Sida 18 av 19

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 10:05
av HelectriC
kallekula skrev:
Kan man ladda nya Nissan Leaf med wall connector? Någon som testat?
Nya Leaf har väl samma kontakt som den gamla, dvs inte typ2 som sitter på Teslas WC? Den gamla Leaf kunde man iaf inte ladda med Teslas WC pga fel kontakt.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 10:14
av Bjelke
HelectriC skrev:
kallekula skrev:
Kan man ladda nya Nissan Leaf med wall connector? Någon som testat?
Nya Leaf har väl samma kontakt som den gamla, dvs inte typ2 som sitter på Teslas WC? Den gamla Leaf kunde man iaf inte ladda med Teslas WC pga fel kontakt.
Det sitter väl typ2 i dom nya bilarna.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 10:45
av bylund
Typ 2 och typ 4 (Chademo).

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 10:55
av kallekula
bylund skrev:
Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 11:39
av Bjelke
kallekula skrev:
bylund skrev:
Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.
Värt att notera att den fortfarande, trots typ2-kontakt, tyvärr bara kör med enfas-laddning, men det visste du antagligen redan...

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 11:46
av Surfaren
mati skrev:
Å andra sidan får man ju byta ut befintiga installationer själv. Krav på behörig elektriker gäller väl bara nyinstallation.
Fullt så enkelt är det inte.
Exempel på vad du får göra själv
...
Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa
Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:
Förändringar i fasta installationer.
...
Dock hittar jag inget exempel på laddboxar specifikt, men skulle gissa att de går under fasta installationer och inte "befintligt vägguttag".

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 12:25
av kallekula
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
bylund skrev:
Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.
Värt att notera att den fortfarande, trots typ2-kontakt, tyvärr bara kör med enfas-laddning, men det visste du antagligen redan...
Japp, men duger fint som andrabil.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 aug 2018 17:26
av Bjelke
kallekula skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
bylund skrev:
Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.
Värt att notera att den fortfarande, trots typ2-kontakt, tyvärr bara kör med enfas-laddning, men det visste du antagligen redan...
Japp, men duger fint som andrabil.
Absolut, speciellt den nya:) vi har en 24:a sedan 5 år fast den är i snålaste laget räckviddsmässi, men
den här gått som en klocka! :)
(Mer än man kan säga om Teslan)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 23 aug 2018 12:55
av ICEGrinder
Precis fått min Wall Connector installerad. Säkrade upp till 25A huvudsäkring och har 16A till WC:n. I bilen kan jag ställa upp till 16A, men den vägrar dra mer än 10A dvs 7kW. Elektrikern var säker på att han har ställt boxen i läge 5, dvs 16A.

Några idéer på vad detta annars skulle kunna bero på?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 23 aug 2018 13:16
av evilirish
Det kan ju vara så att den drar 16A, men bara laddar på 2 faser.
Edit: Du har kollat så det finns en 3:a på status skärmen i bilen?
Edit2: läste för snabbt, du skrev ju 10A. Öppna boxen och titta vilket läge den är ställd på så vet du om den är rätt.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 23 aug 2018 16:19
av ICEGrinder
MVIMG_20180823_153331_exported_4741289154548725527.jpg
Känns som att den är rätt inställd. Ska åka och prova ladda på en publik laddplats imorgon och se om jag kommer upp i 11kW där fortfarande eller om det har hänt något med ombordladdaren.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 23 aug 2018 17:30
av Remuz
Testa vrida till 4 och se om den då bara ger 8A

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 aug 2018 08:07
av ICEGrinder
Testade på Teslas destinationsladdare i Mall of Scandinavia och drar bara 10A där också. Får boka in en tid hos SC.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 aug 2018 09:10
av bylund
Var du ensam när du testade? Annars kan kanske lastbalansering mellan laddarna påverka.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 aug 2018 09:10
av mati
evilirish skrev:
Det kan ju vara så att den drar 16A, men bara laddar på 2 faser.
Edit: Du har kollat så det finns en 3:a på status skärmen i bilen?
Edit2: läste för snabbt, du skrev ju 10A. Öppna boxen och titta vilket läge den är ställd på så vet du om den är rätt.
Om laddaren i bilen är trasig så visar den 10A trefas, fast det är egentligen 16A tvåfas, dvs en fas i laddaren har gått sönder. Har hänt mig två gånger. Fick en ny laddare båda gångerna.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 01 dec 2018 17:52
av mati
Bjelkemetoden är tydligen populär. Bilden nedan är tagen på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Där finns två wallboxar och i båda fallen används denna sofistikerade anslutningsmetod. 32A trefas. :)
IMG_20181201_144314.jpg

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 02 dec 2018 08:35
av Bjelke
Snyggt! :lol: :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2018 11:41
av Seregon
mati skrev:
evilirish skrev:
Det kan ju vara så att den drar 16A, men bara laddar på 2 faser.
Edit: Du har kollat så det finns en 3:a på status skärmen i bilen?
Edit2: läste för snabbt, du skrev ju 10A. Öppna boxen och titta vilket läge den är ställd på så vet du om den är rätt.
Om laddaren i bilen är trasig så visar den 10A trefas, fast det är egentligen 16A tvåfas, dvs en fas i laddaren har gått sönder. Har hänt mig två gånger. Fick en ny laddare båda gångerna.
Känns som att jag måste åka och provladda på IKEA eller dylikt. Vet att jag har fått 3x16A tidigare, men i nya wall connectorn som elektrikern är säker på att han ställde i läge 5 fick jag inatt bara 3x5/6A.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2018 12:03
av Smutt
Seregon skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
Det kan ju vara så att den drar 16A, men bara laddar på 2 faser.
Edit: Du har kollat så det finns en 3:a på status skärmen i bilen?
Edit2: läste för snabbt, du skrev ju 10A. Öppna boxen och titta vilket läge den är ställd på så vet du om den är rätt.
Om laddaren i bilen är trasig så visar den 10A trefas, fast det är egentligen 16A tvåfas, dvs en fas i laddaren har gått sönder. Har hänt mig två gånger. Fick en ny laddare båda gångerna.
Känns som att jag måste åka och provladda på IKEA eller dylikt. Vet att jag har fått 3x16A tidigare, men i nya wall connectorn som elektrikern är säker på att han ställde i läge 5 fick jag inatt bara 3x5/6A.
Man ska alltid bevaka hantverkare annars försöker dom prata i telefon samtidigt och då blir det fel

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2018 17:54
av Remuz
Måste man bevaka elektrikern kan man väl lika gärna göra jobbet själv :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2018 18:53
av Tars
Remuz skrev:
Måste man bevaka elektrikern kan man väl lika gärna göra jobbet själv :)
Tyvärr är det så med hantverkare i många fall har jag fått uppleva och drar mig för att anlita nu förtiden. Har kostar mig oerhört mer pengar än vad som va beräknat, samt en hel del blod, svett och tårar.

Nä, hade jag haft tiden så hade jag inte behövt hantverkare.
Men man har ett jobb som måste skötas.
Nu har jag fått erfara på den bittra vägen att hälsan påverkas och är nu inne på min andra sjukvecka varav denna vecka har jag varit sängliggandes/soffliggandes och svårt att sova pga all smärta, och piller hjälper ytterst lite.

Så jag har kommit till insikt att jag skickar ut min tidsplan genom fönstret och gör så gott jag kan utan stress.

PS, blev lite off-topic. Bild