Sida 1 av 2
Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 12 feb 2016 22:10
av lator
Eftersom Elon har klargjort att reservationsbeloppet för en Model 3 bara är $1000 så kommer de allra flesta som funderar på en Model 3 att reservera så fort det bara går. Jag har tidigare funderat på huruvida deras servrar kommer att klara trycket som uppstår när det blir möjligt att reservera Model 3 men nu dök frågan upp, hur mycket pengar kommer det att komma in egentligen?
Tesla beräknar att år 2020 tillverka 500.000 bilar per år. De flesta kommer antagligen att vara Model 3. Jag tror att ungefär 1% av bilköparna kommer att välja en Model 3 istället för någon annan tråkbil från någon trist konventionell tillverkare. Det skulle innebära att uppemot 700.000 reservationer kommer att läggas ganska omgående och därmed kommer Teslas kassakista att fyllas med runt 700 miljoner dollar ($700.000.000). Detta är ju en hel massa pengar men samtidigt så investeras det ju friskt av Tesla så det kanske bara är en droppe i havet för dem?
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 12 feb 2016 22:22
av vigge50
Jag tror du är aldeles för optimistisk här. Långt ifrån alla känner till Tesla och långt färre skulle lägga en deposition hos ett företag som media hela tiden skriver om att de går minus. Att de kommer få in många reservationer är nog förväntat men några hundra tusen reservationer i år tror jag inte. De kommer nog få en hel del reservationer nu direkt efter presentationen(några tiotal tusen?) sen kommer reservationerna byggas på efterhand men det är nog först i slutet av 2017 då Tesla visar upp den slutliga varianten och att de faktiskt kan leverera den som beställningarna verkligen kommer öka. Självklart påverkar även konkurrenterna för om de kan få fram något liknande och väntetiderna är för långa för Model III så kommer det också påverka Tesla negativt.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 12 feb 2016 23:46
av Svenssons
För Model X fick de väl in ca 30k reservationer på 3 år med $3000 i reservation plus ett par tusen Signature med $30 000. Det blir $50 miljoner per år. Med bara $1000 i reservation ökar antalet som nappar rejält så jag tror att det kommer in betydligt mer än $50 miljoner för 2016 i reservationspengar. Tesla börjar bli mer kända bland allmänheten och elbilar börjar bli mer accepterade dessutom.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 13 feb 2016 08:50
av apkungen
Jämförelsen med model x tycker jag är bra. Model 3 kommer dra in mer pengar till tesla, kanske 3ggr mer. Säg att de också skulle dra in 3ggr mer på reservationer så blir det 150miljoner usd.
Hur myggbett pengar är då 150miljoner usd. Tibor brukar va bra på sånt här. Det är så klart mycket pengar för vem som helst. För tesla motors är det dock inte extremt mycket pengar, de satsar 10ggr mer på gigafabriken, bara i år.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 13 feb 2016 09:04
av Jerker
Jag tror att reservationspengarna inte har nån ekonomisk betydelse i sig för Tesla. De vill bara ha ett sätt att mäta efterfrågan på så att de kan dimensionera produktionen rätt utan att ta för stora risker.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 13 feb 2016 09:08
av chpaulin
Jag tror att det kommer in ca 50000 reservationer på Model 3 i år. Hoppas jag har fel. Dock så kommer de som lägger sist av dessa få vänta till 2019 innan de får sin bil gissar jag.
Om vi glömmer 2017 för den kommer sent och kommer nog bara vara ett fåtal leveranser där. Vad tror vi om 2018, hur många bilar kan de producera det året?
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 13 feb 2016 09:55
av Herr X
lator skrev:Jag tror att ungefär 1% av bilköparna kommer att välja en Model 3 istället för någon annan tråkbil från någon trist konventionell tillverkare.
1% av världens nybilsbilköpare... Tänker du att en fattig indier som funderat kring en Tata Nano för 15 000 kr slänger in 10 000kr i reservation på en bil till 400 000 istället?
Är en Tesla Model 3 verkligen en alternativ andrabil till en svensk familj som funderat på en Opel Corsa till 140 000?
De flesta har fortfarande aldrig hört talas om Tesla, och i de flesta länderna saknas infrastruktur för långkörning.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 13 feb 2016 13:00
av lator
Herr X skrev:lator skrev:Jag tror att ungefär 1% av bilköparna kommer att välja en Model 3 istället för någon annan tråkbil från någon trist konventionell tillverkare.
1% av världens nybilsbilköpare... Tänker du att en fattig indier som funderat kring en Tata Nano för 15 000 kr slänger in 10 000kr i reservation på en bil till 400 000 istället?
Är en Tesla Model 3 verkligen en alternativ andrabil till en svensk familj som funderat på en Opel Corsa till 140 000?
De flesta har fortfarande aldrig hört talas om Tesla, och i de flesta länderna saknas infrastruktur för långkörning.
Även om en fattig Indier och en ensamstående trebarnsmor inte väljer att köpa en Tesla så kommer det att svänga så grymt i bilval inom en snar framtid att vi alla kommer att bli överraskade. Jag skulle kunna tänka mig att av de 300-350 tusen bilar som registreras årligen i Sverige kommer ca 100.000 att vara BEV år 2020. Rimligt att tro att Tesla har 5% av den marknaden? Det blir isåfall 5000 bilar per år. Med tanke på att Tesla sålde nästan 1000 bilar ifjol så tror jag att den siffran är väldigt låg, snarare kan vi prata om 10.000 Tesla årligen i Sverige. Om detta blir verklighet så har vi en procentuell andel på cirka 3% i Sverige. Givetvis finns det andra länder där det inte säljs speciellt många elbilar men det finns också många länder där det säljs långt flera elbilar per capita än i Sverige.
Dessutom så förstår jag inte varför man ska se på Model 3 som en andrabil. Givet att de som redan har en eller flera Model S kan se det så men för den stora massan finns det ingen anledning att sikta på något annat. Speciellt när Model Y kommer...
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 01 apr 2016 23:17
av lator
Nu ställs nog frågan på sin spets. Hur stor påverkan har dessa reservationspengar på Tesla Motors ekonomi?
200.000 reservationer = $200.000.000. Skulle nog påverka mångas företag positivt eller? Kommer reservationstakten att avta eller sprids ringarna på vatten?
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 01 apr 2016 23:19
av hybris
Jag tror de kommer sälja slut på 500000 produktionen under April... Det kommer såklart avta vs första dagen men...
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 01 apr 2016 23:20
av Zalman3
De drar in mycket på reservationer, men de kan inte leverera.
Again, say, if all of those reservation holders convert into buyers, you’d need to be on the reservation list under 212,646 to get a car in 2019.
According to Musk’s latest tweet, there’s only 14,646 spots left to get a Model 3 in 2019 (assuming 100% conversion).
http://fortune.com/2016/04/01/wait-time-tesla-model-3/
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:05
av EnTraktor
Min gissning är att Tesla drar in ungefär 0 kr på reservationerna!!!
Bankerna/kortinlösarna sitter troligen på pengarna tills varan/tjänsten levererats för att inte ta en risk vid eventuell konkurs. Samma sak om man köper en SAS eller Ryanair biljett, flygbolaget får inte pengarna från banken förrän kunden reser.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:12
av bylund
Även om det stämmer lär ju en del betalat med kontokort. Men det är en poäng, betalar man med kreditkort och Tesla skulle gå i konkurs kan man kräva tillbaka pengarna från sitt kortföretag.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:15
av EnTraktor
Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:17
av Franz
EnTraktor skrev:Min gissning är att Tesla drar in ungefär 0 kr på reservationerna!!!
Bankerna/kortinlösarna sitter troligen på pengarna tills varan/tjänsten levererats för att inte ta en risk vid eventuell konkurs. Samma sak om man köper en SAS eller Ryanair biljett, flygbolaget får inte pengarna från banken förrän kunden reser.
Det stämmer inte. Tesla har idag en massa reservationsavgifter bokförda på balansräkningen. Man har också en hel del lån och ränteutgifter så lite hjälper det ju.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:20
av bylund
EnTraktor skrev:Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Det är väl bara vid kreditköp man kan rikta kravet mot kreditgivaren istället för mot den som skulle ha levererat (i Sverige i alla fall)?
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:23
av LarsL
Det står uttryckligen att reservationspengen INTE kommer förvaras i en fond. Den kommer alltså vara bokförd som en tillgång hos Tesla och användas på det sättet. Skulle tex Tesla gå i konkurs så skulle pengarna frysa inne utan möjlighet till återbetalning.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:24
av LarsL
EnTraktor skrev:Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Nä, pengarna är redan skickade till Tesla. Reservationen är ett köp av en köplats så varan är redan levererad så att säga.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:35
av EnTraktor
bylund skrev:EnTraktor skrev:Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Det är väl bara vid kreditköp man kan rikta kravet mot kreditgivaren istället för mot den som skulle ha levererat (i Sverige i alla fall)?
Nej, nej, nej. ALLA kan rikta krav mot sin kortutgivare. SAS överhängande risk för konkurs för 2,5 år sedan var anledningen till att SEB sålde stora delar av sin kortverksamhet då. SEB var inlösande bank och skulle åkt på att återbetala ALLA biljetter vid en konkurs och skulle troligen ha dragits med vid en SAS konkurs. Bankerna tar inte risker och pengarna betalas ut när tjänsten levererats. En köplats är inte en vara eller tjänst.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:37
av LarsL
EnTraktor skrev:bylund skrev:EnTraktor skrev:Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Det är väl bara vid kreditköp man kan rikta kravet mot kreditgivaren istället för mot den som skulle ha levererat (i Sverige i alla fall)?
Nej, nej, nej. ALLA kan rikta krav mot sin kortutgivare. SAS överhängande risk för konkurs för 2,5 år sedan var anledningen till att SEB sålde stora delar av sin kortverksamhet då. SEB var inlösande bank och skulle åkt på att återbetala ALLA biljetter vid en konkurs och skulle troligen ha dragits med vid en SAS konkurs. Bankerna tar inte risker och pengarna betalas ut när tjänsten levererats. En köplats är inte en vara eller tjänst.
Tjänsten ÄR en köplats. Pengarna är utbetalade. Det här är ingen flygbiljett...
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:38
av EnTraktor
LarsL skrev:Det står uttryckligen att reservationspengen INTE kommer förvaras i en fond. Den kommer alltså vara bokförd som en tillgång hos Tesla och användas på det sättet. Skulle tex Tesla gå i konkurs så skulle pengarna frysa inne utan möjlighet till återbetalning.
Var står det? Pengarna kommer inte förvaras i en fond! Dom kommer hållas hos bankerna tills varan levererats, en köplats är inte en vara och alla som betalat har rätt återfå sina pengar från kortutgivaren om Tesla går i KK. Bankerna är inte dumma och tar inga risker här.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:39
av LarsL
Det är inte bankerna som tar risken det är de som betalat in reservationer.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:41
av EnTraktor
LarsL skrev:EnTraktor skrev:bylund skrev:EnTraktor skrev:Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Det är väl bara vid kreditköp man kan rikta kravet mot kreditgivaren istället för mot den som skulle ha levererat (i Sverige i alla fall)?
Nej, nej, nej. ALLA kan rikta krav mot sin kortutgivare. SAS överhängande risk för konkurs för 2,5 år sedan var anledningen till att SEB sålde stora delar av sin kortverksamhet då. SEB var inlösande bank och skulle åkt på att återbetala ALLA biljetter vid en konkurs och skulle troligen ha dragits med vid en SAS konkurs. Bankerna tar inte risker och pengarna betalas ut när tjänsten levererats. En köplats är inte en vara eller tjänst.
Tjänsten ÄR en köplats. Pengarna är utbetalade. Det här är ingen flygbiljett...
Pengarna är INTE förbrukade. Dom kan och ska återbetalas så fort man hoppar av. Om Tesla går i KK vill ingen bank ta risken att ta återbetalningarna från sitt kapital. Kom tillbaka när du pratat kortinlösen med en bank så du vet vad du pratar om.
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:42
av EnTraktor
LarsL skrev:Det är inte bankerna som tar risken det är de som betalat in reservationer.
Ingen mening att argumentera med någon som ej vet/förstår hor kortinlösen fungerar....
Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?
Postat: 02 apr 2016 11:45
av LarsL
EnTraktor skrev:LarsL skrev:Det är inte bankerna som tar risken det är de som betalat in reservationer.
Ingen mening att argumentera med någon som ej vet/förstår hor kortinlösen fungerar....
Om du har köpt en reservation så läs kontraktet, pengarna kommer inte fondernas.