Sida 1 av 10

Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:30
av AGCF
Model 3
35 000 USD
Luftmotstånd 0,21
5 sits sedan som 3-serie
?? kWh
Leverans 2018?
Supercharger
Autopilot

Ampera E
37500 USD
Luftmotstånd 0,312 (Zoe har 0,29 så jag tycker 0,312 är rimligt)
4 sits golfklassen
60 kWh
Leverans 2017

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:38
av apkungen
Hur vet du luftmotståndskoefficienterna?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:41
av Laban
Elon har twittrat "hopefully 0.21".

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:44
av kanylbullen
Bolt kommer bli 5-sits enligt den de visade upp senast.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:49
av AGCF
Laban skrev:
Elon har twittrat "hopefully 0.21".
Och den för Ampera kommer från car & driver

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 09:51
av apkungen
Båda borde sälja dom smör iaf!

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 10:03
av AGCF
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 10:05
av chpaulin
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 10:34
av Swede1
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 10:47
av Swede1
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden? Det behövs väl inte mer för att få en så slimmad bil att gå 35 mil? Känns lite klent men kanske är ok, vad tror ni uppgradering till 80 kWh skulle kosta?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 10:55
av olza
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 11:06
av apkungen
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 11:09
av apkungen
olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
Tror också på 50 som standard (om det nu blir 215miles som de håller sig till) och 70-80 för en högre modell (kanske kommer det tom. flera modeller?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 11:14
av apkungen
Swede1 skrev:
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.
Håller helt med.

Andra nackdelar är att den kommer vara klart dyrare än en vw golf medan model 3 kommer att ligga på par med sina fossilkonkurrenter i pris. Eller som andra säger så har model 3 en tredjedel lägre luftmotstånd och kommer att dra mindre på motorvägen vilket indirekt resulterar i "snabbare laddning".

Jag hoppas verkligen på 100kW ccs för Ampera e. Det skulle göra gott för utvecklingen. Jag hoppas även att model 3 kommer att kunna ladda ccs som standard (det är ju nästan samma kabel)... Åhh ljuva elbilsframtid!

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 11:37
av 18650
olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
34.5mil EPA med samma förbrukning som Nissans elbil Leaf innebär ca 52kWh användbart. Har svårt att se att den kommer under den förbrukningen. Samtidigt är det sagt att det är minst 215miles. Att modellen då får 60kWh som minimum är nog rimligt.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 11:50
av Laban
Swede1 skrev:
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW.
OBS då att grundversionen (37500$) av Bolt inte går att ladda med 50 kW:

http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-e ... ull-specs/
The company finally confirmed that the vehicle will be equipped with a 60 kWh battery pack and that DC fast-charging will be available, but as an option.
Pris för detta verkar inte vara bestämt.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 12:04
av Swede1
Hm, 50 kWh känns lite här i Sverige om ska upp till fjällen när det är kallt. Det går åt mkt mer energi på sladdrig vinterväg vad jag förstått. Uppåt 30 % mer verkar det som? Då vill man ha ett rejält batteri. Bilen måste fungera nästan som en bil gör idag annars är värdet lägre på den. Lite längre raster och planerande är ok. Jag tror jag vill ha 70-80 kWh i den på vintern, samt för att slippa ladda fullt och slita ut batterierna. Tror ni verkligen den får ett mindre batteri än Bolt? Känns inte rätt. Iof om de kan optimera värme/förbrukning. Samtidigt så sjunker batteripriserna snabbt. Hoppas på en bil för 490' med fyrhjulsdrift och 80 kWh batteri och räckvidd 45 mil enl USA standard (nästan på riktigt). Då behöver jag ingen annan bil.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 15:48
av MaLund13
Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 15:56
av 18650
MaLund13 skrev:
Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Vet man något om bilarnas luftmotstånd? cd värde gånger frontarea är lika med luftmotståndet. Kanske kan man med en bild från eventet och vetskapen om att däcken är 235mm breda räkna ut arean? Samma med Bolt, om det inte framgår någon stans.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 19:25
av chpaulin
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 19:30
av AGCF
chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Tycker du att den är ful? Rita en snyggare biljävel själv då :D

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 20:32
av lator
chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra... :mrgreen:

Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3! :lol:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 20:34
av chpaulin
lator skrev:
chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra... :mrgreen:

Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3! :lol:
Klart det skall vara "de" :) Garvar fortfarande när jag läser det, haha, dagens douchebag :D

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 20:48
av LarsL
olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 04 apr 2016 20:58
av chpaulin
LarsL skrev:
olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.
Det är ju det minsta batteriet som kommer finnas att tillgå, tror på att nästa steg är 70 som blir mer anpassat för dem som vill dra släp.

Med ditt resonemang är alltså Model S70D:s batteri för litet för att dra släp om man nu kunnat få S med dragkrok.