Sida 1 av 1

MYLR eller MYP?

Postat: 14 apr 2024 22:54
av Skyvandrare
Äntligen är det dags att byta ut Passaten mot en Y och det kan mycket väl bli en begagnad.

Nu är frågan om det blir MYLR eller MYP?

Bilen kommer användas som familjebil vilket innefattar husvagn, takbox och långresor. Så en LR är väl det vettigaste. Men en P är väl roligare och gör väl egentligen samma jobb?

Lite frågor till er erfarna Y-ägare:
-Kan man eftermontera dragkrok på alla MY?

-Är MYP ok för långresor eller är den mycket ”stötigare” än LR?

-Har alla MYP Track Mode, även 2021 & 2022?

-Har alla MYP samma prestanda (effekt, 0-100)?

-Varför ska vi välja P resp. LR?

Tack på förhand

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 14 apr 2024 23:20
av Nicke Nyfiken
Skyvandrare skrev: 14 apr 2024 22:54
Äntligen är det dags att byta ut Passaten mot en Y och det kan mycket väl bli en begagnad.

Nu är frågan om det blir MYLR eller MYP?

Bilen kommer användas som familjebil vilket innefattar husvagn, takbox och långresor. Så en LR är väl det vettigaste. Men en P är väl roligare och gör väl egentligen samma jobb?

Lite frågor till er erfarna Y-ägare:
-Kan man eftermontera dragkrok på alla MY?

-Är MYP ok för långresor eller är den mycket ”stötigare” än LR?

-Har alla MYP Track Mode, även 2021 & 2022?

-Har alla MYP samma prestanda (effekt, 0-100)?

-Varför ska vi välja P resp. LR?

Tack på förhand
-Ja det går att eftermontera dragkrok på alla Model Y.
Rangers monterar den på drygt en timme.

-Alla MYP har den uppdaterade fjädringen som är mindre stötig. MYLR -21 och -22 är stötigare än MYP.
LR -23 och senare uppfattar jag som likvärdiga med MYP.

-Ja alla MYP har Track Mode. (Finns inga MYP -21 i Europa)

-Ja alla MYP har samma prestanda och batterityp oavsett årsmodell.

-P är roligare att köra och ser lite mindre slätstruken ut. Också har den Track Mode så man kan leka lite på vintern. LR är lite billigare i inköp. Vilket man väljer är helt efter egna preferenser. Jag valde en MYP och ångrar det inte. Men jag tror jag varit nöjd även med en LR (med den uppdaterade fjädringen)

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 06:47
av Oscar11
Jag valde LR pga rädsla för däckkostnad med en P då jag kör ganska mycket.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 07:19
av mikebike
Oscar11 skrev: 15 apr 2024 06:47
Jag valde LR pga rädsla för däckkostnad med en P då jag kör ganska mycket.
Man kan byta hjul. ;)
Det hade jag gjort om jag hade en MYP.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 07:47
av SwedishAdvocate
Skyvandrare skrev: 14 apr 2024 22:54
Äntligen är det dags att byta ut Passaten mot en Y och det kan mycket väl bli en begagnad. [...
Gissar att du har koll på saker som eventuella privatimporter kan ha lägre andrahandsvärde och högre försäkringskostnader...

Samt att Tesla väl(?) fortfarande erbjuder ~2% på finansiering vid nyköp. Däremot så var det väl tyst vid kvartalsslutet i slutet på mars om eventuella 'deals' från Tesla, så det kanske de har slutat med (Eller så hoppade jag över de trådarna...).

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 07:52
av Skyvandrare
Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 23:20
Skyvandrare skrev: 14 apr 2024 22:54
Äntligen är det dags att byta ut Passaten mot en Y och det kan mycket väl bli en begagnad.

Nu är frågan om det blir MYLR eller MYP?

Bilen kommer användas som familjebil vilket innefattar husvagn, takbox och långresor. Så en LR är väl det vettigaste. Men en P är väl roligare och gör väl egentligen samma jobb?

Lite frågor till er erfarna Y-ägare:
-Kan man eftermontera dragkrok på alla MY?

-Är MYP ok för långresor eller är den mycket ”stötigare” än LR?

-Har alla MYP Track Mode, även 2021 & 2022?

-Har alla MYP samma prestanda (effekt, 0-100)?

-Varför ska vi välja P resp. LR?

Tack på förhand
-Ja det går att eftermontera dragkrok på alla Model Y.
Rangers monterar den på drygt en timme.

-Alla MYP har den uppdaterade fjädringen som är mindre stötig. MYLR -21 och -22 är stötigare än MYP.
LR -23 och senare uppfattar jag som likvärdiga med MYP.

-Ja alla MYP har Track Mode. (Finns inga MYP -21 i Europa)

-Ja alla MYP har samma prestanda och batterityp oavsett årsmodell.

-P är roligare att köra och ser lite mindre slätstruken ut. Också har den Track Mode så man kan leka lite på vintern. LR är lite billigare i inköp. Vilket man väljer är helt efter egna preferenser. Jag valde en MYP och ångrar det inte. Men jag tror jag varit nöjd även med en LR (med den uppdaterade fjädringen)
Tack Nicke! Mycket bra svar.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 07:57
av Verdi_
Jag tycker P är lite för nervös på gaspedalen. En aning oharmonisk. Men det är ju en vanesak också.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 08:05
av Arctic Drifter
Jag tycker att Performance hos Tesla och t.ex. M-sport hos BMW är så som man valt att designa bilen. Sedan gör man den lite fulare och tar mindre betalt i en annan modell. För att kunna ta lite premium för P/M :D

Jämför gärna en P och en RWD/LR, de finns ju överallt numera, särskilt de senare. Jag tycker de senare ser alldeles för höga och vingliga ut. Alldeles för mycket luft mellan ovankant däck och skärmkant.

Men smaken är som baken, finns säkert andra som gillar den höga looken...

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 09:07
av Honkan
Jag har två MYP och är en perfekt familjebil, jag ville ha lite schysstare fälgar och vinge så då blev det en P , kör nästan alltid i Chill mode så är ingen nervös bil alls, frugan älskar den!

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 09:27
av Skyvandrare
Honkan skrev: 15 apr 2024 09:07
Jag har två MYP och är en perfekt familjebil, jag ville ha lite schysstare fälgar och vinge så då blev det en P , kör nästan alltid i Chill mode så är ingen nervös bil alls, frugan älskar den!
Tack Honkan. Misstänker att ni har en med och en utan USS parkeringssensorer. Hur funkar det utan?

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 09:30
av Skyvandrare
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 07:47
Skyvandrare skrev: 14 apr 2024 22:54
Äntligen är det dags att byta ut Passaten mot en Y och det kan mycket väl bli en begagnad. [...
Gissar att du har koll på saker som eventuella privatimporter kan ha lägre andrahandsvärde och högre försäkringskostnader...

Samt att Tesla väl(?) fortfarande erbjuder ~2% på finansiering vid nyköp. Däremot så var det väl tyst vid kvartalsslutet i slutet på mars om eventuella 'deals' från Tesla, så det kanske de har slutat med (Eller så hoppade jag över de trådarna...).
Tack. Jo jag har lite koll. Är dock lite gammalmodig och kommer köpa bilen utan finansiering. Det får också bli en svensksåld om det blir beg.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 15 apr 2024 09:30
av flamman
Arctic Drifter skrev: 15 apr 2024 08:05
Jag tycker att Performance hos Tesla och t.ex. M-sport hos BMW är så som man valt att designa bilen. Sedan gör man den lite fulare och tar mindre betalt i en annan modell. För att kunna ta lite premium för P/M :D

Jämför gärna en P och en RWD/LR, de finns ju överallt numera, särskilt de senare. Jag tycker de senare ser alldeles för höga och vingliga ut. Alldeles för mycket luft mellan ovankant däck och skärmkant.

Men smaken är som baken, finns säkert andra som gillar den höga looken...
Kan inte annat än hålla med. Tyvärr. Eftersom jag gick från P till LR. Den lägre looken är nog den av sakerna jag saknar mest. Har man väl sett skillnaden är det svårt att inte se den varje gång man ser en MY…
Hann aldrig testa track-mode (mjukvaran fanns inte då).

Sen säger logiken att LR är tillräcklig och rätt val.
0-100 på 5 sekunder är tillräckligt (även om jag saknar klippet och är lite sugen på acc. Boost). 19”-däck kostar inte lika mkt. Slipper åka runt och bara vänta på att 21” ska bli skrapade. Lite högre när man ska köra i snön vid fjällstugan. AWD och aningen längre räckvidd med std-hjulen.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 08:35
av Kave
Största anledningen för mig att välja P är att kunna stänga av anstisladd. Köper av princip inte bilar där inte jag kan sladda i snön.
Var inne på en 3P men inser att jag behöver mer utrymme samt dragkrok så får väl vänta på nästa MYP istället. Köper bil för att ha den i minst 5 år så då är det viktigare att det blir rätt en lite billigare.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 10:16
av flamman
Som jag tolkar det så kan s3xy-buttons från Enhance aktivera drift mode på alla Teslor. Vilket borde vara just att stänga av anti-sladd. Om det är just bara sladda du vill göra så kanske det räcker? S3xy-Button ger flera andra bra funktioner också.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 12:05
av Kave
Bra idé med knapparna men det är väl inte orimligt att detta kommer kodas bort i framtiden?

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 12:15
av flamman
Skulle säga att det är liten chans att Tesla inför funktion att helt stänga av anti-sladd.
Kör man fast finns dock Slip Start och Off-Road Assist. Har faktiskt inte testat om det går att aktivera dem och därmed få till möjlighet att sladda. Kanske går. Låter faktiskt lite så på beskrivningen i manualen (dvs att traction control stängs av).

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 12:58
av Ilduce77
Honkan skrev: 15 apr 2024 09:07
Jag har två MYP och är en perfekt familjebil, jag ville ha lite schysstare fälgar och vinge så då blev det en P , kör nästan alltid i Chill mode så är ingen nervös bil alls, frugan älskar den!
Håller med... Jag valde MYP och det mest pga utseende och ny fjädring jämfört med LR, när jag beställde.

Kör också alltid i chill mode, men ibland är det kul att visa upp vad den kan göra i sport och ibland räcker det med att bara själv veta.. 😁

Den är nervösare i sport och perfekt i chill.

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 24 apr 2024 20:19
av Skyvandrare
Nu står det en MYP i carporten :D

Tack för bra svar, så vi vågade välja P

Re: MYLR eller MYP?

Postat: 26 apr 2024 11:24
av Ilduce77
Skyvandrare skrev: 24 apr 2024 20:19
Nu står det en MYP i carporten :D

Tack för bra svar, så vi vågade välja P
GRATTIS till ett bra val.. 😃