Sida 1 av 1

Nya batterier

Postat: 27 jul 2014 17:28
av Kalle
Tydligen har japanska forskare lyckats göra ett batteri med 2570 wh/kg
Om de visarsig fungera så banar de nog vägen för mycket längre räckvidd :)

Och kanske el flygplan ochså..

http://www.greencarreports.com/news/109 ... um=twitter

Re: Nya batterier

Postat: 28 jul 2014 15:23
av G F
Den här typen av nyheter kommer regelbundet som vågorna mot stranden. Jag skulle bli jätte glad om ett stort genombrott ledde till att alla slutade köra på fossila bränslen. Vis av erfarenheten vet vi att sådant här tar sin tid, Elons uppskattning om 8% förbättring per år är nog vad vi kommer att få se, realistiskt. Ex. Kisel-batterier som är billiga och har 10gånger faktisk lagring fungerar utmärkt, en gång. :D
Om någon har tid o intresse finns det en bra genomgång för lekmän av vad som händer i ett Litium batteri och hur man kan förbättra det i denna länken, hoppa fram till 78min (engelsk).
http://evtv.me/2012/11/cations-anions-o ... tor-verks/

Re: Nya batterier

Postat: 23 aug 2014 19:19
av Herr X
Amerikanska Sakti3 påstår sig också vara nära ett teknikgenombrott med solid state cells som de arbetat på sedan 2006.
Om de verkligen är något på spåren så skulle räckvidden mer än dubbleras.
Det som gör detta mer lovande än något annat jag sett, är att GM gått in stort och bland annat satt Volt-chefen i bolagets styrelse.

http://www.scientificamerican.com/artic ... akthrough/

Re: Nya batterier

Postat: 15 okt 2018 20:40
av TeslaTissel
Väcker liv i denna bortglömda tråd: Batterier

Ett bättre batteri lager för lager
  • 1. Frågan är om de löst problemet med att isolera elektronerna tillräckligt?
    2. Skall 100 laddcykler vara tillräckligt? Det krävs väl tusentals?? I labb-tester?
Har forskats en hel del kring detta.

Japanska forskare är nu närmare ett litiumjonbatteri med hög kapacitet som kan öppna upp för bättre energilagringsystem för elbilar.

Ett litiumjonbatteri lagrar mycket energi, men den höga driftspänningen leder till skador på batteriet som gör att det förlorar lagringskapacitet.

För att motverka detta täckte professor Nobuyuki Zettsu och hans kollegor vid Shinshu University i Japan ytan hos den högspänningskatod där elektronerna kommer in i battericellen med ett ultratunt lager av en typ av silikon som organiserar sig själv för att leda litiumjoner och isolera elektroner så effektivt som möjligt medan den förblir endast en atom tjock.

Detta minimerade den direkta kontakten mellan katoden och elektrolyten och forskarna kunde konstatera att batteriets kapacitet inte försämrades efter att ha gått igenom hundra laddningscykler.

- Den här beläggningen förbättrade både krafttätheten och cyklingsförmågan hos litiumjonbatterier med hög spänning, säger Nobuyuki Zettsu.

Länk: http://www.energinyheter.se/20181015/20 ... ager-lager