Sida 1 av 2

Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 03:01
av Stroman
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 05:50
av Vikingkr0n0s
Provkör ny Highland/MY och jämför?
Tycker du fortfarande att exempelvis BMW är trevligare så är ju valet lätt tänker jag.
USP med supercharger är ju inte lika stor längre då dom flesta nu mera är öppna för alla.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 06:06
av taliz
Highland är mkt tystare, har mkt bättre fjädring och dessutom nya bättre stolar.
Provkör som sagt.
Men skulle inte köpa LR, endast RWD eller P. Hade prutat ner en ID7 Tourer istället för LR.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 07:34
av Niklas Z
Jag har en Model 3 LR 2020 som jag fixat lite med för att få ner ljudnivån. Det är inga stora saker som jag gjort, men några är det:

1. Satt dämpmaterial på plåtytorna under bagagerumsklädseln.
2. Satt dämpmaterial på baksidan av de inre dörrpanelerna.
3. Monterat lite extra gummilister runt dörrarna.
4. Använder lägre däcktryck än vad Tesla rekommenderar. Jag brukar ha 2,6 bar.
5. Valt tysta däck: Hankook Ion Evo

Rent allmänt är det svårt att i efterhand dämpa en bil. Åtgärd 1-3 har haft viss effekt, men det blir inga stora förändringar av sådant efterarbete. Jag tror att punkt 1 är den av de tre första som haft mest effekt. Det var ett enkelt jobb. Åtgärd 4 är uppenbart gratis och enkel att genomföra.
Nummer 5 är den viktigaste åtgärden.
Jag är själv BMW-människa (har kört BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan) och har kört i4 flera gånger. Senast i somras provade jag i4 på en väg med sliten asfalt (vägen fick ny beläggning några veckor senare) i 110 km/h och direkt efter körde jag samma sträcka med min Model 3. Jag mätte 69 dB i 110 km/h med Teslan och 68 dB med i4. Det är en marginell skillnad.
I höstas provkörde jag Highland och mitt intryck var att den är tystare än min Model 3, men inte jättemycket tystare. Tyvärr medgav övrig trafik inte någon vettig mätning av ljudnivå., men mitt intryck är att Highland är lika tyst som i4.
Det ska sägas att de i4 jag kört har haft 20-tums hjul. Kanske går att få en i4 tystare med 19-tum.
Fjädringskomforten är klart bättre i Highland än i min 2020 M3LR. Jag kan inte svara på hur den står sig mot i4 i det avseendet eftersom det gick flera månader mellan provkörning av i4 och Highland.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 07:47
av Lerumsexpressen
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Just sätena i M3 och MY är nog det är minst bästa med dom, tog tid att vänja sig. Kanske M3 Performance är bättre och kommande Juniper blir bra?

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 08:19
av T4s
Testa nya M3. Stor skillnad

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 08:19
av Xyborg
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla.uu Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Niklas Z skrev: 24 apr 2024 07:34
.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Jag har en 2021 års Model 3 LR. Likt Niklas Z så upplever jag inte några som helst problem med spårning heller.

Min årsmodell fick ju laminerade sidorutor fram vilket gjorde den marginellt tystare än de äldre Model 3, men det påverkar framförallt mängden ljud som tränger in från omgivande trafik. Däckbuller är fortfarande den största källan till oväsen. Jag märker STOR skillnad när jag byter till vinterdäcken Goodyear Ultragrip (dubbfria). De är rejält mycket tystare.

Tyvärr blev ju stolarna betydligt sämre 2021 - i min mening. De kortade av sittdynan ganska mycket. Så det blev inte alls lika bekvämt. Kompisens 2020 satt man mycket skönare i.

De kompisar jag ofta delar uppfattning med, som provkört Highland menar också att den är tystare, men bara marginellt - jämfört med äldre Model 3. Är långfärdskomfort en väldigt viktig parameter för dig hade jag nog först och främst provkört ID7. Jag gjorde det nyligen. Den satt man fantastiskt i, och vägljudet var markant bättre än Model 3. Alltså, ljusår stort skillnad.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 08:29
av jonasl
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 10:36
av spacecoin
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Tesla gör flera riktigt bra bilar som är prisvärda, men om man prioriterar interiör kvalitet, ljudisolering, och komfort så finns det märken som är bättre än vad Tesla erbjuder inom just de områdena. Jag skulle provköra en handfull bilar inom budget, göra en helhetsbedömning och fatta ett beslut därefter.

Hundläge vet jag inte vilka som har, men i princip är ju Teslas laddnätverk är ju tillgängligt för alla numera.

Kanske testa Highland, EQE, e-tron Q6, Zeekr 001, Porsche Macan, Polestar 2/3?

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 10:55
av Verdi_
Hundläge, TeslaFi-loggningen, röststyrningen, stora skärmen med satellitbilder, spotify osv och inte minst ekonomin (lågt marknadsvärde, fri SuC).

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 10:56
av martinot
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Laddnätet är ju inte någon stor avgörande sak i dag då (nästan) alla SuC är öppna för alla elbilar. Så låt inte det begränsa dina val av elbil till enbart Tesla.

Testkör både BMW och nya M3 och jämför själv. Forum i alla ära, men beställ inte bil efter vad andra tycker. Testa själv. Om inte annat så har vi alla både olika anatomi och preferenser.

Dett sagt så håller jag med dig om att de stolar jag har i M3LR 2021 är kassa. De var enormt mycket bättre och trevligare i M3LR 2019 (som var den Tesla jag hade innan).

Nya M3 Performance (Highland) har nya sportstolar som fått bra kritik. Så är själv inne på att beställa en sådan. Skall enligt uppgift ha både bättre sidostöd om man kör lite aktivt, men har ändå kvar aktiv ventilering som i de andra M3 Higland (utan sportstolar). Men skall självklart testköra själv innan jag köper.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 12:00
av Stroman
Xyborg skrev: 24 apr 2024 08:19
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla.uu Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Niklas Z skrev: 24 apr 2024 07:34
.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Jag har en 2021 års Model 3 LR. Likt Niklas Z så upplever jag inte några som helst problem med spårning heller.

Min årsmodell fick ju laminerade sidorutor fram vilket gjorde den marginellt tystare än de äldre Model 3, men det påverkar framförallt mängden ljud som tränger in från omgivande trafik. Däckbuller är fortfarande den största källan till oväsen. Jag märker STOR skillnad när jag byter till vinterdäcken Goodyear Ultragrip (dubbfria). De är rejält mycket tystare.

Tyvärr blev ju stolarna betydligt sämre 2021 - i min mening. De kortade av sittdynan ganska mycket. Så det blev inte alls lika bekvämt. Kompisens 2020 satt man mycket skönare i.

De kompisar jag ofta delar uppfattning med, som provkört Highland menar också att den är tystare, men bara marginellt - jämfört med äldre Model 3. Är långfärdskomfort en väldigt viktig parameter för dig hade jag nog först och främst provkört ID7. Jag gjorde det nyligen. Den satt man fantastiskt i, och vägljudet var markant bättre än Model 3. Alltså, ljusår stort skillnad.
Jag har en 2021 så det är laminerade rutor på min med.
Har ”tysta” däck från Hankook, upplever med att den är tystare med vinterdäcken trots dubb.
Reser en del i jobbet så åker ungefär mellan 5-6000 mil per år.
Ska kika lite på Id7 men lär vänta tills den fyrhjulsdrivna släpps. (Kommer inte hem på vintern annars)
Tack för infon😊

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 12:05
av Stroman
jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 13:07
av frippe
Stroman skrev: 24 apr 2024 12:05
jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.
Fast, kommer den smidiga laddmöjligheten högre upp på en prioritetslista än ljud- eller sittkomfort?

För mig gör det knappast det. Kanske för tre-fem år sedan, men inte numera när det går att ha samma smidiga lösning på andra laddare. Och den lilla tid det kan ta att koppla upp sig gentemot teslas app äts snabbt upp av eventuell skillnad i åkkomfort.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 15:24
av jonasl
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 15:39
av frippe
jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Finns andra laddnätverk som erbjuder PnP efter första initieringen en gång. Circle K har det och vad jag testat fungerar det lika smidigt som teslas. Förutom att deras laddare verkar strula mer än teslas.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 21:30
av martinot
jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Visst är det smidigt med att bara koppla in kabel. Säger inget om det. Men däremot så skulle jag nog personligen inte välja bil efter främst det. Det är som du påpekar inget man påverkas av i vardagen när man laddar hemma.

Hade SuC fortsatt att vara Tesla-only så förstår jag. Då hade även jag inte övervägt något annat (eller iaf. haft mycket svårt att göra det) än Tesla.

Nu när SUC är (till största delen) öppet för alla så tycker jag att man kan välja elbil som kommer från andra tillverkare (så länge som de fungerar väl att ladda på Tesla SuC, vilket inte gäller alla).

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 24 apr 2024 22:16
av pefreli
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Om en I4 m50 är ett alternativ borde även en ny Highland Performance vara aktuell?

Även om du lyckas pruta ordentligt på BMW’n så killgissar jag att den är minst 25% dyrare om du ska ha liknande utrustning som Teslan.

Och ska man tro på de tidiga testerna så är är de saker du haft synpunkter på åtgärdade.

Personligen gillar jag även BMW’n men jämfört med nya Highland P så hade jag antagligen ändå valt Teslan. Även om prislappen var densamma.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 05:41
av Sportbilsentusiasten
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 07:26
av SkipperO
För min del var semester-lastutrymmet något som fick mig att välja bort tex i4, där jag tycker Tesla fortfarande dominerar. Utrymmet i frunk, under locket i bakluckan och kardantunnelutrymmet är guld värt för oss.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 15:19
av Stroman
jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Då jag reser väldigt mycket blir det nästan mer ladda ”borta” än hemma. Fri SuC hade inte vart fel.😁

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 15:23
av Stroman
Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 05:41
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv
Har provat både Audi och Merca, blev inte jätteimponerad av dom tyvärr. Visst dom gick tyst och fint efter vägen, men prislappen är därefter också.
I5 har jag inte testat än

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 15:23
av jonasl
Stroman skrev: 25 apr 2024 15:19
Då jag reser väldigt mycket blir det nästan mer ladda ”borta” än hemma. Fri SuC hade inte vart fel.😁
Det där är ju väldigt olika! Även om vi åker en del bil så är det väldigt sällan det blir mer än ett laddstopp på vägen. Men det är skönt att slippa laddstrul.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 15:25
av Stroman
frippe skrev: 24 apr 2024 13:07
Stroman skrev: 24 apr 2024 12:05
jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.
Fast, kommer den smidiga laddmöjligheten högre upp på en prioritetslista än ljud- eller sittkomfort?

För mig gör det knappast det. Kanske för tre-fem år sedan, men inte numera när det går att ha samma smidiga lösning på andra laddare. Och den lilla tid det kan ta att koppla upp sig gentemot teslas app äts snabbt upp av eventuell skillnad i åkkomfort.
Nej, är mer prio på att åka bra och ha vettig räckvidd.

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Postat: 25 apr 2024 19:50
av Sportbilsentusiasten
Stroman skrev: 25 apr 2024 15:23
Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 05:41
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv
Har provat både Audi och Merca, blev inte jätteimponerad av dom tyvärr. Visst dom gick tyst och fint efter vägen, men prislappen är därefter också.
I5 har jag inte testat än
Ok då föreslår jag att du testar Kia EV6, modern och den tystaste aseaten enl mina öron.
Trevlig på vägen.
Inte så snygg i ljusa färger enl mig.