Sida 1 av 1

Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 08:42
av fmm1000
Min son har gjort en video där han förklarar varför en Tesla alltid vid røtt ljus .
Även mot bilar som i specifikation är snabbare 0-100 kmh eller 0-60 mph .


Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 09:16
av jjmaskin
Intressant :)

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 09:41
av Ubbe
Tummen upp!

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 09:49
av kontakten2
Han e tyvärr ute o cyklar. Bensinaren har problem pga grepp och kopplingen (inte för att bilen växlar) då utväxlingen är brutal på 1a och 2a växel. Hade kopplingen kunnat slira för att momentväxla variabelt hade utfallet varit något annat. Likt launch control.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 10:18
av dstr
Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.

En växellåda hade gjort teslan gott.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 16 apr 2016 10:47
av LarsL
Teslan är ju ingen racer utan en lyxfamiljesedan och då funkar den bäst utan låda.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 17 apr 2016 07:45
av Surfaren
Ett par saker jag noterade: han säger "100 to zero-time" ett par gånger i början (istället för tvärt om) och säger att Teslan och Ferrarin nått 100 samtidigt när han pekar på grafen där dom båda gör 80 knyck.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 17 apr 2016 07:57
av Toja
dstr skrev:
Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.

En växellåda hade gjort teslan gott.
Dom hade växellåda på första bilen (Roadstern)från början.
Men det är så bra vridmoment i elmotorn så det finns ingen växellåda som höll.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 17 apr 2016 17:21
av danni
Toja skrev:
dstr skrev:
Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.

En växellåda hade gjort teslan gott.
Dom hade växellåda på första bilen (Roadstern)från början.
Men det är så bra vridmoment i elmotorn så det finns ingen växellåda som höll.
Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 17 apr 2016 17:32
av Svenssons
danni skrev:

Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.
Växellåda var definitivt ett problem i början vilket gjorde att de tillslut valde en fast växel eftersom alla andra växellådor de testade gick sönder.

http://www.motorauthority.com/news/1025 ... speed-unit

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 18 apr 2016 09:31
av danni
Svenssons skrev:
danni skrev:

Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.
Växellåda var definitivt ett problem i början vilket gjorde att de tillslut valde en fast växel eftersom alla andra växellådor de testade gick sönder.

http://www.motorauthority.com/news/1025 ... speed-unit
Det vet jag - vad jag skrev var för att jag hade ett vagt minne av att det var värmeutvecklingen i växellådorna som var det stora problemet, men när jag googlar runt hittar jag inte riktigt stöd för det, utan det verkar varit ett par andra problem (däribland det höga vridmomentet).

Re: Varför vinner Tesla alltid

Postat: 18 apr 2016 20:40
av kontakten2
det var klåpare som som tillverkade lådan. Dom hade ingen erfarenhet av vridet.

Se på ex Rimac, den har 2växlad låda, byggd för bilen