Sida 1 av 2

Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 11:38
av Mickep
Tänkte egentligen göra en omröstning och ställa de alternativen mot varandra (men ser inte hur man kan göra det, så någon annan för gärna göra det, gärna ställa en sedan mot kombi (eg. bakluckan).
För ibland är det så att en högljudd minoritet som kan sätta dagordningen utan att det representerar vad majoriteten faktisk tycker.

Tänkte resonera lite om förarmiljön i model 3.

[Visualisera körmiljön] Vad är mest säkert? Vem har mest behov av vilken information? Är det föraren eller passagerarna? Tycker själv det är intressant med hastigheten när jag åker som passagerare, men är det verkligen jag som passagerare som är viktigast? Hur kommer solen att påverka synligheten på skärmen (när man har glastak) kommer man bli bländad? Finns risk att den kan bändas lös om det är flytande över instrumentpanelen. medvetet eller av olyckshändelse)
Hur är det för föraren, måste den vrida på huvudet för att läsa informationen (finns risken att innehållet ändras på skärmen?) (hade själv svårt att avläsa den på de filmer som tagits från provkörningen)
Nu var den 15''.
Kunde ett alternativ vara att göra den stora skärmen mindre (säg 10'') och göra den integrerad i konsolen och sedan göra en mindre skärm mellan ekrarna på ratten (insjunken med solskydd över, (där hastighet, kanske trafikskyltar och navigationinfo kunde finnas, alt en HUD. (ser inte att synligheten på vägen minskar) för en del av skärmen måste vara vikt åt föraren i vilket fall.

eller;
Finns det fördelar med en centrerad display? vad tycker ni?

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 11:44
av hybris
Spelar inte så stor roll vilket tycker jag.

Det jag saknar är:
* snabbare processor
* 4g (nya bilar har)
* äkta webbrowser och inte skräpet vinhar idag
* app store
* miracast och airplay stöd
* timelapsestöd till kameran med save to cloud funktion

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 12:01
av Herr X
Bilen är byggd för att vara helt autonom - ratten och pedalerna som idag finns på förarplatsen är bara där för att man ska uppfylla dagens lagkrav vid bilens lanseringstidpunkt. När föraren lika gärna kan sitta i baksätet, är det viktigt att alla i bilen ser skärmen, och då är den placerad på en bra plats.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 12:16
av LarsL
Den stora skärmen och avsaknaden av instrumentpanel tycker jag känns billigt. Att behöva vända blicken in emot mitten för att få viktig information som man behöver som ansvarig för färden påminner allt för mycket om billiga bilar som Renault och Mini. Avsaknaden av integrering av skärmen känns om möjligt ännu mer B. Vi hitta den här på Franz skrivbord kan vi inte sätta in den i bilen, han använder ju ändå bara penna och papper. Eller det kanske bara var någon som glömt sin IPad PRO i bilen? ... För att vara nyanserad :D

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 12:37
av AGCF
Instrumentpanel blir mindre och mindre nödvändigt. Visst kan det vara bra att veta hastigheten men om bilen alltid vet vilken hastighet som gäller så känns det egalt. Varvräknare utgår tillsammans med oljetemp. Energimätaren har jag aldrig brytt mig om men den är väl lite tuff. Batteristapeln kan vara på mittskärmen. Det mesta är dubbel information på S. Samma på båda skärmar. Tycker att det är ganska skönt med så få knappar som möjligt.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 12:44
av Kilowatt
Förväntar mig en HUD om det bara finns central skärm...

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 12:47
av LarsL
Något riktigt häftigt hade väl varit om bilen pekade på det den som uppe på vindrutan. Tex en markering över bilen framför, en markering på cyklisten och en som visar vart bilen tror att vägen tar vägen. Om det går att göra så att det blir en hjälp och inte bara störande.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 17:07
av Surfaren
Kilowatt skrev:
Förväntar mig en HUD om det bara finns central skärm...
Jag hoppas också på en HUD, helst en som använder hela vindrutan på ett bra sätt och inte bara en hastighetsmätare i kanten.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 18:19
av Mikeberg
LarsL skrev:
Den stora skärmen och avsaknaden av instrumentpanel tycker jag känns billigt. Att behöva vända blicken in emot mitten för att få viktig information som man behöver som ansvarig för färden påminner allt för mycket om billiga bilar som Renault och Mini. Avsaknaden av integrering av skärmen känns om möjligt ännu mer B. Vi hitta den här på Franz skrivbord kan vi inte sätta in den i bilen, han använder ju ändå bara penna och papper. Eller det kanske bara var någon som glömt sin IPad PRO i bilen? ... För att vara nyanserad :D
Elon la upp några model 3 skisser på Twitter igår tror jag där man kan se att inredningen som skissats är i enlighet med vad som visades 31 mars. Känns som det ligger en del planering och tanke bakom denna lösning, frågan är Om denna design inte är en del av nya designspråket..?

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 18:39
av PoloPrinsen
En given fördel med endast en enda skärm måste ju vara att energiåtgången minimeras, vilket lär vara extra intressant på en elbil. ;-)

Färre kablar till/från skärmar - lägre tillverkningskostnad och viktreducerande.
Lägre effektåtgång som ändå inte driver bilen frammåt.
Mer utvecklingstid på "DEN ENDA" skärmens design och innehåll kan läggas så resultatet bör vara en mycket bra produkt/informationsöverförare.
Vänster/höger samt även autonomdriftsanpassningar görs enklare med endast en central skärm.

Sen att man lättare kan "se" nånting på en skärm bakom ratten... det håller jag med om. Men om bilen ändå vet allt viktigt så vet den snart nog att "min" hastighet på aktuell 80-väg är 84. Och att när en fartkamera är I antågande så fegar alltid föraren ur och vill köra 79 km/h.... och midel 3:s farthållare justerar till 79 med exakt den avståndsmarginal som föraren normalt brukar använda sig av.

Är allt inom alla vitala områden OK så hoppas jag även att skärmen går in I någon form av sleepmode självmant för att sparaytterligare lite el. 1-9st dioder kanske kan lysa grön/gult/rött för att enkelt visa 1-9st olika mätvärden som inte måste visas på en skärm. Men som föraren såklart enkelt kan få fram genom att med enkelt kommando starta upp skärmen igen. Lite som SAABs black panel när det begav sig.

MVH PP

Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 18:48
av Herr X
PoloPrinsen skrev:
En given fördel med endast en enda skärm måste ju vara att energiåtgången minimeras, vilket lär vara extra intressant på en elbil. ;-)
...
Är allt inom alla vitala områden OK så hoppas jag även att skärmen går in I någon form av sleepmode självmant för att sparaytterligare lite el. 1-9st dioder kanske kan lysa grön/gult/rött för att enkelt visa 1-9st olika mätvärden som inte måste visas på en skärm.
Det är så oändligt lite energi som går åt för att driva skärmen, så det behöver du absolut inte att tänka på. Min Model S snittar 2kWh per mil vid snäll körning. En mil är inte särskilt långt - det kör du på några få minuter.

Om du har en sån där vattenkokare hemma som kokar tevatten blixtsnabbt, så är den normalt på ca. 2kW. Om du fyller den med vatten och låter vattnet koka, men sedan inte låter den stänga av sig, utan forcerar den att fortsätta koka vatten i en hel timma, så har du efter en timma gjort av med 2 kWh, dvs. samma som bilen förbrukar på en mil.

All övrig elektronik, såsom skärm, laddning av mobil, lampor etc., är som en fjärt i rymden i jämförelse med den energi som går åt för att driva bilen framåt.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 19:40
av PoloPrinsen
Herr X skrev:
PoloPrinsen skrev:
En given fördel med endast en enda skärm måste ju vara att energiåtgången minimeras, vilket lär vara extra intressant på en elbil. ;-)
...
Är allt inom alla vitala områden OK så hoppas jag även att skärmen går in I någon form av sleepmode självmant för att sparaytterligare lite el. 1-9st dioder kanske kan lysa grön/gult/rött för att enkelt visa 1-9st olika mätvärden som inte måste visas på en skärm.
Det är så oändligt lite energi som går åt för att driva skärmen, så det behöver du absolut inte att tänka på. Min Model S snittar 2kWh per mil vid snäll körning. En mil är inte särskilt långt - det kör du på några få minuter.

Om du har en sån där vattenkokare hemma som kokar tevatten blixtsnabbt, så är den normalt på ca. 2kW. Om du fyller den med vatten och låter vattnet koka, men sedan inte låter den stänga av sig, utan forcerar den att fortsätta koka vatten i en hel timma, så har du efter en timma gjort av med 2 kWh, dvs. samma som bilen förbrukar på en mil.

All övrig elektronik, såsom skärm, laddning av mobil, lampor etc., är som en fjärt i rymden i jämförelse med den energi som går åt för att driva bilen framåt.
Ja du har såklart rätt i det du skriver. Bäst att medge direkt ;-)

Men... En WV eUP drar ju bara ca halva energimängden mot en Tesla M/X per mil och den är ju inte från grunden specialanpassad till eldrift. Den väger in på 1500 kg om jag minns korrekt. Tänk om WV ingenjörerna får lite friare spelrum ala BMW:s I3 med smala och höga däck, WV Lupo 3L magnesiumfälgar , tokslät bottenplatta, täckta bakhjulhus ala Citroen DS etc osv...
Ger mig fan på att WV skulle ha kunnat göra en 4 sitsig Elbil med endast 0,7kWh/mil i förbrukning om man fått bättre resurser. Speciellt om man kan dra nytta av automatiskt gasande bil styrt via gps och höjdkurvor. DÅ bör även "inre" förbrukning bli av intresse.

Lägre förbrukning ger mindre batteribehov vilket ger lägre batterivikt vilket sänker behovet av tungt chassie som i sin tur bidrar till lägre förbrukning...... ;-)

///PP

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 21:48
av Wayne
twitter går hett nu!!!

@elonmusk The lack of a dashboard/HUD is something that I don't think I could get used to. That's the only thing I don't like about the car.
då svarar elon: @BValvsRacing It will make sense after part 2 of the Model 3 unveil

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 21:50
av hybris
Självkörande bil....

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 21:54
av kenhag
Wayne skrev:
twitter går hett nu!!!

@elonmusk The lack of a dashboard/HUD is something that I don't think I could get used to. That's the only thing I don't like about the car.
då svarar elon: @BValvsRacing It will make sense after part 2 of the Model 3 unveil
Han kan verkligen konsten att få upp pulsen på folk ;)

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 21:55
av AGCF
Wayne skrev:
twitter går hett nu!!!

@elonmusk The lack of a dashboard/HUD is something that I don't think I could get used to. That's the only thing I don't like about the car.
då svarar elon: @BValvsRacing It will make sense after part 2 of the Model 3 unveil
Yeah! You did it :)

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 21:57
av Wayne
någon bör fråga om "the trunk" :lol:

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 03 apr 2016 22:18
av Kalle
Oooh! Head upp display?

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 15:30
av akeller
HUD integrerad i framrutan hade kanske varit nice? :D

Bild

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 16:17
av StefL
Glöm inte heller att Elon skrev något i stil med "Wait until you see the full driver interface, it looks like a space ship". Det tycker jag pekar mot någon form av HUD, sen kan man ju alltid hoppas på hyper space drive och laserkanoner också :D

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 16:24
av bylund
StefL skrev:
Glöm inte heller att Elon skrev något i stil med "Wait until you see the full driver interface, it looks like a space ship". Det tycker jag pekar mot någon form av HUD, sen kan man ju alltid hoppas på hyper space drive och laserkanoner också :D
Det senare kommer väl till pass i köer och när "alla andra saknar den kompetens som krävs för att framföra fordon".

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 16:58
av Surfaren
StefL skrev:
Glöm inte heller att Elon skrev något i stil med "Wait until you see the full driver interface, it looks like a space ship". Det tycker jag pekar mot någon form av HUD, sen kan man ju alltid hoppas på hyper space drive och laserkanoner också :D
Nah. Han skrev "Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."

Inget "interface". Jag tycker han uttrycker sig ganska lurigt. Men jag hoppas ändå på en HUD som använder hela rutan. Och kanske gester i luften för att trycka på "knappar" på denna HUD.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 17:05
av e5m1r
Surfaren skrev:
StefL skrev:
Glöm inte heller att Elon skrev något i stil med "Wait until you see the full driver interface, it looks like a space ship". Det tycker jag pekar mot någon form av HUD, sen kan man ju alltid hoppas på hyper space drive och laserkanoner också :D
Nah. Han skrev "Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."

Inget "interface". Jag tycker han uttrycker sig ganska lurigt. Men jag hoppas ändå på en HUD som använder hela rutan. Och kanske gester i luften för att trycka på "knappar" på denna HUD.
Luftgester Bild då kan journalisten ha nåt att göra med händer när han kör AP Bild

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 17:16
av StefL
Surfaren skrev:
StefL skrev:
Glöm inte heller att Elon skrev något i stil med "Wait until you see the full driver interface, it looks like a space ship". Det tycker jag pekar mot någon form av HUD, sen kan man ju alltid hoppas på hyper space drive och laserkanoner också :D
Nah. Han skrev "Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."
Så var det ja - tackar! Men det tyder ju ändå på att det inte var det slutliga användargränssnittet (och i det räknar jag in såväl ratt och övriga fysiska reglage som visuella instrument, skärmar etc) som visades upp.
Hur det i slutänden kommer att se ut blir intressant att se - jag är inte den som spekulerar speciellt mycket, men jag ser fram emot att få se det när det väl visas upp.

Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 18:44
av Surfaren
Ja, vi är ju allihop bara snillen som spekulerar. Men med tanke på att Elon hintade om att han hade väntat sig många reservationer först efter dom visar del 2, så kan man väl vänta sig något stort iaf. Enbart en liten HUD som visar hastigheten t.ex. finns redan på en massa bilar och lär inte dra till sig så mycket kalabalik.

För att återgå till ämnet: jag har inget emot hur det ser ut nu i min S, men kan nog tänka mig skärmen liggande som i 3:an också.