. Jag är själv sugen men ser ingen poäng med att beställa så långt innan leverans på en bil som massproduceras. Jag skulle också vilja se en ränterabatt på 4an för att jag ska slå till.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 19:33
av joel80
Hämtade ut min nya P2a i tisdags... så på nästa kvartals antal har hag bidragit lite. Bild
Bild

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 20:10
av mikaELbil
joel80 skrev: 13 apr 2024 19:33
Hämtade ut min nya P2a i tisdags... så på nästa kvartals antal har hag bidragit lite. Bild
Bild
Eftersom Polestar förlorar pengar på varje såld bil så har du ökat på deras förlust. :lol: :lol:

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 20:28
av mikebike
joel80 skrev: 13 apr 2024 19:33
Hämtade ut min nya P2a i tisdags... så på nästa kvartals antal har hag bidragit lite. Bild
Bild
Ny färg?

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 20:37
av Honkan
Såg en P4 idag och den är inte alls snygg, Zeekr 001 i svart är mycket snyggare , jag tror vi ser konkurs av Polestar eller att man säljer bolaget billigt till volvo

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 21:33
av Fredrik j
Honkan skrev: 13 apr 2024 20:37
Såg en P4 idag och den är inte alls snygg, Zeekr 001 i svart är mycket snyggare , jag tror vi ser konkurs av Polestar eller att man säljer bolaget billigt till volvo
Alltså, polestar och Volvo är två bolag inom Geely.
Läste att en stor del av polestars skulder är kostnaden för att man bygger bilar i fabriker man inte äger och att man köpt utvecklingstjänster av Volvo.
En konkurs skulle ju bli mycket märklig om huvudägaren Geely är största fordringsägaren.
Men det kanske finns några skattetekniska fördelar med att tvinga ett dotterbolag i konkurs.
Dessutom har man två nya bilmodeller nära produktionsstart.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 22:04
av Legato
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 22:43
av Elof
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Är det inte märkligt att de ens lanserar Zeekr i väst? När de redan har ett urgammalt starkt premiumvarumärke i form av Volvo och var på god väg att bygga ett nytt med Polestar? Hur har de egentligen tänkt positionera sina märken? Som utomstående är det svårbegripligt.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 13 apr 2024 23:04
av Fredrik j
Elof skrev: 13 apr 2024 22:43
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Är det inte märkligt att de ens lanserar Zeekr i väst? När de redan har ett urgammalt starkt premiumvarumärke i form av Volvo och var på god väg att bygga ett nytt med Polestar? Hur har de egentligen tänkt positionera sina märken? Som utomstående är det svårbegripligt.
Polestarbilarna var inte klara?

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 00:29
av Donk
Honkan skrev: 13 apr 2024 20:37
Såg en P4 idag och den är inte alls snygg, Zeekr 001 i svart är mycket snyggare , jag tror vi ser konkurs av Polestar eller att man säljer bolaget billigt till volvo
Tur smaken är olika annars hade väl alla bilar sett likadana ut :D Var lite fundersam till designen först men när jag såg den live på elbilsmässan så blev jag rejält positivt överraskad, riktigt snygg enligt mig. Och interiören kändes otroligt genomarbetad med många fina detaljer. Tror PS4an kommer bli en grym bil och prismässigt tycker jag den känns hyfsat konkurrenskraftig med tanke på prestanda, storlek, utrustning och design/kvalitet (jämför tex med Audi Q6, Mercedes EQE, BMW I5 och Tesla Model S LR). Med det sagt gillar jag Zeekr 001 med. Inte helt överens med fronten men överlag en maffig bil. Synd att de haft så mycket mjukvaru-strul och minst sagt otaktiskt att lansera en uppdaterad bättre modell på andra marknader, annars hade jag nog beställt en Privilige.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 05:57
av taliz
Elof skrev: 13 apr 2024 22:43
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Är det inte märkligt att de ens lanserar Zeekr i väst? När de redan har ett urgammalt starkt premiumvarumärke i form av Volvo och var på god väg att bygga ett nytt med Polestar? Hur har de egentligen tänkt positionera sina märken? Som utomstående är det svårbegripligt.
Handlar garanterat om ägarkontroll.
Varit en hel del interna stridigheter mellan Volvo och Geely. Med Zeekr är det Geely som bestämmer själva. Sen som bonus kan de göra ytterligare en IPO och dra in en hög cash.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 10:27
av Maw
taliz skrev: 14 apr 2024 05:57
Varit en hel del interna stridigheter mellan Volvo och Geely.
Vad har du för källa för det här påståendet?

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 23:11
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Väst är inte viktigt, Kinamarknaden är! För Geely...

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 23:13
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:11
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Väst är inte viktigt, Kinamarknaden är! För Geely...
Det stämmer såklart inte alls. Kina är absolut viktigt också, men det är självklart att Geely, precis som alla andra kinesiska tillverkare, drömmer om genomslag i västvärlden.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 14 apr 2024 23:26
av martinot
Elof skrev: 13 apr 2024 22:43
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Är det inte märkligt att de ens lanserar Zeekr i väst? När de redan har ett urgammalt starkt premiumvarumärke i form av Volvo och var på god väg att bygga ett nytt med Polestar? Hur har de egentligen tänkt positionera sina märken? Som utomstående är det svårbegripligt.
Jo, var väldigt underligt med att de skapade det nya varumärket Zeekr.

Glöm inte heller bort Lync & Co.

Tycker att det är väldigt märkligt med Geely att de har nästan inflation i att skapa nya varumärken hela tiden.

BYD är BYD. Tesla är Tesla.

Känns enklare och smartare att lägga all marknadsföring på ett enda nytt varumärke, än att sprida sina marknadsaktiviteter på en massa olika nya okända varumärken (att Geely däremot köpt varumärket Lotus kan jag förstå, för det är ändå ett historiskt känt namn).

Hade IMO nog varit smartare för Geely att bygga främst/enbart på Volvo för alla sina elbilar i västvärlden, och sedan eventuellt kompletterat med varumärket Lotus för mer extrema elektriska sportbilar.

Namnet Polestar hade Geely/Volvo istället kunnat använda som tilläggsbeteckning för speciella prestanda-versioner av Volvo, likt M-serien hos BMW och AMG/Brabus hos Mercedes.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 15 apr 2024 00:26
av Legato
martinot skrev: 14 apr 2024 23:26
Elof skrev: 13 apr 2024 22:43
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Är det inte märkligt att de ens lanserar Zeekr i väst? När de redan har ett urgammalt starkt premiumvarumärke i form av Volvo och var på god väg att bygga ett nytt med Polestar? Hur har de egentligen tänkt positionera sina märken? Som utomstående är det svårbegripligt.
Jo, var väldigt underligt med att de skapade det nya varumärket Zeekr.

Glöm inte heller bort Lync & Co.

Tycker att det är väldigt märkligt med Geely att de har nästan inflation i att skapa nya varumärken hela tiden.

BYD är BYD. Tesla är Tesla.

Känns enklare och smartare att lägga all marknadsföring på ett enda nytt varumärke, än att sprida sina marknadsaktiviteter på en massa olika nya okända varumärken (att Geely däremot köpt varumärket Lotus kan jag förstå, för det är ändå ett historiskt känt namn).

Hade IMO nog varit smartare för Geely att bygga främst/enbart på Volvo för alla sina elbilar i västvärlden, och sedan eventuellt kompletterat med varumärket Lotus för mer extrema elektriska sportbilar.

Namnet Polestar hade Geely/Volvo istället kunnat använda som tilläggsbeteckning för speciella prestanda-versioner av Volvo, likt M-serien hos BMW och AMG/Brabus hos Mercedes.
Nja, tyvärr håller BYD numera på med samma sak... Man har både Yangwang för ultrapremium samt Denza (även om Mercedes äger en liten bit av det).

Men jag håller med om att Geely är alldeles för rörigt sett till varumärken!

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 15 apr 2024 08:17
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:11
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Väst är inte viktigt, Kinamarknaden är! För Geely...
Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 15 apr 2024 09:07
av kaffekoko
Legato skrev: 14 apr 2024 23:13
Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:11
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Väst är inte viktigt, Kinamarknaden är! För Geely...
Det stämmer såklart inte alls. Kina är absolut viktigt också, men det är självklart att Geely, precis som alla andra kinesiska tillverkare, drömmer om genomslag i västvärlden.
Västeuropa har tyvärr hybris och lever kvar i gamla tider där välden kretsade kring dem(oss). Bor 4,5 miljarder i asien, det är där framtiden finns tyvärr. Pendeln har svängt. Klart man vill sälja bilar i europa också men inte längre enda och viktigaste marknaden.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 15 apr 2024 11:14
av Legato
kaffekoko skrev: 15 apr 2024 09:07
Legato skrev: 14 apr 2024 23:13
Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:11
Legato skrev: 13 apr 2024 22:04
Mycket troligare att man lägger ner Zeekr än Polestar. Polestar är ett långt mycket starkare varumärke i väst.
Väst är inte viktigt, Kinamarknaden är! För Geely...
Det stämmer såklart inte alls. Kina är absolut viktigt också, men det är självklart att Geely, precis som alla andra kinesiska tillverkare, drömmer om genomslag i västvärlden.
Västeuropa har tyvärr hybris och lever kvar i gamla tider där välden kretsade kring dem(oss). Bor 4,5 miljarder i asien, det är där framtiden finns tyvärr. Pendeln har svängt. Klart man vill sälja bilar i europa också men inte längre enda och viktigaste marknaden.
Detta stämmer helt enkelt inte. Du missar två helt centrala aspekter:

1.) Det politiska. Kina är fast beslutna att ta över världsmarknaden för grön teknik. Det är inte för inte som man hårt subventionerade tillverkningen av solpaneler och efter några år nära nog fick monopol på den marknaden. Nu gör man samma sak med elbilar.

2.) Det ekonomiska. Det är en j-la skillnad att sälja hundratusenkronorsbilar i Indien vs att sälja miljonbilar i USA.

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Postat: 15 apr 2024 11:52
av Jerka
Jag tror det är en kinesisk grej. Nya, spännande varumärken säljer bättre än gamla tråkiga. Tror det kan hänga ihop med deras historia. Eftersom landet gjort en så snabb resa från fattigt till rikt så är det mesta som är bra nytt. Hus som är tio år gamla anses snudd på fallfärdiga. Det finns heller inget Mercedes eller Volvo i Kina, utan alla märken är nya. Polestar kanske bara är så 2020 och helt ute nu, nu är det Zeekr som gäller.