Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 08:00
Vi har från flera källor hört hur otroligt bra senaste version 14 av Teslas självkörande FSD (Full Self Drive) mjukvara har blivit. Många som har testat FSD v14 har använt ordet “medveten” för att beskriva hur smidigt och naturligt den kör. Mjuka svängar och filbyten, subtila ändringar av hastigheten för att följa med i trafikrytmen, förebyggande inbromsningar.
Namnet till trots är Teslas Full Self Drive dock fortfarande inte helt självkörande. Föraren bakom ratten måste fortfarande övervaka körningen och vara beredd på att ingripa. Därav det något motsägelsefulla namntillägget Full Self Drive Supervised. Men hur ofta behöver man egentligen ingripa och ta över ratten?
Sajten FSD Community Tracker är en oberoende sajt som samlar in data från Teslaägare vars bilar kör med FSD Supervised. Mer än femhundra bilister runt om i USA och Kanada rapporterar via bilarnas mittskärm varje misstag deras Tesla gör.
Nu har äntligen tillräckligt många av dem fått version 14 av FSD för att sajten ska kunna få in statistiskt underlag. Och resultatet är verkligen off the charts!
Förra version 13 av FSD mjukvaran kunde i genomsnitt köra 361 kilometer innan föraren bakom ratten var tvungen att ta över körningen. Åtta gånger bättre än första version 10 från 2022, som bara klarade 46 km.
Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan föraren måste ta över för att undvika en olycka. Med en genomsnittlig svensk körsträcka på 1200 mil per år betyder det att föraren måste ta över körningen en gång var fjärde månad.
Testförarna har nu kört över 1200 resor på sammanlagt 25 tusen km med FSD v14 i sina bilar, varav över 17 tusen km i stadstrafik. Varje gång de behöver ingripa loggar de vad de har gjort via en meny på bilens mittskärm.
Under 25 tusen tillryggalagda kilometer hade bilarna 59 gånger fel hastighet eller accelererade så pass långsamt att föraren behövde “hjälpa till” med gaspedalen. 17 gånger placerade bilen sig i fel fil (inför tex en sväng). 15 gånger missade den en bil, gångtrafikant, eller skylt.
Testarna kan även klassificera om ingripandet är kritiskt (för att undvika olycka) eller icke-kritiskt (mindre felaktigheter).
100,0% av resorna var utan kritiska ingripanden.
FSD Community Trackers oberoende statistik visar att FSD v14 verkligen är så banbrytande som de första YouTube-klippen påstod. Den gör fortfarande misstag – men för en genomsnittlig bilist kan det dröja veckor, månader innan man behöver ta över ratten. Att bilarna nu “kör som en människa” blir allt mindre en överdrift.
För att helt våga eliminera föraren bakom ratten behöver dock bilarna bli ännu mer duktiga på att köra. 4014 km mellan ingripanden är imponerande – men kräver ändå att det finns någon där bakom ratten som kan göra det. Bilarna måste bli minst tio gånger så duktiga innan de kan jämföras med en genomsnittlig mänsklig förare och släppas iväg helt på egen hand.
Detta är det “långa marschen av 9:or” branschfolk brukar prata om. Det räcker inte att klara av 99,9% av alla trafikfall. Genom ständiga förbättringar måste mjukvaran först bli 99,99% säker, sedan 99,999%… osv.
Source: https://teslaclubsweden.se/sa-bra-ar-te ... e-fsd-v14/